hoe technologie invloed heeft op muziek

De versterkte gitaar in de jaren 50, de synthesizer in de jaren 70 en de computer in de jaren 90. Allemaal ontwikkelingen die flinke invloed op muziek hebben gehad.

In de link een kort interessant videotje over de stand van zaken van eind 2013.

Is het niet gewoon een gebrek aan creativiteit, dat we deze spullen nodig hebben?

http://youtu.be/jvFkqHeKyRc

oordeel zelf.

Maar in het fimpje gaat het over een DJ en mixen. Krijg niet de indruk dat we het hier over muzikanten hebben. En buiten dat, het gaat hier puur om electronische muziek.
Dus de vergelijking met gitaar en zijn evolutie is nogal raar.

ach, als je een auto koopt met inparkeer hulp dan doe je het toch ook niet handmatig meer?
waarom moet je je dan druk maken over een sync button op een DJ controller :D
alsof de hoofdtaak van een DJ is het handmatig sync krijgen van tracks, die sowieso al bijna allemaal op 128 lopen :D

Avicci laat in de ziggodome een bandje lopen en zwaait met z'n armen en iedereen vind het te gek

ik vind het altijd raar dat de ouwelullen van nu niet in de gaten hebben dat zij exact hetzelfde waren als waar ze zich tegen afzetten.. hou maar lekker vast aan het idee dat jij wel uniek bent en n trendsetter en ongelooflijk autonoom kunstzinnig!

ik snap overigens die fysieke band met bv platen wel, maar het is ouwe lullen armoede om daar niet overheen te kunnen stappen. Het is onze relatie met de nieuwe dingen die verstoord is, niet per se de relatie van de nieuwe generatie ermee. de nieuwe generatie stapt gewoon op een ander moment in het proces in dan de vorige, zoals de oude generatie ook deed en de nog nieuwere generaties ook gaan doen. das mooi, dan kunnen dingen zich ontwikkelen zonder vastgeroest te zitten aan de beperkende ideeen van de oude generatie.

uiteraard heeft technologie enorm invloed op de muziek en laten we het lekker verwelkomen :)
ik moet zeggen dat ik t erg fijn vind dat sommige dingen ongelooflijk toegankelijk zijn geworden. daardoor ga je ook meer dingen proberen. das toch tof of niet?

Ik zeg toch niet dat ik me meer voel? Ik word toch weer het zoveelste in het dozijn want wat ga ik kunnen uitvinden? :D Gaat toch niet, dus ik maak iets wat al bestaat, maar het is gewoon mijn take erop. Net of ik trends wil zetten.

Ik laat de jeugd zijn gang gaan, maar ik wil dat de jeugd kennis opdoet voordat ze iets maken. That's all.

Ik ben ook nog jeugd.. Maar ik durf misschien wel te zeggen dat ik meer weet dan een groot deel van mijn leeftijdsgenoten.

Technologie heeft er wel voor gezorgd dat we één cultuur zijn geworden i.p.v. van verschillenden. Wat ik jammer vind.

Eerder gebrek aan fantasie van de mensen die in hun late tienerjaren zijn blijven hangen omdat ze toen voor het eerst dronken werden, uitgingen, meisjes kusten en de soundtrack van die periode als 'beste muziek ooit' zullen blijven beschouwen vanwege de positieve associaties.

Lemmy Kilmister: "It's like when you grew up on a certain kind of music, you're never going to hear anything better"

Daarom krijgen we ieder jaar weer Bohemian Rhapsody op #1 in de Top 2000. In elk geval totdat de baby boomers zijn uitgestorven :bekdicht:

Technologie heeft er wel voor gezorgd dat we één cultuur zijn geworden i.p.v. van verschillenden. Wat ik jammer vind.
huh? spreek voor jezelf?

huh? spreek voor jezelf?

Ja is toch? De hele westerse wereld is door het internet één cultuur geworden.

Ik zeg toch niet dat ik me meer voel? Ik word toch weer het zoveelste in het dozijn want wat ga ik kunnen uitvinden? :D Gaat toch niet, dus ik maak iets wat al bestaat, maar het is gewoon mijn take erop. Net of ik trends wil zetten.

Ik laat de jeugd zijn gang gaan, maar ik wil dat de jeugd kennis opdoet voordat ze iets maken. That's all.

Ik ben ook nog jeugd.. Maar ik durf misschien wel te zeggen dat ik meer weet dan een groot deel van mijn leeftijdsgenoten.

je zegt niet dat je je meer voelt, maar uit je woorden is wel op te maken dat dat zo is :D
je profileert jezelf erg graag als iemand die WEL betrokken is en bladiebla

ik deel die ervaring totaal niet eigenlijk

Dat is alleen omdat ik me zorgen maak! Maar ik heb er toch niks op te zeggen.

Jammer dat de discussie inderdaad weer de bekende kant opgaat terwijl het juist zo'n interessante kwestie is...

