Wat was de doorslag?

justin

Shauna
Wat was de doorslag waardoor je begon met het maken van je eigen muziek? en het kopen van dure gear zowel soft als hardware?

Peter Slaghuis die behalve erg goede remixen ook nog eens vette producties maakte waardoor het publiek in de "bluetiek-in" disco (tegenwoordig "baja beach club") helemaal uit hun dak ging op de vloer...18 jaar geleden weer...
sjeez...

Ik had toen iets van "shit, dat wil ik ook gaan doen" 3 jaar later leverde ik m'n eerste demo bij hem in...
het jaar daarop kwam m'n eerste track uit..

Dat heeft me ook het meeste plezier opgeleverd...een paar duizend man op beachpop of de mega dance experience
die vrolijk je teksten meeblaten.....ril! Dan gaat er echt iets door je heen...

Dus zodoende eigenlijk...

Ben erg benieuwd naar andere reacties...kom op mannen!

sommige verhalen hebben een dusdanige duistere oorsprong dat ze soms beter het daglicht niet zien...

maar de absoluut eerste keer... dan moet ik een jaar of 10 geweest zijn en helemaal opgeslorpt door de vroege new-beat
en acid en dergelijke. eveneens opgeslorpt door Jean michel jarre en consoorten.
op een gegeven moment moest en zou ik een synthesizer kopen. ik spaarde al mijn geld bijeen en ging
op een gegeven moment met mijn ouders dan maar een bakje kopen. het werd de casio ma-120 (of zoiets)
keyboard. ik was er totaal vervuld van en bezorgde mijn ouders dagen lang herrie :D
zonder te kunnen spelen begon ik vanalles te experimenteren en noteren.
(op wat voor manier ook)
helaas trokken de hemelen van mijn lot toen terug dicht en duistere wolken begroeven de muziekpassie
voor enkele jaren. (gedeeltelijk althans, het vuur dat het virus voor dance was woekerde immer voort)

enkele jaren nadien wou ik de wereld (mijn wereld) redden door muziek te maken, veel geld te verdienen en
dat geld dus gebruiken om die wereld te redden. ik was zestien toen. (naif idealisme. kzal wel de enige niet zijn)
achteraf bekeken was het een wereld die het redden niet waard was en gelukkig is ze ondertussen
toch vergaan (don't ask) :stupid :r :r :r :r :r

anyway, hoe wou ik die muziek maken? ik kende er niets van. dus kocht ik toen een pc met dat doel.
(pentium 133, 32mb ram en zo). Ik heb dus mijn eerste pc gekocht met de bedoeling muziek te maken!:D

ik liet me vervolgens vangen door de eerste versies van technomaker die te vinden was op een boekenbeurs
en die me zou toelaten in no-time een hit ineen te steken... (yeah, right)
ziende dat dat niet lukte begon ik met screamtracker dat ergens van een cd'tje kwam.
ik ripte samples en legde een serieuze collectie aan (tientallen megs!!!)
helaas troken die s3m dingetjes op niet veel. (ben ze vermoedelijk kwijt, ben het niet zeker meer)
maar was wel leuk en leerrijk.

toch is ook dan terug het producer virus gaan slapen na verloop van tijd en het heeft geduurd tot december
vorig jaar toen een oude reus ontwaakte...

en ontwaken deed het! al mijn wakende tijd werd vervolgens gespendeerd aan: thesis, eten, en muziek maken
of uitzoeken hoe dat te doen en er over bij te leren.
:D

somehow I never felt better since :)
(somehow)

ondertussen ben ik nog steeds louter software matig bezig, maar ben (veel te) voorzichtig aan het
kijken om daar wat hardware bij te gaan zetten.

