Microkorg vs Microkorg xl

Kult

Ingeburgerd
Beste mensen,

het is weer een hele tijd geleden dat ik hier geweest ben. Net even mijn oude topics gecheckt: ik zocht toen dus een usb midi controller. Uiteindelijk heb ik een beetje langer gespaard en is het een Axiom 61 geworden. Lekkere controller, heel tevreden van, gaat zeker nog lang in mijn bezit zijn.

Maar: ik wil intussen even wat uitbreiden en iets bij kopen. Ik heb altijd al een Microkorg in mijn achterhoofd gehad gezien dit me een heel leuke synth lijkt. Heel veelzijdig, compact (ik woon nog thuis dus slaapkamer staat nu al redelijk vol :)) enzovoort.

Nu heb ik net 1-2u gespendeerd met het vergelijken van de gewone Microkorg en de XL. Ik geraak er niet wijs uit. Ik vind vooral verschillen in bouwkwaliteit, toetsen, interface etc.
Maar waar ik bij de gewone Microkorg interesse in heb, is de Arpeggiator. Die lijkt me erg handig te bedienen met de 8 witte knoppen.
Nu , de XL heeft deze toetsen niet. Lijkt me niet zo handig om alles via dat schermpje te moeten regelen met draaiknoppen etc. Ik weet dat er veel info bestaat over de VS tussen de 2 synths maar ik vind niets over de arp's.

Qua interface staat de Microkorg me net iets meer aan, ik houd van die 'houten'/retro look. De XL lijkt me wat kaal... En lijkt me eerder op speelgoed lijken dan op een synth. Nu, het uiterlijk is natuurlijk niet alles :)

Heeft iemand ervaring met de 2 ? is er een bepaalde reden waarom je ten sterkste de ene zou aanbevelen t.o.v. de andere? En hoe zit het met de arpeggiator van de XL ? Weegt het ontbreken van die knoppen op tegen de voordelen van de XL ? Of toch gewoon de normale microkorg?

Ik zie even door de bomen het bos niet meer, aangezien ik van synths op zich ook heel weinig af weet tot hier toe. Daardoor kan ik niet zeggen of de nieuwere features op de XL voor mij een meerwaarde zijn.

Alvast bedankt. Ik kan al niet wachten tot ik mijn nieuwe hardware in handen heb!!

Grts!
Kult

de xl heeft usb-midi en je kan makkelijk de patches via usb saven.
de xl heeft ook meerdere arp settings om door te scrollen.

microfoon is ook beter
patches van de oude kan je ook inladen op de XL.

de xl heeft usb-midi en je kan makkelijk de patches via usb saven.
de xl heeft ook meerdere arp settings om door te scrollen.

microfoon is ook beter
patches van de oude kan je ook inladen op de XL.

Ok ja dat klinkt al goed :) ! bedankt.

Nog meningen zijn heel welkom!
En nog een bijkomende opmerking: moesten er vergelijkbare synths zijn, in dezelfde prijsklasse, dan hoor ik het heel graag. Ik denk dan aan bvb een Novation Mininova (wel wat duurder).

Grts!

Laatst gewijzigd:
De microKorg is gebaseerd op de Korg MS2000. De microKorg XL(+) is gebaseerd op de Korg R3 (en de Korg Radias). De XL versie heeft ook een uitgebreide software editor voor de pc en heeft meer waveforms en effecten aan boord dan de normale versie. De XL+ versie doet daar nog een schepje bovenop met onder andere nóg meer waveforms en 640 extra presets.

Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/MicroKORG#microKORG_XL en http://www.korg.com/microkorgxl+

De Novation MiniNova is enigszins vergelijkbaar met de microKorg's qua uiterlijk en specificaties.

Persoonlijk zou ik gaan voor een zwarte microKorg XL+.

De microKorg is gebaseerd op de Korg MS2000. De microKorg XL(+) is gebaseerd op de Korg R3 (en de Korg Radias). De XL versie heeft ook een uitgebreide software editor voor de pc en heeft meer waveforms en effecten aan boord dan de normale versie. De XL+ versie doet daar nog een schepje bovenop met onder andere nóg meer waveforms en 640 extra presets.

microKORG vs microKORG XL - YouTube
Introducing the MicroKorg XL+: The Micro with More! - YouTube
Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/MicroKORG#microKORG_XL en http://www.korg.com/microkorgxl+

De Novation MiniNova is enigszins vergelijkbaar met de microKorg's qua uiterlijk en specificaties.

