Nord Lead A1

attachment.php

The Lead for Speed

Producing stand-out sounds for live or for the studio, the Lead A1 is ideal for all musical genres. Thanks to its carefully thought-out user interface, the Lead A1 encourages experimentation, allows for far speedier programming than would otherwise be possible, and ultimately delivers sensational sonic results.

Main features

Oscillators
Unique Oscillator concept
8 Oscillator Configurations
Pitch, Detune, Shape, Sync, AM, Noise, Dual Osc, FM
Traditional Analog and Digital Waveforms
Modulation
LFO with 5 waveforms
Mod Envelope
LFO as additional ModEnv
Filter
12, 24 dB low-pass filters
High-pass and Band-pass filters
Transistor and diode ladder filter simulations
of Mini and TB-303

Effects
Ensemble, Chorus, Phaser, Flanger, Ring Modulator, Drive
Performance
4-part multi-timbral
Master Clock Sync of Arpeggiator, LFO and Delay
Velocity and Mod Wheel Morph
USB MIDI

Oja de speculaties kwamen natuurlijk al aan bod in dit draadje.

Alle info op de site van Clavia.

Attachments

• nord-lead-a1-topbanner.jpg
    nord-lead-a1-topbanner.jpg
    34,9 KB · Bekeken: 167
Dat is even duidelijk uitgelegd :okdan:

DUs echt een stap verder dan de scene functie. Wel een super manier dus om echt leven in je geluiden te krijgen.

Dat is even duidelijk uitgelegd :okdan:

DUs echt een stap verder dan de scene functie. Wel een super manier dus om echt leven in je geluiden te krijgen.

ja, je sound gaat er echt door leven inderdaad, zeker als je het subtiel toepast (of juist niet als je extreme variaties wilt :D). Deze feature is echt wel een beetje Nord zijn ding, het is al beschikbaar vanaf de Nord Lead 2x namelijk, alleen de parameters waar je het aan toe kunt kennen variereren uiteraard per model. De A1 is op dat vlak wel wat beperkter dan een NL4.

die mening had ik ook een beetje, dit veranderde voor mij op slag toen ik de nord lead 4 hoorde. Ik vond die Nord lead 4 toch echt wel anders klinken dan de NL2 en 3. Die geluiden klinken helderder, rauwer en de punchiness van de sounds door de snelle envelopes vond ik echt vet.

De Nord Lead 4 heb ik nooit gehad. Vraag me ook af of die geschikt is voor mijn genre :D Vond de Nord Lead 3 in ieder geval slap klinken.

De Nord Lead 4 heb ik nooit gehad. Vraag me ook af of die geschikt is voor mijn genre :D Vond de Nord Lead 3 in ieder geval slap klinken.

ik ken je genre niet, maar de NL2 en 3 hadden in ieder geval niet de sound die ik mooi vond. De NL4 had mij binnen 2 minuten overtuigd en die stond er dus ook binnen enkele dagen bij mij. Dus als je de kans krijgt zeker eens een keer uitproberen bij iemand of in de winkel, wie weet heb je dan wel dezelfde ervaring als mij 8)

ik vind de clavia synths doorgaans lekker klinken. Heb ooit een nord rack 2 gehad en die alleen maar weg gedaan omdat ik toen een Andromeda wilde. Waar ik de nord rack 2 toen nog heel betaalbaar vond, ver onder de duizend euro nieuw, vind ik de huidige clavia synths erg duur en dan ontbreekt er meestal ook net die ene feature die je graag had gewild.

Zo vond ik de wave geweldig klinken, heb ik een middagje op gespeeld en inspirerende sound. Maar de synth parameters zoals LFO konden niet aan midi-clock gekoppeld worden. Ik heb ze nog gemaild of dat met een software update opgelost zou worden maar er werd al gauw aangegeven dat die software niet verder ontwikkeld werd. Ik vind dat zo'n basic feature op een moderne synth van ver boven de duizend euro, dat ik die wave niet heb gekocht.

De Lead 4 heb ik nog niet in het echt kunnen bespelen, maar de demo's her en der en de featurelijst zijn indrukwekkend. Maar dan prijzen ze het beestje 1800 euro en zit er voor die 4 octaafjes die het zijn geen aftertouch op?!?! op iets wat een performance synth moet zijn? eigenlijk überhaupt voor een synth boven de 1000 euro is dat een must have. En ze adverteren de midi-clock sync nu ineens als een feature van jewelste terwijl dat eigenlijk bij andere merken al jaren op zelf de budget synths zit (novation KS4 om maar iets te noemen) En het blijft een VA terwijl je voor een beetje meer naar een prophet 12 kunt en voor minder al een prophet 8 hebt. Daarbij is het hele chassis al 20 jaar hetzelfde bij de clivia synths dus hun investeringen zitten enkel in software development. bottom-line, zonder aftertouch zal ik zo'n prijsklasse synth niet eens overwegen.

