Nord Lead A1

attachment.php

The Lead for Speed

Producing stand-out sounds for live or for the studio, the Lead A1 is ideal for all musical genres. Thanks to its carefully thought-out user interface, the Lead A1 encourages experimentation, allows for far speedier programming than would otherwise be possible, and ultimately delivers sensational sonic results.

Main features

Oscillators
Unique Oscillator concept
8 Oscillator Configurations
Pitch, Detune, Shape, Sync, AM, Noise, Dual Osc, FM
Traditional Analog and Digital Waveforms
Modulation
LFO with 5 waveforms
Mod Envelope
LFO as additional ModEnv
Filter
12, 24 dB low-pass filters
High-pass and Band-pass filters
Transistor and diode ladder filter simulations
of Mini and TB-303

Effects
Ensemble, Chorus, Phaser, Flanger, Ring Modulator, Drive
Performance
4-part multi-timbral
Master Clock Sync of Arpeggiator, LFO and Delay
Velocity and Mod Wheel Morph
USB MIDI

Oja de speculaties kwamen natuurlijk al aan bod in dit draadje.

Alle info op de site van Clavia.

Attachments

• nord-lead-a1-topbanner.jpg
    nord-lead-a1-topbanner.jpg
    34,9 KB · Bekeken: 167
Bij de decay klop staat in het klein 'sust'. Waarschijnlijk kan je die via de shift knop aansturen.

Het leuke van de nord vond ik altijd, omdat er geen effecten opzaten, dat je heel erg met het geluid bezig bent om dat goed te krijgen en daarna pas effecten gaat toevoegen. Met de verandering aan de interface vraag ik me af of dat gevoel behouden blijft.

Desondanks een leuke synth. Ik ben benieuwd hoe die dadelijk klinkt.

Design kost hebben ze alvast niet gehad. Wel een paar andere gaatjes moeten boren, nieuw printje d'erin en hopla. Of hij qua sounds in de buurt van de Omnisphere komt...ik vrees ervoor.

Zow die is aardig magertjes qua synthese...

geen filter env (of althans gedeeld met de mod env, dus dan heb je geen mod env meer) is wel het ergste wat ik mist. Die prophet12 desktop module heeft ook geen hardcoded env knoppen, onbegrijpelijk.

Dan vind ik die NL2x toch een stuk leuker....dan maar geen analog (??) models of chorus en ensemble....

Die Nord 4 vond ik wel heel erg lekker klinken in demos....Als je dat vergelijkt met bijv een virus TI2 dan heeft die nord4 best wel een compacte ronde sound, terwijl ik die virus TI behoorlijk fuzzy vind klinken.

geen filter env (of althans gedeeld met de mod env, dus dan heb je geen mod env meer) is wel het ergste wat ik mist.

Zo veel synths zijn er toch niet met meer dan 2 env's?

Begrijp het punt over de Filter envelope niet... ik zie toch duidelijk aparte LFO en ENV modulatie op het filter? Waarbij LFO apart en de Filter Envelope apart?

Waar maken jullie uit op dat er geen aparte filter env is, ik zie het niet. Zoals ik het zie IS de Mod Env de Filter Envelope.. 1 en hetzelfde ding

Begrijp het punt over de Filter envelope niet... ik zie toch duidelijk aparte LFO en ENV modulatie op het filter? Waarbij LFO apart en de Filter Envelope apart?

Waar maken jullie uit op dat er geen aparte filter env is, ik zie het niet. Zoals ik het zie IS de Mod Env de Filter Envelope.. 1 en hetzelfde ding

Maar die mod env gebruik je ook voor een lfo-delay bijv. Dat kan dus niet meer als je hem voor het filter inzet. Althans dat was op de andere Nords zo, ik zie net op de display dat dat op deze unit niet eens kan.

wordt wel een heel erg basic patch gebeuren zo..

