Roland Aira

volgens mij doet ie nog geen midi en kan die alleen syncen, audio is driver installeren ben je op mac of PC? op pc is het OF de AIRA OF je huidige soundcard (en de AIRA analoog)

heb ze inmiddels binnen (maar nog niet gehoord), eerste visuele indruk is behoorlijk heftig, iemand heeft flink met een groene neon kwast zitten spelen tijdens het ontwerp :D
Op de videos viel het nog wel mee, maar hier kun je serieus spreken van een groene kleur (zelfs voor kleurenblinden denk ik :D)

volgens mij doet ie nog geen midi en kan die alleen syncen, audio is driver installeren ben je op mac of PC? op pc is het OF de AIRA OF je huidige soundcard (en de AIRA analoog)

Werk vanaf de mac..

Ben er uit..

Audio MIDI Setup:

tPUdA0C.png

lps0WET.png

Input Config:

BNGR80i.png

Midi:

oxwYZfX.png

Ik ben er nog helemaal niet uit hoe ik het moet gaan aansluiten. In eerste instantie zit ik te denken om de 4 analoge uitgangen naar de mixer te leiden zodat ik makkelijk live kan jammen icm met tafel distort/eq en mijn outboard spul (Sherman / distortion peNdalen etc). Of misschien dat ik de 4 analoge uitgangen op mijn Motu aansluit, door Live lus voor side chaining / droge mix en eventueel dan weer outboard gooi voor processing en weer terug de Motu inhaal vanuit de mengtafel. Het laatste is misschien de beste oplossing maar ik zie nog niet helemaal hoe dat moet werken. De hele USB aanpak zie ik niet zo zitten omdat ik dan volgens mij helemaal niks meer naar buiten kan trekken en weer terug de computer in.

Die rubberen knoppen en faders voelen lekker solide aan zeg, had ik niet verwacht in deze prijsklasse.

VT-3 lijkt me toch best wel interessant - zƩker voor die prijs :)

ok, eerste snelle sessie zit erop, handleiding totaal nog niet open gehad, maar het is allemaal erg simpel en intuitief. Het is duidelijk dat de hele interface gemaakt is voor het live performen. Ik had de TB3 aangesloten op de inputs in de TR-8, dat is denk ik wel een aanrader, omdat je zo heel simpel de tb3 kan sidechainen met de drums via 1 draaiknop. Dat werkt echt super van heel licht tot extreem chainen die je pattern veranderd kwa feel.

Er zitten 16 pattern in zo op het eerste gezicht die ieder uit 32 steps bestaan, je kunt ze opdelen in 16 steps via a en b knoppen. Mute Rolls, reverb, delay (ook per step) is allemaal met 1 druk op de knop beschikbaar en hoef je niet naar te zoeken. Het syncen van de TB3 is een simpele kwestie van een midi kabel tussen de tr-8 en tb-3. Als je daarna op start drukt op de tr-8 start de tb3 ook automatisch en kun je het volume regelen op de tr-8 van de tb-3. Tempo wordt uiteraard ook gevolgd.

Shuffle is aanwezig en werkt prima en heeft een lekkere groove, de scatter functies zijn voor de eerste 8 gelijk op de tr-8 en de tb-3. De tr-8 heeft twee extra scatter types dus in totaal 10. Het leek me wat onzin die functie, maar hij werkt toch wel erg lekker, er zitten grain effects in, filters, etc.. En daar kun je de intensiteit van instellen.

De TB-3 is overduidelijk een preset doos. Verwacht hier geen volwaardige synthesizer van maar meer de herkenbare sounds inclusief effecten, waarbij je het effect level kan instellen. Heel simpel ding, veel sounds en patterns, maar klinkt erg lekker samen met de tr-8.

