Korg bouwt een nieuwe ARP Odyssey!

http://www.korg.com/us/news/2014/0217/

Tokyo, Japan - February 17, 2014 - KORG INC. is proud to announce that a faithful recreation of the legendary 1970s analog synthesiser, the ARP Odyssey, is being developed by Korg for release later in 2014.

The ARP Odyssey was released in 1972 by ARP Instruments, Inc. and quickly became famous for its unique rich sound and innovative performance controls. It was a staple for many recording and performing musicians worldwide and was used on countless hit records over many years. The Odyssey was one of the highlights of the ARP company and became a long selling product.

With slight updates and improvements it was sold through to 1981. Korg is also proud to welcome Mr David Friend as our chief advisor on the Odyssey. David Friend established ARP Instruments, Inc. along with Alan Robert Pearlman and is a past president of ARP Instruments, Inc. He was also the lead designer of the original Odyssey in addition to designing or co-designing many other products. After ARP, Mr Friend became a successful technology entrepreneur. In 2010, he was named Ernst & Young Entrepreneur of the Year in the Emerging Technology category for the New England Region, he has been a lecturer at MIT's Sloan School of Management and is now Chairman & CEO of Carbonite, Inc. He has been a trustee of the New England Conservatory and Berklee College of Music.

In the last few years, KORG INC. has released several top selling analog synthesizers such as the monotrons series, the monotribe, the volca series and the hugely successful MS-20 mini, a faithful fully analog recreation of the 1978 MS-20. With Korg's technology capabilities and planning ability for analog synthesizers, and in collaboration with David Friend, we believe the legendary ARP Odyssey will become a "must have" for an all new generation of music makers. The ARP Odyssey is scheduled for release in September 2014. -

See more at: http://www.korg.com/us/news/2014/0217/#sthash.35nEWPrP.IwzzXgpf.dpuf

heb m besteld ben eer benieuwd hoe hij klinkt naast mijn Axxe, als ie niet flink in de buurt komt en teleursteld zet ik m nu alvast te koop voor €850,- met doos en garantie, rev 2. ik kom er op terug.

Ik hoor ook wel degelijk verschil bij demo's. Vooral in volume. Het is vind ik best irritant als je een schuitje open doet. Dat er een enorm verschil ontstaat tussen een filter open en dicht. Dit is bij de nieuwe een stuk minder. De brute heid is met het controleren van het volume zijn ook de pieken een beetje verwaterd. Maar denk wel dat het speel genot vergroot. Bij de oude moet je namelijk niet alleen een hand hebben op het filter maar ook op de volume knop. Of in iedergeval bij de nieuwe een stuk minder. Bij de demo van retrosound op youtube. Is het duidelijk te horen.

heb m besteld ben eer benieuwd hoe hij klinkt naast mijn Axxe, als ie niet flink in de buurt komt en teleursteld zet ik m nu alvast te koop voor €850,- met doos en garantie, rev 2. ik kom er op terug.

:okdan::okdan::okdan: ik denk dat freelander m koopt dan ;)

Leuk, maar klinkt in mijn oren ontegenzeglijk nieuw. En zeker niet als een originele odyssey..

Weet je Leo, je hebt gelijk. Hoe komt dat? Nou hij is namelijk ook nieuw, dus zo vreemd is dat niet als die nieuw klinkt. Hij is namelijk helmaal vers en gecallibreerd met componenten die veel zuiverder zijn dan de oude. Als je echt een eerlijk vergelijk zou willen, dan moet je met een teletijdmachine terug naar halverwege jaren 70 en dan die originele naast de nieuwe horen. Dan zal de originele ook een stuk minder vintage klinken denk ik.

Ik denk altijd; wat mensen vintage vinden klinken zijn eigenlijk de technische imperfecties van oude circuits met componenten met grotere onzuiverheden.

Ik vind hem echt ontegenzegelijk ARP klinken en al die typisch oddy sounds haal je er zo uit.

Zelfde geld ook voor andere synths natuurlijk. ik heb dat ook een beetje met de prophet6, klinkt ook erg zuiver, maar eigenlijk is dat gewoon beter, dat onzuivere van de P5 is niet omdat ze dat wilden destijds, maar omdat ze het niet zuiverder kregen met de toen voor handen technieken.

Ik zat er gisteren mee te spelen toen riep mijn broer vanuit de woonkamer,; hey dat geluid klinkt veel op die Legowelt/Orgue Electronique release zeg.... Het leuke is dat ie dus refereerde aan de release "ARP my modular friend" :D :D Dat zegt voor mij zoveel meer dan al dat achter de komma geneuzel BTW hehe

Het geluid klinkt precies zoals de lead uit een oude rave klassieker uit 1992. Volgens mij wordt hij gewoon op een andere manier gebruikt dan de standaard jazz/fusion/prog leads waar we hem van kennen van vroeger.

Ja dat ding is zo breed qua sounds die je eruit kan halen. Van drwho scifi tot itialiaanse horrorsequences, funky leads, bliepjes, drums noem maar op.

vin m in septics voorbeelden erg lekker klinken, je kan het ding 'ook de nieuwe' aan alle kanten ontstemmen en vernaggelen (juist wat zo gaaf is aan de arps) dus dat gaat denk ik ook al niet mis, lange tijd geleden dat ik een nieuwe synth heb gekocht en ik denk dat ik er erg blij mee zal zijn.
sorry freelander

Hij gaat echt niet tegevallen denk ik Jay. Zeker voor live is het een handig ding om mee te nemen in zijn eigen koffertje, en hij niet teveel ruimte in naast je andere doosjes :)

