Doet YAMAHA nog wel eens wat tegenwoordig?

VL7

Al vintage van mijzelf
Na de zoveelste Motifserie bedoel ik dan?
Het enige innovatieve dat ze, volgens mijn bescheiden mening, de laatste jaren hebben gemaakt is de Tenori-on. Maar verder?

Op synth gebied mijns inziens niet. Het is allemaal incrementeel. Persoonlijk vind ik dit wel erg jammer. Ze zouden zo veel moois kunnen maken met de kennis die ze hebben.

Na de AN1x/PLG150an hebben ze bij mijn weten nooit meer iets met subtractieve synthese gedaan en de Motifs, Mo's en MM's zit in essentie nog dezelfde synthengine als in mijn CS6x.
Die is op zich uitstekend en de nieuwe Motifs klinken prima, maar het zijn geen instrumenten waar mijn hart nog sneller van gaat kloppen.

Mijn CS6X volstaat nog steeds, maar blijkbaar kan Yamaha met hun Motifs en de diverse uitgeklede versies daarvan, hun schoorsteen nog prima laten roken.

Ik heb dan ook alleen maar een TX816, EX5r en een WX11 ( o ja, een FB01 ;-)
Yamaha lijdt aan sprirituele bloedarmoede en dat geldt ook voor hun motoren :duivels:
Het is ook de enige dinosaurus die geen analoge bakjes meer (na) maakt.
Misschien wordt het concern wel geleid door Noord Korea:D

Wat Yamaha erg goed doet is steeds meer bieden voor steeds minder geld. Kijk eens wat er allemaal in een MoFX zit en hoe weinig dat moet kosten.
Als Yamaha met een innoverend product komt, wordt het vaak geen commercieel succes. Kijk naar de VL-1, de FS1R en de Tenori-on. De meeste muzikanten zitten niet op dat soort producten te wachten, of ze begrijpen ze niet.
Een Motif kan iedereen wel gebruiken, dus dat verkoopt wel.

Tja helaas :(...
1 van de dingen waarop ik nogsteeds wacht is t naadloos overgaan van de ene patch op de andere. Dit weten ze nog steeds niet in hun synths te stoppen, waardoor t voor Live altijd lastig is.
Alleen de Phyiscal moddeling die ze gedaan hebben in de CP serie was nog wel vernieuwend, maar verder op synth gebied niet idd...

Tja helaas :(...
1 van de dingen waarop ik nogsteeds wacht is t naadloos overgaan van de ene patch op de andere. Dit weten ze nog steeds niet in hun synths te stoppen, waardoor t voor Live altijd lastig is.

Dat hebben ze bij de MX-serie gefixt. En bij de MoXF vast ook.

Maar dat was de vraag niet: doen ze nog wel eens iets innoverends? Ik weet heus wel dat ze die Motifs uitkauwen, daar begon ik het verhaal mee.

Maar dat was de vraag niet: doen ze nog wel eens iets innoverends? Ik weet heus wel dat ze die Motifs uitkauwen, daar begon ik het verhaal mee.

Op de Tyros bedenken ze steeds nieuwe snufjes, die na verloop van tijd ook op de Motifs komen. Dingen zoals de Super-Articulation voices, die er al jaren voor de Roland SuperNatural-klanken waren. Alleen schreeuwt Yamaha het niet van de daken, zodat veel mensen denken dat een Motif van nu nog hetzelfde is als een Motif van tien jaar geleden.

Dat hebben ze bij de MX-serie gefixt. En bij de MoXF vast ook.

Nou wat ik zo van gelezen heb is dit nogsteeds niet mogelijk op een standaard manier zonder omweg.
Vloeiend tussen voices schakelen of schakelen in master mode is nogsteeds niet gefixt. Je kan een performance of mix maken voor je voices, maar dan heb je weer te maken met global Effecten die over alle voices heen vallen...
Wat ik nogsteeds aan reacties lees van Yamaha is t simpelweg niet mogelijk binnen de structuur van hun synth :(...

Nou wat ik zo van gelezen heb is dit nogsteeds niet mogelijk op een standaard manier zonder omweg.
Vloeiend tussen voices schakelen of schakelen in master mode is nogsteeds niet gefixt. Je kan een performance of mix maken voor je voices, maar dan heb je weer te maken met global Effecten die over alle voices heen vallen...
Wat ik nogsteeds aan reacties lees van Yamaha is t simpelweg niet mogelijk binnen de structuur van hun synth :(...

Op een demo-filmpje van de MX wordt het uitvoerig gedemonstreerd:

yamaha moet gewoon de fs1r voorzien van een nieuw behuizing met knoppen , desnoods de fs1r techn. in een motif plaatsen + opnieuw ondersteuning voor plg cards.:okdan:
Dit alles in de laatste motif proppen en boem , meer heb je dan toch niet meer nodig ( mits je genoegen neemt met all digital )

OP synth gebied vind ik Yamaha helaas niet meer spannend, maar heb wel een zwak voor hun oude synths).

I.d.d. FM, AN en VL en AWM2 in 1 bak en klaar. Zeg maar de EX5 maar dan met Steroïde.

yamaha moet gewoon de fs1r voorzien van een nieuw behuizing met knoppen , desnoods de fs1r techn. in een motif plaatsen + opnieuw ondersteuning voor plg cards.:okdan:
Dit alles in de laatste motif proppen en boem , meer heb je dan toch niet meer nodig ( mits je genoegen neemt met all digital )

idd. Heb ik ook al vaker gezegd. FS1R met een goede interface zou ik voor naar de winkel rennen, of iig met mijn muis op klikken en online kopen winkels ga ik eigenlijk niet meer naar toe. Pracht synth maar de bediening is om te huilen. Wat zou ik die graag met een keyboard en knoppen interface willen zien.

Back