Roland Aira

Ik heb regelmatig gehad dat de loop van de KP3 uit sync raakt na verloop van tijd.. Het is al wat jaren geleden dus ik weet niet meer of dat op te lossen is.. Het was in ieder geval zwaar irritant. Wie weet loop je er ook spoedig tegenaan..

ok, goed om te weten, dat zou kunnen, daarvoor heb ik hem nog niet lang genoeg getest, gisteren deed die dat in ieder geval niet. Wel was het lastig dat die sample functie direct gaat recorden zodra je hem activeert en niet netjes de midi clock afwacht. Dat hoor je overigens niet omdat die loop op basis van beats gaat, maar als je hem handmatig wilt activeren dan is je realtime loop niet perfect in sync, maar goed, dat zal wel op te lossen zijn door samples die je handmatig wilt activeren even vooraf te bewerken op de computer met de editor. Voor realtime sampling is het meer handig om je overgangen naadloos te krijgen (bijvoorbeeld als je de drumkit van je tr-8 van 909 naar 808 zet voor het volgende nummer.

ok, goed om te weten, dat zou kunnen, daarvoor heb ik hem nog niet lang genoeg getest, gisteren deed die dat in ieder geval niet. Wel was het lastig dat die sample functie direct gaat recorden zodra je hem activeert en niet netjes de midi clock afwacht. Dat hoor je overigens niet omdat die loop op basis van beats gaat, maar als je hem handmatig wilt activeren dan is je realtime loop niet perfect in sync, maar goed, dat zal wel op te lossen zijn door samples die je handmatig wilt activeren even vooraf te bewerken op de computer met de editor. Voor realtime sampling is het meer handig om je overgangen naadloos te krijgen (bijvoorbeeld als je de drumkit van je tr-8 van 909 naar 808 zet voor het volgende nummer.

Ik vond het inderdaad ook een handy functie die ik soms gebruik(te) samen met de RS7000, dan kan je naadloos door sequencen.. Goede oplossing voor de TR-8 inderdaad!

Ik heb regelmatig gehad dat de loop van de KP3 uit sync raakt na verloop van tijd.. Het is al wat jaren geleden dus ik weet niet meer of dat op te lossen is.. Het was in ieder geval zwaar irritant. Wie weet loop je er ook spoedig tegenaan..

Ik heb het gisteren nog even uitgebreid getest met een drumpattern uit de tr8 die ik gesampled had in de kp3+ en die in sync liet lopen met een andere drumpattern in de tr8. Heb het vervolgens een half uur laten doorlopen en na dat half uur liep alles nog steeds in sync.

Dus ik denk dat ze dat drifting in de laatste kp3+ firmware opgelost hebben als ik het zo in de praktijk hoor. Van de KP3 (dus niet de + versie) vind je inderdaad wel de nodige drifting reports, er zijn overigens wel workarounds voor mocht je het nog steeds gebruiken.

Overigens is zo'n kp3+ echt wel erg cool in aanvulling met die tr-8, gisteren had ik bijvoorbeeld een loop opgenomen van de tr-8, dan kun je daarna automatisch de slices aan en uitzetten en zo de loop in realtime aanpassen, dus stel je hebt een kick op 1 en 4 en percussie op 2, 3, 5, 7 en je zet dan alleen de slices 1, 3, 5 en 7 aan, dan heb je een compleet andere drumloop die gebaseerd is op je originele in realtime, als je dan ook nog de effecten erover heen zet en dat weer resampled naar een nieuw slot bouw je zo heel simpel allerlei variaties op voor in je liveset, en dat werkt zelfs live in realtime. Gisteren 2 uur mee zitten spelen en wat een performance power krijg je zo. Het verbaast me dat je dat soort dingen helemaal nergens op YouTube ziet in demos of tutorials voor de KP3.
Dus voor mij is het de perfecte aanvulling op de TR-8 en TB-3.

Laatst gewijzigd:
Ik heb het gisteren nog even uitgebreid getest met een drumpattern uit de tr8 die ik gesampled had in de kp3+ en die in sync liet lopen met een andere drumpattern in de tr8. Heb het vervolgens een half uur laten doorlopen en na dat half uur liep alles nog steeds in sync.

Dus ik denk dat ze dat drifting in de laatste kp3+ firmware opgelost hebben als ik het zo in de praktijk hoor. Van de KP3 (dus niet de + versie) vind je inderdaad wel de nodige drifting reports, er zijn overigens wel workarounds voor mocht je het nog steeds gebruiken.