Weet je Leo, je hebt gelijk. Hoe komt dat? Nou hij is namelijk ook nieuw, dus zo vreemd is dat niet als die nieuw klinkt. Hij is namelijk helmaal vers en gecallibreerd met componenten die veel zuiverder zijn dan de oude. Als je echt een eerlijk vergelijk zou willen, dan moet je met een teletijdmachine terug naar halverwege jaren 70 en dan die originele naast de nieuwe horen. Dan zal de originele ook een stuk minder vintage klinken denk ik.
Ik denk altijd; wat mensen vintage vinden klinken zijn eigenlijk de technische imperfecties van oude circuits met componenten met grotere onzuiverheden.

ehh dat lees ik wel vaker, over die tijdmachine en de componenten, maar dat is voor mij helemaal niet relevant. ik wil ook geen eerlijke vergelijking, ik zeg alleen dat er al een tijd een revival van liefhebbers van analoog was, die revival is er nog steeds - alleen van een nieuw, anders analoog - blijkbaar.

ik vergelijk het niet met een arp hoe die 30 jaar geleden klonk, want ik wil m nu horen - analoog werd (weer) groot met oud, imperfect geluid. en nu is er nieuw analoog geluid.
er zijn liefhebbers voor beide, en soms van beide - mij viel gewoon op dat het echt anders klinkt. wat je broer ook zegt, voor de komma ;)

was ook niet mijn bedoeling het af te zeiken of zo, het is gewoon nieuw en klinkt niet hetzelfde, ook al ziet het er nagenoeg hetzelfde uit. anders klinken is niet meteen slecht nieuws.

ehh dat lees ik wel vaker, over die tijdmachine en de componenten, maar dat is voor mij helemaal niet relevant. ik wil ook geen eerlijke vergelijking, ik zeg alleen dat er al een tijd een revival van liefhebbers van analoog was, die revival is er nog steeds - alleen van een nieuw, anders analoog - blijkbaar.

ik vergelijk het niet met een arp hoe die 30 jaar geleden klonk, want ik wil m nu horen - analoog werd (weer) groot met oud, imperfect geluid. en nu is er nieuw analoog geluid.
er zijn liefhebbers voor beide, en soms van beide - mij viel gewoon op dat het echt anders klinkt. wat je broer ook zegt, voor de komma ;)

was ook niet mijn bedoeling het af te zeiken of zo, het is gewoon nieuw en klinkt niet hetzelfde, ook al ziet het er nagenoeg hetzelfde uit. anders klinken is niet meteen slecht nieuws.

Ik zie het ook niet als afzeiken, helemaal niet, iedereen heeft een andere invalshoek op sommige zaken. :mega:

Ik vind hem echt ontegenzegelijk ARP klinken en al die typisch oddy sounds haal je er zo uit.

idd vind ik ook.

Hier een sound die niet gesequenced is....alvast excuses voor het onsamenhangend gepingel hehe

http://soundcloud.com/septicstudio/septic-underground-leadodyssey

:okdan::okdan::okdan: ik denk dat freelander m koopt dan ;)

Ha ha... als ik een recent uitgebrachte synth ga kopen is de Vermona 14 voor mij de meest geschikte kandidaat samen dan met de DSR-3... ge-wel-dig 8)

Nieuwe Odyssey of niet, goed klinkt ie toch wel.

inderdaad, klinkt goed, maar dat doen er meer.

jammer dat het vooral praten is wat je hoort ;)

2500 voor een oude betalen, als dit er niruw is voor rond 950, dat zal toch snel ophouden.
laat maar zakken die prijs, dan ga ik misschien ook weer eens aan de odyssey.

Heerlijke synth toch, zo'n odyssey. Het is dat ik er ff geen geld voor heb, maar anders had ik er ook 1 besteld. Hoewel.. ik wil ook nog een prophet 6, en een moog 37, en die JD-XA kan ook best leuk worden als hij 8 stemmig analoog wordt (geen kleine kans).

Je hoort idd dat de nieuwe ody een heel klein beetje anders klinkt. Kan ook moelijk anders, want ik denk dat Korg geen beschikking heeft over precies dezelfde componenten die men gebruikte voor de originele odys, en ze dus heeft moeten vervangen voor meer precieze hedendaagse equivalenten, met als gevolg een wat stabieler, minder rauw geluid. Maar ach, ik denk niet dat iemand ze blind uit elkaar kan houden.

Heerlijke synth toch, zo'n odyssey. Het is dat ik er ff geen geld voor heb, maar anders had ik er ook 1 besteld. Hoewel.. ik wil ook nog een prophet 6, en een moog 37, en die JD-XA kan ook best leuk worden als hij 8 stemmig analoog wordt (geen kleine kans).

Je hoort idd dat de nieuwe ody een heel klein beetje anders klinkt. Kan ook moelijk anders, want ik denk dat Korg geen beschikking heeft over precies dezelfde componenten die men gebruikte voor de originele odys, en ze dus heeft moeten vervangen voor meer precieze hedendaagse equivalenten, met als gevolg een wat stabieler, minder rauw geluid. Maar ach, ik denk niet dat iemand ze blind uit elkaar kan houden.

Volgens de 'kenners' op Gearslutz heeft de sound van de nieuwe Arp oddy meer weg van een orignele Arp 2600 dan een Arp odysessey..

Persoonlijk vind ik dat niet zo heel erg belangrijk. Hij klinkt gewoon erg tof en ARPie en ermee pielen en frieken is gewoon supertof. Juist omdat het niet een standaard synthlayout is met die S&H ringmod, lfo trggered ENVs...en natuurlijk die snerpende filters. Het blijft gewoon erg leuk zon knoppenbak zonder menus.

de nieuwe heeft dezelfde sound als de vintage versie maar klinkt strakker,de vintage versie voller,en dat komt door de nieuwe 'betere' componenten.

Back