:D

anyway,
dit is zowat het verhaal.
(of hetgeen dat het daglicht kan zien)

greetz

cloudy

ehm shit dat is zon 3 jaar terug
het was kerst en mijn oma deed daaraan en ik had de cd Soul Assasins part 2 van DJ Muggs(Cypress Hill) gevraagt....
dus ik chill daar en zet die cd op ik was teon 14 en bij de 2e track werd ik helemaal gek, dit was het dit wou ik ook maken....het nummer heette We Will Survive, het had een dreigende duistere bombastische klassieke hiphopbeat....ik heb dat nummer 3 dagen nonstop geluisterd en ging uit mijn dak hoe deed hij dit.....

toen zag ik ergens een keer hiphopejay liggen en ik beetje mee gepield...vond het wel chill maar na een week weggegooit want de sampels waren wack en ik kreeg neit wat ik wou...

klien jaartje later begon ik met beats te maken.....met modplugtracker op de pc van me ouders in de huiskamer...doe ik ngosteeds heb wel een ASR10 gehad maar die verkoop ik binnenkort weer....alles is gesampeld komen geen synths aan tepast en werk nu om een pc te kopen zodat ik het zelf rustig op me kamer kan doen en neit dat me ouders schreeuwen "CHRIS ZET DIE KUTBEAT ZACHTER" hehe....

Ergens begin jaren 90 zag ik een paar van die compo-demo's: graphische demonstraties voor de PC gemaakt door een stel programmeerfanaten... alleen ik had uiteraard meer aandacht voor de supercoole muziekjes op de achtergrond dan voor de (voor die tijd bijzondere) graphics...
Later bleek dat die muziekjes gemaakt waren met zogenaamde trackers en toen ik eenmaal een pc had, ging ik natuurlijk ook op zoek naar zo'n trackerproggie (en dat werd Fasttracker 1)... blablabla en nu heb ik geen zin meer om verder te typen

De doorslag was toen ik al een tijdje een Casio..xxx...weet ik niet meer) in mn bezit had en me begon af te vragen wat nou die twee aansluitingen achter op het keyboard betekende... En ja, dat was een keyboard met boxjes erin.;)

Heel veel nachten Fasttracker 1 was voor mij de eerste ervaring die herrie heeft die maat van mij nog steeds ;) eerste Hardware die ik tegen kwam was een RX 7 of 8.

Ik weet niet of je hele serieuze muziek bedoelt, of gewoon alles wat je zelf gemaakt hebt, maar in het laatste geval ben ik daar met m'n 12 of zo mee begonnen. Ik weet niet meer waarom. Ik heb altijd orgel gespeeld (via muziekles) en veel muziek geluisterd (toen top 40, Vangelis en Jarre denk ik), en ik ben gewoon een keer met zo'n programma begonnen. Misschien in navolging van neefs van mij. Eerst met Fasttracker gewerkt, toen met General Midi en Fasttracker 2 (maar niet in combinatie natuurlijk). Ik heb daarmee allerlei muziek gemaakt (ik luisterde toen ook alles behalve metal e.d.), dus synthspul, hardcore, pop-achtig geneuzel, enz. (alles van baggerkwaliteit natuurlijk, maar de intentie was er... ;) ). Nadat de muziekles (op m'n 18e) was opgehouden ben ik toch maar blijven spelen en zelf maken, na een tijdje vond ik het wel handig om een synth te hebben. Zo'n orgel is maar beperkt, en bijna alle muziek waar ik naar luister heeft dominante toetsen, dus dat was wel een logische stap. Ik heb eerst een XP30 gekocht en laatst een S90 erbij, omdat één synth niet voldoet in de band waar ik in speel. Ik schrijf tegenwoordig eigenlijk niks meer zelf, behalve voor de band, maar dat gaat binnenkort veranderen (hoop ik...).

Ik was altijd eigenlijk wel met muziek bezig. Je kent het wel, zo'n electrisch orgeltje... Saxofoon gespeeld, daarna wat met de MSX en Amiga en daarna drummen......... en toen een MC-303... Toen is het mis gegaan.

