Hey AVS,
Ik zou toch nog kijken of je de JP nog ergens kan beluisteren, want die 2 beestjes hebben een totaal andere sound.
Als het je om de Ferry en Rank 1 achtige leads en strings (van een tijdje terug alweer) te doen is zit je aan een JP vast.
Die sprankel en breedte (door ingebouwde delay en chorus) krijg je niet zonder outboard efecten uit een Novation.
En ja, ik heb ze allebei, in dit geval een Nova II keyboard en een JP8080.
Als dat minder belangrijk voor je is, die gedoodverfde leads, is een Nova weer een betere keus, omdat je effecten intact blijven in een multi. Een 2dehands Nova of Supernova is dan ook een optie omdat die weer wat meer filtertypes hebben,
waardoor je een wat breder klankpallet hebt, vind ik zelf.
Verder is het beluisteren van een Virus B misschien ook wel een idee, wordt erg veel gebruikt voor trance en daar is ook
een bizarre library voor op de Access site te vinden met echt hele goede sounds voor trance.
De virus is samen met de JP wat breder kwa sound t.o.v. een Novation synth , het is allemaal net iets meer 3 dimensionaal, opener...moeilijk te omschrijven.
Het beste werkt een mix met geluiden uit verschillende synths, omdat het anders sowieso wat sneller op elkaar gaat lijken.
Suk6!