Waarom mensen vinyl beter vinden klinken heeft verschillende redenen. Ten eerste vinden veel mensen vinyl warmer klinken, maar dat komt vnl. omdat er boven de 15/16khz eigenlijk niks meer gebeurd, zeker bij hard gesneden vinyl. Vaak zit er ook een hoog limiter/de-esser op om extreme cymbals etc in toom te houden, dit omdat met de RIAA curve het hoog extreem geboost is.
Als je dit niet zou doen blaas je de snijkop op en dat is een dure grap (weten een aantal UK cutters uit ervaring).
Ook is een (goede) master welke voor vinyl is geen limiting of nog erger, clipping gebruikt. Een veel dynamischer master dus, want limiting en zeker clipping werkt op vinyl zelfs averechts. Die dynamiek zorgt er ook direct voor dat het beter klinkt, net als dat je voor digitaal (cd/download) een dynamische master gebruikt.
Ik denk persoonlijk ook dat veel van de vinyl beleving/geluid 'het ritueel' is van het bewust opzetten van een plaat. Ook zullen de meeste mensen wie platen luisteren ook beter apparatuur hebben om op te luisteren en veel bewuster met muziek bezig zijn. Bij CD of afspelen van mp3's ben je ook veel meer geneigd om tracks te skippen, met vinyl veel minder omdat dat gewoon meer handelingen/lastiger is. Ikzelf vindt het heerlijk om af en toe als de kids op bed liggen en mijn vrouw de deur uit is, wat platen op te zetten. Niet zozeer voor het geluid, maar om het gevoel van het opzetten van de plaat en de herrinering aan de vinylplaat. Iets wat je met CD veel minder hebt en met mp3's al zeker mist. Of het beter klinkt? nee, zeker niet.
Ik lever mijn vinyl masters altijd in 24bit aan en als de mogelijkheid er is ook op 96khz. Persoonlijk ben ik van mening dat 96khz onzin is voor vinyl, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Je kunt bij Record Indutry ook op tape aanleveren, er staat een Studer A80. Of het echt een toegevoegde waarde heeft? ik denk het niet. Of het leuker is? dat denk ik dan weer wel. Maar dan moet je ook wel alles analoog doen.