www.vinyltracks.nl

Grappig...
2 ervaren mensen met (pre)masteren en laten persen van vinyl die exact hetzelfde zeggen maar dan toch die redenen niet op laten gaan.
Meer 'toegevoegde' diepte op vinyl ? Absolouut niet, hooguit wat meer dynamiek tov van CD omdat in ieder geval ik meer dynamiek overlaat voor een vinyl master dan voor een CD master maar dat doet zeker niet iedereen. Duidelijkere instrumenten en levendiger is dus een dynamiek ding maar geen 'toegevoegde diepte'

Wanneer je aannames doet zal je ze ook moeten kunnen onderbouwen. Hier hoor ik alleen een 'gevoel' en dat is perceptie

Grappig, nu zijn er al 2 mensen die dezelfde redenen noemen waarom zei denken dat men vinyl goed vinden klinken: warmer door ontbreken van hoogte tonen en het 'ritueel'.

Bij mij gaan zoals gezegd deze redenen niet op. Ik vind vinyl niet per definitie warm en qua ritueel vind ik dat voorzichtige gedoe niet het leukste om te doen.

Ik vind muziek op LP per definitie levendiger. Een CD tovert voor mij een plaatje, netjes en strak, 2 dimensionaal. Een LP "ziet" er voor mij anders uit; 3D door toegevoegde diepte, duidelijkere instrumenten, en vooral levendiger (misschien zelfs beetje rommelig?). Als ik een nieuwe LP beluister dan vind ik het vooral leuk om naar de instrumenten te 'kijken', welke zitten erin en waar. Regelmatig hoor ik op een LP meer detail dan op een CD.

Dat effect zou heel goed juist kunnen komen door de extra noise en tekortkomingen van het systeem. Maar vooral dat loskomen vind ik fantastisch en om dat met een CD te bereiken (het kan) moet je echt flink $inve$teren$.

Nu iedereen hier toch over het persen van vinyl beizg is, gooi ik ff een halve off topic vraag tussendoor:
Weet iemand een goede vinylperser die oplages vanaf 100 stuks doet?

Record industry is kwalitatief erg goed, maar 300 stuks is te veel, dat raken we niet kwijt ben ik bang.

En nog een andere vraag: Is he tnou zo dat je muziek voor vinyl 2 keer gemastered wordt? Eerst om het te laten klinken zoals je wilt en vervolgens nog een keer om het met de juiste dynamiek etc op vinyl te persen? Ik vraag dit omdat sommige persers prijzen inclusief mastering noemen en ik me even afvraag wat ik dan onder die mastering moet verstaan.

Die A80 is al paar jaar kaduuk ........ze hadden zelfs 't bandrecorderforum benaderd om evt te fixen.

En nog een andere vraag: Is he tnou zo dat je muziek voor vinyl 2 keer gemastered wordt? Eerst om het te laten klinken zoals je wilt en vervolgens nog een keer om het met de juiste dynamiek etc op vinyl te persen? Ik vraag dit omdat sommige persers prijzen inclusief mastering noemen en ik me even afvraag wat ik dan onder die mastering moet verstaan.

hier ben ik ook benieuwd naar...

Je hebt persers die ervoor zorgen dat je tracks op vinyl gezet kunnen worden en een beetje bijsturen waar nodig. Als het niet kan krijg je dan ook te horen dat ze het niet kunnen/willen persen. Bijv teveel snel hoog, slecht laag...

Je kan ook echt mastering laten doen door persers. Handigste is om te vragen welke variant je voor betaald.

Ik laat zelf alles masteren en snijden door Curve pusher, die houd rekening met gewoon masteren en daarnaast heeft hij ook ervaring in het snijden en hoe dat medium zich verhoudt tot de master die hij maakt.....
The Exchange werd ook al genoemd, die snappen ook goed waar ze mee bezig zijn.

Daarnaast hangt het ook weer af welke muziek je maakt en welke masteraar/snijder daar weer het best op aansluit. Als je niet tevreden bent kan je een keer een ander uitproberen, het is ook een persoonlijk avontuur..

