Korg bouwt een nieuwe ARP Odyssey!

http://www.korg.com/us/news/2014/0217/

Tokyo, Japan - February 17, 2014 - KORG INC. is proud to announce that a faithful recreation of the legendary 1970s analog synthesiser, the ARP Odyssey, is being developed by Korg for release later in 2014.

The ARP Odyssey was released in 1972 by ARP Instruments, Inc. and quickly became famous for its unique rich sound and innovative performance controls. It was a staple for many recording and performing musicians worldwide and was used on countless hit records over many years. The Odyssey was one of the highlights of the ARP company and became a long selling product.

With slight updates and improvements it was sold through to 1981. Korg is also proud to welcome Mr David Friend as our chief advisor on the Odyssey. David Friend established ARP Instruments, Inc. along with Alan Robert Pearlman and is a past president of ARP Instruments, Inc. He was also the lead designer of the original Odyssey in addition to designing or co-designing many other products. After ARP, Mr Friend became a successful technology entrepreneur. In 2010, he was named Ernst & Young Entrepreneur of the Year in the Emerging Technology category for the New England Region, he has been a lecturer at MIT's Sloan School of Management and is now Chairman & CEO of Carbonite, Inc. He has been a trustee of the New England Conservatory and Berklee College of Music.

In the last few years, KORG INC. has released several top selling analog synthesizers such as the monotrons series, the monotribe, the volca series and the hugely successful MS-20 mini, a faithful fully analog recreation of the 1978 MS-20. With Korg's technology capabilities and planning ability for analog synthesizers, and in collaboration with David Friend, we believe the legendary ARP Odyssey will become a "must have" for an all new generation of music makers. The ARP Odyssey is scheduled for release in September 2014. -

See more at: http://www.korg.com/us/news/2014/0217/#sthash.35nEWPrP.IwzzXgpf.dpuf

als ze deze er dan maar niet vergeten op te plakken....

images

:koffie:

smd´s bebben de neiging om op een gegeven moment los te gaan zitten, vooral in combinatie met zilversoldeer.
elcoss zijn bijna altijd van een mindere kwaliteit, die gaan vaak maar een paar jaar mee.
en nog veel meer van dit soort zaken.

en hoe groter de machine waar ze inzitten, ( veel smd´s) hoe groter de kans op problemen.

en ik weet niet hoe het met andere reparateurs zit, maar bij mij hoef je niet aan te komen met een smd festijn.

:koffie:

Ik zie liever ook geen SMD/T, ook omdat ik het minder mooi vind klinken.
Weer een stapje scherper/killer/klinischer..

Maar ja, productie kosten.. Je ramt een hele synth PCB met de componenten erop in de oven en klaar ben je!
Ach, er komt vast wel een analoge thru hole revolutie, kwestie van tijd. :)

Ehhr, call me stupid maar zit er niet inmiddels in *alle* moderne electronisch spul SMD?
Moog, DSI, al die rommel heeft IMO SMD. Dus dat zou allemaal kapot gaan?

Ik denk dat je behoorlijk overdrijft.. En hoe dan ook, ook SMDs worden steeds beter.

Ehhr, call me stupid maar zit er niet inmiddels in *alle* moderne electronisch spul SMD?
Moog, DSI, al die rommel heeft IMO SMD. Dus dat zou allemaal kapot gaan?

Ik denk dat je behoorlijk overdrijft.. En hoe dan ook, ook SMDs worden steeds beter.

Ja hoor, ik word ook bijna nooit echt warm van het geluid van de hedendaagse annaloogjes.
Pro 2, Sub 37. Absolut geen slechte instrumenten (de laatste zou ik zelfs wel willen hebben) maar ze klinken, voor mij, lang niet zo mooi als b.v. de vintage mini, miniKORG 7(S) en de Odyssey.

Waar overdrijf ik in?
Dat ik het minder mooi vind klinken heb ik uitgebreid getest. Mijn persoonlijke (ik zeg het er nog maar eens expliciet bij) conclusie; 4558 thru hole klinkt het mooist, vooral als er (lichtelijke) distortion optreed.

Uiteraard word SMD steeds veranderd. Of het dan beter word is vooral een kwestie van wat de (grote) markt vraagt en of het betaalbaar en haalbaar is.

Ik bedoelde meer de technische kant van de componenten, niet zozeer of het beter of slechter klinkt.
Dat laat ik in het midden :D

yeps,
ik doe geen smd, wat een kansloze rommel is dat...

