Vraag over Multikabels / Stageblock met 1/4" JACKS, maar dan voor in de studio :)

conso

Fold it
Vraag over Multikabels / Stageblock met 1/4" JACKS, maar dan voor in de studio :)

In mijn ruimte ligt regelmatig een aantal lange jack-jack kabels over de vloer (:bekdicht:) bijv. omdat een paar synths maar een paar weken in de ruimte staan.

Op podia worden stageblocks gebruikt, en die zie ik op foto's van 'echte' studio's ook vaak liggen (of in de vloer zitten.) Een betaalbare versie van zoiets lijkt me erg handig in mijn ruimte. 8~

Multikabels met zo'n block lijken altijd op XLR te zijn. Ik zou er een met 1/4" jacks willen, omdat ik vrijwel alleen jacks gebruik, en m'n Mackie ook alle instrument ingangen op jacks heeft.

Zijn die jack kabels met een jack block uberhaupt te koop?

Een (goedkoper?) alternatief zou zijn om met een snake multikabel (met aan beide kanten jacks) van 6 tot 8 meter een soort van verlengstuk naar de achterkant van de ruimte te leggen. Heeft dat nadelen?

Fotootje van XLR versie van stageblock 8)

Attachments

• Multikabel.png
    Multikabel.png
    218,3 KB · Bekeken: 192
Mijn ervaring met goedkope multi's is toch dat je ineens kanalen mist omdat het rommel is...

Iets zelf maken is meestal beter. Of goeie kopen, dus niet van DAP.

Klotz is de beste!

Ik heb daar ook mee geworsteld. Ik heb op mijn zolder verschillende stacks met signaalbronnen staan (vooral synths). Ik heb nu per stack een submixer (Behringer RX1602) met korte kabels naar de synths, en dan vanuit de submixer stereo gebalanceerd naar mijn hoofdmixer. Met multikabels had ik toch teveel storingen, brom, en andere onverklaarbare geluidsvervuiling.

ik zou een patchbay met multikabel jack/ jack pakken
is relatief goedkoop en door de patchbay belastje de multikabel minder
klotz is erg goed, die van musicstorevoldoen ook
zounietlanger dan 6meter gaan als ze niet gebalanceerd zijn

Mijn ervaring met goedkope multi's is toch dat je ineens kanalen mist omdat het rommel is...

Iets zelf maken is meestal beter. Of goeie kopen, dus niet van DAP.

Klotz is de beste!

Het punt is dat met enkel multikabels het 'probleem' niet opgelost wordt omdat de synth outputs niet allemaal op een kluitje bij elkaar zitten zodat die multikabel erin kan.
Werkt misschien wel wanneer je enkel van die Korg/ Lego-achtige speelgoeddozen hebt staan ;)

Ik heb daar ook mee geworsteld. Ik heb op mijn zolder verschillende stacks met signaalbronnen staan (vooral synths). Ik heb nu per stack een submixer (Behringer RX1602) met korte kabels naar de synths, en dan vanuit de submixer stereo gebalanceerd naar mijn hoofdmixer. Met multikabels had ik toch teveel storingen, brom, en andere onverklaarbare geluidsvervuiling.

Ik heb ook even een dergelijke oplossing overwogen. En zonder te willen gaan Behringer bashen (maar omdat dit ook niet echt als een 'kwaliteitsmerk' wordt gezien): heb je juist bij gebruik van dit soort mixertjes niet snel last van gammele bouwkwaliteit, slechte (snel krakende) potmeters, ruis e.d.?

Verder ben ik benieuwd of je signaal toch niet wordt gekleurd door eerst door een Behringer te gaan, zelfs wanneer het een line mixer zonder EQ is?

Ander nadeel is dan je niet meer per instrument de auxen en inserts op je main mixer kunt instellen, maar enkel alles wat uit een Behringer submixer komt? Dat is met de multikabel>patchbay>main-mixer te vermijden.

Laatst gewijzigd:
ik zou een patchbay met multikabel jack/ jack pakken
is relatief goedkoop en door de patchbay belastje de multikabel minder
klotz is erg goed, die van musicstorevoldoen ook
zounietlanger dan 6meter gaan als ze niet gebalanceerd zijn

Ja, het lijkt erop dat dat toch de combinatie van beste/ meest haalbare oplossing is.

Maar weet iemand waarom die stageblocks met kabel eraan er niet zijn met jack inputs op het block en jacks aan de kabelkant? Is dat omdat jacks niet 'profi' genoeg zijn?

Omdat het niet de standaard is. PA mannen werken zo goed als alleen met XLR/Speakon......jack is helemaal niet handig in die gevallen.

Jack-jack multi en 1 trs patchbay?

Jep, dat is wat ik eigenlijk met het alternatief bedoelde, maar ik ben de patchbay onderweg vergeten op te nemen in het verhaal :kroon:

Omdat het niet de standaard is. PA mannen werken zo goed als alleen met XLR/Speakon......jack is helemaal niet handig in die gevallen.

Ja, dat snap ik. Het gaat op podia natuurlijk vaak ook over grote lengtes kabel en dan is XLR beter.

Maar hoe werkt dat dan in studio's waar die kastjes vaak ook op de vloer liggen of in de vloer gebouwd zijn. Ga je dan met adapters van je instrument jacks naar XLR en dan het block in?

Dat ligt toch aan de "chain" die gebruikt wordt? Stel dat daar een synth staat met jack out, dan zal je idd een verloop gebruiken. Maar hang je achter de synth en fx met XLR outputs dan weer niet......

Denk dat jouw probleem inderdaad op te lossen is met een multi en een patchbay, dan heb je in principe een stageblok nagemaakt voor jack's.

Back