Korg bouwt een nieuwe ARP Odyssey!

http://www.korg.com/us/news/2014/0217/

Tokyo, Japan - February 17, 2014 - KORG INC. is proud to announce that a faithful recreation of the legendary 1970s analog synthesiser, the ARP Odyssey, is being developed by Korg for release later in 2014.

The ARP Odyssey was released in 1972 by ARP Instruments, Inc. and quickly became famous for its unique rich sound and innovative performance controls. It was a staple for many recording and performing musicians worldwide and was used on countless hit records over many years. The Odyssey was one of the highlights of the ARP company and became a long selling product.

With slight updates and improvements it was sold through to 1981. Korg is also proud to welcome Mr David Friend as our chief advisor on the Odyssey. David Friend established ARP Instruments, Inc. along with Alan Robert Pearlman and is a past president of ARP Instruments, Inc. He was also the lead designer of the original Odyssey in addition to designing or co-designing many other products. After ARP, Mr Friend became a successful technology entrepreneur. In 2010, he was named Ernst & Young Entrepreneur of the Year in the Emerging Technology category for the New England Region, he has been a lecturer at MIT's Sloan School of Management and is now Chairman & CEO of Carbonite, Inc. He has been a trustee of the New England Conservatory and Berklee College of Music.

In the last few years, KORG INC. has released several top selling analog synthesizers such as the monotrons series, the monotribe, the volca series and the hugely successful MS-20 mini, a faithful fully analog recreation of the 1978 MS-20. With Korg's technology capabilities and planning ability for analog synthesizers, and in collaboration with David Friend, we believe the legendary ARP Odyssey will become a "must have" for an all new generation of music makers. The ARP Odyssey is scheduled for release in September 2014. -

See more at: http://www.korg.com/us/news/2014/0217/#sthash.35nEWPrP.IwzzXgpf.dpuf

Waarom zouden Chinese ouders het slechter met hun kinderen voor hebben dan Nederlandse ouders?

Wie zegt dat ze dat niet hebben? Als de keuze is tussen kind laten werken en het hele gezin honger, is 'het beste met je kinderen voor hebben' relatief.

Ik persoonlijk hou wel van SMD omdat het een enorme plaatsbesparing kan zijn.

Dit snap ik dus niet. Een synth/effect moet mooi klinken. De rest is voor mij bij zaak.

Als ik het goed heb, is het originele Korg IC35 filter SMD?

Qua repareerbaarheid lijkt through-hole me in ieder geval beter, qua betrouwbaarheid lijkt loodgesoldeerde through-hole me ook beter.

Yup. Het grote verschil is dat dat altijd al zo is geweest. Er is dus, met deze specifieke chip, geen verschil. Met een 4558 of en 072 is dit er wel.

Dus naast analoog/digitaal moeten we nu ook nog gaan letten op wel/niet SMD? :D Het wordt steeds lastiger.

die kinderen verstoppen ze snel voordat ze foto's gaan maken natuurlijk, oude thomas regout truuk...

Deze uitspraak is zo voorbijgestreefd uit de Industriƫle Revolutie.. Het gebeurt zeker nog dat ontken ik niet. Maar bij synths heb ik toch m'n twijfels. Je moet je natuurlijk de vraag stellen waarom Behringer zo low-cost is.. Dat is ten koste van massa productie en lage kwaliteitscomponenten.

Wat is niet duur en tegelijk zeer duurzaam/kwaliteitsvol?

2 dingen die moeilijk samengaan als het over hedendaagse synths gaat wat mij betreft..

Om on topic te blijven ben ik zeer benieuwd naar hoe Korg ermee zal uitpakken op de NAMM :)!

Waarom denk je dat SMD minder mooi klinkt als through hole?

Ik heb het eens uitgebreid getest toen ik toch al een hele zooi OpAmps moest vervangen in mijn MS-20.
De TL072 klonk een stuk scherper dan de 4558, de 072 SMD klonk naar mijn idee nog wat scherper/scheller. Het verschil was een stuk minder groot dan tussen de 4558 en de 072 thru hole, maar verschil was er.
Toegegeven, dit is op gehoor getest met voorkennis. Het zegt dus meer over mij en/of mijn smaak dan wat dan ook.

Was al gepost... Sorry.. Ook zo veel nuttige info hier al, zie maar eens met een nieuwtje te komen.

Die website is van Korg

imagejpg1_zps26543e59.jpg

Dat een 4558 anders kan klinken als een 072 is niet zo vreemd omdat het principieel andere OpAmps zijn. Verschil tussen een 072 throughhole of SMD zou kunnen om redenen die met de fabrikant te maken hebben. De ouwe trouwe goed geproduceerde DIP versus Chinese nieuwe rommel.

Over de 072 gesproken: bij vervanging daarvan kan beter een 052 gebruikt worden: die heeft de stijlheid van de 082 en de lagere offset en ruis van de 072. Ze bestaan ook als 051 en 054.

Hoe kan je nou een Opampje op gehoor beoordelen.. Het is een versterker, en zit tussen allemaal andere componenten
in die volgens mij ook de klank mede bepalen..
Als je het electronisch beoordeelt, dan zeg ik a la, maar op gehoor...

Verschil tussen een 072 throughhole of SMD zou kunnen om redenen die met de fabrikant te maken hebben. De ouwe trouwe goed geproduceerde DIP versus Chinese nieuwe rommel.

Ik denk zelfs dat als de DIP en de SMD uit dezelfde fabriek komen, de chip die erin zit helemaal niks verschilt. Dat zou ook gek zijn qua ontwerp- en productiekosten, en onnodig.

Een OpAmp als de 072 wordt door verschillende fabrikanten gemaakt. De zuiverheid van de gebruikte Dice is om te beginnen al van groot belang. Vervolgens de zuiverheid van de werkomgeving en de afstelling van de machines. De Chinezen zijn berucht om clonechips te maken die niet helemaal voldoen aan de originele specificaties. Die lijke de afgekeurde Dices te gebruiken die ze via een parallele markt opkopen.

Afbeeldingen zijn natuurlijk al eerder gezien door die en gene, maar goed om te zien dat er niet van die gare dunne sliders op zitten zonder kapje er over! 8~

new-korg-arp-odyssey.jpg

arp_odyssey-e1419570469414-640x382.jpg

Hoe kan je nou een Opampje op gehoor beoordelen.. Het is een versterker, en zit tussen allemaal andere componenten
in die volgens mij ook de klank mede bepalen..
Als je het electronisch beoordeelt, dan zeg ik a la, maar op gehoor...

Daarom geef ik ook zelf al aan dat het geen hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek bedraagt maar mijn ondervindingen met een behoorlijke vooringenomen stelling.

Nu ga ik er niet meer op in. Al helemaal als het forumleden zijn die nog minder van elektronica en elektronische componenten weten dan ik..

Back