ok, eerste snelle sessie zit erop, handleiding totaal nog niet open gehad, maar het is allemaal erg simpel en intuitief. Het is duidelijk dat de hele interface gemaakt is voor het live performen. Ik had de TB3 aangesloten op de inputs in de TR-8, dat is denk ik wel een aanrader, omdat je zo heel simpel de tb3 kan sidechainen met de drums via 1 draaiknop. Dat werkt echt super van heel licht tot extreem chainen die je pattern veranderd kwa feel.
Er zitten 16 pattern in zo op het eerste gezicht die ieder uit 32 steps bestaan, je kunt ze opdelen in 16 steps via a en b knoppen. Mute Rolls, reverb, delay (ook per step) is allemaal met 1 druk op de knop beschikbaar en hoef je niet naar te zoeken. Het syncen van de TB3 is een simpele kwestie van een midi kabel tussen de tr-8 en tb-3. Als je daarna op start drukt op de tr-8 start de tb3 ook automatisch en kun je het volume regelen op de tr-8 van de tb-3. Tempo wordt uiteraard ook gevolgd.
Shuffle is aanwezig en werkt prima en heeft een lekkere groove, de scatter functies zijn voor de eerste 8 gelijk op de tr-8 en de tb-3. De tr-8 heeft twee extra scatter types dus in totaal 10. Het leek me wat onzin die functie, maar hij werkt toch wel erg lekker, er zitten grain effects in, filters, etc.. En daar kun je de intensiteit van instellen.
De TB-3 is overduidelijk een preset doos. Verwacht hier geen volwaardige synthesizer van maar meer de herkenbare sounds inclusief effecten, waarbij je het effect level kan instellen. Heel simpel ding, veel sounds en patterns, maar klinkt erg lekker samen met de tr-8.
Ik ga nog geen mening vormen over de sound, dat moet ik eerst een rustig gaan vergelijken allemaal.
hardware matig vind ik het zwakste deel van de tr-8 en tb-3 de aan/uit knop. Dat is een gammel aanvoelend schuifknopje. De rest voelt zeer solide aan. Het ding is wel gericht op show, het zit stampvol lampjes, alles beweegt in meerdere kleuren en als je de tr-8 een korte tijd stil laat staan dan krijg je een complete lichtshow met alle faders en ledjes, erg irritant als je zo'n ding in de studio hebt staan, maar misschien kan je dat uitzetten, moet ik de manual maar eens op naslaan.
Samenvattend, zonder de handleiding te lezen ben je in een paar minuten al aan het jammen met je tr-8 en tb-3. het is allemaal voor live erg intuitief. Ik vermoed dat als je in de manual duikt er nog een hele sloot extra features naar boven komen, maar ik vraag me af of je dat nodig hebt zo op het eerste gezicht. Er is hier vaak genoemd dat de aira serie speelgoed is, maar ik vind dat absoluut niet, daar voelt het veel te robuust voor aan en werkt het kwa interface gewoon veel te lekker. De sound moet zich de komende week gaan bewijzen als ik de rest van de synths er ook bij aanzet, maar ik verwacht er veel van moet ik zo zeggen.
Ik denk dat er de komende dagen een zondvloed aan filmpjes onlinge gaat komen waarbij iedereen met de presets zijn showtje online gaat geven, maar ik ben meer geinteresseerd in de eigen patterns die je kunt maken, dus zondag daar maar eens voor ingepland om een dagje patterns te proberen voordat we wat op youtube gaan knallen.
Voor de mensen die hem ook al hebben geprobeerd, wat is jullie eerste indruk?