"slechte" muziek

poul

Stamgast
jo,

vroeg me wat af. ik luister toch wel best heel vaal naar muziek, en heb het idee dat er wel meer mensen met die gewoonte zich hier bevinden. ik maak het ook zelf, begin straks met de studie muziektechnologie en ben er heel serieus mee bezig.

maar ik betrap mezelf er ook op dat ik niet echt ontzettende technische/muzikale etc. bandjes ook erg kan waarderen. ontzettend lo fi, uit amerika, en maar 1000 platen verkopende bandjes. van het label "kill rock stars" bijvoorbeeld. het klinkt heel raar, maar af en toe kan het me bij wijze van spreken niet lelijk genoeg klinken, en ik vind het te gek.
nou is het in veel gevallen wel zo dat het wel heel creatief denkende artiesten zijn. die duidelijk wat anders doen dan anderen. maar de meeste "echte" muziekcritici vinden het maar niks. toch ben ik zelf ook echt wel kritisch, en kan ik het gewoon echt waarderen.

wie heeft dit nog meer?

voorbeelden zijn dingen zoals oude surf, noiserock, underground van de underground electronica en hiphop.

mag dat wel???:D

Nummers op oude gare mixtapes die al 5x doorgekopieerd zijn klinken vaak beter dan als ik het originele nummer hoor na al die jaren. Net alsof het gene wat ik niet (denk) te horen beter door ruis etc door mezelf ingevuld kan worden dan dat het echt klinkt.

vibe

vibe

Heeft alles met feel te maken.
Nummers die muzikaal technologische hoogstandjes zijn maar niets meer dan dit maken niets los.
Maar een zanger met een rauwe emotionele stem in een liedje van 2 akoorden kan dit wel.
Kwestie van de juiste snaar te weten te raken en dat is van meer artistieke waarde. Maar dat is mijn mening.

Nummers die muzikaal technologische hoogstandjes zijn maar niets meer dan dit maken niets los.
Maar een zanger met een rauwe emotionele stem in een liedje van 2 akoorden kan dit wel.

Daar zit zeker iets in !! Nooit zo over nagedacht eigenlijk......
Dat is dus ook de reden dat bijvoorbeeld Bob Dylan wereldberoemd is en een band als Dream Theater altijd wel onbekend zal blijven....... (DT-lovers: NIET SCHIETEN !! Ik vind hun muziek ook erg goed !)

t' is gewoon feel, energie, samenkomen met mensen, flow, wanneer iets goeds ontstaat. niet in je eentje. imo./

wie bepaald of iets slecht ofgoed is of mooi of lelijk oftewel inetrresant voor jou of niet ..... JIJ TOCH ! :D

Origineel geplaatst door endonyx
wie bepaald of iets slecht ofgoed is of mooi of lelijk oftewel inetrresant voor jou of niet ..... JIJ TOCH ! :D

ik ben de baas!

maar nog steeds vind ik het vreemd dat ik de hele middag aan het pielen ben om dat ene toffe geluid uit mn synth te krijgen. dat loopje in fruity loops tot in de puntjes wil perfectioneren etc. en daarna een plaat opzet met drie akkoorden punk en geschreeuw wat met een bart smit microfoon is opgenomen.

dat klinkt nogal tegenstrijdig. dat is het niet. ik merk namelijk dat ik mij door lofi dingen laat inspireren om hifi dingen te maken.

aan de andere andere kant maak ik ook regelmatig absurde muziek voor de lol, wat dan uiterst belachelijk wordt...
(((voor de geinteresseerden:

freetonkies - freehawaii
neonleon vs adtomnicq - shark attack , deze kunnen jullie misschien wel waarderen, electronica met een belachelijk verhaal er over heen verteld
neonleon en de loenies - surf met me mee )))

tja, soms vraag ik mezelf wel eens af of ik me wel serieus kan/moet nemen.. 8o)

Muziek

Muziek

Origineel geplaatst door poul
ik ben de baas!

