Minimoog, een geweldige synth.

marcmarc

Ouwe rot
Amsterdam, op een gracht genoemd naar een bloem.
Dit is een oproep aan alle MiniMoog bezitters om te vertellen waarom het een fijne synth is.

Ik zelf bezit er geen maar, heb er diverse onder handen gehad om te repareren en te reviseren.
Vette bak, als je het mij vraagt. Kost een hoop en is tijdsintensief om te reviseren en zeker
lastig om goed te stemmen als het om de A-versie gaat.

Twee ervarinen van de laatste tijd:

DJ/Producer mijnheer SR. wenst zijn Minimoog helemaal gereviseert te hebben.
Hij zegt dat ie met de Minimoog geluiden/muziek kan maken die met geen andere synth zijn te maken.
Dat zit 'm niet enkel in de vette sound maar ook zeker in de 'interface'. Al die grote knoppen en
grote schakelaars, de relatieve eenvoud en natuurlijk de naam MOOG maken dat het voor hem
een combinatie is van zaken waardoor hij met veel inspiratie werkt met de MiniMoog.

Componist/Muzikant PdH had een MiniMoog gekocht toen deze net uitkwam. Hij gaf als componist/pianist
concerten waarbij de MiniMoog een rol speelde die toen revolutionair was met allerlei ander modern spul
en dito muzikanten.
Omdat hij, velen jaren later, een aantal concerten wilde doen om die muziek van toen weer te doen laten
opleven, moest die Minimoog weer helemaal in orde gemaakt te worden. Dat was en hele klus want het ding had
al die jaren in de kelder gestaan en was harstikke rot.
Ik heb mooie herinneringen aan het op stemming brengen ervan. PdH aan de vleugel en ik met een
schroevendraaiertje in de weer.
Samen toetsen aanslaan en proberen te tunen met zijn vleugel over het hele octaafbereik.

Het concert dat hij gaf in het Amsterdamse Concertgebouw swingde de pan uit en de MiniMoog Schitterde doordat
PdH erop speelde met een aantal presets die hij met plakkertjes vele jaren geleden had aangegegeven en weer
kon reproduceren (foto).

Als ik in functie ben van electronicus met verstand van zaken, dan moet ik soms lachen over de onhandigheid
van een ontwerp. Echter, de dingen moeten in de tijd geplaatst worden. Het is Vintage en Historie.
Als het om een Minimoog gaat speelt het Vintage karakter een grote rol en ik vind het een prachtige synth.

Bij deze aan jullie de oproep om hier te verhalen wat zo trekt aan de MiniMoog. Ik ben nieuwsgierig!

Mooie verhalen, herinneringen en drama met de MiniMoog.

Met vriendelijke groet,

Marc

Attachments

• minimoog.jpg
    minimoog.jpg
    78,6 KB · Bekeken: 211
de minimoog is zeker een bijzonder instrument. eenvoudig, beperkt en een beetje lomp.
maar als je hem een beetje kent, haal je er heel snel de gaafste geluiden uit.

kort en krachtig

kort en krachtig

de minimoog is zeker een bijzonder instrument. eenvoudig, beperkt en een beetje lomp.
maar als je hem een beetje kent, haal je er heel snel de gaafste geluiden uit.

Beste Elektrovol,

Mooi: kort en krachtig samen gevat :okdan:

Groet,

Marc

knipoog

knipoog

minimoog is gewoon een topsynth, een beetje aan de prijs tegenwoordig, daarom koop ik er niet meer eentje terug.

:mega:

Beste Jeroen,

Ik wilde net schrijven: Kom er maar in JB ;)

Ach, die bakken rotten bij bosje weg nu. Het zal niet lang meer duren denk ik dat je
er een op de kop kan tikken die gaar is en die je met jouw kennis en ervaring weer
helemaal op orde krijgt.

Met vrienedlijke groet,

Marc

@moderator: ;)

Als ik in functie ben van electronicus met verstand van zaken, dan moet ik soms lachen over de onhandigheid
van een ontwerp.

Als je 'm minder onhandig zou willen maken, zou dat dan het geluid beinvloeden, of voornamelijk de form factor?

Mijn verhaal:

Ik hoorde de Mini op vele platen maar wist niet dat het dat apparaat was. Op een gegeven moment was ik helemaal into fusion jazz (nog steeds, eigenlijk). De solos die daar neer werden gezet, dat typerende geluid... eindelijk erachter: da's dus de Mini. Geweldig mooi! Maar goed, Minis waren prijzig. Ik vertikte 't eigenlijk er een te halen, lekker eigenwijs. Ik vroeg rond wat de alternatieven waren. Een van de aanraders was een MOS-Lab modular.

Ik kocht vervolgens een SE1x van Studio Electronics. Mooi ding, maar miste de snelle snappy envelopes. Zat genoeg bas in, maar helaas iets te weinig knoppen, waardoor je voor bepaalde zaken nog in het menu moest duiken; en primitief digitaal, dus parameter stepping.

Daarna probeerde ik de Voyager OS op de Messe. Geweldig ding, gekocht met het idee - ja, nu heb ik een echte Mini zonder er helemaal krom voor te liggen.

Vervolgens maakte ik de vergissing om bij een forumlid een authentieke Mini met early serial (1400) te proberen. Ik had de Voyager OS meegenomen. Nou, dat was eh... niet leuk. "Bacon on a griddle" - het ding trapt de deur in qua bas en lead. (Echter: als je de guts van de Mini in de form factor van de OS zou kunnen zetten zou ik het onmiddelijk doen; de OS voelt luxueuzer aan op alle fronten).

