JP-8000 of Novation KS-5

avs

Virus T(D)I User
Stel je maakt Trance. Een beetje in de stijl van Rank 1.
Welke synth zou jij kiezen.

- De Novation KS-5
- De Roland JP-8000

Dat zij Nord Modular's gebruiken, ben ik van op de hoogte.
Maar ik wil een keuze maken tussen deze 2 synths.

Arie

Als je de SuperSaw niet ook wil gaan gebruiken dan 200% zeker de KS5!

Persoonlijk vind ik het een mooiere sound. Daarnaast biedt ie betere effecten en is het gewoon een zeer veelzijdige bak.

De specs als outputs, voices, multitimbraliteit, vocoder etc. kun je zelf vergelijken.

Ik heb de Ks-5 bij feedback geluisters en zelfs een aantal van de presets klonken al goed...
Dit is dus het probleem, ik weet dat rank 1 veel met de jp-8000 doet, maar ik heb hem zelf nog nooit gehoord...

En die SuperSaw, das meer voor vette leads toch...lijkt me ook aardig :)

Hey AVS,

Ik zou toch nog kijken of je de JP nog ergens kan beluisteren, want die 2 beestjes hebben een totaal andere sound.

Als het je om de Ferry en Rank 1 achtige leads en strings (van een tijdje terug alweer) te doen is zit je aan een JP vast.
Die sprankel en breedte (door ingebouwde delay en chorus) krijg je niet zonder outboard efecten uit een Novation.

En ja, ik heb ze allebei, in dit geval een Nova II keyboard en een JP8080.

Als dat minder belangrijk voor je is, die gedoodverfde leads, is een Nova weer een betere keus, omdat je effecten intact blijven in een multi. Een 2dehands Nova of Supernova is dan ook een optie omdat die weer wat meer filtertypes hebben,
waardoor je een wat breder klankpallet hebt, vind ik zelf.

Verder is het beluisteren van een Virus B misschien ook wel een idee, wordt erg veel gebruikt voor trance en daar is ook
een bizarre library voor op de Access site te vinden met echt hele goede sounds voor trance.

De virus is samen met de JP wat breder kwa sound t.o.v. een Novation synth , het is allemaal net iets meer 3 dimensionaal, opener...moeilijk te omschrijven.

Het beste werkt een mix met geluiden uit verschillende synths, omdat het anders sowieso wat sneller op elkaar gaat lijken.

Suk6!

Beppr, bedankt voor je commentaar.

DE virus, is voor mij op dit moment geen oplossing. Ik heb keys nodig, dat gaat me simpelweg te veel geld kosten.
Ik ga er wel voor sparen, maar tot die tijd wil ik een leuke performance synth hebben.

Aangezien een 2eHands JP-8000 en de KS-5 in dezelfde prijsklasse zitten moet ik mij beperken tot deze 2.

Arie

En weer een thread over de superstring. (hihihihi...)

Ik heb zelf ook de JP en moet eerlijk bekennen dat ik het superstring geluid nog niet uit een andere string heb weten te toveren en dat het echt een fantastisch geluid is. Moet ik er wel bij vermelden dat ik nog nooit met de novation gespeeld heb.
Tot zover het overbekende trance-geluidje. De rest van de JP heeft nogal zijn beperkingen (polyfonie, multitimbraliteit). Ook de modulatiemogelijkheden zijn wat uhhm...... matig af en toe. De envelopes vindt ik niet echt fantasties en hij laat zich niet zo erg mishandelen. Je haalt er wat (zeg maar) bravere geluiden uit. Dit alles leid wel tot een eigen karakter van de synth. Naar mijn smaak hebben bijna alle VA's uit de beginjaren dit karakter veelal door de beperkingen van de DSP's e.d.

Nieuwere VA's kunnen gewoon meer, er zit meer fabriekservaring in en krachtigere processoren.

Wil Beepr zeker niet tegen spreken. Ik weet alleen niet of een KS5 wel te vergelijken is qua sound met een Nova.

De review die mij i.i.g. naar de winkel deed lopen was: http://www.soundonsound.com/sos/feb03/articles/novation.asp

Even een stukje uit die review:

Several people have asked me whether the filters on the new Novations sound better than the older ones, meaning the ones on the Nova and Supernova. Having used both a K-Station and a Nova for some time now, I wouldn't go quite as far as 'better' but they are clearly different. Novation's newer, so-called 'liquid-analogue' filters do have a greater clarity to my ears, seeming somehow brighter and capable of imparting more 'presence' than the earlier generation.

Nu vraag ik mijzelf af of de filters van de Nova II ook gebruik maakt van deze filters?

Laatst gewijzigd:
Misschien is de Alesis ION ook wel wat voor je. Ga anders gewoon even luisteren in de winkel of bij anderen. :)

Van Novation heb ik al vernomen dat de KS-5 op een hele andere manier is opgebouwd als de supernova. Novation zegt ook dat je qua sound deze twee echt niet bij elkaar in de buurt komen.

De Alesis ion heb ik geprobeert bij feedback. Verder dan de presets ben ik niet echt gekomen. Is wel handig dat ze voortaan een gebruiksaanwijzing ernaast leggen :)

De KS-5 daarintegen kon ik zo mee aan de slag. Veel intuitievere layout. Zelfs een aantal presets klonken al leuk :)

Ik denk dat ik na het horen van al het commentaar, de stoute schoenen aantrek en gewoon lekker voor de ks-5 ga :)

Bedankt voor alle feedback!!

Arie

Humm... misschien dat ik toch eens met Novation moet gaan babbelen... "tsjing tsjing" :maffia:

Oh nee... het is "ping ping" he? Dat "tsjing tsjing" was van een vaag rtl+ programma uit vervlogen tijden :D

Veel plezier i.i.g. met je nieuwe aanwinst... echt een hele leuke bak voor dat geld. De ION is tenslotte ook een stukkie duurder.

Goed idee om voor de Novation te gaan: bediening is gewoon heerlijk makkelijk!
De JP vinnik persoonlijk nogal te veel gebruikt, "verouderd" en te duur (gehyped..).
Gewoon nu voor de Novation gaan en ooit (mocht je dat dan nog willen..) een keer een goedkope 2e handse JP kopen.

Have Fun!!

Back