Minimoog, een geweldige synth.

Op zichzelf een aanrader, maar het is geen Minimoog. Zelfs de Source heeft dat: wat hij kan, kan een Minimoog vaak ook, maar een Mini kan timbres die een Source er nooit uit tovert.

Zag al eerder dat jij je Source hebt weggedaan voor een Mini, maar even jouw mening over het klankverschil tussen beiden..
Zit het kale, 1 VCO geluid met bijvoorbeeld een zaagje van een Source nu echt zo ver bij een Mini vandaan?

Ze hebben in de basis een gelijkaardig karakter. Maar even los van de verschillen in mogelijkheden heeft een Minimoog ook iets zangerigs jaren 70 dat de Source minder heeft. Ik merk dat ook in mijn oude Korgjes: daar zit iets subtiel heel muzikaal in.

Voor sequencemuziek zal het misschien wat minder uitmaken, maar voor op het klavier gespeelde leads met gevoel vind ik het nog wel een belangrijk verschil.

Zoals hier de Minimoog met een op zich redelijk kleine klank een lead kan dragen, dat is maar weinige synths gegeven. Voor dit soort zaken lenen Minimoog, Minikorg, Maxikorg...zich uitstekend.

Wat me ook steeds opvalt aan de Minimoog is hoe goed hij met elektrische gitaren blend. En hoe hij heel klein kan klinken, maar ook enorm groot:

Laatst gewijzigd:
Ah.. thanx. :) Het meer organisch, levendige analoog zeg maar.. :)

Ben zelf erg blij met het hebben van de mogelijkheid om klanken op te kunnen slaan, zoals de Source dat wel kan..
Vind de Source ook erg lekker klinken maar het kan natuurlijk altijd nog lekkerder.. en dan zit er nog een subtiel prijsverschil tussen die twee natuurlijk :D

Je hinkt inderdaad nog even tegen die factor 2 aan. Dat is iets wat je voor jezelf moet uitmaken. Als iemand die de Minimoog al wou sinds ze 1500€ kostten kan ik wel bevestigen dat ze niet goedkoper worden. :)

Maar als je de status van de Minimoog vergelijkt met wat een elektrische gitaar van die allure moet kosten, zijn ze eigenlijk spotgoedkoop.

d'r zijn 100 of meer emulaties van een fender rhodes pianoklank, toch klinkt en speelt de echte anders en klinkt hij meer als een fender rhodes.
ook voor hammondorgel b3 zelfde verhaal
dat geldt dus ook voor de minimoog.
of het je ding is , is een ander verhaal.
het is gewoon een heel fijn klinkende en lekker te bedienen synth, met een gevoel wat je bij geen andere synth zo krijgt.
en inderdaad , vergeleken met een beetje electrische gitaar is het plafond in prijs heel redelijk. gelukkig maar dat er nu zoveel, inmiddels gerecapte en goed gereviseerde en onderhouden minimoogs in omloop zijn. ( is ook handig tav toekomstige onderhoudsbeurten en onderdelen lijkt me )

iedere synth geweldig

iedere synth geweldig

En tot slot, met alle respect voor de topic starter : maar de titel van deze thread geldt voor elke synth.

Op een bepaalde manier heb je gelijk.
Ik heb hier een Keytek K-30 staan.
Een geweldige synth om gratis mee te nemen door een klant die een peuter heeft rondbanjeren in huis en pappa eens na wil doen ;)

Marc

MIsschien is dit een mooie plaats om wat patches te delen. Kent iemand websites die patches voor de Minimoog omschrijven? En dan specifiek voor de Minimoog, niet voor Voyager ofzo.

Minimoog Patch Sheet

Minimoog Patch Sheet

Beste mensen,

Hier een lege 'sheet' waarop je je instellingen kan intekenen.
Die had beloofd voor iemand te maken en dit leek me nu een juiste gelegenheid.
Ik heb sommige termen wat afgekort.
Het een 256 'kleuren' gif waarop je naar hartelust aanpassingen kan maken.

Met vriendelijke groet,

Marc

Attachments

• patchchard1.jpg
    patchchard1.jpg
    45 KB · Bekeken: 145
ach, als ik er nog eens eentje wil , dan bouw ik hem zelf wel...
het is nauw niet bepaald een synth die met rocketsciense is opgebouwd.

:mega:
:) ik begrijp wel hoe je 'm bedoelt denk ik, maar het klinkt wel een beetje.. eh .. arrogant, als ik niet zou weten hoe je 'm bedoelt that is. Ik neem aan dat je bedoelt dat je de functionaliteit van een Mini kan namaken.. maar niet exact de sound ; even zonder gemier over dat elke Mini anders klinkt.

Als ik rijk was had ik je direct uitgedaagd, om er dan ook een te maken die precies zo klinkt. Let wel, in alle uithoeken dat je de knoppen kan draaien! Alle grenzen van alle knoppen en de combinaties die dat geeft, etc etc álles hetzelfde :)

De minimoog *zucht* heb 'm 2x gehad maar helaas heb ik er bij lange na niet uitgehaald wat erin zit. Uiteindelijk kwam ik in geldnood en ja, een monosynth van 2k is dan een gewillig slachtoffer.. dat is, als je niet weet je wat je wilt, zoekende bent, niet in een veeleisende band zit, etc etc dan kan een monosynth -of het nu een mini is of niet- heel snel weer verworden tot gewoon een monosynth van 2k die moet wijken..

Toen ik 'm verkocht waren er krankzinnig genoeg 3 minimoogs tegelijk te koop :D Maar wat was die Mini prachtig.. ben benieuwd of die nog onder de Forummers ergens is
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=44114&highlight=minimoog

Laatst gewijzigd:
ik zou echt niet weten hoe een synth anders kan klinken dan het origineel wanneer in de transistors exact zo aan mekaar knoop als in het origineel.

bob had best een beetje last van magische handen, maar niet zo magisch dat hij een synth anders kon laten klinken wanneer hij dezelfde onderdelen gebruikte....:D

en ik heb twee minis gehad, een eerste versie, en een model d, en die klonken zelfs zoongeveer hetzelfde.

:koffie:

ik zou echt niet weten hoe een synth anders kan klinken dan het origineel wanneer in de transistors exact zo aan mekaar knoop als in het origineel.

bob had best een beetje last van magische handen, maar niet zo magisch dat hij een synth anders kon laten klinken wanneer hij dezelfde onderdelen gebruikte....:D

en ik heb twee minis gehad, een eerste versie, en een model d, en die klonken zelfs zoongeveer hetzelfde.

:koffie:

Zit het em niet gewoon in wat in #36 al wordt genoemd, de calibratie dus? Wat is jouw mening als electronicus..

nope, calibratie van een mini ( en zoongeveer alle andere synths) doet helemaal niets met de klank.
heeft over het algemeen alleen van doen met de correcte istellingen van de expo converters, en het klikvrij maken van de vca´s ed.

:mega:

nope, calibratie van een mini ( en zoongeveer alle andere synths) doet helemaal niets met de klank.

Behalve dan dat je nooit meerdere oscillatoren zonder beatnotes samen kan laten klinken als hun tracking niet heel zuiver gecalibreerd is. Die Skrzek klankjes zullen je niet lukken als je synth in geen 5 jaar gecalibreerd is geweest. :)

Back