Novation Mininova Vs Korg MicroKorg XL+ - YouTube

Persoonlijk zou ik gaan voor een zwarte microKorg XL+.

bedankt voor de filmpjes en de info!
Nu , ik heb wat rondgekeken naar eventuele alternatieven voor deze 2. Ik ben uitgekomen bij de Novation mininova, en kan deze nu blijkbaar, op 20 minuten rijden van bij me thuis, voor een prikje ophalen, samen met een kaossilator. Lijkt me een hele mooie deal...

Maar ik heb schrik dat de mininova vooral in staat is om electro house achtige geluiden te produceren, terwijl ik vooral techno produce momenteel.
Ik ga het dus nog goed moeten overwegen allemaal ...

Uit de demo's op YouTube merk ik op dat je het bij de MiniNova vooral in de elektronische hoek moet zoeken. En dan met name de snerpende leads, glitchy geluidjes en overdreven wobble bass. Maar gezien de engine nog altijd gebaseerd is op de oudere modellen (K-Station, X-Station, XioSynth, enz.) moeten er toch zeer diverse geluiden uit te halen zijn.

De microKorg XL lijkt mij out-of-the-box wel veelzijdiger en is niet zo overdreven qua klank. Qua uiterlijk vind ik de witte en zwarte XL mooi tijdloos. Het uiterlijk van de MiniNova is mij wat te opvallend. Onder de €1000 nieuwprijs is sowieso niets echt bombproof, dus ik zou me niet blind staren op de bouwkwaliteit.

De normale microKorg is tweedehands natuurlijk de goedkoopste optie en is ook zeker geen verkeerde keus. Ik zou dan echt kijken naar de verschillen tussen de modellen en een lijstje maken van wat je wel en niet nodig denkt te hebben. Als je bijvoorbeeld nooit een vocoder gebruikt dan hebben die extra bands natuurlijk geen doel.

Uit de demo's op YouTube merk ik op dat je het bij de MiniNova vooral in de elektronische hoek moet zoeken. En dan met name de snerpende leads, glitchy geluidjes en overdreven wobble bass. Maar gezien de engine nog altijd gebaseerd is op de oudere modellen (K-Station, X-Station, XioSynth, enz.) moeten er toch zeer diverse geluiden uit te halen zijn.

De microKorg XL lijkt mij out-of-the-box wel veelzijdiger en is niet zo overdreven qua klank. Qua uiterlijk vind ik de witte en zwarte XL mooi tijdloos. Het uiterlijk van de MiniNova is mij wat te opvallend. Onder de €1000 nieuwprijs is sowieso niets echt bombproof, dus ik zou me niet blind staren op de bouwkwaliteit.

De normale microKorg is tweedehands natuurlijk de goedkoopste optie en is ook zeker geen verkeerde keus. Ik zou dan echt kijken naar de verschillen tussen de modellen en een lijstje maken van wat je wel en niet nodig denkt te hebben. Als je bijvoorbeeld nooit een vocoder gebruikt dan hebben die extra bands natuurlijk geen doel.

Ja het is toch de mininova geworden. Het was een koopje en dicht bij huis, en zoals je zei : er komt echt vet geluid uit gezien de goede engine. De standaard presets gebruik ik tot hier toe niet zo vaak, of ik start van een standaard en vervorm die tot ik iets goed heb. Ook is het heel simpel om nieuwe presets er op te gooien, maar raar genoeg vind ik er niet zo veel op internet...

Ik ga een tijdje met deze synth spelen en misschien gebruiken voor wat tracks, en als ik hem moe ben verkoop ik hem misschien wel weer, als ik er wat zorg voor draag krijg ik normaal gezien gewoon mijn aankoopprijs er uit en dan koop ik iets anders.

Gefeliciteerd met je keuze.
Ik ben altijd al fan geweest van de Nova. En uit de filmpjes blijkt dat de Mininova toch een stukje uitgebreider/minder beperkt is dan de Korgs. Het verschil in nieuwprijs is er dan ook een klein beetje naar en de Mininova heeft geen samples van klassieke Korg romplers. Maar daar koop je zon synth mi. ook niet voor.

Back