:mega:

@Jeroen:
Het valt wel te verwachten dat het SMD wordt voor een groot deel. Alle nieuwe 'rommel' wordt gemaakt voor een beperkte levensduur.
Blijven wij toch lekker bij de oude 'rommel'.

yeps,
ik doe geen smd, wat een kansloze rommel is dat...

:mega:

Er zijn helaas al veel ic's die je niet meer in DIP kan krijgen. En het zal er niet op beteren.

Ik persoonlijk hou wel van SMD omdat het een enorme plaatsbesparing kan zijn.

Modernere apparatuur klinkt minder goed omwille van verschillende redenen. SMD's kunnen daar mee te maken hebben maar voor IC's is dit in principe niet waar. De die's in de chip, als het nu een QFP of DIP pakket is, is meestal dezelfde. Enkel de passieve componenten kunnen anders zijn. Een andere reden is dat de analoge ontwerpers van vandaag niet meer dezelfde zijn als deze van tientallen jaren geleden. Alles wordt tegenwoordig via CAD ontworpen tot in de kleinste details en de beste performance.
Vroeger werd er meer op gevoel gewerkt op breadboards, althans dat is de indruk die ik heb.

Neem toch aan dat er over tien jaar technici zijn die ook sms repareren ?
Zeker als er synths uit de duurdere prijsklasse met smd gemaakt worden

Er zijn helaas al veel ic's die je niet meer in DIP kan krijgen. En het zal er niet op beteren.

Ik persoonlijk hou wel van SMD omdat het een enorme plaatsbesparing kan zijn.

Modernere apparatuur klinkt minder goed omwille van verschillende redenen. SMD's kunnen daar mee te maken hebben maar voor IC's is dit in principe niet waar. De die's in de chip, als het nu een QFP of DIP pakket is, is meestal dezelfde. Enkel de passieve componenten kunnen anders zijn. Een andere reden is dat de analoge ontwerpers van vandaag niet meer dezelfde zijn als deze van tientallen jaren geleden. Alles wordt tegenwoordig via CAD ontworpen tot in de kleinste details en de beste performance.
Vroeger werd er meer op gevoel gewerkt op breadboards, althans dat is de indruk die ik heb.

de meeste cjhips die in synths gaan zijn gewoon als dip te koop..
en hoezo ¨op gevoel gewerrkt op breadboards?¨, wat een onzin.

Neem toch aan dat er over tien jaar technici zijn die ook sms repareren ?
Zeker als er synths uit de duurdere prijsklasse met smd gemaakt worden

reparateurs worden ook duurder, ik weet niet of dat de moeite gaat worden....

:peukie:

de meeste cjhips die in synths gaan zijn gewoon als dip te koop..
Ok.

en hoezo ¨op gevoel gewerrkt op breadboards?¨, wat een onzin.
Ik denk niet dat dit zo'n onzin is.
1. Men had vroeger niet de software om alles te simuleren. Je kan ook maar zoveel doen met handberekeningen voordat het onbetaalbaar wordt.
2. Men deed vroeger, en nu ook nog trouwens, veel trial and error via prototypes en breadboards. Gewoon een hoop condensatoren van verschillende waarden willekeurig veranderen of bepaalde topologiën veranderen tot dat men de gewenst klank had (meestal door stom geluk of fouten). Referentie: ontwerpers Roland, Yamaha, etc...

vroeger had je gewoon gezond verstand, toen had je nog geen software nodig om dingen te simuleren.( wat overigens vaak ook niet overeenkomt met het uiteindelijke ontwerp).
en ik ontwerp al sinds 1975 synths, ik heb nog nooit software nodig gehad.

maar goed, daar ging de discussie niet over, ik had het over de beperkte levensduur van dingen met smd

Tja
Blijft een spanningsveld tussen een product zoals een tv met een beperkte levensduur en een instrument waarmee je je verbind zoals een piano
Lijkt er toch op dat synthesizers producten zijn , met beperkte levensduur maar daarmee tevens steeds meer faciliteiten, of we het nu leuk vinden of niet.
Geloof niet dat er veel synthesizers de laatste 10 jaar gebouwd zijn met het oogmerk van 25 jaar levensduur
( begint u maar te schieten ...:-) )
Misschien de fenix , iets van buchla en van moog ??

het enige wat mij bijzonder stoord aan dit soort producten, is de enorme afvalberg die aan het ontstaan is van dingen met smd´s.
zeer kostbare grondstoffen worden op deze manier in het milieu gedumpt.
en daar zit een zeker einde aan.
het kan anders, maar ja , dat kost een paar tientjes meer.

Back