Overigens is zo'n kp3+ echt wel erg cool in aanvulling met die tr-8, gisteren had ik bijvoorbeeld een loop opgenomen van de tr-8, dan kun je daarna automatisch de slices aan en uitzetten en zo de loop in realtime aanpassen, dus stel je hebt een kick op 1 en 4 en percussie op 2, 3, 5, 7 en je zet dan alleen de slices 1, 3, 5 en 7 aan, dan heb je een compleet andere drumloop die gebaseerd is op je originele in realtime, als je dan ook nog de effecten erover heen zet en dat weer resampled naar een nieuw slot bouw je zo heel simpel allerlei variaties op voor in je liveset, en dat werkt zelfs live in realtime. Gisteren 2 uur mee zitten spelen en wat een performance power krijg je zo. Het verbaast me dat je dat soort dingen helemaal nergens op YouTube ziet in demos of tutorials voor de KP3.
Dus voor mij is het de perfecte aanvulling op de TR-8 en TB-3.

KP3 is een beetje ondergewaardeerd heb ik het idee. Inderdaad is het dikke pret met die sample-slice gebeuren. Ik ga is kijken of ik hem onder het sof vandaan kan trekken voor een leuke jam sessie. En ik ga die work around is even opzoeken (of heb je een link somewhere?).

ok, back to TR-8 ontopic..

vaak gelezen en uitgeprobeerd dat de samples niet helemaal passen en daardoor de loop steeds weer een enkele milliseconde kleiner wordt en dat daardoor de kp3 uit de maat loopt of haal ik nu dingen door elkaar?

KP3 is een beetje ondergewaardeerd heb ik het idee. Inderdaad is het dikke pret met die sample-slice gebeuren. Ik ga is kijken of ik hem onder het sof vandaan kan trekken voor een leuke jam sessie. En ik ga die work around is even opzoeken (of heb je een link somewhere?).

Ja zeker ondergewaardeerd, ik hoor van de meesten dat het een dj effect apparaatje is :D, dan weet ik al voldoende, dan weet je dus niet wat dat ding kan. Heel eerlijk, ik had er nooit naar gekeken omdat ik alleen maar effecten en sampling via de computer deed, maar dit is gewoon een heel erg doordacht apparaat voor live. Zelfs die auto BPM detectie die je delays en loops auto synced aan het input signaal werkt verbazingwekkend goed.

Tips & trips voor met name de oudere kp3 kun je terugvinden in de volgende thread, die thread staat stampvol handige tips, waaronder workarounds voor het kp3 drifting probleem: http://www.korgforums.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=21973

vaak gelezen en uitgeprobeerd dat de samples niet helemaal passen en daardoor de loop steeds weer een enkele milliseconde kleiner wordt en dat daardoor de kp3 uit de maat loopt. of haal ik nu dingen door elkaar?

klopt, is het KP3 drifting probleem waar je over terug kan lezen, dit kun je live oplossen via een resync (via 2 knoppen, staat wel in die thread die ik hierboven noemde) of via het retriggeren van de sample op elke measure, dan loopt die uiteraard nooit uit sync.

Op de KP3+ die ik heb heb ik het tot nu toe niet kunnen reproduceren, na een half uur liep mijn live opgenomen sample loop nog steeds zo strak als een snaar hier in combinatie met de TR-8 en TB-3. Dus als die het een half uur volhoudt dan zal die het vermoedelijk wel goed doen nu in die nieuwe plus versie. Maar goed, wie weet dat er scenarios zijn waarbij dat niet zo is, maar daar heb ik hem te kort voor om dat te kunnen constateren. De eerste indruk is dat die kp3+ er geen last van heeft.

Overigens een tip voor de TR-8 / tb-3 en kp3 gebruikers, als je eenmaal je live loop in realtime gesampled hebt en deze weer mee wilt laten lopen zet dan wel even de retrigger waarde van de sample op het getal 3. Dit zorgt ervoor dat als je live de sample uit en weer aan zet dat die altijd start op de measure waarin je hem activeert, anders blijft die oncontroleerbaar doorlopen op zijn eigen klok en zal die out of sync lopen als je hem weer aanzet. Dit doe je overigens door Shift - Samplepad te klikken en dan op de program button te drukken, dan zie je het getal 1 (de default trigger waarde), verander deze naar 3 en klaar. Dit kun je gewoon live doen terwijl alles doorloopt en is direct actief. Dus je kunt je live performance gewoon doorzetten.

Tis heerlijk weer buiten, dus prima omstandigheden om binnen te zitten met de gordijnen dicht.

USB audio aan de praat gekregen, dus bij deze de eerste mp3.
Simpel, maar ik ging er net behoorlijk lekker op :okdan:

Attachments

• rimbimbim.mp3
    5,8 MB · Bekeken: 52
Tis heerlijk weer buiten, dus prima omstandigheden om binnen te zitten met de gordijnen dicht.

USB audio aan de praat gekregen, dus bij deze de eerste mp3.
Simpel, maar ik ging er net behoorlijk lekker op :okdan:

Klinkt gezellig....is dit met de "boost" aan of uit? Klinkt wat relaxter dan de opnames hiervoor...

dan staat ie denk ik nog aan.
in je settings menu kan je je main output boosten of dat uitzetten
bij mij stond ie aan uit de doos

Back