Met loopjes val je door de mand..

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Wil iemand naar mijn topic komen? :(

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=177788

1extsk.jpg

We zijn allemaal Ontopic/Offtopic gegaan, excuses.

De gedachte van de eerste post ging over "gebruik van loops" en het idee dat je alleen maar verder gaat met de gedachte van "stelen" tot uit de bron, als excuus om geen muziek te maken. Helaas zit ik ook hiermee, maar wat kan een (nu wel "eisende") zanger aan doen?

Kom op jongens, tegenwoordig kun je met een computer alles doen, maakt niet uit hoe, waarom denk je dat juist Nederlandse DJ's zijn de "top of the world"? Daar denk ik eens dat iemand hier daar wil zijn maar is slechts niet verder dan de huiskamer gekomen.

loop gebruikers hebben:
a - gebrek aan skills
b - gebrek aan creativiteit
c - gebrek aan eigenwaarde
d- de indruk er mee weg te komen te kunnen teren op andermans expertise
e - all of the above

als je iets mooi vind, laat het je inspireren en maak iets soortgelijks zelf, ipv lui drag en drop, het klinkt lame want de rest van de track is in 99% v/d gevallen gewoon kudt. omdat loopjes slepers niet kunnen produceren. dus doordat die "vette" beat niet matched met de rest van je "track" klinkt het vreemd en val je i.d.d. als loopjes gebruiker gewoon door de mand.

maar nogmaals, is het je hobby en heb je er plezier aan vind ik het allemaal prima. het is niet verboden of zo....

Must resist..... but I can't.

a- gebrek aan skills is gebrek aan skills ongeacht of je wel of geen loops gebruikt.
b- gebrek aan creativiteit hangt af wat je met het gegeven materiaal doet.
c- gebrek aan eigenwaarde kan maar ook niet puur betrekking op het gebruiken van loops.
d- er mee wegkomen kan met alles, heeft dus ook niks met loopjes te maken.
e- een mening is maar een mening, de realiteit is vaak anders.

PS. En dit is geen aanval puur een tip. Steek eens wat tijd in je producties. Echt tijd niet een uurtje en de track is klaar.
Pak eens een maand uit om 1 track samen te stellen. Beter nog paar 1 loop en maak daar de hele track mee als start bron. :peukie:

loop gebruikers hebben:
a - gebrek aan skills
e - all of the above

als je iets mooi vind, laat het je inspireren en maak iets soortgelijks zelf, ipv lui drag en drop, het klinkt lame want de rest van de track is in 99% v/d gevallen gewoon kudt. omdat loopjes slepers niet kunnen produceren. dus doordat die "vette" beat niet matched met de rest van je "track" klinkt het vreemd en val je i.d.d. als loopjes gebruiker gewoon door de mand.

maar nogmaals, is het je hobby en heb je er plezier aan vind ik het allemaal prima. het is niet verboden of zo....
Weer een enorm dieptepuntje. Wanneer heb jij voor het laatst iets origineels laten horen. Jij loopt tegenwoordig misschien niet meer , jij kopieert gewoon een genre in z'n geheel. A t/m E slaat dus ook op je zelf. Wel eens van slap bass gehoord,? Hammer-on gitaar? Circular breathing? Uitvinders van die speltechnieken hoor je ook niet miepen. Loops zijn een speltechniek. Slap bass kan stomvervelend zijn, loops ook, genres kopieren helemaal.

Weer een enorm dieptepuntje. Wanneer heb jij voor het laatst iets origineels laten horen. Jij loopt tegenwoordig misschien niet meer , jij kopieert gewoon een genre in z'n geheel. A t/m E slaat dus ook op je zelf. Wel eens van slap bass gehoord,? Hammer-on gitaar? Circular breathing? Uitvinders van die speltechnieken hoor je ook niet miepen. Loops zijn een speltechniek. Slap bass kan stomvervelend zijn, loops ook, genres kopieren helemaal.

Jeetje, nou ik zal nog één keer mijn mening uitleggen, want zaken worden weer compleet uit hun verband getrokken. Natuurlijk ken ik bovenstaande technieken, maar speeltechnieken hebben niks met het kopiëren van andermans materiaal van doen.
De relatie is IMHO niet dat het kopieren van een techniek, of proces, hetzelfde is als het gehele proces maar overslaan en het direct gebruiken van het eindproduct.
het is namelijk niet jouw product, maar andermans werk wat je in jouw werk verstopt. en dan als jouw werk aan de man brengt.

maar goed NOGMAALS de nuance, want door alle relnichten hier wordt de hele wereld erbij gehaald en gaan we van hiphop tot opblaaspoppen, alles voor een goed ontspoorde draad zullen we maar zeggen. :luv:

dus voor degene die nog echt willen discussiëren ipv vanaf de zijlijn een beetje pedant te lopen rellen, lees mee en antwoord a.u.b. vanuit dat perspectief ipv zaken uit verband te trekken en woorden in de mond te leggen.