Ik hou gewoon van muziek en geluid.

Het zal 1993 geweest zijn toen ik voor het eerst protracker op de amiga onder mijn neus kreeg. Sounds van Laila K. - open sesame erbij en er ging een wereld voor me open. Ik vond het ongelooflijk dat dit met een computer mogelijk was. Ik was toen een jaar of 14/15. De jaren erop, het begin van de gabber/hardcore heb ik heel veel tracks nagemaakt waardoor ik het aardig onder de vingers kreeg hoe tracks opgebouwd werden etc. Uiteraart was de 4 sporen amiga nogal een hindernis en daarom kocht ik in 1996 een pc en stapte ik over op Fasttracker. Eigenlijk ging het best goed want ik stond op het punt om een plaat uit te brengen. Helaas kakte niet veel later de hardcore in en ging mijn release ook niet door. Ik was toen der tijd dusdanig teleurgesteld dat het weer eens niet doorging dat ik het bijltje erbij neergelegd had. Ik vond auto's en meisjes toen der tijd ook nogal interessant.

Inmiddels is het 2003 en sinds 4 maanden ben ik weer bezig met muziek maken. Het bleef maar kriebelen om toch een keer wat geld uit te geven en een leuke begin setup te kopen. Dankzij werkzaamheden in het uitgaansleven leerde ik enorm veel DJ's en producers kennen en voor ik er erg in had had ik allemaal mensen om me heen die met muziek maken bezig waren. Ik snapte hun passie, ik had die namelijk zelf ook gehad en eigenlijk was ik er nog nooit vanaf gekomen. Doordat het allemaal weer zo dichtbij kwam heb ik toen echt de knoop doorgehakt en nu ga ik ervoor. Ik werk inmiddels nog maar 28 uur voor een baas en krijg dankzij mijn lieve vriendin die wel fulltime werkt en dus het grootte geld binnenhaalt een kans om me weer op de muziek te storten. Uiteraart heb ik financieel best moeten inleveren maar ik ben blij dat ik mijn hart achterna kan gaan. Ik heb liever een kledingkast met iets minder kleding en ben volledig gelukkig, dan 40 uur voor een baas werken met een dik salaris, veel kleding en dikke auto en eigenlijk dood ongelukkig achter het buro zitten iedere week.

In een heel duister verleden kwam ik bij m'n oma op de wasruimte/hobbykamer een obscuur ding tegen van Bontempi - oranje, geluid als een stofzuiger (en dat zonder dat je 'n toets indrukte), en als een accordeon als je dat wel deed.

Mijn interesse was gewekt. Nog meer toen ik 'm voor m'n verjaardag kreeg en het me niet lukte er zinnige melodietjes aan te ontlokken. Anyway, ik had een reep witte enkelzijdige plakfolie gepakt en allerhande bedieningselementen op het ding gekleurd met watervaste stift. (Go figure).

Daarna : m'n oom had een elektronisch orgel. Die kreeg ik voor m'n communie (toch nog iets goeds van gekomen :D ). Een jaar les en ik had 't wel gezien, tapes van Jarre en de SID-sounds van de c64 waren toch stukken interessanter. De doorslag voor de eerste synth? M'n oom, die het gesleur met de Yamaha PSR-series folders moe was en vond dat ik een fatsoenlijke bak nodig had. En aldus arriveerde na een middag winkelen de Juno-60.

