Minimoog, een geweldige synth.

De Minimoog zal in ieder geval één van de langst brandende synths zijn, da's ook iets waard. :)

daar heb ik een akoestische piano voor ( althans had ik voor de scheiding ) !
gaat ook meer zand in trouwens...

Ik vind er echt helemaal niets aan.
Meerdere gehad.
Komt er echt nooit niet meer in.

Heb er lang geleden ook eentje gehad. Helaas moet ik deze mening bijtreden. Is zo ongeveer een van de meest overrated cultbakken die er bestaan. Je kan er dan wel goeie bassen en solootjes mee spelen, maar de Pulse van Waldorf kan dat ook, evengoed en is programmeerbaar, midi, en zo veel meer. En de idiote prijzen die soms worden gevraagd staan totaal niet in verhouding met de nogal beperkte mogelijkheden. Als bassmachine ja, als collector ja, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
En tot slot, met alle respect voor de topic starter : maar de titel van deze thread geldt voor elke synth.

Laatst gewijzigd:
Heb er 3 gehad en mis hem wel eens. Inspirerende bak en fijne machine om mee te werken. Door zijn eenvoud en slimme opzet ook een perfecte machine om lekker mee te multitracken.

Nou als je een Minimoog hard sequenced met die snappy envelopes de cut off, envelopes, resonantie etc. tweaked....dat krijg je echt niet nooit never uit een Pulse of iets anders...die Pulse is daarbij vergeleken een iel plastic HEMA ding ofzo

De kracht van de MIni ligt voor mij in de 3 oscs die je kan detunen in akkoorden...die mystieke mistige leads met een toefje glide, stoffig en levend...krakend doch smorend diep. Bijna arabisch 1000 en 1 nacht oase ofzoiets

Ik heb dus die Voyager van elektrovolt ;) maar die kan die authentieke mini sound niet maken maar wel weer andere leuke dingen (uitgebreidere modulatie etc.)...maar als je er een EHX tubeQ er achter zet en een Moog delay dan wordt het verschil alweer minder :koffie:

ik wil ook wel een minimoog terug,een clone dan,ik zou hem in rack willen bouwen.

Klankmatig vond ik de Pulse nu niet bepaald de evenknie van een Minimoog...Klinkt goed hoor, maar (net zoals een Voyager) hij kan toch niet de timbres maken die een Mini tevoorschijn tovert.

Koop een MiniMidi of Midimoog, dan heb je the real deal in rackformaat.

Maar die worden al heel lang niet meer gemaakt.

Ja raar eigenlijk dat niemand zoiets heeft van laten we hem gewoon component voor component kopiëren terwijl het blijkbaar zo'n simpel ding is en er bergen met geld voor het origineel betaald wordt inclusief alle gebreken. Er moet toch wel gewoon een rack versie van te maken zijn voor een redelijk bedrag?

Egres heeft wel meer spul dat al heel lang niet meer gemaakt wordt, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Natuurlijk kosten ze ook veel omdat het qua prints echte Minimoogs zijn.

Wat klonen betreft: je kan altijd proberen. Als je ziet wat een dotcom Studio 22 kost, dan heb je misschien een idee van wat een kloon commercieel zou kosten. En dat scheelt niet veel met een echte Minimoog.

Verzamelwaarde en geschiedenis kan je natuurlijk ook niet klonen.

Nou als je een Minimoog hard sequenced met die snappy envelopes de cut off, envelopes, resonantie etc. tweaked....dat krijg je echt niet nooit never uit een Pulse of iets anders...die Pulse is daarbij vergeleken een iel plastic HEMA ding ofzo

De kracht van de MIni ligt voor mij in de 3 oscs die je kan detunen in akkoorden...die mystieke mistige leads met een toefje glide, stoffig en levend...krakend doch smorend diep. Bijna arabisch 1000 en 1 nacht oase ofzoiets

De Pulse is leuk voor wat ie kan inderdaad, maar vergelijken met een mini :? Ben het dus ook niet met Skeleton eens.

Maar die worden al heel lang niet meer gemaakt.

Ja raar eigenlijk dat niemand zoiets heeft van laten we hem gewoon component voor component kopiëren terwijl het blijkbaar zo'n simpel ding is en er bergen met geld voor het origineel betaald wordt inclusief alle gebreken. Er moet toch wel gewoon een rack versie van te maken zijn voor een redelijk bedrag?

Eh... MacBeth...M3x bijv.

Die M3X viel mij dus erg tegen. Een paar sweet spots maar niet genoeg om 'm te houden. Je ziet
'M nooit te koop dus ze zullen bij de echte liefhebbers terecht gekomen te zijn.

Het mooie van de mini vind ik dat ieder exemplaar z'n eigen karakter heeft. Soms zijn de verschillen minimaal maar af en toe ook best groot. Geen idee of dat al zo was toen ze uit de fabriek kwamen of dat dat puur te maken heeft met de verschillende omstandigheden waarin de verschillende mini's gebruikt, opgeslagen en onderhouden zijn.

Het heeft vooral te maken met de calibratie. Er is een groot klankverschil tussen beatnotes en geen beatnotes. Of bij 3 oscillatoren: strak in tune of zwevend. Deze verschillen in (niet-)calibratie lijken me groter dan alle andere mogelijke afwijkingen, op defecten na natuurlijk. Een hoog serienummer klinkt plots verdacht als een laag serienummer als je wat vrijblijvend met de calibratie omgaat.

Er zijn natuurlijk nog verschillen tussen exemplaren en varianten, maar met calibratie kan je zo veel doen...Dan nog blijft het altijd onmiskenbaar een Minimoog. Neem om het even welke variant en om het even welk exemplaar en je hebt de pure en volledige Minimoog ervaring. Bij aankoop interesseren stabiliteit en staat (van het klavier bv) me veel meer dan het serienummer. Tenzij het om een metal face RA of nog gekker een eerste run model C-D gaat, dan zit je zodanig in de verzamelaarssfeer dat de technische/muzikale kant minder van belang wordt. Bij de "gewone" Minimoogs heb je beiden: én een verzamelstuk met geschiedenis, én de muzikale kwaliteit van een topsynth.

er zijn bitter weinig pcb layouts op het net te vinden om de hele boel te clonen

met wat in die mini zit zou alles perfect op 2 pcbs kunnen,pot pcb en main pcb,aan mekaar met headers,geen wiring..mooie rackfront tekenen en klaar

Laatst gewijzigd:
MG1 concertmate is ook een aanrader.
cover.gif

Ik heb er 2 triangle oscillators op gestoken, en de ringmodulatie heb ik veranderd zodat saw en triangle ook naar daar lopen. De sound zit wel goed zo.
cover.gif

Op zichzelf een aanrader, maar het is geen Minimoog. Zelfs de Source heeft dat: wat hij kan, kan een Minimoog vaak ook, maar een Mini kan timbres die een Source er nooit uit tovert.

Back