Welke extra synth raad je me aan?

ik ga eventueel eerst iets kopen, dan de brute beter de kans geven (deze winter) en in 2014 zal ik 't wel weten of ie blijft :)
Ik denk in november de jp 8080 en virus B te testen bij iemand, die zijn beiden bij hem te koop. Mogelijk koop ik ze dan toch samen (ken mezelf) - voor die pakweg 1000 euro heb ik bijna een monopoly.
Zolang die speeltjes waarde houden heb ik geen probleem met ze kopen. Ik koop liever zoiets dan een nieuwe auto die over 5 jaar geen drol meer waard is. Of dan knoeien op de beurs - word ik niet gelukkiger van, slecht voor de bloeddruk.
Ik ben een DINK geval, beetje geld is zo 't probleem niet. Hoewel ik beter toegewijd zou sparen :engel: maar ik zit in een gat in de hand (GAS)fase. Hopelijk groeit dat gat dicht in 2014 want ik heb een schuldgevoel - maar 'savers have money, spenders have fun' 8o)
Zo de wekelijkse therapie zit er alweer op :biertje:

Ik zou voor die 1000 eerder voor die Mono/Poly gaan nu..
Eerder dan die JP8080 en Virus iig.
Die Mono/Poly komt volgens mij niet heeel vaak voorbij en gaat waarschijnlijk nog wel meer waard worden.

Monopoly is ondertussen in huis met midi.
En de virus b en de nord lead 2 ook... Bloos...
Gelukkig is de synth gas gedooft.
Nu is de vraag of de minibrute weg zal gaan voor vb een bass station 2
Geen haast.

Nice try. Can resist :)

Goede vervanger voor een DX is een Casio CZ. Of op zijn minst een tussenstap. Ook is een 4op DX makkelijker dan een 6op en klinken die basjes ook erg goed. Maar een DX daar moet je een kleine studie aan wijden een CZ is veel makkelijker te temmen, werkt bijna het zelfde als analoog.

Ik zou ipv de Slim Phatty een SubPhatty halen. Gewoon een betere interface. Dat telt.

Een VA poly is ook wel een veilige, denk aan een Korg MS-2000, Virus B, Nord Lead 2. Die worden in ieder geval niet meer steeds minder waard en je kunt ze ook weer makkelijk verkopen voor de zelfde prijs. Maar wellicht dat je eigenlijk al verpest bent door echt analoog.

--------

Ah ik zie dat je al twee VA's gekocht hebt inmiddels....MonoPoly is geen Moog natuurlijk maar genoeg om mee te spelen. Dan blijft alleen mijn advies voor de CZ of 4op DX overeind. En die koop je voorlopig nog steeds voor peanuts!

Goede vervanger voor een DX is een Casio CZ. Of op zijn minst een tussenstap. Ook is een 4op DX makkelijker dan een 6op en klinken die basjes ook erg goed. Maar een DX daar moet je een kleine studie aan wijden een CZ is veel makkelijker te temmen, werkt bijna het zelfde als analoog.

Een CZ klinkt dan ook totaal niet als een DX. Het klinkt veel analoger en de bassen gaan niet diep. Niet dat ik een CZ wil afraden, maar het is gewoon een totaal ander beestje dan een DX.

Als het gaat om makkelijk FM te programmeren, lijken me een Korg DS8, 707 of Elka EK-44 mij betere alternatieven, in de vorm dat daar ook werkelijk FM in zit.

Een CZ klinkt dan ook totaal niet als een DX. Het klinkt veel analoger en de bassen gaan niet diep. Niet dat ik een CZ wil afraden, maar het is gewoon een totaal ander beestje dan een DX.

Als het gaat om makkelijk FM te programmeren, lijken me een Korg DS8, 707 of Elka EK-44 mij betere alternatieven, in de vorm dat daar ook werkelijk FM in zit.

Hij klinkt zeker anders maar het werkt onder de motorkap redelijk het zelfde. Bijvoorbeeld hoe de DCW het geluid "filtert" is meer zoals je de modulatiediepte verandert bij FM. Ik kan hier wel een heel verhaal van drie kantjes tikken over wat er wel en niet het zelfde is maar goed mensen kunnen ook zelf Googlen.

De alternatieven die jij aandraagt zijn inderdaad ook interessant, maar: ook zij klinken echt niet het zelfde als een 4 of 6 op Yamaha FM bak.

... Maar een DX daar moet je een kleine studie aan wijden een CZ is veel makkelijker te temmen, werkt bijna het zelfde als analoog.

Ik zou ipv de Slim Phatty een SubPhatty halen. Gewoon een betere interface. Dat telt….

Een moeilijke bak is een te hoge drempel. Ik zie nu al hoe weinig ik toekom om de huidige gear te leren kennen (al moeilijk genoeg)
En ivm de moog: mocht de SubPhatty ooit 2e hands een beetje betaalbaar te vinden zijn, wie weet. Ik heb hier zoveel staan dat ik nog moet ontdekken dat ik tegen dit tempo nog jaren bezig ben met huidig speelgoed :-D - of moet dat eerder zo'n smiley zijn =(

Monopoly is ondertussen in huis met midi.
En de virus b en de nord lead 2 ook... Bloos...
Gelukkig is de synth gas gedooft.
Nu is de vraag of de minibrute weg zal gaan voor vb een bass station 2
Geen haast.

Of je haalt er een fraai effectenbakje bij. Of misschien wel een iPad? Kun je je MiniBrute nog houden want daar valt polyfoon iPad apps op te spelen.