Ben al sinds midden jaren tachtig dj en van daaruit is het een kleine stap om interesse te krijgen
in het maken van muziek.
Eerste synth/sampler was een yama vss100 die ik gebruikte om mijn amateuristische mixjes voor de radio wat op te leuken. Toen begon de periode met bomb the bass, jack to the sound en meer van die plaatjes die bestonden uit sampletjes, die vond ik kicke en wilde dat ook doen.
Samen met een vriend(richard van naamen) die in het bezit was van een computertje met de voorloper van cubase erop en een poly 800 zijn we wat tracks gaan maken en uiteindelijk mondde dat uit in een bijna platencontract in 1989.
Midtown in rotterdam wilde wel zoiets gaan doen maar we moesten de track zelf in een goede studio afmaken en de kosten waren voor onze rekening.
Al onze zuurverdiende centjes gingen op aan het project en uiteindelijk liep het op niets uit.
Wel kwam ik via midtown in contact met Paul Elstak en die wilde wel wat doen met richard en mij.
Paul kon ik vaag al via blue-tiek-in en daar werkte peter slaghuis. Hij is uiteindelijk de man geweest die onze eerste plaat
tot werkelijkheid liet komen.
Begin 1990 kwam een droom uit en ben ik hooked ever since:)

Ik was 11 in 1983. Met een schoolvriendje naar de grote stad op de fiets. Effe kijken in een orgel/piano winkel waar een oude man in een net zwart pak aan ons vroeg wat we in de winkel deden. We wilden alleen even kijken. Ze hadden immers een speciaal hoekje ingericht met keyboards. Wij vonden dat baby keyboardje van Casio er wel leuk uitzien. Het was de PT 10. Maar het bleef voorlopig bij kijken. Het vriendje was jarig en kreeg het keyboard voor zijn verjaardag. Ik was een aantal weken later jarig en kon natuurlijk niet achter blijven. Ik moest mijn ouders overtuigen dat ik echt zou leren spelen en dat de 220 gulden goed besteed zou worden (achteraf een duur kado, want heb er niet veel op gespeeld). Het enige wat ik kon spelen was het liedje van NOVA en Vader Jacob.
De toon was gezet. Een jaar later kocht ik een VSS 30 sampler keyboard van Yamaha (met jawel FM synthese). Het sloeg nergens op, want je kon er niet eens drums uithalen.
Ik werd fan van Italo Disco en kocht in 1986 een Elka Synthex. Die kocht ik defect, maar feedback zou hem maken. Maanden in reparatie geweest. Toen ik hem weer terugkreeg was nog steeds een voiceboard defect. Daarom zelf maar een voiceboard besteld bij GEM benelux. Zo'n voiceboard kostte mij 400 gulden, maar de synthex deed het weer.
Synthex verruild voor een W30 (eindelijk was hij betaalbaar, want dit was de synth waar ik als kleine jongen van droomde: een synth waar alles in zat). Het probleem was eigenlijk dat op het moment dat ik hem kocht (3000 gulden nog bij Tach and Tally in Den Haag) hij eigenlijk behoorlijk achterhaald was. Het samplen ging toch niet zo makkelijk als ik dacht.
Die W30 al snel te koop gezet en geruild met een SY 85 met 1000 gulden bijbetaling. Was een hoop geld, maar de SY 85 heeft mijn wereld geopend. Ik heb hem nog steeds en is nog steeds de favoriet. Ik ken hem ook op mijn broekzak en dit was de synth waar je een hele song mee kon maken en had/heeft de sound die ik zocht.

Ik kreeg werk na mijn schoolperiode en het grote geld stroomde ineens binnen op mijn bankrekening. Al snel een Mackie 1602 mengtafel gekocht en een TASCAM 4 sporen recorder. Jupiter 6 gehad (klonk belabberd), TX 16 W moeilijk te bedienen, eigenlijk alleen gebruikt om samples te dumpen naar mijn Sy85, prophet V gekocht (mooie synth, toch maar weinig gebruikt). Doordat ik een opleiding ben gaan volgen m.b.t. geluidstechniek (soundseminar in Rotterdam) ben ik meer geinteresseerd geraakt in randapparatuur. Ook daar ging veel van mijn loon aan op. Er brak een periode aan dat veel professionele apparaten voor weinig werden (en nog steeds trouwens) aangeboden en dus haalbaar om professioneel spul in huis te halen. Op dit moment denk ik dat ik mijn set-up redelijk in balans heb. er is geen zwakke plek in mijn set-up meer en vermoed dat ik het hier voorlopig mee zal doen. Af en toe koop ik nog iets bij.
Een lang verhaal.