Wat ik heb gehoord is dat de prijs rond de 1300 Euro wordt als straat prijs.
Dus wel wat duurder dan de NL2 maar geen honderden euros.

Ik heb zelf inmiddels al 4 maanden een NL4 en het is echt een hele goede bak met een heel eigen enig sinds onderkoelde, hele directe klank. Ik houd wel van die Nord klanken.
Hij is vooral veel dynamischer dan de Synthengine in een Nordstage 2 of een Nordwave
(heb ik beide ook!)
En ik verwacht dat deze A1 dat ook wel zal hebben want de basis is schijnbaar toch een NL4

Ik denk dat deze NLA1 vooral diegene over de streep moet halen die de NL4 te duur vinden.

Wat ik heb gehoord is dat de prijs rond de 1300 Euro wordt als straat prijs.
Dus wel wat duurder dan de NL2 maar geen honderden euros.

Ik heb zelf inmiddels al 4 maanden een NL4 en het is echt een hele goede bak met een heel eigen enig sinds onderkoelde, hele directe klank. Ik houd wel van die Nord klanken.
Hij is vooral veel dynamischer dan de Synthengine in een Nordstage 2 of een Nordwave
(heb ik beide ook!)
En ik verwacht dat deze A1 dat ook wel zal hebben want de basis is schijnbaar toch een NL4

Ik denk dat deze NLA1 vooral diegene over de streep moet halen die de NL4 te duur vinden.

klinkt goed, ik vind 1300 al heel anders klinken dan de eerder genoemde 1600 ten opzichte van de NL4 prijs van 1839.

Op basis van die demos op de nord site vind ik de A1 wel compleet anders klinken dan de NL4, ik heb zelf ook de NL4 maar ik hoor die sound absoluut niet terug in die A1 demos. Dat komt misschien door die bread en butter effecten die op de A1 zitten in tegenstelling tot die rauwe effect sesssie van de NL4. Maar ik vond het verschil in ieder geval op basis van hun demos behoorlijk groot.

Nord wordt het voorlopig niet meer voor mij. Veel te duur voor wat het kan. Qua innovatie ook echt saai. Helaas!

Nord wordt het voorlopig niet meer voor mij. Veel te duur voor wat het kan. Qua innovatie ook echt saai. Helaas!

die mening had ik ook een beetje, dit veranderde voor mij op slag toen ik de nord lead 4 hoorde. Ik vond die Nord lead 4 toch echt wel anders klinken dan de NL2 en 3. Die geluiden klinken helderder, rauwer en de punchiness van de sounds door de snelle envelopes vond ik echt vet. Die ervaring had ik totaal niet met de NL2 en 3 en ook niet in die demos van de A1 die op de website staan, als die A1 inderdaad de NL4 engine heeft dan vraag ik me wel af waar die sound dan gebleven is die de nl4 wel heeft.

Kwa innovatie vind ik met name die morphing feature van de Nord lead serie vet, het voegt echt wel veel toe dat je in je eigen program vele parameters kan wijzigen via velocity of het modwheel waarbij je traploos van de originele instellingen naar de nieuwe instellingen van al die parameters kan gaan heb ik zelf nog niet eerder gezien op een hardware synth. Je kunt bijvoorbeeld beslissen om bijvoorbeeld de oscillator FM waarde, de cutoff, de envelopes, de effect verhouding, modulation parameters en vele andere parameters allemaal anders in te stellen op het maximum van je modwheel. Leuk is dan dat als je van je originele program het modwheel open zet dat hij traploos van de originele waarden naar al die nieuwe waarden gaat. Dat is echt een hele vette feature zoals ze dat ingebouwd hebben.

Voor de NL4 heb je dan ook nog de variation buttons waarbij je met 1 druk op de knop de hele synth patch kan veranderen naar een andere of naar andere parameters. De presets gebruiken dat vooral voor het aanpassen van de envelopes of de snelheid van je LFO bij dubstep bass sounds, maar mooi zou het zijn als ze daar nog een timed interval instelbaar zouden kunnen maken, dat is er helaas nu nog niet. Volgens mij zit die feature niet op de A1 wat wel jammer is.

