www.vinyltracks.nl

Om mijn eigen vraag al enigszins te beantwoorden, bij MyOwnRecord staat:
"U kunt de volgende geluidsdraagers als master bij ons aanleveren:
CD, DAT, MP3, Minidisc of Cassette.
Voor de beste kwaliteit adviseren wij echter CD of DAT."
Het IS dus mogelijk om analoog aan te leveren, nl op cassette.

volgens mij maakt het eigenlijk geen hol uit hoe je je materiaal aanlevert bij gesneden plaaten....:D

de kwalitiet haalt het bij lange na niet bij een geperste, blijft radio oranje kwalitiet....:okdan:

:mega:

Technisch gezien is de kwaliteit van een vinyl gewoon kut. Dus aanleveren op 100000k 1000bit slaat helemaal nergens op. Op een analoge drager ook niet. Dynamisch bereik, kanaalscheiding, freq bereik van vinyl is gewoon beroerd en wordt steeds beroerder naar mate de naald naar binnen gaat.
Waar het em in zit dat mensen vinyl zo lekker vinden is ten eerste het ritueel en ten 2e de riaa curve die altijd wordt toegepast.

volgens mij maakt het eigenlijk geen hol uit hoe je je materiaal aanlevert bij gesneden plaaten....:D

de kwalitiet haalt het bij lange na niet bij een geperste, blijft radio oranje kwalitiet....:okdan:

:mega:

Kan ik mij iets bij voorstellen alhoewel MOR claimt veel kennis in huis te hebben en goede kwaliteit te kunnen leveren (mag ook wel voor dat geld).

Technisch gezien is de kwaliteit van een vinyl gewoon kut. Dus aanleveren op 100000k 1000bit slaat helemaal nergens op. Op een analoge drager ook niet. Dynamisch bereik, kanaalscheiding, freq bereik van vinyl is gewoon beroerd en wordt steeds beroerder naar mate de naald naar binnen gaat.
Waar het em in zit dat mensen vinyl zo lekker vinden is ten eerste het ritueel en ten 2e de riaa curve die altijd wordt toegepast.

In theorie heb je helemaal gelijk. Toen ik 5 jaar geleden een LP opzette verwachtte ik daar ook niet veel van. Ruim 20 jaar geleden had ik mijn LPs ingeruild tegen CDs.
Wat ik echter hoorde blies me van mijn stoel. De muziekweergave was veel levendiger, meer 3D.
En ja, ik weet het, het is een minder formaat, kraakjes, etc. maar kan fantastisch klinken.
Ik heb het een CD van The Cure die ik erg lelijk vind, qua sound. De LP daarentegen klinkt stukken beter. Dat kan aan de mastering liggen maar naar mijn mening doet het analoge, vinyl domein iets met het geluid waardoor het muziek wordt. Zelfs digitale formats op vinyl klinken beter dan hun CD versie. Alleen de riaa curve? dan moeten ze dat snel eens op CDs gaan toepassen maar ik geloof er niet in.

Heeft geen zin om riaa curve op CD toe te passen. het is niets anders dan een EQ... al het laag en hoog eruit bij persen op vinyl en curve omkeren bij weergave. Je mist wat hoog op vinyl en dat zal een wat warmer gevoel geven. Maar daarnaast is het pure perceptie.

Ik denk dus dat er meer aan de hand is. Wanneer heb jij voor het laatst een LP op een goed systeem geluisterd?

Ik laat al wat wat jaartjes vinyl persen en luister de testpersingen op een uitstekend systeem. Lenco draaitafel met MC element op een high end systeem en studio monitors. Daarnaast krijg ik op zeer regelmatige basis vinyl toegezonden. Ik master ook vinyl voor een aantal verschillende labels.

Je 'denkt' dat er meer aan de hand is... zoals ik al zei. Pure perceptie, net zoals de leuke draad 'hoeveel gekker kan het worden'

Zoveel ervaring en dan niet het verschil kunnen horen :D
Maar goed, ik denk dat er meer is dus en jij niet. Dat is helemaal okay.

Lever jij de data voor het vinyl persen analoog aan of digitaal?

Natuurlijk hoor ik het verschil.. dat zeg ik ook het klinkt beroerder tov de originele mixes.
Vroeger leverde ik aan op 1/4" tape daarna op DAT en tegenwoordig een aiff of wav upload naar de pressingplant.

Wat er wel vaak gebeurd bij de pressingplant is dat er een limiter op los gelaten wordt, maar dat is afhankelijk van de aangeleverde master en pressingplant. Een goede pressingplant heeft goede limiters die je sound wat kunnen kleuren.

Ik zou het dus eigenlijk zelf eens moeten horen, eigen sounds of muziek dat ik goed ken op een LP laten zetten en dan het verschil beluisteren.

Een LP kan ook beroerd klinken, die zitten er ook tussen. Daarnaast vind ik dat tegenwoordig de nieuwste LPs niet meer dat extra hebben tov de CD. IMHO is dat omdat dezelfde digitale master voor zowel CD als Vinyl wordt gebruikt.
Ik hoor bij mijn opnames ook duidelijk verschil tussen een 44.1Khz en een 96Khz opname. Boven de 96Khz is overkill.

Mocht iemand interesse hebben in zijn eigen pressingplant; ik zag er gisteren 1-tje voorbij komen voor 120K 8D

Daarnaast krijg ik op zeer regelmatige basis vinyl toegezonden. Ik master ook vinyl voor een aantal verschillende labels.

En CUT je de lacquer ook zelf?

Als je een goede vinyl plaat wil hebben moet je masteraar eigenlijk ook cutten. Kijk naar de Exchange of Curvepusher. Die kunnen vanauit digtale of analoge opnames de boel masteren speciaal voor Vinyl. En cutten meteen de lacquer. Die gasten weten echt wel wat ze doen.

