Korg bouwt een nieuwe ARP Odyssey!

http://www.korg.com/us/news/2014/0217/

Tokyo, Japan - February 17, 2014 - KORG INC. is proud to announce that a faithful recreation of the legendary 1970s analog synthesiser, the ARP Odyssey, is being developed by Korg for release later in 2014.

The ARP Odyssey was released in 1972 by ARP Instruments, Inc. and quickly became famous for its unique rich sound and innovative performance controls. It was a staple for many recording and performing musicians worldwide and was used on countless hit records over many years. The Odyssey was one of the highlights of the ARP company and became a long selling product.

With slight updates and improvements it was sold through to 1981. Korg is also proud to welcome Mr David Friend as our chief advisor on the Odyssey. David Friend established ARP Instruments, Inc. along with Alan Robert Pearlman and is a past president of ARP Instruments, Inc. He was also the lead designer of the original Odyssey in addition to designing or co-designing many other products. After ARP, Mr Friend became a successful technology entrepreneur. In 2010, he was named Ernst & Young Entrepreneur of the Year in the Emerging Technology category for the New England Region, he has been a lecturer at MIT's Sloan School of Management and is now Chairman & CEO of Carbonite, Inc. He has been a trustee of the New England Conservatory and Berklee College of Music.

In the last few years, KORG INC. has released several top selling analog synthesizers such as the monotrons series, the monotribe, the volca series and the hugely successful MS-20 mini, a faithful fully analog recreation of the 1978 MS-20. With Korg's technology capabilities and planning ability for analog synthesizers, and in collaboration with David Friend, we believe the legendary ARP Odyssey will become a "must have" for an all new generation of music makers. The ARP Odyssey is scheduled for release in September 2014. -

See more at: http://www.korg.com/us/news/2014/0217/#sthash.35nEWPrP.IwzzXgpf.dpuf

Een maatje van mij heeft een Rev 1 (de witte) bij DaCapo besteld. DaCapo heeft gisteren Voerman (Korg importeur) gebeld, en kreeg te horen dat Rev. 1 pas vanaf 2e helft april uitgeleverd zal worden. (Bax stelt 'over 4 werkdagen'.)

Rev. 3 wordt volgens Voerman vanaf volgende week aan winkels uitgeleverd. Bij Bax staat over dat dat over 12 weken is!

dat zal dan voor degene zijn die hem nu kopen en niet voor degenen die hem al gekocht (pre-ordered) hebben (hoop ik dan maar) :)

dat zal dan voor degene zijn die hem nu kopen en niet voor degenen die hem al gekocht (pre-ordered) hebben (hoop ik dan maar) :)

Wat Voerman gisteren gezegd heeft is dat de eerste exemplaren vanaf die data geleverd worden. Of dat echt zo zal zijn weet ik ook niet. (Zelf heb ik met Voerman veel zelf slechtere ervaringen dan met Bax :P)

Ja, kon het niet laten :) stonden er 2 bij een zaak in de buurt dus dacht halen, uitproberen en dan kijken of hij hier blijft. Hij klinkt goed!
Toetsen heb ik wat spelen betreft weinig problemen mee en dat gaat uiteindelijk toch met midi. Vind hem best degelijk aanvoelen. Beetje apart eigenlijk dat alle sliders soepel gaan en niet kraken :D

Ja, kon het niet laten :) stonden er 2 bij een zaak in de buurt dus dacht halen, uitproberen en dan kijken of hij hier blijft. Hij klinkt goed!
Toetsen heb ik wat spelen betreft weinig problemen mee en dat gaat uiteindelijk toch met midi. Vind hem best degelijk aanvoelen. Beetje apart eigenlijk dat alle sliders soepel gaan en niet kraken :D
Ja dat kan eigenlijk niet...
Haha, toch maar gedaan? :D
gaaf.. Ik ben benieuwd of jouwe anders klinkt dan die van mij...

