hoe krijg je je tracks uitgebracht

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Nightly Build

Go for what you know
Als je een paar nummers hebt gemaakt die je uitgebracht wilt hebben als een EP of album, hoe kan je dan het beste te werk gaan?

Opsturen naar bestaande labels?
of gewoon zelf doen? kan tegenwoordig heel makkelijk op sites als www.digital-tunes.net bijvoorbeeld.

En wat moet je vooral NIET doen?
niet posten in de trackssectie van synthforum bijvorbeeld want dan is het niet meer exclusief :P

En hoe zit het met copyright als je samples hebt gebruikt.. moet je die nog gaan clearen anno 2014?
(er vanuit gaande dat je geen knijterhits hebt gemaakt)

Vooral niet doen:
-Tracks openbaar op soundcloud zetten voordat je ze verstuurt. Ik vraag me zelfs af of soundcloud überhaupt iets positiefs doet voor artiesten.
-Snippets opsturen
-Tracks opsturen naar labels die geen enkele blijk geven van ontvankelijkheid voor demo's. Veel labels zijn besloten vriendenkringen die tracks uitbrengen van een beperkte groep regulars. Ook zijn er aardig wat labels die bewust alleen maar tracks uitbrengen van gevestigde namen. Vaak hebben ze dan een sublabel voor upcoming talents, daar kan je wel altijd demo's heensturen.
-Ontmoedigd raken wanneer er geen reacties komen op je tracks. Hoeveel muziek er ook gemaakt wordt: Labels en producers zijn evenwel van elkaar afhankelijk.

Vooral wel doen:
-Target je tracks specifiek op 1 label waarvan je denkt dat het past bij de muziek die je maakt. En geef dit duidelijk aan in je email. Meeste labelowners knappen af op het idee dat een track massaal wordt rondgestuurd. Als je geen reactie krijgt: gewoon schijt hebben en een paar weken later weer een nieuwe track erheen sturen. (aanhouder wint!). Labelowners hebben bewondering voor productieve producers die makkelijk nieuw werk kunnen leveren.
- Wacht met demo's sturen tot je ongeveer een album aan "goeie" tracks hebt.
- Zorg dat je minstens 2 tracks achter de hand hebt voor het geval ze zeggen: Klinkt aardig, maar heb je nog meer?
- Geef tracks aan mensen binnen je netwerk (liefst dj's) die van de zelfde muziek houden als jij. Feedback kan helpen om gevoel te krijgen voor waar je kracht ligt.

Over dat clearen zou ik me geen zorgen maken. Gewoon doorsturen en als het tot een release komt regel je dat wel.

denk dat het e.e.a. afhangt van wat je er van verwacht, een release stelt tegenwoordig niks meer voor, tenzij je bij een echt reputabel label komt. anders kan je het net zo goed in eigen beheer uitbrengen.
rijk ga je er ook niet van worden want zowel online stores als labels als aggregators pakken hun deel mee. Een aantal labels werken dan ook nog eens met "vaste kosten" per release die van opbrengst worden afgetrokken. Ga er dus maar vanuit dat het weinig tot niks oplevert.

Daarnaast zal je aan het label moeten vragen wat hij voor jou gaat doen qua promotie. Een hoop labels verdienen tegenwoordig op de "vaste kosten" WAZ had zelfs idiote voorbeelden van "labels" die hun artiesten laten betalen voor een release :D

Echte labels laten jou een exemption tekenen voor samples, dat betekend dat als na release iemand gaat zeuren het VOLLEDIG jouw probleem is.

Een release is dus niet de hemelpoort om je track wereldkundig te maken. Waarna de rest vanzelf gaat. Een moderne electronische release, is voor velen meer een nieuwe markt om nog wat te kunnen verdienen aan producers door het opvoeren van kosten en het daardoor afromen van inkomsten.

laatste tip: Google het label en kijk luister naar hun portfolio op Beatport / iTunes / Juno / Spotify
niet dat het moeilijk is om daar op te komen, iedereen met een creditkaart kan daar binnen een dag op staan. Maar meer hoeveel materiaal ze al hebben uitgebracht en hoeveel marketing je daar via Google van kan vinden.

Vorige week was er ook een topic over een remix waar een aantal mensen toch nog opkijken tegen "labels" zo lang het geen SONY COLUMBIA of andere reputabele lables zijn is dat nergens voor nodig.
99 v/d 100 keer heb je te maken met mensen die wel de stap hebben gemaakt om in eigen beheer uit te geven en nu iets meer met hun label willen doen.

En naast dit hele nest van geldzuigers zijn er ook nog labels die normaal zijn en van muziek houden.
Het ligt er maar aan wat voor muziek je maakt en hoe die scene zichzelf profileert.

Mocht het niet lukken met bestaande labels.. wat komt er allemaal bij kijken als je je eigen label wil opzetten?

En hoe krijg je je muziek gemastered voor online verkoop?

Zijn diverse leden die hier mastering aanbieden, inclusief mijzelf. Of je doet het zelf, als je afluistering en akoestiek 100% is, anders niet aan beginnen

Vooral niet doen:
-Tracks openbaar op soundcloud zetten voordat je ze verstuurt. Ik vraag me zelfs af of soundcloud überhaupt iets positiefs doet voor artiesten.

