hoe krijg je je tracks uitgebracht

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Interessant topic (met alles erop en eraan). Ik denk zelfs dat het releasen van muziek leuk kan zijn als je goede tracks hebt maar ook mogelijkheden om zelf op te treden. Vandaag de dag gebeurt vaak het fenomeen van "artiest-toeschouwer" voor het kleine circuit, daar heb je muziek bekend wordt en je bouwt een kleine fanbase ook.

Als je grote massa publiek wilt bereiken gelden andere regels (posts hierboven bevatten meer dan genoeg informatie over, ik kan weinig toevoegen). Ik zou het in eigen beheer uitbrengen/ eigen label.

Het draait ook om bereik, denk ik. Als je in eigen beheer voldoende mensen kunt bereiken zou ik het lekker zelf doen, heb je weinig tijd dan is meeliften misschien verstandiger.

Ook in mainstream kun je je trouwens onderscheiden. Ik zag een filmpje van Don Diablo die vaak beatboxgeluidjes van zichzelf in tracks verwerkt, om net even anders te klinken. Zelf geluiden maken lijkt me ook slim, klink je net weer even anders dan de zoveelste Sylenth1 of Nexus Preset Pack :D

Zaken "uitbrengen" kan tegenwoordig gewoon in eigen beheer via enkele grote internetplatforms die hier speciaal voor zijn opgericht. De meest bekende zijn waarschijnlijk Bandcamp en SoundCloud. En een fysieke release kan ook in eigen beheer met CD-R's of cassettes. Vinyl kan ook, maar dat gaat toch al snel richting de €750 tot €1000 per 100 stuks, waarbij het nog maar de vraag is of je dit daadwerkelijk terugverdiend. In het niet-commerciële bereik heb je in principe grotendeels zelf de touwtjes in handen en kun je uitbrengen wat je maar wilt tegen relatief weinig kosten. Wil je echter meedraaien in het commerciële wereldje de muziek, dan zul je jezelf hoe dan ook meer dan eens moeten aanpassen aan anderen om tot een financieel interessant resultaat te komen. Commerciële muzieklabels zullen in ieder geval altijd als eis stellen dat je werk bij hun past en hiermee ook enige omzet kan worden gegenereerd. Of dat d.m.v. jouw muziek enig extra aanzien voor het label kan worden behaald. Aangezien het door de jaren heen steeds makkelijker is geworden om muzieklabels te benaderen worden deze ook overspoeld met middelmatige hobbyistenwerkjes van zogenaamd aanstormend talent. Het lijken net kleine jongetjes die profvoetballer willen worden. Veel van dit soort "muzikanten" willen als het ware baantjes trekken in het zwembad zonder in het bezit te zijn van een zwemdiploma. En in de ogen van het muzieklabel spartelen ze maar wat raak in het kikkerbadje.

Anno 2014 zou ik altijd eerst dingen in eigen beheer uitbrengen via internet. Ontwikkel eerst jezelf en je muziek, en probeer een kleine vaste fanbase te bereiken voordat je contact maakt met een passend muzieklabel dat enige commerciële ervaring heeft. Er is sowieso meer van toepassing bij commerciële muziek (afspraken met remixers, copyright geneuzel, deadlines, plannen van optredens, voorspelbare resultaten, enzovoorts). Zoals eerder gezegd, stort jezelf niet direct in de diepe zee. Een muzieklabel wil meer dan alleen je muziekjes.

We zitten in een rare paradox dat het maken en verspreiden van muziek voor iedereen stukken toegankelijker en makkelijker is geworden, maar dat het daardóór ook veel moeilijker is geworden om de luisteraar te bereiken, die immers wordt overspoeld met keuze. Het is een soort balance shift t.o.v. van vroeger, toen was er genoeg publiek, weinig muziek en kon iedereen met z'n allen houden van de Beatles, Stones en Doe maar. Nu is er teveel muziek, en... evenveel publiek als vroeger. Dat is de eindige factor in het verhaal, mensen kunnen nu eenmaal niet meer dan x uur aan muziek consumeren in een dag. Al wordt dit natuurlijk wel opgerekt door steeds meer portable devices, waardoor je dus steeds meer muziek kunt consumeren.

Voorderest ben ik het geloof ik vooral met Bombario eens dat er vooral gehuild wordt over de huidige stand van zaken, en ook dat veel mensen zichzelf niet de spiegel voor durven houden. Er wordt gedaan alsof iedereen die een riedeltje kan brouwen op een computer het recht heeft op een serieuze release bij een platenlabel die dan de promotie gaat doen. Maar je hebt natuurlijk muziek en je hebt Muziek. Je moet gewoon Heel Erg Veel werk Aandacht en Toeweiding stoppen in muziek om tot een niveau van kwaliteit te komen dat een (groot) publiek aanspraakt. Daarin is niks veranderd ten opzichte van vroeger. Daarin zit misschien wel de misvatting, omdat het nu LIJKT alsof het makkelijker en sneller kan, terwijl je evengoed uren en uren doorbrengt achter een computer om een track Echt goed te maken. Veel mensen doen dit niet, en zijn al gauw trots op hun eigengemaakte brouwsel.

