Korg bouwt een nieuwe ARP Odyssey!

http://www.korg.com/us/news/2014/0217/

Tokyo, Japan - February 17, 2014 - KORG INC. is proud to announce that a faithful recreation of the legendary 1970s analog synthesiser, the ARP Odyssey, is being developed by Korg for release later in 2014.

The ARP Odyssey was released in 1972 by ARP Instruments, Inc. and quickly became famous for its unique rich sound and innovative performance controls. It was a staple for many recording and performing musicians worldwide and was used on countless hit records over many years. The Odyssey was one of the highlights of the ARP company and became a long selling product.

With slight updates and improvements it was sold through to 1981. Korg is also proud to welcome Mr David Friend as our chief advisor on the Odyssey. David Friend established ARP Instruments, Inc. along with Alan Robert Pearlman and is a past president of ARP Instruments, Inc. He was also the lead designer of the original Odyssey in addition to designing or co-designing many other products. After ARP, Mr Friend became a successful technology entrepreneur. In 2010, he was named Ernst & Young Entrepreneur of the Year in the Emerging Technology category for the New England Region, he has been a lecturer at MIT's Sloan School of Management and is now Chairman & CEO of Carbonite, Inc. He has been a trustee of the New England Conservatory and Berklee College of Music.

In the last few years, KORG INC. has released several top selling analog synthesizers such as the monotrons series, the monotribe, the volca series and the hugely successful MS-20 mini, a faithful fully analog recreation of the 1978 MS-20. With Korg's technology capabilities and planning ability for analog synthesizers, and in collaboration with David Friend, we believe the legendary ARP Odyssey will become a "must have" for an all new generation of music makers. The ARP Odyssey is scheduled for release in September 2014. -

See more at: http://www.korg.com/us/news/2014/0217/#sthash.35nEWPrP.IwzzXgpf.dpuf

Waren jullie ook zo op Roland aan het kappen toen ze met de JD-800 afkwamen, tenslotte was dat toen ook een (flinterdun) digitaal "aftreksel" dat alleen een stuk van de naam gemeen heeft met de klassieke JP-8? Uberhaupt wel eens een Jupiter 80 bespeeld, en dan als Jupiter 80 en niet als Jupiter 8?

Het zijn niet allemaal MC-303 speelgoedjes.

Maar misschien moet ik gewoon populistisch meebrullen met anti-Roland slogans. Wordt die JP-80 ook nog eens goedkoop.

Die slders zijn trouwens ook niet alles, ze voelen een beetje scherp en hoekig aan en er zit een kleine wiebel in.

Een Arp re-issue met slechte sliders? Die kopt zichzelf in. :D

Dus ik moet maar niet te hard hopen op bouwkwaliteit? Zou jammer zijn, de Odyssey is een leuke synth.

Haha idd..:D

Maar volgens mij is die afbeelding geen Korg synthesizer, maar een gerepareerde ARP whiteface, ik heb die afbeelding wel eens eerder gezien.

Haha idd..:D

Maar volgens mij is die afbeelding geen Korg synthesizer, maar een gerepareerde ARP whiteface, ik heb die afbeelding wel eens eerder gezien.

:dubbel: Oops.. nou, 'iemand' bedankt dan voor de foto dan en de illusie dat dit de remake zou zijn :erm:
Hij zag er wel redelijk 'kerstboom' uit met al die gekleurde ledjes.. 't zou niet vloeken naast die nieuwe Electribe kastjes van Korg iig :)

nounou, jd800 was wel iets anders en in een andere tijd.

de roep (ook hier) om de oude klassiekers die met de week duurder werden de laatste 15 jaar nieuw leven in te blazen werd pas heel laat gehoord, door bv korg en heel veel kleinere bedrijven.

rolands' antwoord? allerlei slappe va's die sh juno of tr in de naam hebben, jupiter80 ? tr8?

is verder geen hakken, want andere dingen doen ze prima, maar hier hebben ze het laten liggen en proberen met type-aanduidingen en hergebruik van kleurstellingen e.d. nog een graantje me te pikken. maakt verder niet uit, maar het is wel zo ;)

Waren jullie ook zo op Roland aan het kappen toen ze met de JD-800 afkwamen, tenslotte was dat toen ook een (flinterdun) digitaal "aftreksel" dat alleen een stuk van de naam gemeen heeft met de klassieke JP-8? Uberhaupt wel eens een Jupiter 80 bespeeld, en dan als Jupiter 80 en niet als Jupiter 8?

Het zijn niet allemaal MC-303 speelgoedjes.

Maar misschien moet ik gewoon populistisch meebrullen met anti-Roland slogans. Wordt die JP-80 ook nog eens goedkoop.

:? :?

beetje nep, bij gebrek aan de durf/wil om echt de stap te zetten om terug te gaan naar de creatieve jaren.
of, nouja, creatieve jaren - misschien is het concept van de standalone synthesizer wel zo'n beetje uitontwikkeld ?!

Ik snap het probleem dat velen hier met Roland hebben echt niet hoor.

Juno 6
Juno 60
Juno 106
Alpha Juno
Alpha Juno 2
Juno D/G/DI/stage OMG HOEREN!