Volgens Bax en PostNL komt ie vandaag binnen :P

Aangesloten en een tijdje mee gespeeld.

1e indruk, cool bakkie, helemaal ARP achtig inderdaad. S&H zoals ik gewend was op andere modellen, klinkt verrassend goed.

Keys zijn wel een beetje ielig, maar je kan erop spelen.

Filter standje 1 vind ik het lekkerst BTW, MK1

Voelt trouwens heel stevig aan, bouwkwaliteit is in orde.

Ja zeker met die 10% korting van Bax erbij, ben ik blij dat ik hem heb gekocht. Leuk zon freakbak voor erbij, zonder dat je een andere synth helemaal hoeft op te offeren voor een dr who sweep ofzo :P

net geprobeerd in de muziekzaak.
vond het een raar ding.
goedkoop keyboard totaal niet in overeenstemming met de degelijk aanvoelende behuizing.
schuiven werken goed, schakelknopjes weer erg cheap
klank, zucht, ik kreeg er na een kwartier nog geen zinnig geluid uit.
en dat zonder presets......zal een geduldzaak zijn.
denk dat het niks voor mij is.

vond het een raar ding.
goedkoop keyboard totaal niet in overeenstemming met de degelijk aanvoelende behuizing.

en ten opzichte van een Korg Polysix/monopoly hoe komt dit toetsenbord er dan uit?

en ten opzichte van een Korg Polysix/monopoly hoe komt dit toetsenbord er dan uit?

ik heb zowel de Korg Polysix als de monopoly gehad,
vond van beide de keys beter. de arp was beter af geweest zonder keyboard in dit geval.

vond het een raar ding.

Heb ik ook ervaren (op een oude) maar bleek al snel (naar mijn gevoel) dat je synths hebt die boeien als je wat op de keys tokkelt, en synths die boeien als je KAN spelen (of seq er aan hangt) en als non key virtuoos zonder seq ter plaatse kreeg ik ook niks uit die arp dat aanzette tot 'wauw'
Heb dat trouwens ook met de ms20. Als ik wat keys duw boeit 't niet lang.

Effe snel wat in elkaar geflanst om een idee te geven van de sound.

http://soundcloud.com/septicstudio/septic-underground-karpoddy

Hier alleen los de Arp odyssey 2015. Om een impressie te krijgen van de zieke sounds die je eruit kan krijgen. Denk er even The Beyond van Fabio Frizzi bij :)

http://soundcloud.com/septicstudio/septic-underground-oddy2

Hier alleen los de Arp odyssey 2015. Om een impressie te krijgen van de zieke sounds die je eruit kan krijgen.

Leuk, maar klinkt in mijn oren ontegenzeglijk nieuw. En zeker niet als een originele odyssey.

Geen discussie vintage vs modern analoog, die zijn er al genoeg, maar ik denk dat er echt een nieuwe generatie analoog is ontstaan, met zijn eigen geluid en met een nieuwe generatie liefhebbers van dat geluid.
Ik hoor wel vaker voorbeeldjes van patches hier gepost, of gewoon op youtube, van dave smith, moog of nu dan de korg odyssey en in mijn oren heeft het echt weinig te maken met de vintage sound. het is gewoon echt anders. Verder niks mis mee hoor.

sorry, kon het niet laten

Attachments

• arp odyssey 1.jpg
    arp odyssey 1.jpg
    65,3 KB · Bekeken: 72
  • arp odyssey 2.jpg
    arp odyssey 2.jpg
    67,7 KB · Bekeken: 70
Leuk, maar klinkt in mijn oren ontegenzeglijk nieuw. En zeker niet als een originele odyssey.

Het geluid klinkt precies zoals de lead uit een oude rave klassieker uit 1992. Volgens mij wordt hij gewoon op een andere manier gebruikt dan de standaard jazz/fusion/prog leads waar we hem van kennen van vroeger.

Back