Om ff in te haken op de Garrixen en Nicky Romero's van deze wereld. Ook die gasten werken kei en keihard om hun succes te prolongeren. En ze geloven volgens mij ook echt in hun muziek, dus doen het niet alleen maar om "in de kont van spnnin' rec's" te kruipen.

Maargoed om even ontopic te blijven TS vroeg: hoe je track uit te brengen? Ik zou zeggen begin met (voor je gevoel) onmenselijke hoeveelheden tijd erin te investeren, en ga niet alleen op je eigen mening af als het gaat om een oordeel over de kwaliteit van je muziek.

Vroeger trad iedereen eerst een paar jaar op voordat de eerste single of LP uitkwam. Nu verwacht elke krentenbol dattie met een internet release vanaf z'n zolderkamertje downloads en CDs gaat verkopen en uitgenodigd wordt om op een festival te komen spelen. Vroeger droomde iedereen op z'n zolderkamertje en vrijwel niemand brak door. Er is dus niet veel veranderd. Wie van jullie is recent nog naar een concert geweest (ik bedoel niet zo'n plaatjesdraai festival, dat heette vroeger gewoon drive-in diskotheek). En heeft daar een schijfje gekocht?

Ik bezoek regelmatig concerten, zowel van de grote artiesten als lokale. Dat ik cd's koop is de kans klein, maar als ik het leuk vind vertel ik andere mensen verder/deel links, etc. "Plaatjesdraaifestivalen" doe ik niet (ben en voel me te oud voor).

Als lerende producer heb ik helaas zelf niet de kunde om alles (zolderkamer-aanpassingsvermogen-tot-akoestiek-en-dergelijke-in-orde-te-krijgen, zingen, tekschrijven, software beheren en alsnog releasen) te doen. Slechts goed zingen met redelijke beheersing. Releasen komt pas in orde als ik goed weet waar ik naartoe wil (genre die ik leuk vind maar ook andere leuk vinden, goed gemixt-gemasterd, enzovoort). Het probleem komt wanneer je de producent bent en wordt gezien als "consument": muzikanten huren kost geld, opnametijd ook en het moet ook goed gaan in het geheel. Alsnog is de garantie heel klein dat je wat succes ervaart.

Ondanks bovenstaande reden zal ik toch (als ik de TS was) doorzetten en in eigen beheer uitbregen; tegenwoordig is de combinatie vinyl-digitaal best in.

Vroeger trad iedereen eerst een paar jaar op voordat de eerste single of LP uitkwam. Nu verwacht elke krentenbol dattie met een internet release vanaf z'n zolderkamertje downloads en CDs gaat verkopen en uitgenodigd wordt om op een festival te komen spelen. Vroeger droomde iedereen op z'n zolderkamertje en vrijwel niemand brak door. Er is dus niet veel veranderd. Wie van jullie is recent nog naar een concert geweest (ik bedoel niet zo'n plaatjesdraai festival, dat heette vroeger gewoon drive-in diskotheek). En heeft daar een schijfje gekocht?

Vroeger is voorbij:)
Ik koop/krijg best wel vaak platen op de plek waar de artiest speelt.

Wat ik nog wel even wil aan kaarten (en ik zag het hier ook al kort voorbij komen), als die release er dan is, is het echt niet meer dan een visite kaartje voor andere releases en eventueel optredens (als je dat doet).

Maar dan is het ook maar net in wat voor scene je opereert, bij de ene doe je een vinyl release waar niks uit rolt (hoeft ook niet altijd, kan de insteek ook zijn) en bij de andere een digitale release (op de juiste plek) en je krijgt direct een aantal boekingsaanvragen.

Je gaat er in eerste instantie niks aan de verdienen, je mag blij zijn dat de release erweer uit hebt en als je er (minimaal) aan verdient doe je het zeker niet slecht!
Met optredens daarintegen kan je wel een boterham verdienen, ik ken een gast die niks anders meer doet dan digitale releases waar hij zo goed als niks aan verdient maar met de boekingen EU-wijd binnenloopt.

Je kunt het ook op bandcamp uitbrengen.

Vroeger droomde iedereen op z'n zolderkamertje en vrijwel niemand brak door. Er is dus niet veel veranderd.

Wat er in elk geval wel veranderd is, is de toegankelijkheid van het produceren en daarmee het aantal "producers". Ik heb natuurlijk geen cijfers, maar het zou me niets verbazen als er nu in elk geval 10 keer zoveel zolderkamerproducers zijn (mezelf incluis) als zeg 15 jaar geleden. Dus misschien ook wel 10 keer zoveel mensen die willen doorbreken, terwijl het absolute aantal doorbrekers waarschijnlijk niet is gestegen.

Maar weinig mis met dromen toch?

Dat hele verhaal dat die artiesten van nu de consumers zijn is zo herkenbaar :)

Er draait een hele bedrijfstak op volgens mij....