Jupiter 4
Jupiter 6
Jupiter 8
Super Jupiter
Super JX
JD-800
JP-8000
Jupiter 50/80 OMG hoeren!

SH-1000
SH-1
SH-2
SH-enz
SH-101
SH-01 Gaia OMG hoeren!

TR-808
TR-909
TR-707
TR-626
TR-8 OMG hoeren!

Roland gebruikt gewoon al heel lang bepaalde namen voor bepaalde onderdelen van het marktsegment. Net zoals automerken doen. Alleen is dat hier blijkbaar plots een groot probleem als het Roland en recent is.

Bij de VP reeks lijkt dat dan plots weer geen probleem te zijn, gek genoeg. Terwijl de VP-770 toch ook genoeg naamsgelijkheid aan de VP-330 heeft terwijl hij digitaal ipv analoog is.

Ja sorry hoor, maar het gaat niet alleen om naamsverwisseling (met n duidelijk marketing doel) maar om t feit dat Roland halve stappen zet als t om productontwikkeling gaat (en dat dan nog n betje goed maakt met de naamgeving) - geeft niks, ze leveren andere prestaties, maar het halfslachtig volgen (gechargeerd) dat ze nu doen steekt gewoon schril af tegen de status van de klassiekers die bovenaan in jouw lijstjes staan. Van deze ooit toonaangevende fabrikant.

Dat kan je toch gewoon vaststellen, zonder dat het hakken is op Roland - of dat Roland in bescherming moet worden genomen?!

Het is ook zeker geen groots probleem, zoals jij stelt. D enige die hier blijkbaar echt moeite me heeft, ben jij ;)

Ik snap het probleem dat velen hier met Roland hebben echt niet hoor.

Juno 6
Juno 60
Juno 106
Alpha Juno
Alpha Juno 2
Juno D/G/DI/stage OMG HOEREN!

Jupiter 4
Jupiter 6
Jupiter 8
Super Jupiter
Super JX
JD-800
JP-8000
Jupiter 50/80 OMG hoeren!

SH-1000
SH-1
SH-2
SH-enz
SH-101
SH-01 Gaia OMG hoeren!

TR-808
TR-909
TR-707
TR-626
TR-8 OMG hoeren!

Roland gebruikt gewoon al heel lang bepaalde namen voor bepaalde onderdelen van het marktsegment. Net zoals automerken doen. Alleen is dat hier blijkbaar plots een groot probleem als het Roland en recent is.

Bij de VP reeks lijkt dat dan plots weer geen probleem te zijn, gek genoeg. Terwijl de VP-770 toch ook genoeg naamsgelijkheid aan de VP-330 heeft terwijl hij digitaal ipv analoog is.

Het komt grotendeels doordat Roland net doet alsof de nieuwe spullen beter zijn of gelijk aan de oude varianten. Dat zie je bij de JP-80 en ook de TR-8 bv. Als dan later blijkt dat het toch wel tegenvalt, is het niet raar dat mensen commentaar hebben denk ik.

Het zou ook wel uniek zijn mochten ze zeggen dat hun product slecht is. Wij van WC eend... En dat brengt ons naadloos terug bij Korg: de MS-20 re-issue is toch ook niet helemaal wat ze zeggen dat het is, hopelijk is dat bij de Odyssey beter.

D enige die hier blijkbaar echt moeite me heeft, ben jij ;)
Ik vind het top, doet wonderen voor de tweedehandswaarde van de Jupiter 80 die ik nog altijd graag zou hebben, en dan niet als Jupiter 8 kloon maar als Jupiter 80.

Nou sommige bakken in de AIRA reeks vind ik toch wel heel interessant. De System-1 en de SBX-1 overweeg ik serieus, de TR-8 lijkt me ook wel leuk maar heb ik niet nodig op dit moment. Alleen die LED kermis he :/

Afijn ik ga mezelf niet op lopen vreten voor een ARP re-issue. Heb één keer met een Odyssey gespeeld en was niet echt zwaar onder de indruk, vond hem ook niet fijn aan voelen qua sliders en dergelijke. Maar volgens mij was hij ook out of tune e.d. kreeg er nooit echt lekker geluid uit dus misschien dat een re-issue toch wel interessant is. Ik heb het idee dat hij vaak gebruikt is in Fusion voor de meer sprankelende geluiden en samen met de MS-20 voor drums in vroege new wave voor drums en dat vind ik wel echt een mooie aanvulling ten opzichte van Moog geweld en het "simpelere" Roland 1-osc geluid.

bikkel: Een synthesizer beoordelen op een afgeragd exemplaar met issues is natuurlijk wel gevaarlijk. Met een beetje creatief slopen kun je iedere synth zo wel kut laten klinken.

bikkel: Een synthesizer beoordelen op een afgeragd exemplaar met issues is natuurlijk wel gevaarlijk. Met een beetje creatief slopen kun je iedere synth zo wel kut laten klinken.

Nee precies, ik ga hem daarom nog wel eens aan de tand voelen als hij uit is. Maar ik heb toch vaker met synths gerommeld die niet 100% OK waren en dan had ik er wel een klik mee.

Back