faseverschil?

Nightly Build

Go for what you know
Als ik een sinusbas uit mijn Microkorg (XL+) sample is de onderkant van de sinusgolf korter dan de bovenkant.. is dit erg?

Zo ja.. wat kan het kwaad en is dit te fixen?

dank!

In Ableton Live zit een utility onder audio effects waarmee je de dc offset kan aanpassen.

:okdan:

Ik denk uiteindelijk mix-technisch ook... als er werkelijk geluidsdruk zit in die lage regionen (ookal hoor je het niet) dan is het toch onvermijdelijk dat de ruimte -die nu eenmaal beperkt is- in het lage bereik met crap wordt opgevuld ; of juist in antifase geluid onbedoeld wegfiltert

Het lijkt mij dat het alleen maar dwars kan zitten, eerder dan dat het je mix helpt, vanuitgaande dat er nog tientallen tracks bij komen die allemaal offset probleempjes hebben. Ik zou niet weten precies wat daar het effect van is, maar het lijkt me niet fris. Mixen vind ik ook > opschonen en prepareren van je audio, niet anders als het fatsoenlijk knippen. En allignen van audio hoort er ook bij

De mix engineers van vroeger zorgden toch ook dat de audio in het midden van de tape kwam?? (Mix engineer komt niet weg met: "Ah joh, wat maakt het uit, het staat er toch op boeiend je hoort het toch niet en we hebben er 24 ja daaag" :P )

DC offset heeft o.a. met de speaker-uitslag te maken.

vanuit rust min of meer evenveel naar voor als naar achter...

als de off-set te veel naar een kant neigt heeft dat gevolgen voor de speaker. zal naar die kant meer uitslaan....en zal ook wel in extreme vorm hoorbaar zijn vanwege fysieke eigenschappen van een speaker.

en ik denk in een mix met normale off-set klanken de totaalbalans verstoren bij de overbrenging van elektriciteit naar speaker.
maar een beetje off-set afwijking in een geluidje kan vast geen kwaad. maar een harde zware kick die het hele nummer lang domineert misschien wel...

het is niet een fase-probleem maar een off-zet probleem.

aan een kant wijkt ie in verhouding te veel uit en dat bepaald ook je totale dynamiek-bereik.
die komt lager te liggen en heb je dus sneller clipping bij minder hoog volume.

dus moet je in jouw geval het zien op te lossen via DC-offset software, plugin, enzvoort. en blijkbaar kan het ook met een hipass filter. lees hierboven.

Attachments

• Screen shot 2014-05-23 at 3.35.13 PM.jpg
    Screen shot 2014-05-23 at 3.35.13 PM.jpg
    65,2 KB · Bekeken: 132
in de tijd dat we nog niet konden zien wat we opnamen, hadden we hier ook geen probleem mee....

er zijn toedertijd toch echt behoorlijk wat goeie opnames gemaakt....:D

:mega:

dit verhaal gaat alleen maar op als alles dc gekoppeld is, en dat is het niet..

:koffie:

DC offset heeft o.a. met de speaker-uitslag te maken.

vanuit rust min of meer evenveel naar voor als naar achter...

als de off-set te veel naar een kant neigt heeft dat gevolgen voor de speaker. zal naar die kant meer uitslaan....en zal ook wel in extreme vorm hoorbaar zijn vanwege fysieke eigenschappen van een speaker.

en ik denk in een mix met normale off-set klanken de totaalbalans verstoren bij de overbrenging van elektriciteit naar speaker.
maar een beetje off-set afwijking in een geluidje kan vast geen kwaad. maar een harde zware kick die het hele nummer lang domineert misschien wel...

in de tijd dat we nog niet konden zien wat we opnamen, hadden we hier ook geen probleem mee....

er zijn toedertijd toch echt behoorlijk wat goeie opnames gemaakt....:D

:mega:

Ik heb er momenteel ook geen hoorbaar probleem mee.....
Maar kwa techniek erachter ben ik wel benieuwd hoe en wat, want om nou nooit buiten de paden van ooit te gaan lopen is een beetje saai. Als het uiteindelijk puur een visueel verhaal is ben ik er wel snel klaar mee:)

er zijn verschillende situaties:

je kan pieken hebben die aan pos. of neg. in dynamiek verschillen van elkaar. maar dat is nog geen DC off set geloof ik..

DC offset is dat het hele rustpunt. dus het normale 0 level verschoven is. dat is zeker geen perfecte situatie...

en volgens mij toch wel iets wat speakers en ook pickup naalden beinvloed. en ik las net ook dat het invloed kan hebben bij alle andere apparatuur...compressors bijvoorbeeld...

Back