De mastering bij de pressingplant zelf houdt over het algemeen alleen het geschikt maken om op de plaat te krijgen in. Dus de Riaa en limiting voor cuttinglathe bescherming en dat zit bij de persprijs inbegrepen. premastering dien je apart voor te betalen
En idd wanneer er een slechte premaster aangeleverd wordt zal de pressingplant dat laten weten, maar niet allemaal.
Er zitten bij vinyl mastering nog wel wat haken en ogen aan. Je hebt rekening te houden met max track tijd per format. fase problemen in de premaster is vragen om problemen bij persen. Veel hoog/veel laag geeft problemen en niet iedere pressingplant zal je erop wijzen en zullen gewoon de lacquer maken zoalng hun cuttinglathe het aankan. Maar dat wil dan niet zeggen dat je een goede plaat krijgt en is dus op eigen risico. Daarom dus de premaster en die moet je laten doen bij iemand die binnen het genre goed is.

Grappig...
2 ervaren mensen met (pre)masteren en laten persen van vinyl die exact hetzelfde zeggen maar dan toch die redenen niet op laten gaan.
Meer 'toegevoegde' diepte op vinyl ? Absolouut niet, hooguit wat meer dynamiek tov van CD omdat in ieder geval ik meer dynamiek overlaat voor een vinyl master dan voor een CD master maar dat doet zeker niet iedereen. Duidelijkere instrumenten en levendiger is dus een dynamiek ding maar geen 'toegevoegde diepte'

Wanneer je aannames doet zal je ze ook moeten kunnen onderbouwen. Hier hoor ik alleen een 'gevoel' en dat is perceptie

Ik denk dat het iets te kort door de bocht is om het alleen gevoel en perceptie te noemen; het is mijn ervaring en hoe ik het beleef. Dat is iets meer dan een aanname en wat gevoel.
Dat jij dat anders hoort/voelt/beleefd is iets waar ik niets aan kan doen en het is dan ook vrij zinloos om daarover te discusseren.
Het argument "wij zijn ervaren dus wij weten het en wat wij zeggen moet je aannemen" is niet iets waar ik over het algemeen van onder de indruk ben of waardevol in een discussie vind.

Je hoort mij niet zeggen dat je maar moet aannemen wat Da Goose of ik zeg. Weer een aanname.
Ik zeg alleen dat je niet kunt onderbouwen wat je hoort afgezien van idd de beleving en dus perceptie. Kan je idd niet over discussieren. Maar je hoeft dus ook niet te weerleggen wat wel is onderbouwd uit een gevoel/beleving.

Je hoort mij niet zeggen dat je maar moet aannemen wat Da Goose of ik zeg. Weer een aanname.
Ik zeg alleen dat je niet kunt onderbouwen wat je hoort afgezien van idd de beleving en dus perceptie. Kan je idd niet over discussieren. Maar je hoeft dus ook niet te weerleggen wat wel is onderbouwd uit een gevoel/beleving.

Whatever. Misschien hoor en zie ik wel zaken die er helemaal niet zijn maar in mijn opinie is dat prima want ik vermaak me er wel mee.

Ik denk dat het iets te kort door de bocht is om het alleen gevoel en perceptie te noemen; het is mijn ervaring en hoe ik het beleef. Dat is iets meer dan een aanname en wat gevoel.
Dat jij dat anders hoort/voelt/beleefd is iets waar ik niets aan kan doen en het is dan ook vrij zinloos om daarover te discusseren.
Het argument "wij zijn ervaren dus wij weten het en wat wij zeggen moet je aannemen" is niet iets waar ik over het algemeen van onder de indruk ben of waardevol in een discussie vind.
Misschien nog een keertje de replies van Dubcreator en mij teruglezen, want we zeggen allebei dat 'dat gevoel/ervaring', zoals jij het omschrijft, vnl komt doordat de dynamiek veel meer is bewaard dan voor een keiharde, platgedrukte cd/digitale master. Dat zorgt voor dat gevoel en de details. Dat is ook juist hetgene wat vinyl zo mooi maakt, naast het ritueel natuurlijk want voor 9 van de 10 mensen is dat wel iets wat meespeelt. :engel: (ik spreek uit ervaring, ik heb een paar duizend vinyltjes staan)

Het is overigens heel goed als je een eigen mening hebt en niet zomaar alles aanneemt, maar sommige zaken, zoals hier boven beschreven zijn, zijn wel feiten. Dat is iets wat je best in twijfel mag trekken, maar ik weet niet of het zinvol is. No pun intended.