loops & samples: Ik heb geen probleem met beide, alleen indien ik zelf zou samplen, of andermans samples zou gebruiken, zou ik me beperken tot one-shots. Waarom? omdat ik alles wat ik deel, zelf wil kunnen maken. Ik zou alleen andermans materiaal nodig hebben, als ik het zelf niet een invulling aan kon geven. Dan nog zou het antwoord voor mij zijn, verder uitpluizen totdat ik het wel kan (of mijn interpretatie ervan kan)
Besluiten anderen dat proces gewoon geheel over te slaan, dan vind ik dat een vorm van luiheid. vergaat daardoor de wereld? zeker niet, ieder moet doen waar hij of zij plezier in heeft. Maar het is een beetje idioot dat je daar alleen maar een politiek correcte kazige mening over mag hebben.

over wat voor loops heb ik het dan ?: Nou, ook al vele keren uitgelegd. De "EDM" loop packs van de usual suspects. met complete mappen vol met rifjes in KEY van 16 of 32 maten, de percussie loops, de hihat loops, de shaker en bongo loops je kent ze wel.

Hiphop en sampling is een hele andere tak van sport, daar heb ik het niet over.

Maar voor dance draait het JUIST om die beat...

Klopt, daarom zijn jouw tracks ook 9 van de 10 keer niks.

"politiek correcte kazige mening". He, het ging net zo goed met je. Ik snap wel wat je bedoelt, je smijt jouw mening alleen nogal arrogant in eenieders gezicht. Wees blij dat het dan tot wat rellen beperkt blijft.
Overigens vind ik muziek gemaakt met kant-en-klare-EDM loops net zo spannend als jouw verwoede pogingen om in een vakje te blijven. Maar da's ook maar een mening.

Dus wat je eigenlijk zegt is als je niks kan, dan grijp je maar naar loops?
1 uit 10 raak, omdat van jou te mogen horen Henri, doet me goed :)
dat ik zelfs zo af en toe nog iets maak wat jou kan bekoren. erg fijn.

maar het gaat hier niet om wat anderen van jou of mijn muziek vinden, maar waarom iemand zich vergrijpt aan loops. Wil die persé slagen? is het een noodmiddel? is "erkenning" dan zo belangrijk dat je beter een beetje kan broddelen met andermans werk en het als jouw nieuwe track aan de man moet brengen? da's best wel zielig. Dan sla ik misschien 9 uit 10 keer mis (nu springt er gegarandeerd iemand in die zegt voor mij is het 10/10 mis, dus ik maai het gras alvast ff voor je voeten weg)
maar mijn producties zijn wel mijn producties, niet een compilatie van andermans materiaal.

Dat aspect vind ik veel interessanter, waarom vervalt iemand tot loops? (EDM sample libraries dan he', niet hiphop of zelf samplen van one shots) dat is gewoon micro DJíng, wel willen maar niet kunnen (nu gaat er weer iemand zeggen: dat doe jij ook, dus ook hier maai ik het gras maar alvast even voor de voeten weg)

Nogmaals, als je plezier hebt in je hobby, beetje puzzelen met constructie kitjes, allemaal prima. Maar mij plezier je er niet mee. En ik vind je ook niet in één keer een top producer als je dat belangrijk zou vinden. ga gewoon lekker zelf wat maken. misschien leer je nog wat.

Misschien eens leren dat alles een kopie is en dat de mensheid sinds zijn bestaan niks anders doet.
Mensen die claimen "dit heb ik volledig zelf gemaakt" zijn zeer onwetend. ;)
Its all in your head. Filter die BS en ga muziek maken! :okdan:

Als iemand een loop precies na gaat maken omdat hij vind dat dat zo het beste in zijn trackt past moet hij dat lekker weten. Hij zal er het 1 van leren wat je niet zo snel met een loop alleen zal leren.
Maar het blijft een keuze van het individu er zit hier geen goed of slecht in. Je kan er wel vanalles aan gaan koppelen.
EG: Piet heeft een deadline en staat voor een keuze wel of niet loop gebruiken. In dit geval zal een loop waarschijnlijk verstandiger zijn.
Een ander voorbeeld kan zijn dat Piet een de drum kit wil splitten over verschillende channels. Dit kan soms met een loop maar soms het bied zelf produceren meer vrijheid die nodig is.