De A1 lijkt dan enigszins betaalbaarder te worden, maar ze leveren hier juist in op het knop-per-functie principe en het is nauwelijks af te lezen welke oscillator setting je nu hebt ingesteld. daarvoor moet je die prehistorische 2 segment ledjes van ze in je hoofd prenten en maar onthouden welke code wat is...en ook geen aftertouch. Dit zou een leuke synth zijn voor maximaal 1.100 euro en pas voor 900 euro zou het echt een goed deal worden. voor 1300 euro kun je zoveel leukers krijgen. bijvoorbeeld PC3le6 (met volledig te editten v.a.s.t. en dus kurzweil VA engine in software V2) voor 750 euro en dan nog 550 voor iets als een tetra, blofeld, pulse2 of als het clavia moet zijn, een tweedehands nord rack 2.

als clavia hun synths nou betaalbaar maken verkopen ze er meer. meer verkoop aan wat kleinere marge bouwt een grotere klantenbasis en misschien meer winst dan een handvol synths verkopen met grote (apple-achtige) marge.

@synthmann, goede argumentatie :okdan:
De Lead 4 heb ik nog niet in het echt kunnen bespelen, maar de demo's her en der en de featurelijst zijn indrukwekkend. Maar dan prijzen ze het beestje 1800 euro en zit er voor die 4 octaafjes die het zijn geen aftertouch op?!?! op iets wat een performance synth moet zijn? eigenlijk überhaupt voor een synth boven de 1000 euro is dat een must have. En ze adverteren de midi-clock sync nu ineens als een feature van jewelste terwijl dat eigenlijk bij andere merken al jaren op zelf de budget synths zit (novation KS4 om maar iets te noemen)

De implementatie van de midi clock is toch wel innovatief te noemen op de nordlead 4 (en vermoedelijk ook op de A1), de reden hiervoor is dat ze een stapje verder gaan dan normale synchronisatie in synths. Het werkt als volgt, je stuurt je midi clock naar de NL4 en dan kun je alle timed parameters daar via een setting aan locken. Dit kan in verschillende time signatures, dus je kunt je LFO1 of Arpeggiator, LFO2 delay allemaal verschillende time sigs geven.

Dus stel je laat je LFO1 op 4th lopen, LFO2 op 8d en de delay op 2d, dan loopt dat allemaal in sync. Prima dus en dat kunnen veel andere synths ook. Maar nu het verschil: als je dan die parameters veranderd bijvoorbeeld de delay naar 8d via een variation knop of de LFO2 naar 16th dan zorgt die Masterclock sync ervoor dat je hier terwijl je de sound speelt niets van merkt. Dus geen pitch drifting op de delay, geen rare timing problemen bij LFO speed timed wijzigingen of via morphing. Ook de arp loopt altijd met verschillende tempos in sync vanuit je daw zelfs als je naast de beat speelt, dat regelt die masterclock (je hebt er 3 op de nl4) allemaal voor je. Dat is echt wel een groot verschil dus met andere synths die je synced aan de midi clock.

Ook kun je dus elementen los koppelen van de midi clock, doordat je 3 masterclocks hebt die je aan en uit kan zetten en zelfs terwijl de sound speelt kun je die via variations aan en uitzetten. Dus stel je hebt een midi clock timed LFO die je met een druk op de knop even naar warp speed wilt laten springen dan kun je die masterclock voor die variation uitzetten en die LFO speed op max zetten terwijl je de arp of lfo 1 en delay wel in sync houdt. Doordat je als je de variations knop weer los laat direct die masterclock voor de LFO weer activeert kun je dat allemaal realtime in sync doen zonder rare artifacts.

Wat betreft de aftertouch dat snap ik ook niet waarom ze dat niet gedaan hebben. Veel mensen klagen erover dus er is een behoefte aan. Zelf gebruik ik nooit aftertouch aangezien ik bijna alles met velocity of modwheel doe bij sound wijzigingen. Wat ik eigenlijk het grootste gemis vindt aan de NL4 is het ontbreken van een simpel schermpje waarin je de namen van je presets ziet. Nu heb je gewoon een preset nummer en moet je maar onthouden welke preset dat is. Ik doe dat nu via een iPad waarin ik de patchnamen heb staan en die met de magneet case gelocked wordt aan de body van de nl4, maar handig is anders in die prijsklasse. Gelukkig kan je die lijsten via de soundmanager makkelijk exporteren en onderhouden maar in 2014 zou je toch anders verwachten.

Laatst gewijzigd:
ik ken je genre niet

Hardstyle :D En met de lead 2/3 kun je niet echt leads maken zoals in het volgende voorbeeld:

Daar blijft de Virus toch het meest geschikt voor. En in vergelijking met de Virus C, TI en TI2 vind ik de Nord slapjes klinken :). Het is denk ik afhankelijk van wat je genre is!