Tja, en toen was het dus een hoop gear verkopen om toch maar een echte Mini aan te schaffen. 22XX staat hier sinds eind 2012; het heeft een hoop gekost, tuning zit vol temperament, maar tja - wel die authentieke klank. Niks nieuws, niks schokkends, je struikelt over de klassieke sounds - maar nu kan ik ze zelf ook maken.

Het belangrijkste? Bij elk alternatief zou je qua klank genoeg in de buurt kunnen komen voor een hoop zaken, maar ik kan mezelf niet wijsmaken dat ik op een Mini speel als ik op een SE1x of Voyager speel.

ach, als ik er nog eens eentje wil , dan bouw ik hem zelf wel...
het is nauw niet bepaald een synth die met rocketsciense is opgebouwd.

Ik heb op MatrixSynth wel eens klonen voorbij zien komen, en voor een hoop toepassingen klinkt een Synthesizers.com heel overtuigend (ik had moeite de geluiden te onderscheiden). Maar net zoals bij de x0xb0x - what about the rare parts?

Dat ie zeer goed klinkt is natuurlijk een reden om deze te hebben. Maar zeker ook een groot plus punt is:

Hoge fun-factor :okdan:

Zijn eenvoud en veel grote knobs maken het een fun beleving dat is voor mij ook belangrijk.

Ik heb m'n mini nog niet erg lang dus veel anekdotes kan ik niet vertellen vrees ik. :D Maar de klank is gewoon heerlijk, en dan een mooie nostalgische houten kist vol krassen en deuken van 40 jaar oud, dat vind ik wel mooi. Ik ben fan van de modulation mix knob..

ik heb zelf een oude Voyager, maar die heb ik voor een lange tijd geruild tegen een model D.
De Voyager is een echte mooie synth, en prachtig gebouwd. maar de model D, ook deze met een Studio Electronics VCO clone board, leeft. het is echt een instrument dat bespeeld moet worden, en niet enkel via een CV converter als module "arbeid moet verrichten".

hier een trackje met een aantal lagen minimoog, en een arpeggio uit de Jupiter-4 + tr-808 drums.
Ook de filtermodulatie sounds zijn model D.

https://soundcloud.com/elektrovolt/woods_of_distant_darkness

Ik heb op MatrixSynth wel eens klonen voorbij zien komen, en voor een hoop toepassingen klinkt een Synthesizers.com heel overtuigend (ik had moeite de geluiden te onderscheiden). Maar net zoals bij de x0xb0x - what about the rare parts?

valt wel meer met die rare parts.
alles is te vervangen met gewone goed verkrijgbare parts.
( en dit zonder dat ook maar een hond dit kan horen....:D)

het is een van die synth's waar ik achter kan zitten en vergeten dat ik achter een synth zit.
dat stemming en onderhoudsverhaal van hierboven is wat overtrokken, mijn gitaar stem ik vaker tijdens het spelen.
het is de sound de layout, en de perfecte range van de knoppen , met die fijne touch
het geluid leeft , niks plastic randje, het interacteert.
voor live , neem ik liever een andere ( een multimoog, voyager of iets met geheugens, iets wat minder duur is en wat makkelijker te vervangen is mocht ik hem kwijtraken ), om thuis of in de studio uit mijn bol te gaan , is er geen betere.
fantastisch design, geweldige sound, coole looks, the smell of music

Prachtig ding, maar ik vind hem te distinct. Je hebt meteen honderden plaatjes in je hoofd

De geschiedenis (je speelt op een Stradivarius met een stekkertje), de oerdegelijke uitvoering, en boven alles de sound. Extreem krachtig, extreem muzikaal, bij elke stand van de knoppen een bruikbare sound...En een unieke sound. Veel synths kunnen zoals een Minimoog klinken, maar er is altijd een deel klankbereik van de Minimoog wat andere synths niet kunnen.

Hij kan zo lief en zo mean klinken, heerlijk.

Wat "the rare parts" betreft zit je wel goed met de Minimoog: het meeste zijn standaard componentjes, het enige speciale erin is de 726 en daar worden tegenwoordig werkende clones van gemaakt die minder dan 20€ kosten, ALS je er al ooit eentje nodig zou hebben. Ik heb een Minimoog gekocht omdat hij altijd wel te repareren valt. Dat is het criterium dat ik tegenwoordig voor al mijn oude synths aanhoud: het moet te repareren zijn zonder een epische zoektocht naar onderdelen.

3 VCO's gigantisch strak tunen over het hele bereik is een uitdaging, maar de zwevingen zijn natuurlijk ook heel leuk. Ik heb een wat hoger serienummer dat dus het bufferboard enzo heeft, en met nieuwe bushings erbij is hij gewoon perfect bruikbaar.

Nadeel van de Minimoog: hij past niet goed op mijn meerlaags stands met het paneel omhoog.

Laatst gewijzigd:
Hier even in klank wat woorden niet uit kunnen leggen: een (gigantisch goed getunede) Minimoog in volle glorie doorheen een 201:

Ook leuk aan de Minimoog: de manier waarop hij opduikt in popnummers als volwaardig instrument en niet als gimmick. Het grafkelderlage in de albumversies van Magic Man en Driver's Seat, dat geluidje van Stir It Up...

valt wel meer met die rare parts.
alles is te vervangen met gewone goed verkrijgbare parts.
( en dit zonder dat ook maar een hond dit kan horen....:D)

Maar er is nog nooit iemand opgestaan die simpelweg het oorspronkelijke ontwerp opnieuw is gaan bouwen? En er zijn wel modularfabrikanten die grote delen van de oorspronkelijke ontwerpen gebruikt in de Mini en Modular Moogs 1:1 over genomen hebben?

Back