Patchpanel inrichten wat is handig?

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Vandaag m'n neutrik patchpanels binnengekregen, maar benu aan het bomen wat handig is
Ik kan bij al m'n 24 instrument kanalen naar een panel doen en dan 24 mixer kanalen ook (beide aan de achterkant en dan aan de voorkant "iets" inserten. Maar aangezien m'n desk ook zelf inserts heeft via db25 zou ik ook deze boven en onder op een panel kunnen aansluiten en de instrumenten gewoon vast op hun kanaal laten (deze wissel ik toch nooit
Dan zou ik m'n gear ook weer direct op de "insert" patchpanel kunnen aansluiten, of deze ook allemaal eerst aan de achterkant ontsluiten op een "gear" patchpanel en dan de daadwerkelijke verbindingen weer maken aan de voorzijde van de "gear" en de "insert" patchpanel

Ben er inmiddels al achter dat je alles wel kant ontsluiten via een patchpanel, maar dat je dan overal 3x zo veel kabel krijgt voor een beetje patchgemak. Wat is jullie mening en wat vinden jullie van de geluidskwaliteit bij te veel panels?

Handigst/flexibelst is alles op de patchbays zetten.
Elke in en uitgang.

Hele zwik kleine kabels erbij en prikken maar.

Misschien een betere vraag, waarom wilde je patch bay's?

Om m'n compressors en pedaaltjes makkelijk te kunnen patchen waar nodig

ja idd wat brz zegt: alles in en outs op de batchbay aansluiten. en dan noteren wat wat is. evt een plattegrondje maken.

je kunt natuurlijk wel al een aantal patchings vast routen via half normalized, zodat je de routing kan onderbreken wanneer nodig.

Ik denk dat ik voor de inserts en de gear ga
Laat ik de instrumenten lekker vast op de line in en kan ik de compressors en verbs in de inserts steken waar nodig

Ok en nog ff voor de duidelijkheid
ACHTERKANT BOVEN is SIGNAAL IN
ACHTERKANT ONDER is SIGNAAL UIT

Als de ONDERSTE input aan de VOORKANT leeg is zijn achter boven en onder met elkaar verbonden
Om een insert te maken ga je VOOR BOVEN eruit en VOOR onder er weer in

Klopt toch?

Ga je er alleen VOOR BOVEN uit, dan heb je een mult voor bijv een sidechain trigger right?

Het handigst is inderdaad alles op de patchbay zetten.
Dus ook je inserts van je compressors etc.
Het leuke daaraan is dat je heel aanvoudig de output van synth A kan aftappen en die in de ducking input van je compressor doen. (sidechainen in de volksmond).
Je kan kan op die manier ook heel eenvoudig een EQ in de sidechain van je compressor doen en frequentie afhandelink compressen.

Voordeel van zowel je synths als je inserts van je mixer op de patchbay hebben is dat je daarmee kan kiezen waar je mixer preamp zit. Soms wil je die VOOR je compressor en soms wil je die erna.

Nou weet ik dat jij mert moderne gear werkt en dus wat minder "gedoe" zal hebben met impedanties, levels etc dan wanneer je met vintage spullen in de weer gaat. Dan is het stukje wat ik schreef over de locatie van de preamp misschien een beetje overkill.

Ik denk dat ik voor de inserts en de gear ga
Laat ik de instrumenten lekker vast op de line in en kan ik de compressors en verbs in de inserts steken waar nodig

zo heb ik het ook deels aangesloten, een nadeel hiervan is dat de insertpunten na de eq zitten, altans op mijn mixer

Toch net even anders wezen testen en had gelijk een brainwave voor EQ

De INSTRUMENT OUT gaat nu de patchbay in (achterkant boven) en dan door naar de mixer (achterkant onder) ik heb nu dus een INSERT punt voor dat ik uberhaupt de mixer in ga

Ik heb nu in cubase tevens een mixer aangemaak met 24 kanalen
De ingang van de cubase mixer is de INSERT OUT van de X-DESK en de uit van de mixer de INSERT return van de X-DESK, nu heb ik dus de complete channelstrip van Cubase mét 8 insertpunten op ieder kanaal op m'n X-desk ter beschikking, ik doe dus verder niks met cubase zelf maar gebruik het als FX rack super handig en budget :D