EDIT, maar dat was 20 jaar geleden ook al een beetje hoor, maar dat wordt alleen maar erger ja.

Vroeger hadden alleen mensen met een Atari of AMiga (of stel je voor, egte synths, jajaja die had je toen nog hehe) nog een kans, nu iederen met een PC/MAC/Tablet, dus ja dat is dus bijna, eerm, iedereen.

Even inhaken op de laatste uurtjes van de werkdag ;-)
Het zelf releasen is natuurlijk leuk maar ook intensief. Ik heb de mazzel (vergeet die factor niet) om via bijv.
Soundcloud én Facebook in contact te zijn gekomen met enthousiaste artiesten/labeleigenaren die muziek van mij wilden uitbrengen. De waardering van een derde/andere is voor mij vele malen belonender dan zelf tracks online gooien. Interesseert geen bal wat ik of een nader eraan verdiend. Je merkt vanzelf wel aan de contacten of je bij de juiste persoon/labels bent.
En des te breder je muziek verspreid (of airplay krijgt), des te makkelijker je kan refereren en interesse wekken.

Ik heb met veel plezier dit topic gelezen, veel van opgestoken! :)
Nu heb ik nog een vraag: Hoe werkt het met publiceren? Ik heb ooit een mailconversatie gehad met een radiozender over mijn muziek, zij wisten mij te melden dat ze niet zomaar ongepubliceerde muziek kunnen draaien. Maar wanneer is het dan gepubliceerd, alleen als je muziek via een label hebt gereleased of kun je dat als independent artist ook zelf regelen?

Ik heb met veel plezier dit topic gelezen, veel van opgestoken! :)
Nu heb ik nog een vraag: Hoe werkt het met publiceren? Ik heb ooit een mailconversatie gehad met een radiozender over mijn muziek, zij wisten mij te melden dat ze niet zomaar ongepubliceerde muziek kunnen draaien. Maar wanneer is het dan gepubliceerd, alleen als je muziek via een label hebt gereleased of kun je dat als independent artist ook zelf regelen?

Iets publiseren = beschikbaar stellen voor andere mensen..

kan me voorstellen, dat radiostations lijsten moeten afgeven aan buma stemra.. die moeilijk gaat doen als een maker niet te achterhalen valt.. of luisteraars die zeuren, ja maar ik wil een copietje.. waar kan ik hem kopen.. dat soort blabla.. maaruh wat mij dan weer nieuwsgierig maakt..
waarom vroeg je dan niet door aan dat radiostation?? Wat is jullie definitie van "uitgegeven"
en "waarom kunnen jullie niet zomaar ongepubliceerde muziek uitzenden??"

Iets publiseren = beschikbaar stellen voor andere mensen..

kan me voorstellen, dat radiostations lijsten moeten afgeven aan buma stemra.. die moeilijk gaat doen als een maker niet te achterhalen valt.. of luisteraars die zeuren, ja maar ik wil een copietje.. waar kan ik hem kopen.. dat soort blabla.. maaruh wat mij dan weer nieuwsgierig maakt..
waarom vroeg je dan niet door aan dat radiostation?? Wat is jullie definitie van "uitgegeven"
en "waarom kunnen jullie niet zomaar ongepubliceerde muziek uitzenden??"

Tja, waarom zijn de bananen krom, geen idee waarom ik dat niet gedaan heb, dacht waarschijnlijk 'laat dan maar zitten'. Ze gaven als alternatief wel aan dat ik me bij hun talentenprogramma kon inschrijven, daar had ik echter nog te weinig materiaal voor vond ik zelf.

Wat ook nog een rol kan spelen bij het uitbrengen van tracks/albums als fysiek product zijn de centjes die je moet afdragen aan Buma/Stemra. Eenmalig voor de oplage en jaarlijks voor de registratie van jezelf. Dat geld in ieder geval voor het uitbrengen van materiaal op disc of vinyl. En als je thuis bijvoorbeeld wat CD-r's brand ben je ook een x aantal cent kwijt aan de zogenaamde thuiskopieheffing. Dat is dan drie cent per disc, maar het gaat om het principe: iemand anders krijgt geld omdat jij je eigen spul uitbrengt op een lege disc die jezelf hebt gekocht. Als je het niet eens bent met de principes van eerdergenoemde clubjes resteert enkel een paar andere mogelijkheden:

• uitbrengen op een format zonder thuiskopieheffing (cassette, minidisc, etc.);
  • uitbrengen als digitaal format op een eigen site;
  • uitbrengen via een online shop, die ook weer wat centjes snaait (Bandcamp, Beatport, iTunes, etc.);
  • uitbrengen via YouTube en dergelijke, waar vrijwel niets mee te verdienen valt voor de hobbyist;
  • of "illegale" fysieke exemplaren laten maken bij een underground fabriekje.
En anders heb je altijd nog de mogelijkheid om helemaal niks te releasen en alleen nog te gaan touren en €100 te vragen voor een kaartje. 8o) :duivels:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back