Veel gehad, niet alles gebruikt, de favorieten overgehouden.

muziek zit zeg maar een beetje in de famillie, maar mijn ouders hebben mij er nooit toe gedwongen om ook muziek te gaan maken. de interesse kwam vzan zelf en eigenlijk ook best wel laat, soms wou ik dat mijn ouders me ertoe gedwongen hadden om piano te gaan spelen of iets dergelijks, dat had nu wel makkelijk geweest. pas rond mijn 17e ben ik in contact gekomen met fastracker2 maar was er toen nog niet serieus mee bezig. maar dat was in het begin, wat ooit begon voor gewoon een keertje was uitgegroeid tot een dagelijkse bezigheid.

later kreeg ik een cdtje van iemand met allemaal gekraakte software, daar stond toen op: rebirth, acid, generator en nog wat andere dingetjes. ik wist toen echt niet wat dat allemaal was en toen had ik nog geen internet dus ik heb het nooit zo makkelijk gehad als al die noobs(niet slecht bedoeld) die nu op het forum komen, ik moest het allemaal zelf uitzoeken.

ik ben dus toen een beetje van alles gaan uitproberen met generator, fastracker en acid. ik ben toen met iemand samen gaan werken, die zeg maar een beetje de zelfde weg volgde als mij. we deden het toen zo: drums uit rebirth, in generator samples maken, in fastracker loopjes maken van de samples van generator en dan vervolgens een nummer maken in acid.

we hebben toen eens een paar demos opgestuurd van die numemrs toe we toen hebben gemaakt en de meeste labels waren heel verbaasd dat dit gemaakt was met een computer(p2 350 met een awe64 kaart). helaas waren de nummers op zich zelf drie keer niks, beetje slappe aftreksels van wat er allemaal al was, maar de kwaliteit was echt super, zeker omdat het op gaar computertje was gemaakt met verouderde softsynths. Hoewel de numemrs op zich zelf niks waren, raakten we toch heel erg gemotiveerd om verder te gaan, als je er eenmaal 'echt' aan begin is het moeilijk om van de verslaving af te komen, ik ben er nu nog steeds niet van af(niet dat ik dat wil).

Vroeger keyboard lessen gehad van 78 tot 82...zoiets,vond dat echt geen ruk aan,ik kreeg les van een oude man die me alleen maar oud spul liet spelen..
Ik had daar geen zin in maar ja..ik was van de straat af
speelde liever met een pickup en een cassette deck om daar mee te knippen en te plakken.

1984 ongv,een buurjongen kwam aanzetten met the weststreet mob "breakdance"..ik was helemaal verkocht.
ik begon me te intereseren voor electric boogy muziek,early hiphop en funk

1985 ik had in die tijd wat platen gekocht,luisterde vaak naar the beat goes on(kro),the mix met ben liebrand.

1986-87 ik kocht 2 goede direct drive pickups een tapedeck en een knip en plak setje,had inmiddels al een tijd een kawai 100f en een casio sk1,ik ben toen flink gaan mixen gewoon voor de fun,maar op een gegeven moment wilde ik iets nieuws.
Omdat ik veel platen had waar ook accapella's op stonden ben ik ze maar gaan remixen en kwam de periode 78-82 weer goed van pas.

1988 ik werd gevraagd door een belgische piraat om daar me ding te doen,dit alles gewoon voor de fun,ik bakte er niets van maar hun vonden het schijnbaar leuk,inmiddels kocht ik house plaatjes voor 2 piek bij de lokale platenboer omdat niemand ze wilde...