Ik ga nog geen mening vormen over de sound, dat moet ik eerst een rustig gaan vergelijken allemaal.

hardware matig vind ik het zwakste deel van de tr-8 en tb-3 de aan/uit knop. Dat is een gammel aanvoelend schuifknopje. De rest voelt zeer solide aan. Het ding is wel gericht op show, het zit stampvol lampjes, alles beweegt in meerdere kleuren en als je de tr-8 een korte tijd stil laat staan dan krijg je een complete lichtshow met alle faders en ledjes, erg irritant als je zo'n ding in de studio hebt staan, maar misschien kan je dat uitzetten, moet ik de manual maar eens op naslaan.

Samenvattend, zonder de handleiding te lezen ben je in een paar minuten al aan het jammen met je tr-8 en tb-3. het is allemaal voor live erg intuitief. Ik vermoed dat als je in de manual duikt er nog een hele sloot extra features naar boven komen, maar ik vraag me af of je dat nodig hebt zo op het eerste gezicht. Er is hier vaak genoemd dat de aira serie speelgoed is, maar ik vind dat absoluut niet, daar voelt het veel te robuust voor aan en werkt het kwa interface gewoon veel te lekker. De sound moet zich de komende week gaan bewijzen als ik de rest van de synths er ook bij aanzet, maar ik verwacht er veel van moet ik zo zeggen.

Ik denk dat er de komende dagen een zondvloed aan filmpjes onlinge gaat komen waarbij iedereen met de presets zijn showtje online gaat geven, maar ik ben meer geinteresseerd in de eigen patterns die je kunt maken, dus zondag daar maar eens voor ingepland om een dagje patterns te proberen voordat we wat op youtube gaan knallen.

Voor de mensen die hem ook al hebben geprobeerd, wat is jullie eerste indruk?

De lichtshow kan uit, zie de video die je zelf gepost hebt :D

Aardige impressie zo ver, ik ben vooral benieuwd hoe je het in je setup gaat integreren. Over USB als soundcard? Wat doe je dan met je andere spullen? Dat is het deel wat ik zelf nog totaal niet helder heb, de bediening van het kastje kan ik inmiddels wel reproduceren op basis van video's, eigen testen en manual.

Het ding is wel gericht op show, het zit stampvol lampjes, alles beweegt in meerdere kleuren en als je de tr-8 een korte tijd stil laat staan dan krijg je een complete lichtshow met alle faders en ledjes, erg irritant als je zo'n ding in de studio hebt staan, maar misschien kan je dat uitzetten, moet ik de manual maar eens op naslaan.

Je kunt het inderdaad uitzetten, of de tijd instellen na hoeveel minuten niks te doen het showtje mag beginnen.

Zo... Net even 3 kwartier zitten jammen... Man man man, wat ging dat makkelijk. Het eerste wat ik deed was die lichtshow uitzetten. Het is inderdaad aan te raden om de tb-3 via de audio in van de tr-8 te laten lopen. Werkt lekker intuitief. Alles voelt solide aan. Klinkt allemaal erg goed. De kick vind ik echt heel erg lekker. De tb-3 vind ik tot nu toe wel wat (te) clean klinken. Kreeg er niet het lekkere rauwe randje er nog uit.Maar heb alleen nog maar wat knoppen gedraaid en een eigen sequence erin gezet. Die scatterfunctie op beide zie ik nog niet echt de waarde van eigenlijk. Gaat alle kanten op, maar misschien moet je daar wat meer mee bekend raken. Ik ga nu ableton er even bij pakken...

die random pattern functie van de tb-3 die is echt goed zeg. Al die patterns die die maakt zijn behoorlijk bruikbaar, de basis is direct al erg lekker en dan is het een kwestie van even de dingen aanpassen die je lekker vindt. Net even in record tempo 8 patterns gemaakt op die manier die alle 8 bij elkaar hoorden. Vet hoor, vooral sound preset A18 :D

Wat zijn die manuals trouwens in een compleet onhandelbaar formaat. Heb ze maar gedownload als pdf.

Back