Hardstyle :D En met de lead 2/3 kun je niet echt leads maken zoals in het volgende voorbeeld: Noisecontrollers - CTRL, ALT, DELETE (vegas edit) - YouTube

Daar blijft de Virus toch het meest geschikt voor. En in vergelijking met de Virus C, TI en TI2 vind ik de Nord slapjes klinken :). Het is denk ik afhankelijk van wat je genre is!
Ja dat is wel een typisch virus soundje inderdaad. Die lead klinkt wat te lief voor het NL4 klank karakter denk ik die toch wel een stuk feller is dan dit. De overdrive / saturated klank kan de NL4 wel. Ik zal eens proberen deze week of ik die sound kan programmeren op de nl4, is wel een uitdaging, maar ik ben wel benieuwd of het zal lukken. Ik vermoed dat het geluid toch iets te agressief uit de NL4 blijft komen, maar ik kom er op terug dit weekend.

De komende dagen is de januari issue van Sound on Sound gratis te downloaden voor tabletgebruikers ( niet voor hoge bloeddruk ), oa via de AppStore dus. Staat een review van de Nord Lead 4 in, vandaar.

Ja dat is wel een typisch virus soundje inderdaad. Die lead klinkt wat te lief voor het NL4 klank karakter denk ik die toch wel een stuk feller is dan dit. De overdrive / saturated klank kan de NL4 wel. Ik zal eens proberen deze week of ik die sound kan programmeren op de nl4, is wel een uitdaging, maar ik ben wel benieuwd of het zal lukken. Ik vermoed dat het geluid toch iets te agressief uit de NL4 blijft komen, maar ik kom er op terug dit weekend.

Volgens mij is die Nord 4 een behoorlijk stevig klinkende bak. Op diverse demos heeft die een enorme compacte ronde sound met ballen. Alsof de geluiden uit de outputs willen springen ipv dat je ze er uit moet trekken zoals bij sommige tamme VAs....

Ik zit er hard over te dubben om er ook gewoon een in huis te halen..even wachten tot de namm weer voorbij is... Ik ben ook beniewd wat Waldorf gaat presenteren, ik vermoed een standalone filter achtig iets, maar misschien wel een enorme moderne XT opvolger boordevol dikke knoppen en idem dikke sound als de nord4

Laatst gewijzigd:
Volgens mij is die Nord 4 een behoorlijk stevig klinkende bak. Op diverse demos heeft die een enorme compacte ronde sound met ballen. Alsof de geluiden uit de outputs willen springen ipv dat je ze er uit moet trekken zoals bij sommige tamme VAs....
dat is precies zoals ik het ervaar :D, ik heb die NL4 bij iemand gehoord en geprobeerd en een paar dagen later had ik er zelf maar 1 gehaald. Ik was direct overtuigd, dit in tegenstelling tot de eerdere nord leads die ik niets bijzonder vond. Die envelopes zijn echt snel (ze tikken zelfs als je ze te snel zet wat wel aangeeft hoe punchy je ze toe kunt passen). Verder vind ik die koude rauwe klank echt iets bijzonders, de sounds springen er echt uit ten opzichte van bijvoorbeeld de king korg. Als je de wave cycles gebruikt heb je overigens wel dat warmere geluid, dus hij heeft wel twee gezichten.

Een paar goeie sound demos staan op de nl4 soundbank sets, daar hoor je de verschillende facetten wel aan bod komen door de verschillende stijlen: http://www.nordkeyboards.com/main.asp?tm=Sound Libraries&cllibr=Product_Libraries&cplib=Nord_Lead_4

Zelf ga ik overgens ook nog een sound demo maken aangezien ik de huidige demos op youtube niet helemaal mijn type sounds vind.

Hardstyle :D En met de lead 2/3 kun je niet echt leads maken zoals in het volgende voorbeeld: Noisecontrollers - CTRL, ALT, DELETE (vegas edit) - YouTube

ik kan het zelf ook nauwelijks geloven, maar het is me gelukt om die lead behoorlijk goed na te maken (was eigenlijk vrij simpel). Ik zal er binnenkort even een demo van opnemen en dan post ik hem wel even in een Nord Lead 4 thread om deze thread niet te vervuilen met nl4 demos ipv A1 demos.

Die demos maken wel veel duidelijk van wat er wel en niet kan. Ze geven zelf aan dat het een entry level synth is, maar ik vind dat die in die prijsklasse toch wel heel erg beperkt is, bijvoorbeeld als je de shape van osc 1 aan wil passen dan ben je osc 2 kwijt want dat zit niet in de configuratie (je kunt maar 1 actieve configuratie kiezen). Ik vraag me af of dit wel een succes gaat worden, voor 100 euro minder heb je een king korg en die kan echt vele malen meer (meer oscs, meer wavecycles, meer filter modellen, meer envelopes, meer routing mogelijkheden, meer arpeggiator patterns, etc) en heeft ook een lage instap drempel om snel je sounds te maken als je er geen verstand van hebt.

Wel mooi dat die 1 een van die filmpjes nog even tussen neus en lippen zegt dat er hoogstwaarschijnlijk een aantal dingen ook in de Nl4 komen van die a1, Dat zal dan met name de nieuwe effecten moeten zijn of de delay en reverb tegelijk want de rest kan sowieso wel op dit moment.

Back