Een moeilijke bak is een te hoge drempel. Ik zie nu al hoe weinig ik toekom om de huidige gear te leren kennen (al moeilijk genoeg)
En ivm de moog: mocht de SubPhatty ooit 2e hands een beetje betaalbaar te vinden zijn, wie weet. Ik heb hier zoveel staan dat ik nog moet ontdekken dat ik tegen dit tempo nog jaren bezig ben met huidig speelgoed :-D - of moet dat eerder zo'n smiley zijn =(

Right, dan kun je beter bij een digitale bak pakken die subtractief is of lijkt.

En natuurlijk alle hoekjes en gaten van je apparatuur leren kennen. Ik ben nu ook noodgedwongen aangewezen op een paar bakken maar die ken ik dan wel van binnen tot buiten.

Hij klinkt zeker anders maar het werkt onder de motorkap redelijk het zelfde. Bijvoorbeeld hoe de DCW het geluid "filtert" is meer zoals je de modulatiediepte verandert bij FM. Ik kan hier wel een heel verhaal van drie kantjes tikken over wat er wel en niet het zelfde is maar goed mensen kunnen ook zelf Googlen.

Ik heb jarenlange ervaring met de Casio CZ's. De 'filtering' is dat een golfvorm van volle golfvorm tot sinus wordt veranderd. Maar het gaat mij om het resultaat; de klank van een CZ is totaal anders dan FM. Het is zeker geen alternatief voor bijvoorbeeld een DX-21, maar wel een goede aanvulling erop.

De DS-8, 707 en EK-44 klinken wel hetzelfde als fm. Alleen zijn ze georganiseerd als 2x2 operators, ipv. 4 operators.
Daardoor is de bediening analoger, maar je hebt zo natuurlijk ook veel minder algoritmes.

De Casio's zijn de enige die geen Yamaha FM chip hebben maar iets zelf gefabriceerds. Volgens mij werkt het principe zo dat er een modulatie plaatsvindt naar een bepaalde golfvorm en dat de DCW de modulatiediepte bepaalt waardoor het van sinus (de basisgolfvorm) naar de preset golfvormen gaat.

Volgens mij is het niets meer dan een 2x2 met veel beperkingen en daardoor een makkelijkere interface. Dat samen met het feit dat het een iets andere techniek is en een andere fabrikant verklaart meer het verschil in geluid dan PD versus FM.

Als je een 6op PD synth zou bouwen met de zelfde functies als een DX7 dan zou het niet het zelfde klinken maar wel enorm dicht bij elkaar zitten.

Zo gauw ik FM begon te benaderen bij 2x2 als dit zijn gewoon twee oscillatoren, de modulatiediepte is mijn filter en de ratio is mijn golfvorm werd het ineens een stuk makkelijker.

ik krijg uit de brute enkel storende geluiden die me niet liggen, eigenlijk. Ik hoor altijd dezelfde vervormingen optreden. Was trouwens de synth voor de korg.
Ik vond de slim phatty enorm klinken, alsook de nord x2 maar kocht de brute omdat de reviews zo lovend waren. Moet duidelijk nog steeds ontdekken waar die magie zit.

De minibrute's overdrive zit al voor de main volume knop. Zorg dat je het volume lager zet.
De pulse wave en sawtooth met veel resonantie en korte decay, zo klinken maar weinig synths hoor.

Ik heb de vraag van deze thread over de voorbije 10 jaar al zo vaak voorbij zien komen.
Met alle mogelijke persoonlijke vookeuren en adviezen tot bijna nutteloos gevolg. Er bestaat geen 'aanvulling' op welke set dan ook. Iedere synth is uniek.
Er bestaan geen 'slechte', 'betere' of 'beste' synths. Dat zou enkel maar een erg subjectieve beoordeling zijn.
Enkel 'klank' in combinatie met harmonie kan op een 'onjuiste' wijze worden gebruikt waardoor het resultaat door de toehoorder als minder aangenaam wordt ervaren.
En zelfs dat gegeven kan enorm verschillen afhankelijk van tal van omstandigheden(personen, compositie, versterking etc...)
Een Bontempi orgeltje kan fantastisch klinken en het kost geen moeite om een Alesis Andromeda verschrikkelijk lelijk te laten doen.
(speel gewoon vals met een niet-complementaire sound)
Elke synth is dus een aanvulling van je set. Enkel op technische specificaties (polyfonie, multitimbraal, sampling,outputs ...) zou je nog een keuze kunnen maken om het technisch aspect van je set verder aan te vullen.
Maar als het over klank gaat, is elke synth goed genoeg.

Ik zie nu al hoe weinig ik toekom om de huidige gear te leren kennen (al moeilijk genoeg). Ik heb hier zoveel staan dat ik nog moet ontdekken dat ik tegen dit tempo nog jaren bezig ben met huidig speelgoed :-D

Dan ga eerst eens aan de slag met je huidige gear.

Dan ga eerst eens aan de slag met je huidige gear.

Is een goede tip.

Ik was bijvoorbeeld veel werk kwijt om het geluidje van Liquido na te maken op mijn synths, totdat ik er onlangs achter kwam dat hij kant en klaar in mijn Yamaha S30 zit...

Ja ik verwacht me ook aan zulke dingen... Een bak vergeten die de oplossing in een oogopslag biedt. Ik ga aan de slag met de verzameling. Kan niet anders dan al meer zijn dan ik ga gebruiken. Thx all.

Back