MKS-80 vs Jupiter 8???

Re: MKS-80 vs Jupiter 8???

Origineel geplaatst door Catscan
Wat is in godsnaam het verschil tussen deze twee.....ok de mks80 is een rack module en de jupiter8 een synth..

Maar kwa sound??

Wie helpt mij:)

Er stond een hele lijst met vergelijkingen online op analogueheaven dacht ik.

Was ook al eerder op het forum hier langsgekomen.

Maar je kan zeggen dat het een MKS80 een soort Jupiter 7 is.

ik heb ze allebei in mijn collectie gehad en de JP-8 is IMO niet te vergelijken met een MKS-80. Niet kwa sound en niet kwa specificaties. Het MKS-80 synthese model is meer verwant aan de JP-6 maar de sound is rauwer en vetter - en hij ziet er niet zo mietjesachtig uit :)

Als je opzoek bent naar "de" Jupiter sound zal de MKS-80 je teleurstellen. Een groot deel van de charme van de Jupiter-8 zit 'm overigens in de interface (arpeggio!) en niet in de hardware. Zonder programmer is de MKS-80 wat dat betreft een misser. Maar ben je op zoek naar een moddervette polysynth die nog enigzins betaalbaar is dan is de MKS-80 een hele goede keuze. Blaast iedere JP-6 de tent uit mits je een beetje kunt patchen

ok de jupiter 8 is dus tha bomb....88D

Zijn er veel goeie modellen op de 2e markt?
En waar moet ik naar uit kijken kwa Midi?
Over de os versie's had ik al gelezen...

Jupiter 8,s staan niet zo veel op ebay enzo.Mks 80 is beter aan te komen.

En nu lees ik dit??

The MKS80 delivered the entire Jupiter 8 wish-list and more, including a much larger memory and upgraded internal electronics. Now let's get one thing clear -- despite a few commentators postulating otherwise, the MKS80 had nothing to do with the Jupiter 6. Although there were ultimately to be two versions of the instrument (one with the Jupiter 8's Curtis oscillators, the other with custom chips developed by Roland themselves) both retained the architecture of the Jupiter 8, sounded identical to the Jupiter 8 and, apart from their many enhancements, were the rackmount module versions of the Jupiter 8.

http://www.soundonsound.com/sos/feb98/articles/rolandjupiter.html

En nu lees ik dit??

The MKS80 delivered the entire Jupiter 8 wish-list and more, including a much larger memory and upgraded internal electronics. Now let's get one thing clear -- despite a few commentators postulating otherwise, the MKS80 had nothing to do with the Jupiter 6. Although there were ultimately to be two versions of the instrument (one with the Jupiter 8's Curtis oscillators, the other with custom chips developed by Roland themselves) both retained the architecture of the Jupiter 8, sounded identical to the Jupiter 8 and, apart from their many enhancements, were the rackmount module versions of the Jupiter 8.

http://www.soundonsound.com/sos/feb98/articles/rolandjupiter.html

Er hebben nooit Curtis chips in de jupiter 8 gezeten. Je zou dus mogen verwachten dat de versie van de MKS80 met Roland chips -wel uit de Jupiter8- beter zou klinken. De meesten vinden echter dat de versie met Curtis chips beter klinkt. Dit komt waarschijnlijk omdat Roland niet alleen de chips heeft vervangen maar ook nog wat andere zaken heeft aangepast. Er is op het internet een servicemanual van de MKS80 te vinden waar alle veranderingen in vermeld staat. Ik weet alleen niet meer waar maar GOOGLE doet wonderen...

In de Jupiter8 zitten overigens RC3046 VCO-chips met externe Tempco's

't is maar dat je het weet :geslaagd:

En nu lees ik dit??

SOS Roland Jupiter serie review

Vaag... Blijkbaar is dit artikel in de komkommertijd door een stagiair geschreven, het slaat in ieder geval nergens op. Leg de voiceboarden van de Curtis MKS-80 en een Jupiter-6 naast elkaar en zoek de 10 verschillen. Die vind je dus niet. De Curtis MKS-80 is simpelweg een 8-stemmige Jupiter-6 met een bass boost uitbreiding en een betere MIDI implementatie.

tja die arp is leuk maar daar hoef je toch geen jp8 voor te kopen ?
ik heb zelf een mks80 + programmer
en heb nog nooit met een jp8 gespeeld
maar wat die arp betreft .. volgens mij kan logic precies hetzelfde qua arp settings
(weet ik niet van die befaamde random arp setting ..dat zouk nog moeten checken)

een mks 80 is iig moddervet en ik gebruik hem zeer vaak
jammer alleen dat het midi gedeelte in samenwerking met de programmer zo kut is
met sounddiver moet je achterop de mks schakelen zodra je patches wil editen
en 2 midi uits gebruiken (heb ik zelf nog niet geprobeerd)

daarnaast stuurt ie ook alle parameters als sysex uit maar ook dat heb ik nog niet goed geprobeerd
als iemand hier wel ervaring mee heeft
ik hoor het graag

ik weet wel dat hans zimmer er 5 heeft staan met 1 programmer
en een schakeldoos ... dat is wel een voordeel .. 1 programmer, meerdere mks-en

naja ik kan er iig niet veel over vinden op het net dus ... elke info is meegenomen

Leg de voiceboarden van de Curtis MKS-80 en een Jupiter-6 naast elkaar en zoek de 10 verschillen. Die vind je dus niet. De Curtis MKS-80 is simpelweg een 8-stemmige Jupiter-6 met een bass boost uitbreiding en een betere MIDI implementatie.

percies! helemaal mee eens. :okdan:

alleen de uitgebreide cross-modulatie mogelijkheden al zijn totaal anders. Dat SoS artikel heeft helaas al voor verwaaring gezorgd want meestal weten die lui WEL waar ze het over hebben. hier duidelijk niet en ik vermoed dan ook dat de auteur niet echt aan fact checking heeft gedaan en erg weinig of geen ervaring had met een JP-8.

Nogmaals: de MKS-80 is een hele vette synth maar het is GEEN Super Jupiter-8 zoals weleens beweerd wordt. Totaal ander karakter - geloof me, ik heb ze allebei uitgebreid bepoteld. Voor de MKS-80 heb ik zelfs nog een patch editor geschreven dus ik ken die bak van binnen en buiten

Origineel geplaatst door P-Five
Mark, wat is in Godsnaam 'bepoteld'...

een potmeter is toch een andere benaming voor een slider/draaiknop ?

maar ik geloof jullie wel hoor ...
al zijn er een hoop factoren die invloed hebben op het karakter van een synth
niet alleen de vioceboards btw ;)

1 ding is zeker en dat is dat de jp8 en mks80 erg vet zijn

Origineel geplaatst door MadR
maar ik geloof jullie wel hoor ...

Dat klinkt nog niet overtuigend genoeg. ;) Dus hierbij de foto's van een JP-6 voiceboard en een Curtis MKS-80 voiceboard. Eerst die van de JP-6:

Attachments

• jp6vb.jpg
    jp6vb.jpg
    47,8 KB · Bekeken: 93
Back