Dat weet ik nog net zo niet , ik ken genoeg mensen die hun eerste plaatje hebben kunnen uitbrengen omdat ze die muziek hadden staan op soundcloud en dat labels dan vroegen of ze het uit konden brengen.
Ik denk zeker wel dat soundcloud iets positiefs kan doen voor artiesten :koffie:

Ik heb ook wel reacties gelezen van Dj's en producers die dankzij Soundcloud opeens onverwachte aanbiedingen krijgen. Je kunt eventueel wel teasers maken, geef je niet het hele liedje weg.

waarom kan je je hele liedje niet weggeven? De meeste mensen die platen kopen maakt het niks uit of het al op het internet staat enz (je koopt toch ook vaak platen die jaren oud zijn waarvan de tracks overal te vinden zijn)

klopt mensen kopen tegenwoordig met de gedachte om jou als artiest te supporten, niet omdat ze het nergens gratis kunnen vinden.
daarnaast heb je allehande YouTube en SC rippers. en de mensen die liever een 128kbs stream rippen dan 2 euro uit te geven voor een full bitrate track, die gaan sowieso toch niet jouw muziek kopen.

Iets waar ik vaker tegenstrijdige opmerkingen over lees..

Als je een track aanbiedt aan een label, wat verwachten ze dan van je? Moet ie volledig professioneel gemixed en gemasterd zijn? Of kun je het ook laten fixen door die ene handige kennis, en neemt een label de rest van het post-productieproces op zich?

Ik wil zelf opnames ontvangen waar niets aan gedaan kwa mastering.
Dat laat ik doen door iemand die er verstand van heeft en die ook de lacquer snijd.
Een mix moet wel goed in elkaar zitten, want een masteraar is geen wonderman.
Goede muziek is het basis punt.

Ik denk dat het allemaal zou moeten beginnen met de vraag: "Waarom wil ik mijn nummers uitbrengen?". ik denk dat dit dan uiteindelijk richting geeft aan waar, hoe etc. je nummer uitbrengt.

Overigens heb ik er totaal geen ervaring mee :)

Als je vinyl laat maken snijd de cutter dit in een lacquer, een soort van zacht vinyl.
De lacquer wordt uiteindelijk omgezet naar een persmal en daar druk je de platen mee.

Voordeel van een masteraar die ook snijd is dat hij het medium beheerst.

Ja, want vinyl is een vak apart. hele andere eisen als digitaal.

Als je vinyl laat maken snijd de cutter dit in een lacquer, een soort van zacht vinyl.
De lacquer wordt uiteindelijk omgezet naar een persmal en daar druk je de platen mee.

Voordeel van een masteraar die ook snijd is dat hij het medium beheerst.

OK, thanks!

Nog 2 gedachtes die me te binnen schieten. Allereerst moet je beluisterd worden en dat is makkelijker als iemand je kent en het je gunt. Speel je dus in de kijker bij de mensen waar je iets van wilt, in real life maar misschien kan het ook via social media, comments op een forum, opbellen of iets anders.

Een goede naam scheelt denk ik ook en Fatclap is stoer. Ik maakte vroeger ook altijd complete knutselwerken van mijn demo's en dat is veel leuker dan een suf digitaal linkje. Dan val je eerder op.

Ik denk dat als je je best voor iemand doet en er klinkt hart en ziel door in je muziek mensen je echt wel willen helpen. Als ze de tijd hebben. En hoor je niet meteen wat? Volhouden, onderscheiden, en in jezelf blijven geloven.

Ik heb 2 labels op me soundcloud gehad.. die welgeteld 1 liedje van me wilden hebben.
maar dat had mij persoonlijk geen ene reet opgelevert.. die wilden het dan op een eenmalige verzamel-cd zetten
die dan aan wat freaks in australie werd uitgedeelt.. dat zag ik zelf niet zitten..

de meeste labels die ik vind voor mijn genre (harde noise/ambient) zijn van die vriendenclubs waar al eerder over gesproken werd..

Digitale releases (Itunes, googleplaystore, beatports enzovoorts) kosten een paar tientjes (goed googlen.. kan je een agregator vinden, die dat voor je regelt) . maar je verkoopt waarschijnlijk 3 of 4 liedjes.. oftewel zit je met een verlies post.
die 4 liedjes.. laten we voor de gein zeggen dat je ze alle 4 als los nummer op itunes verkoopt:
liedje kost 1 euro.. maar apple wil 20% hebben.. dus blijft er 80ct over.. met beetje pech wil je agregator daar nog percentage over hebben.. en blijft er zo'n 0.60ct over .. aangezien je release een paar tientjes is..
mag je dus zo'n 50 keer je liedje verkopen, voordat je daadwerkelijk kans heb.. dat je er een bigmac van kan eten..

Dat werkte allemaal niet voor me.... Dus ben ik clipjes gaan maken.. die gaan op youtube..
krijg ik paar cent reclame inkomsten door... muziekjes voor pay-what-you-want op bandcamp.

ik deel geen losse liedjes meer.. het gaat per 3 a 4 op bandcamp.

Er zijn nog een paar andere websites die reclame-ads delen op je content.. ook daar stuur ik me gedoe heen.
Gemiddeld gesproken.. verdien ik nu een 1$ per liedje, aan reclame inkomsten.. en op bandcamp verkoop ik
eens in de zoveel jaar een ep.. bwehehehhehehe 7 jaar lang muziekuitbrengen op verschillende manieren..
en..
Ik had die felbegeerde bigmac, die ik kon eten van mijn muziek-inkomsten... !! en dat maakt me een trotse muzikant die kon eten van zijn muziek.. hahaha

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back