maar nog steeds vind ik het vreemd dat ik de hele middag aan het pielen ben om dat ene toffe geluid uit mn synth te krijgen. dat loopje in fruity loops tot in de puntjes wil perfectioneren etc. en daarna een plaat opzet met drie akkoorden punk en geschreeuw wat met een bart smit microfoon is opgenomen.

dat klinkt nogal tegenstrijdig. dat is het niet. ik merk namelijk dat ik mij door lofi dingen laat inspireren om hifi dingen te maken.[/URL] )))

Verwar lofi en hifi niet met de kwaliteit van een compositie dat is totaal iets anders.
Muziek gaat niet over gave sounds.
Ik luister liever naar een goed in elkaar gezet nummer op een 78 toeren plaat dan een Super-audio CD met een middelmatige tot slechte compositie.
Maar ja dat is mijn mening.

Trouwens tip voor een leuke hobby.
Koop een 78 toeren platemn draaier en schuim rommemarkten af naar 78 toerenplaten uit de jaren 20-30- 40-50 daar zitten soms fantastische dingen tussen.

Re: Muziek

Re: Muziek

Origineel geplaatst door Exzit
Verwar lofi en hifi niet met de kwaliteit van een compositie dat is totaal iets anders.
Muziek gaat niet over gave sounds.
Ik luister liever naar een goed in elkaar gezet nummer op een 78 toeren plaat dan een Super-audio CD met een middelmatige tot slechte compositie.
Maar ja dat is mijn mening.

ja, weet ik. daarom gebruikte ik de term "3 akkoorden punk" er ook bij.

Origineel geplaatst door Boost303
Dit is echt grappig
Ik zou tegen de medeforummers zeggen: download deze neonleon en loonies ff voor de gein

Goeie tip, ik ga morgen de CD halen!

8o)

Arv

open the mind.....
release the soul.....

enjoy the music without boudaries and rules!!!!

sow eej wordt bijna profetisch :D

Muziek is terdege aan bepaalde regels gebonden en er zijn dus zeker grenzen ga je daaroverheen is dat prima maar dan kan je het geen muziek meer noemen omdat het niet voldoet aan de definitie van muziek.
Dus dan noem je het Herrie, geluid, soundscape of wat dan ook maar geen muziek.

Music:

The art of arranging sounds in time so as to produce a continuous, unified, and evocative composition, as through melody, harmony, rhythm, and timbre

Origineel geplaatst door Exzit
Muziek is terdege aan bepaalde regels gebonden en er zijn dus zeker grenzen ga je daaroverheen is dat prima maar dan kan je het geen muziek meer noemen omdat het niet voldoet aan de definitie van muziek.
Dus dan noem je het Herrie, geluid, soundscape of wat dan ook maar geen muziek.

Music:

The art of arranging sounds in time so as to produce a continuous, unified, and evocative composition, as through melody, harmony, rhythm, and timbre

Daar ben ik t niet helemaal mee eens want dit is so subjectief als wat. Want wat voor de een ritme is kan voor de ander herrie zijn

Ik vind dat iets muziek is als het met de intentie gemaakt is om muziek te zijn (zo ook even de filosofische modus aangezet :) )

Origineel geplaatst door Boost303
Daar ben ik t niet helemaal mee eens want dit is so subjectief als wat. Want wat voor de een ritme is kan voor de ander herrie zijn)

Hmm dat kan je wel vinden, maar hoeft daarrom nog niet waar te zijn.
Een ritme heeft ook een definities waarom het een ritme is of je het mooi vind dat is wat anders.
Je kan het lelijk vinden maar voldoet dan misschien nog steeds aan definitie van een ritme cq muziek.
Raadpleeg maar eens een enceclopie woordenboek conservatorium etc m.b.t definities over muziek.
Dan zijn er echt wel bepaalde grenzen, zelfs experimentele muziek houdt zich daaraan.
Muziek is toch een soort wiskunde en ordenen.
Sterker als je kijkt naar harmionie leer dan is het eigenlijk gewoon wiskunde.
Maar binnen deze grenzen zijn de combinaties onbegrenst en dat is juist het leuke van muziek.

Back