Die A80 is al paar jaar kaduuk ........ze hadden zelfs 't bandrecorderforum benaderd om evt te fixen.
auw.. dat wist ik niet.. zonde, want een a80 is altijd te repareren en onderdelen zijn redelijk makkelijk te krijgen.
Waarschijnlijk heeft het ook geen prioriteit omdat er geen vraag naar is. :erm:

Misschien nog een keertje de replies van Dubcreator en mij teruglezen, want we zeggen allebei dat 'dat gevoel/ervaring', zoals jij het omschrijft, vnl komt doordat de dynamiek veel meer is bewaard dan voor een keiharde, platgedrukte cd/digitale master. Dat zorgt voor dat gevoel en de details. Dat is ook juist hetgene wat vinyl zo mooi maakt, naast het ritueel natuurlijk want voor 9 van de 10 mensen is dat wel iets wat meespeelt. :engel: (ik spreek uit ervaring, ik heb een paar duizend vinyltjes staan)

Het is overigens heel goed als je een eigen mening hebt en niet zomaar alles aanneemt, maar sommige zaken, zoals hier boven beschreven zijn, zijn wel feiten. Dat is iets wat je best in twijfel mag trekken, maar ik weet niet of het zinvol is. No pun intended.

Ik heb het even teruggelezen (voel ik me niet te goed voor :)) en moet je enigszins gelijk geven. Je schreef inderdaad "Die dynamiek zorgt er ook direct voor dat het beter klinkt, net als dat je voor digitaal (cd/download) een dynamische master gebruikt."

Daar heb ik overheen gelezen omdat ik voornamelijk de overeenkomsten tussen jouw reply en dubcreator's zag waar het ging over warmte en ritueel. De "warmte en ritueel" stelling is iets wat mij een beetje tegen de (weinige) haren instrijkt omdat het zo cliché is. Dit ook omdat mijn ervaring met het medium anders is. Daarentegen is jouw uitspraak over dynamiek wel iets waar ik mij in kan vinden. :koffie:

Ik heb het even teruggelezen (voel ik me niet te goed voor :)) en moet je enigszins gelijk geven. Je schreef inderdaad "Die dynamiek zorgt er ook direct voor dat het beter klinkt, net als dat je voor digitaal (cd/download) een dynamische master gebruikt."

Daar heb ik overheen gelezen omdat ik voornamelijk de overeenkomsten tussen jouw reply en dubcreator's zag waar het ging over warmte en ritueel. De "warmte en ritueel" stelling is iets wat mij een beetje tegen de (weinige) haren instrijkt omdat het zo cliché is. Dit ook omdat mijn ervaring met het medium anders is. Daarentegen is jouw uitspraak over dynamiek wel iets waar ik mij in kan vinden. :koffie:

Dynamiek is inderdaad het toverwoord! Laten we 2014 het jaar van de dynamiek maken. :koffie:

Ik een plaat laten snijden bij vinyl tracks puur om een vriend te bedanken voor veel hulp die hij gaf.
Paar keer over een groote muur van speakers gehoord en klonk best goed......mastering was wat minimaal nodig is voor vinyl en had zelf de mix gedaan. Het is acidcore dus surface noise komt daar niet bovenuit ;)

Heb jij er nog eentje waar materiaal kan op aangeleverd worden?

Cheers,
Exo. :mega:
(nog) niet, want ik ben wel zelf in de running om er eentje aan te gaan schaffen.
Het zal waarschijnlijk niet zo zijn dat hij veel gebruikt word, maar ik krijg heel soms (1x per jaar misschien) de vraag, maar ik denk dat er wel wat vraag gecreerd word als er eentje staat hier.

Wat ik me dan afvraag: moet een aangeleverde tape dan ook afgemixd zijn op een Studer A80 voordat het gemasterd kan worden?

@Ontwerper: Hoe bedoel je? Ik ben niet helemaal mee.
Opname netjes afmixen, opnemen op een A80 masterrecorder en zo aan de masteraar bezorgen dacht ik zo... :eureka:

Cheers,
Exo. :mega:

Ja dat is mijn punt: de mix dus opnemen op een A80 en dan naar de masteraar.
Dus alleen mensen die een A80 hebben kunnen met hun tape dan naar de masteraar?

Back