Maar je hebt gelijk, goedkoop zijn die nords niet.

Komen de Morphing en Variation mogelijkheden niet uit de G2(X) ?

...

Kwa innovatie vind ik met name die morphing feature van de Nord lead serie vet, het voegt echt wel veel toe dat je in je eigen program vele parameters kan wijzigen via velocity of het modwheel waarbij je traploos van de originele instellingen naar de nieuwe instellingen van al die parameters kan gaan heb ik zelf nog niet eerder gezien op een hardware synth....

....Voor de NL4 heb je dan ook nog de variation buttons waarbij je met 1 druk op de knop de hele synth patch kan veranderen naar een andere of naar andere parameters.

Komen de Morphing en Variation mogelijkheden niet uit de G2(X) ?

zou kunnen, die morphing was in ieder geval al aanwezig op de nord lead 2X en 3.

zou kunnen, die morphing was in ieder geval al aanwezig op de nord lead 2X en 3.

Oops, ik heb het gelezen alsof je dacht dat je het morphen een nieuwe functie is in de NL4, maar dat is helemaal niet wat je geschreven hebt :stupid...

Oops, ik heb het gelezen alsof je dacht dat je het morphen een nieuwe functie is in de NL4, maar dat is helemaal niet wat je geschreven hebt :stupid...

hahaha, nee ik reageerde meer op wat ik innovatief van Nord vond ten opzichte van andere synths. Er zitten wel nieuwe dingen op de nord lead 4 natuurlijk die de andere modellen niet hebben, maar ja daar is deze thread niet voor om dat allemaal uit te lichten. (niet dat we hier op het forum een nord lead 4 thread hebben waar dat wel aan bod komt, maar dat zal ongetwijfeld komen omdat maar weinigen de NL4 hebben).

hahaha, nee ik reageerde meer op wat ik innovatief van Nord vond ten opzichte van andere synths. Er zitten wel nieuwe dingen op de nord lead 4 natuurlijk die de andere modellen niet hebben, maar ja daar is deze thread niet voor om dat allemaal uit te lichten. (niet dat we hier op het forum een nord lead 4 thread hebben waar dat wel aan bod komt, maar dat zal ongetwijfeld komen omdat maar weinigen de NL4 hebben).

Zo is het :mega: !

Dat Morphen op de Lead 4 is dat feitelijk niet de scene functie op (b.v.) de AN1x?

dat is een goeie inderdaad, daar lijkt het wel wat op, alleen bij de yamaha an1x kon je alleen de envelope en filter opslaan in een scene. Bij de nord lead serie kun je dit op bijna alle parameters, daarnaast kun je morphen op basis van velocity bij de nord lead serie, dus bijvoorbeeld harder aanslaan en dan traploos de bijvoorbeeld de FM sync, de modulation timing, envelopes en bijvoorbeeld het filter en de bitcrusher naar minder bits aanpassen op basis van je aanslag is toch wel een behoorlijk verschil, dus hoe harder je aanslaat hoe meer je die parameters veranderd naar de nieuwe instellingen. En dat kan op de nordlead op bijna alle parameters en op veel parameters tegelijk.

in de praktijk is dat echt mooi voor je eigen presets, dan pak je bijvoorbeeld op de NL4 een Arpeggiator pattern (er zitten behoorlijk veel patterns in), en je laat de arp velocity dan zijn werk doen voor je program. Dus dan heb je die bassline die bijvoorbeeld die crusher en Hard sync parameters op basis van je arpeggiator pattern continu veranderd kwa sound. En door de simpele interface bouw je zo'n patch in no time, dat is echt een kwestie van de velocity morph knop ingedrukt houden en dan tweaken op je NL tot je de sound hebt en dan die arp activeren om die morphing vol in actie te horen.

Back