De meeste huis en tuin masteraars denken dat ze voor vinyl kunnen masteren, maar uiteindelijk mislukt dat toch echt wel vaak.
Helemaal als ik het vergelijk met een exchange of curved mastering en cutting. Ik heb zelf geperst vinyl van beide dus ik heb ervaring erin. En ook met mensen die "wel kunnen masteren". Liever niet.

Iemand zei ooit. Als een masteraar/cutter zijn naam in je vinyl graveert moet hij wel iets goeds maken. Ergo trots zijn op het werk dat ze leveren voor artiesten/muzikanten.
Het is vaak zo dat "mensen die wel vinyl kunnen masteren" eigenlijk leuke amateur masteraars zijn. Maar zie je ooit hun naam op de plaat staan?
Maar masteren is een vak apart, helemaal voor vinyl, en dat laat ik liever over aan proffesionele masteraars. Net zoals het drukken van vinyl. Kan ik misschien zelf wel doen, maar laat ik ook proffesioneel doen.

Ik laat nu al wat jaartjes eigen producties bij Curvepusher in Engeland masteren. Niks dan lof voor deze masteraar. (van routemaster records) Mastering en Cutting, de lacquar gaat naar de press en daar wordt ie meteen geperst.

Nee ik maak de laquer niet en dat komt oa omdat ieder label weer naar zijn eigen pressingplant gaat en je daar ook de keus hebt uit verschillende masters ie metal stamper of lacquer beide geven zo hun eigen sound. Ik doe dus eigenlijk premastering voor vinyl en absoluut geen huis tuin en keuken masteraar. Niet voor niets komen er verschillende labels bij mij om te premasteren voor vinyl. Premasteren voor vinyl is wel even iets anders dan voor CD of andere dragers.
Ik heb overigens wel de mogelijkhied om lacquers te maken, niet om metal stampers te maken.

Waarom mensen vinyl beter vinden klinken heeft verschillende redenen. Ten eerste vinden veel mensen vinyl warmer klinken, maar dat komt vnl. omdat er boven de 15/16khz eigenlijk niks meer gebeurd, zeker bij hard gesneden vinyl. Vaak zit er ook een hoog limiter/de-esser op om extreme cymbals etc in toom te houden, dit omdat met de RIAA curve het hoog extreem geboost is.
Als je dit niet zou doen blaas je de snijkop op en dat is een dure grap (weten een aantal UK cutters uit ervaring).
Ook is een (goede) master welke voor vinyl is geen limiting of nog erger, clipping gebruikt. Een veel dynamischer master dus, want limiting en zeker clipping werkt op vinyl zelfs averechts. Die dynamiek zorgt er ook direct voor dat het beter klinkt, net als dat je voor digitaal (cd/download) een dynamische master gebruikt.

Ik denk persoonlijk ook dat veel van de vinyl beleving/geluid 'het ritueel' is van het bewust opzetten van een plaat. Ook zullen de meeste mensen wie platen luisteren ook beter apparatuur hebben om op te luisteren en veel bewuster met muziek bezig zijn. Bij CD of afspelen van mp3's ben je ook veel meer geneigd om tracks te skippen, met vinyl veel minder omdat dat gewoon meer handelingen/lastiger is. Ikzelf vindt het heerlijk om af en toe als de kids op bed liggen en mijn vrouw de deur uit is, wat platen op te zetten. Niet zozeer voor het geluid, maar om het gevoel van het opzetten van de plaat en de herrinering aan de vinylplaat. Iets wat je met CD veel minder hebt en met mp3's al zeker mist. Of het beter klinkt? nee, zeker niet.

Ik lever mijn vinyl masters altijd in 24bit aan en als de mogelijkheid er is ook op 96khz. Persoonlijk ben ik van mening dat 96khz onzin is voor vinyl, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Je kunt bij Record Indutry ook op tape aanleveren, er staat een Studer A80. Of het echt een toegevoegde waarde heeft? ik denk het niet. Of het leuker is? dat denk ik dan weer wel. Maar dan moet je ook wel alles analoog doen. :engel:

Grappig, nu zijn er al 2 mensen die dezelfde redenen noemen waarom zei denken dat men vinyl goed vinden klinken: warmer door ontbreken van hoogte tonen en het 'ritueel'.

Bij mij gaan zoals gezegd deze redenen niet op. Ik vind vinyl niet per definitie warm en qua ritueel vind ik dat voorzichtige gedoe niet het leukste om te doen.

Ik vind muziek op LP per definitie levendiger. Een CD tovert voor mij een plaatje, netjes en strak, 2 dimensionaal. Een LP "ziet" er voor mij anders uit; 3D door toegevoegde diepte, duidelijkere instrumenten, en vooral levendiger (misschien zelfs beetje rommelig?). Als ik een nieuwe LP beluister dan vind ik het vooral leuk om naar de instrumenten te 'kijken', welke zitten erin en waar. Regelmatig hoor ik op een LP meer detail dan op een CD.

Dat effect zou heel goed juist kunnen komen door de extra noise en tekortkomingen van het systeem. Maar vooral dat loskomen vind ik fantastisch en om dat met een CD te bereiken (het kan) moet je echt flink $inve$teren$.

Je kunt bij Record Indutry ook op tape aanleveren, er staat een Studer A80. Of het echt een toegevoegde waarde heeft? ik denk het niet. Of het leuker is? dat denk ik dan weer wel. Maar dan moet je ook wel alles analoog doen. :engel:

Daarom dus, omdat het leuker is :D Lijkt me tof om een volledig analoge keten te hebben. Op zich kom ik een aardig eindje.

Back