Er zijn natuurlijk wel meer invloeden die de muziek veranderen. Niks staat vast, de wereld verandert ook. Een van de leukste mechanismes is dat iets wat op een bepaald moment totaal "uit de mode" is, na enige tijd weer cool kan worden. Gelukkig maar, als alles vaststaat wordt het ook saai. Het is de kunst om niet teveel vast te houden aan oude principes (zelf ben ik daar ook geen ster in). Jonge hersenen zijn flexibeler dan oude.

Om terug te keren naar de topicstart:
De versterkte gitaar in de jaren 50, de synthesizer in de jaren 70 en de computer in de jaren 90. Allemaal ontwikkelingen die flinke invloed op muziek hebben gehad.

[...]

Is het niet gewoon een gebrek aan creativiteit, dat we deze spullen nodig hebben?
In zekere zin kun je dit creatieve armoe noemen, aan de andere kant openen technische ontwikkelingen ook nieuwe mogelijkheden die vaak niet voorzien waren door de technici.

Laatst gewijzigd:
creativiteit heeft helemaal niets met gear te maken natuurlijk. door andere gear kan creativiteit zich op een andre manier manifesteren, das alles

Creatieve armoede wordt niet veroorzaakt door technische ontwikkelingen of nieuwe mogelijkheden of de toegankelijkheid. Het probleem zit hem in de mensen zelf.

Technische ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat Rembrandt en Van Gogh hun meesterwerken konden maken in de vorm en kleuren die ze wilden en dat we deze honderden jaren later nog steeds kunnen bekijken in een staat alsof ze vorige week geschilderd zijn. Dit was ze waarschijnlijk niet gelukt als ze net als hun verre voorouders met paardenpoep op de wand van een grot zouden hebben zitten prieken; waarschijnlijk zouden de werken niet bewaard zijn gebleven en ze zouden zeker niet in kleur geweest zijn.

Aan de andere kant koop je nu ook voor 10 euro een complete schildersset met doek, verf, palet en baret bij de Action waardoor iedereen nu kan gaan schilderen. Maakt dat dat de schilderkunst als geheel minder creatief is geworden? Maakt het dat iedereen nu een Rembrandt kan maken? Nee. Meer mensen schilderen en er wordt daarom ook meer rotzooi gemaakt maar tegelijkertijd zijn er ook mensen met bakken talent die eindelijk de kans krijgen om hun kunsten te laten zien en die komen dan toch bovendrijven.

creativiteit heeft helemaal niets met gear te maken natuurlijk. door andere gear kan creativiteit zich op een andere manier manifesteren, das alles
Kortom: er ontstaat iets nieuws. Dat lijkt me toch wel een definitie van creativiteit. Wat heeft het voor zin te denken dat je een discussie gunstig beïnvloedt door positieve reacties af te kraken?

Er zijn vele manieren om geïnspireerd te raken. Liefdesverdriet, vreugde, boosheid, verdriet, een mooie zonsopgang, onweer, een afgebroken snaar, een nieuwe gitaar, toeval, enzovoorts. De uitvinding van de saxofoon heeft ook voor nieuwe muziek gezorgd, die vast niet was voorzien door meneer Sax.

ik kraak toch geen positieve reacties af??
creativiteit heeft gewoon niet zoveel met deze discussie te maken lijkt me
met dat technologie invloed heeft op muziek kan ik het alleen maar 100% eens zijn :)

Ik denk dat een aantal bedoelen dat een hoop muziek nu is geworden het pronken met andersmans veren.
Er is een heel ecosysteem ontstaan van midiphrases, wav loops en samples, preset kits, construction kits. En produceren binnen die genres is gereduceerd van écht een instrument bespelen en sound design, tot puzzelen met de juiste presets en construction kits, een beetje als " iedereen kan schilderen met Ravensburger"
Gelukkig zijn er ook nog andere gernes waar "de ambacht" nog wel hoog in het vaandel staat.
En dit is ook de scheidslijn tussen schoonheid en pulp voor de mensen die iets verder kijken/luisteren dan hun neus lang is. :D

De echte helden van nu zijn de sound designers en de midi loop pack makers en de producenten van de sample packs
De producah's zijn de nieuwe consumenten :D

Klopt, al zullen die Ravensburger types zelf vinden dat ze heel creatief bezig zijn. ;)

dat is ook een schijnbare grens
er zijn lui die hele creatieve vettige dingen doen met samples en loops en lui die er hersenloze bij elkaar pleur shit mee doen.
het juiste puzzelen en het eigen maken van die samples is net zo goed creatief en kan je net zo goed in je pens raken.
het is zo armoedig om productieproces criterium voor creativiteit te laten zijn. check gewoon wat er uit de boxen komt en of dat je weet te raken. de juiste toestand van geest maakt creativiteit mogelijk. niet gear of proces

Daarmee kan ik het wel eens zijn. Maar het onderwerp hier is: de invloed van apparatuur op de muziek.

Back