Polyfone synth

GijsH

Stamgast
Ik ben op zoek naar een nieuwe polyfone synth. Ik droom al lang van een korg trident maar deze lijken onvindbaar. Heb momenteel ook het geld niet om eentje te kopen. Nu was ik wat filmpjes aan het bekijken en kwam ik uit op de jx3P. Was enorm verrast door deze synth mooie pads, strings, brass alles waar ik naar opzoek ben maar toch vond ik deze wat koud klinken. Ik ben vooral opzoek naar dat warme brass geluid. Nog heel wat goedkoper vond ik de korg dw 8000, die ik ook wel mooi vond klinken. Ik heb al een poly 800 maar deze lijkt toch nog heel anders te klinken als de dw 8000. Ik heb het dus moeilijk met het maken van een keuze, iemand die nog wat synths kan aanraden. Als ik warme brass geluiden zeg doel ik op dit geluid.

vanaf 0:21
vanaf 0:10

Natuurlijk ben ik niet enkel naar dat specifieke geluid op zoek. Eigenlijk gewoon een stevige betaalbare polyfone synthesizer.

Chromeo = Sequential Circuits Six Trak, das een supergoeie synth voor polyfone funk brass/strings/bass etc. en redelijk betaalbaar (500 eurootjes gaan ze meestal nu toch)

Oberheim Matrix 6 is ook wel interessant daarvoor

Waarom zou je in godesnaam een Trident willen?

Geen idee waarom ik die trident zo fantastisch vind, klinkt goed, ziet er mooi uit is enkel ongeloofelijk duur geworden. Die matrix 6 klinkt ook wel heel goed leuke string sectie. Is deze makkelijk te programmeren? Had ergens die kw 8000 voor 175 euro zien staan. Iemand ervaring met deze synth?

De studio tour zelf had ik nog niet gezien maar wel een ander filmpje. Welke synth gebruikt hij op 15:48 wanneer ze over de juno aan het praten zijn? Want die lijkt niet echt op een juno.

Da's een HS-60 in dat filmpje, wat een Juno met speakers is. Opgelet: een HS-60 is een Juno-106 met speakers, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden geen Juno-60 met speakers!

De Matrix 6 is niet erg programmeervriendelijk. De JX-3P heeft als oplossing hiervoor de PG-200, waarmee je elke functie een eigen knop geeft en het proggen plots heel vlot en simpel wordt. Dit soort brassen valt er wel min of meer mee te maken.

Als ik het goed heb kan je een BCR2000 gebruiken om de Matrix 6 iets vlotter te programmeren. Geen idee of dat dan helemaal naar wens werkt.

Ik ben vooral opzoek naar dat warme brass geluid.
In de eerste twee video's lijkt de brass 'mellow' en breed te klinken.
Als je op een doorsnee poly synth het filter een beetje sluit en dat
door een stereo-chorus haalt (bijv. gitaarpedaaltje, etc) creeër je
dezelfde soort "warmte" en breedte.
Dat zou op deze producties het geval kunnen zijn.
Een tweede oscillator die verstemd (detuned) kan worden van de eerste is
alvast een betere basis om te beginnen.

Bedankt voor de hulp allemaal. Misschien toch eens voor een jx3p kijken dan. Bedankt voor de tip synthana!

Als je een Korg DW-8000 fantastisch vindt, ga voor een DW-8000: hij is ook fantastisch.
Alternatief is een Roland JX-8P: is wat warmer, karakteristieker en beperkter.
Je kunt ook gaan graven naar een Korg Lambda, Delta, Sigma en consorten. Dat zijn veredelde string-ensembles, maar met de nadruk op 'veredeld'. De klanken zijn qua pitch en envelope namelijk variabel en ze gebruiken meerdere oscillatoren, waardoor de klank heel avontuurlijk wordt.

Ik was ook op zoek naar een polyfoon en binnenkort komt er een Alpha Juno mijn kant uit :). Lijkt me dat je voor dat geld je broek niet kunt scheuren.

Warme sounds....mmmm...Is een Roland JX-8p/JX-10/MKS-70 dan niet iets voor jou?

Even off record maar die kerel verteld dat hij de CR78 sampeld...
En ook : "I like fake Minimoog sounds, ...I try to recreate it with something else"

Die vind ik top. Ik heb analoge zooi, maar ik sampel het en maak het na op digitaal spul.
My respect.
De Yamaha CP will ik wel.

Laatst gewijzigd:
Die kawai k3 en Jx10 klinken ook heel leuk. De Dx-7 vind ik ook wel leuk. Ga eens zien hoeveel geld ik ga kunnen opmaken :). Is het eigenlijk te doen om synths al de kawai k3 en de DX-7 te programmeren? Mike Philco in die Trident ben ik zeker geïnteresseerd , maar drenthe is nu niet naast de deur. :)

Korg PolySix of zo?

Chromeo = Sequential Circuits Six Trak, das een supergoeie synth voor polyfone funk brass/strings/bass etc. en redelijk betaalbaar (500 eurootjes gaan ze meestal nu toch)

Kreeg hem voor 450 niet verkocht....maar dan hou ik hem toch echt lekker zelf 8)

Oberheim Matrix 6 is ook wel interessant daarvoor

De Matrix 6 is niet warm maar wel een ontzettend lekkere string / brass bak. De Six~Trak heeft toch meer dat warmere geluid. Ze zijn allebei wel makkelijk vanaf het frontpaneel te programmeren, er staat tenslotte gewoon iedere parameter op geschreven.

Hm ik denk toch dat ik voor de matrix 6 ga gaan. Ziet der enkel zo omslachtig uit om te programmeren :) Ik kan niet echt een keuze maken.

Back