Kost wel flink wat kabels trouwens, eerst was het instrument > fx > mixer 2x = 4 kabels

Nu is het instrument > patchbay 2
Patchbay > mixer 2
Fx in patchbay 2
Fx out patchbay 2
Patch insert in 2
Patch insert out 2
= 12 kabels (3x zo veel)

Ja, gaat meer om de kosten die er weer bij komen
Is zo weer 500 aan snakes

man 2 of 3 patchbays....
that's peanuts....
bij mij gaat t om 8 patchbays waarbij ik bijna al mn geluidsbronnen split (1in, 2uit).....

maarre... zelf hoor ik het verschil echt niet tussen DAP of Origami's audio kabels ;)

Ik heb een zooitje snakes liggen die ik niet gebruik.
Dit zijn zelfbouwsnakes met goeie kabel en goedkope pluggen.
(dure pluggen hebben mijns inziens slechts nut als je veel omplugt en dat doe je niet aan de achterkant van je patchbays).

Als je wil mag je ze ze lenen om te kijken of je er blij van wordt.

Als tegenprestatie wil ik:
Portokosten vergoed krijgen.
En een AB-test of op andere manier verkregen uitspraak over wat jij vindt dat dit voor invloed heeft op de geluidskwaliteit.

Mooie deal toch?
Als het invloed heeft op de geluidskwaliteit stuur je ze terug en ben je niet meer dan tweemaal portokosten kwijt en heb je lekker kunnen experimenteren met allerlei patchbay configs.
Als het geen invloed heeft op de geluidskwaliteit kan je ze ook terugsturen en andere kabels kopen die je meer bevallen (mocht je die goedkope connectors bezwaarlijk blijven vinden wat ik me kan voorstellen). En als je voor het gemak gaat kan je ze kopen voor een marktconforme (lage) prijs.

Ik laat alles via 2 patchbays lopen maar eigenlijk heb ik meer kabels dan ingangen :) 1 optimalisatie die ik heb doorgevoerd is dat ik de X-desk ALT rechtstreeks op de Alpha Link heb zitten, zonder patchbay.

Voor de planning gebruik ik altijd een Excel sheet. Ook erg handig als naslagwerk.

Als ik iets wil opnemen dan prik ik dat er gewoon aan de voorkant in. (Sowiesie heb ik met de Alpha Link meer ingangen dan de Xdesk uitgangen heeft.) Komende tijd moet ik de PBs ook gaan herinrichten omdat er flink wat veranderd is.

Hanz had eens een mooie oplossing om knopen in je spaghetti te voorkomen als je veel gear hebt: maak eilandjes en verbindt je spullen aan 1 patchbay. Koppel de verschillende eilandjes aan een masterpatchbay met snakes. Ga ik binnenkort ook proberen nu de boel toch helemaal losligt.
Van Excel sheets heb ik ook veel plezier gehad tot nu toe.

Ik heb net wat goedkope klotz snakes besteld bij musicstore nu nog ff wat patchkabels voor aan de voorkant en dan moet ik al een heel eind kunnen komen

Gebalanceerd, jack jack
De gear was nu al direct aangesloten met gebalanceerde digisnakes jack
Normalizen toch naar TS als de synth output niet balanced is.
Meeste synths en fx zijn TS ipv TSR alleen m'n Voyager RME is echt balanced TSR bedraad intern

Hey ik gebruik ook een patchbay, danwel zelf gefabriceerd xlr gebaseerd.
Ik heb 2 19" panelen in mijn rack.
1 is 1 unit hoog, 12 XLR inputs, die gaan naar mijn mixer inputs.
Vervolgens daarboven een 2 unit 19" paneel met 16 XLR inputs, aangesloten op mijn effecten en een paar synths.
Bovenste 8 inputs, onderste 8 outputs. En dat 2 maal.
Zo kan ik alles makkelijk patchen via een setje korte xlr kabels.

Back