1989 door die house platen ben ik op zoek gegaan naar DIE SOUND..geloof me iets van 8 drumcomputers later kwam ik er via een videoclip achter dat het de 909 moest zijn(*jaja toen had je nog geen forum waar je je info kon halen:P*),via via heb ik toen de 909 gekocht bij een oude acordionist die hem gebruikte als begeleidings apparaat,kort daarna kreeg ik me eerste 303 gratis bij een synth.

1990 een maat van me die wist dat ik zo intensief bezig was,puur voor mezelf,wilde de tapejes die ik maakte naar een maatschappij sturen...ik wilde dat eigenlijk niet omdat ik het wel goed vond zo.
Hij heeft me toch kunnen overtuigen en kreeg in 1990 een contract,zonder dat ik het ooit gedacht had kwam er een eerste plaat uit.

2003 en doe het nog steeds

Het hoe en waarom van mijn muzikale drang is mij nog steeds niet duidelijk. Mijn ouders hadden helemaal niks met muziek. Ik wel, van jongs af aan. Toen ik eindelijk op mijn negende mondig genoeg was geworden, kon ik mijn ouders ervan overtuigen dat ik 'orgel' wilde spelen. Dus kwam er een orgel en de daarbij behorende lessen.... ;)

Ik kon er geen genoeg van krijgen. In 1986 kocht ik van al mijn spaar-/vakantiewerkgeld mijn eerste echte synth: Korg Poly61. Daarna is het helemaal nooit meer goedgekomen.
Sindsdien heb ik in verschillende bands gespeeld (tot 1992), ladingen synths versleten/uitgewoond/doodgeprogrammeerd... :D .... te veel nummers geschreven etc etc etc....

M'n echte doorbraak moet nog komen, zal ik maar zeggen: mijn laatste serieuze release was in 1989 :D En tot die tijd blijf ik lekker muziekles (keyboard/synth/pc/seq) geven. 'En vooral doorgaan....'

als je jarenlang in bands speelt dan krijg je op een gegeven moment gewoon frustraties omdat je een groep niet kan tillen naar een hoger niveau dan de zwakste speler.
daarom is het in je eentje produceren een veel directere manier van gevoelens overbrengen.

dus waarom? omdat het gevoel van totale controle over alle aspecten van de kunst mij al vanaf Fasttracker aansprak.

en natuurlijk omdat ik de messias van de elektronische muziek ben...

Ik speelde een jaar of 12 geleden bas en gitaar in een deathmetabandje. Mijn liefde voor synthmuziek was toen al aangewakkerd aangezien het eerste bandje wat ik heb leven heb gekocht een soort synthesizer greatest was met de muziek van tv series als star trek en miami vice. (eigenlijk had ik dit bandje gekocht omdat er tieten op het hoesje stonden)Toen kwam ik erachter dat ik met een sampler in mijn eentje een heel orkest neer kon zetten ging er een wereld voor me open die zich voor mijn dood niet meer zal sluiten. Het kopen van dure gear heeft mij sindsdien heel wat vakanties doen missen en ook mijn rijbewijs halen moet een dezer dagen toch maar eens voorrang gaan krijgen. Dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan

Laatst gewijzigd:
Opgegroeid met muziek.

Al vroeg piano's in huis. En een jukebox. (vet!) Een traporgel. En op piano's begon ik al lekker te klooien als klein ventje. Sindsdien is het nooit meer goed gekomen. Keyboards, synths en lekker je ding doen (en sch**t hebben aan de rest).

mijn commodore 64....

HAd een progje das je een synth had en je met de toetsen kon spelen, dus speelde ik alle nummers mee met de cd Synsation.

Vond het wel top, dus maar een Casio keyboard gekregen van mijn ouders, spelen, op les.
Dat was wel wwardig maar snel uitgekeken op die klanken en drums.
Dus maar een synth gekocht. De juno 1 en 2 kwam uit dus de 2 gekocht en mijn passie voor synths was geboren.

Back