beginnen met modulair eurorack

Dotcom heeft geen dedicated lfo module...
Ik vind het zonde om een vco daarvoor te gebruiken/op te offeren...
Met DIY Thomas Henry TL555 gated lfo's ga ik dit ooit oplossen :P

Als je voor dotcom kiest en modules van andere fabrikanten erbij wilt, moet je rekening houden met de voedingsconnector. Dotcom gebruikt weer een andere connector dan MOTM enzo.

Maar je kan toch een dotcom systeem kopen en er gewoon een eurorakje met aanvullingen naast zetten en gewoon over en weer patchen?

wel even rekening houden met de stuurspanning onderling...
het verschil kan een leuk neveneffect geven maar is voor sommige modules schadelijk...

Dat soort zaken weet ik dus i.d.d. Niet, goed dat je dat aangeeft, maar binnen eurorack is dat allemaal gelijk?
Zit er nog verschil in geluidskwaliteit van de chassis? Dikkere trafo, dikkere sound en zo? (Strakkere bass)

wat ik begreep heb je met -15V/+15V meer overhead tov -12V/+12V....
daar zullen de echte kenners veel meer over kunnen vertellen...

Koop een eventide model H3000 DSE of hoger,zet dat achter je P12,en je hebt de beste drones

sms303 heeft gelijk,meeste keus in eurorack,niet TE duur (sommige modulles wel duur) ,baladuur

ook als je een module niet meer wil ,verkoopt of ruilt die het best als het eurorack is,dotcom is geen reet waard second hand,en motm,oakley,moslab etc geraak je aan de straatstenen niet kwijt,tenzij met veel verlies,scheur in je lies

Dat soort zaken weet ik dus i.d.d. niet. Goed dat je dat aangeeft, maar binnen eurorack is dat allemaal gelijk?
euro draait allemaal op -12V/+12V...
enkele modules op +5V (zoals de midi module van Doepfer), Doepfer heeft hier een adapatertje (dit zwakt +12V af naar +5V) voor. Deze plaats je op je voedingsbus. Een voedingsbus is het power distributiebord voor de stroom. De voedingsbus is aangesloten op de trafo.

Binnen euro worden als power connector 10 of 16 pins IDC Header gebruikt, met uitzondering van Analogue Systems. Die hebben van die vervelende 16 pins puntige connectoren, maar met een verloopje kan je deze op een Doepfer 10 of 16 pins voedingsbus aansluiten.

Doepfer gebruikt 16 pins omdat ze met de overige pinnen het GATE en CV1 signalen via de voedingsbus meesturen. Dit scheelt kabels prikken omdat ze min of meer pre-wired zijn.
eurorack-power-pinout-16-pin.jpg

Zelf ben ik voorstander om boxed male headers, zie foto, op de voedingsbus te hebben. Zo kan je nooit de voedingskabel verkeerd aansluiten.
Wat ik dus al een paar keer heb gedaan! :(
10-pin-2-54-mm-idc-male-pin-header-+USB+programmer+connector.jpg

Zit er nog verschil in geluidskwaliteit van de chassis
Nope, chassis is niet van invloed op. Vandaar dat er voor behuizing veel mogelijk is. De een gaat voor 19" racks, de ander voor een cabinet (rechtopstaande kast, evt. schuin aflopend) of een skiff (ondiep liggend model met evt. een recht opstaand cabinet gedeelte). Niet alle modules passen in een skiff. Dit is afhankelijk van hoe diep de module en/of de skiff is.

Dikkere trafo
Een dikkere trafo zorgt ervoor dat je meerdere modules erop kan aansluiten. Elke module heeft een positief en negatief mA verbruik. In principe is het alle positieve mA verbruik bij elkaar optellen en zo weet je hoe zwaar de trafo moet zijn. Ik stuur met een Doepfer 1200mA voeding 3x 3U = 9U 19" aan. Zonder problemen is dat ook wel 12U 19" geweest.

Dikkere sound en zo? (Strakkere bass)
Dat is altijd afhankelijk van wat je hebt gepatched :P

Kijk anders ff op mn modulargrid naar het Doepfer system. De configuratie is van een traditionele synth met recht toe rechtaan modules en geen echte exotische modules. Wat ik al eerder opmerkte over de Make Noise module is dat het een veelzijdige module is met meerdere functies in 1. De Doepfer modules zijn vaak beperkter in hun mogelijkheden. Dit is in 5U land weer met dotcom het geval en daarom wordt dotcom vaak (imo niet altijd terecht) als saai omschreven.

Nu is t aan jou Raphie om je op de sites van verschillende fabrikanten en/of muffwiggler in te lezen over de voors en na's van de verschillende formaten ;)

Weet je waar ik een hoop van heb geleerd? Door bij een ervaren iemand op bezoek te gaan die een leuke modular had. Binnen een uurtje wordt het allemaal duidelijk en dan ga je hoogstwaarschijnlijk al budgetteren en plannen om moduultjes bij elkaar te sparen (wel heel goed opletten hoe ze moeten worden aangesloten en een ergonomische kast is bijna een vereiste).

Je gaat trouwens vanzelf naar de chaoskant toe omdat (zeker met een paar luxe fx erachter) het heel erg gaaf is buiten de gebaande paden te treden.

Dat plannen en sparen en de horror vacui van een leeg of blind paneel weerhoudt me er van (plus het feit dat ik een continu debet per maand moet verklaren).

Ik zou gewoon een oproepje plaatsen.

Nee vintage hoeft van mij ook niet, de uitstraling is prima, maar heb wel graag modernere techniek of i.i.g. Nieuwe componenten die een aantal jaar vooruit kunnen

Wattuh? mijn hemel zeg. hoe kun je een mening hebben over VST.. (en ITB werken etc) en nu pas met modulair beginnen? Arme mooie maschine die bij jou komt staan..ZONDE! (daarintegen ook jaloers)

Groter formaat spreekt me soms meer aan, als je wel eens ziet die euro draden wirwar waarbij de knopjes zoek raken, maar uiteindelijk zijn de meeste toffe modules allemaal euro.
En toch af en toe....loopt t water uit mn mond van Mos-lab.

tip top audio staat vandaag en morgen trwns op de dancefair zag ik, jammer entree vrij pittig.
Misschien volgend jaar een soort super booth :P

Laatst gewijzigd:
Back