dubcreator
Ouwe rot
Grappig...
2 ervaren mensen met (pre)masteren en laten persen van vinyl die exact hetzelfde zeggen maar dan toch die redenen niet op laten gaan.
Meer 'toegevoegde' diepte op vinyl ? Absolouut niet, hooguit wat meer dynamiek tov van CD omdat in ieder geval ik meer dynamiek overlaat voor een vinyl master dan voor een CD master maar dat doet zeker niet iedereen. Duidelijkere instrumenten en levendiger is dus een dynamiek ding maar geen 'toegevoegde diepte'
Wanneer je aannames doet zal je ze ook moeten kunnen onderbouwen. Hier hoor ik alleen een 'gevoel' en dat is perceptie
2 ervaren mensen met (pre)masteren en laten persen van vinyl die exact hetzelfde zeggen maar dan toch die redenen niet op laten gaan.
Meer 'toegevoegde' diepte op vinyl ? Absolouut niet, hooguit wat meer dynamiek tov van CD omdat in ieder geval ik meer dynamiek overlaat voor een vinyl master dan voor een CD master maar dat doet zeker niet iedereen. Duidelijkere instrumenten en levendiger is dus een dynamiek ding maar geen 'toegevoegde diepte'
Wanneer je aannames doet zal je ze ook moeten kunnen onderbouwen. Hier hoor ik alleen een 'gevoel' en dat is perceptie
Grappig, nu zijn er al 2 mensen die dezelfde redenen noemen waarom zei denken dat men vinyl goed vinden klinken: warmer door ontbreken van hoogte tonen en het 'ritueel'.
Bij mij gaan zoals gezegd deze redenen niet op. Ik vind vinyl niet per definitie warm en qua ritueel vind ik dat voorzichtige gedoe niet het leukste om te doen.
Ik vind muziek op LP per definitie levendiger. Een CD tovert voor mij een plaatje, netjes en strak, 2 dimensionaal. Een LP "ziet" er voor mij anders uit; 3D door toegevoegde diepte, duidelijkere instrumenten, en vooral levendiger (misschien zelfs beetje rommelig?). Als ik een nieuwe LP beluister dan vind ik het vooral leuk om naar de instrumenten te 'kijken', welke zitten erin en waar. Regelmatig hoor ik op een LP meer detail dan op een CD.
Dat effect zou heel goed juist kunnen komen door de extra noise en tekortkomingen van het systeem. Maar vooral dat loskomen vind ik fantastisch en om dat met een CD te bereiken (het kan) moet je echt flink $inve$teren$.
(ik spreek uit ervaring, ik heb een paar duizend vinyltjes staan)
) en moet je enigszins gelijk geven. Je schreef inderdaad "Die dynamiek zorgt er ook direct voor dat het beter klinkt, net als dat je voor digitaal (cd/download) een dynamische master gebruikt." 

.