Laatst gewijzigd:
"politiek correcte kazige mening". He, het ging net zo goed met je. Ik snap wel wat je bedoelt, je smijt jouw mening alleen nogal arrogant in eenieders gezicht. Wees blij dat het dan tot wat rellen beperkt blijft.
Overigens vind ik muziek gemaakt met kant-en-klare-EDM loops net zo spannend als jouw verwoede pogingen om in een vakje te blijven. Maar da's ook maar een mening.
Dat mag toch, iedereen mag een mening hebben, de mijne is ook geen waarheid. We moeten alleen eens ophouden zo aardig te doen hier tegen elkaar, omdat we anders eens op wat tere "me too" zieltjes zouden kunnen trappen.

eens: ik verkondig mijn ongezouten mening, strijk mensen tegen de haren in. logisch dat mensen die zich aangesproken voelen geïrriteerd raken. Ik krijg een hoop shit over me heen, vind ik trouwens geen probleem. Het is alleen vaak zo jammer, dat juist die mensen vervallen tot het ridiculiseren van mijn persoon, omdat ze weten dat over de as v/d inhoud ik toch wel ergens een kern van waarheid spreek. En ja dat steekt, geeft niks... Ik ga er echt niet milder om worden. En dat verwacht ik ook niet naar mij toe hoor. alaaf wordt niemand beter van.....

Misschien eens leren dat alles een kopie is en dat de mensheid sinds zijn bestaan niks anders doet.

Mensen die claimen "dit heb ik volledig zelf gemaakt" zijn zeer onwetend. ;)

Er zijn geen vaste regels wat wel en niet mag/moet/hoort (behalve de natuurwetten) tenzij je dat jezelf wijs gaat zitten maken.

Its all in your head. Filter die BS en ga muziek maken! :okdan:

Niemand heeft het over "wetten" anything goes....
(hoewel er natuurlijk legio wetten zijn omtrend kopieren en auteursrecht, maar goed, dat is niet de insteek van deze discussie, het het om genereren of kopieren)

Dus wat je eigenlijk zegt is als je niks kan, dan grijp je maar naar loops?

Terwijl ik dit lees, realiseer ik me ineens dat dit een perfecte manier is voor beginners om met produceren in aanraking te komen. Ik ben aan de slag gegaan met "tracks" van drie jaar geleden (toen ik dus begon) en wat mij opviel is dat ik daar regelmatig inderdaad met loops/samples heb gewerkt. Voor mij was dat een perfecte manier om met de gebrekkige kennis en kunde die ik had, toch iets van muziek te kunnen maken. En daarbij, niet iedereen heeft hetzelfde niveau en dezelfde kwaliteiten. Ik denk dat je de uitspraak hierboven kunt nuanceren door toe te voegen dat de hits die gemaakt worden met loops en samples misschien niet direct de kwaliteit hebben om hit te "mogen" zijn.

loop gebruikers hebben:
a - gebrek aan skills
e - all of the above

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind wat Raphie hier schrijft niet zo erg dat iedereen zo over moet vallen; je hoeft het niet mee eens te zijn.
Ik dacht dat de topic was; waar trek je de grens voor wat je als "valsspelen" beschouwt.
En Raphie gaf gewoon duidelijk aan waar voor hem de grens ligt (ik deel die mening trouwens ook).

Als ik het met een beetje off-topic voorbeeld mag illustreren:
Ik ben van een generatie waar hard en eerlijk werken belangrijk wordt geacht en kom in aanraking met een persoon waarvoor 'husselen' de norm is en gewoon werken iets voor losers is.
We kunnen elkaar voor rotte vis gaan lopen uitmaken (waarbij ik ook nog de kans loop om klappen te krijgen, LOL), maar als we even tijd nemen, kunnen wij erachter komen dat we gewoon verschillende wereldbeelden hebben.
Ik misschien zo'n visie van 'samen staan we sterk/God voor ons allen' en hij vanuit de visie van 'dog eat dog/erop of eronder'.
Dan hoeven we het er niet over eens te worden, maar dan kun je elkaar wel begrijpen en zelfs respecteren.

Manmanman... :gaap:

Euh... ja...?

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind wat Raphie hier schrijft niet zo erg dat iedereen zo over moet vallen; je hoeft het niet mee eens te zijn.
Ik dacht dat de topic was; waar trek je de grens voor wat je als "valsspelen" beschouwt.
En Raphie gaf gewoon duidelijk aan waar voor hem de grens ligt.

Als ik het met een beetje off-topic voorbeeld mag illustreren:
Ik ben van een generatie waar hard en eerlijk werken belangrijk wordt geacht en kom in aanraking met een persoon waarvoor 'husselen' de norm is en gewoon werken iets voor losers is.
We kunnen elkaar voor rotte vis gaan lopen uitmaken (waarbij ik ook nog de kans loop om klappen te krijgen, LOL), maar als we even tijd nemen, kunnen wij erachter komen dat we gewoon verschillende wereldbeelden hebben.
Ik misschien zo'n visie van 'samen staan we sterk/God voor ons allen' en hij vanuit de visie van 'dog eat dog/erop of eronder'.
Dan hoeven we het er niet over eens te worden, maar dan kun je elkaar wel begrijpen en zelfs respecteren.

Hulde!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back