hoe krijg je je tracks uitgebracht

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik heb 2 labels op me soundcloud gehad.. die welgeteld 1 liedje van me wilden hebben.
maar dat had mij persoonlijk geen ene reet opgelevert.. die wilden het dan op een eenmalige verzamel-cd zetten
die dan aan wat freaks in australie werd uitgedeelt.. dat zag ik zelf niet zitten..

de meeste labels die ik vind voor mijn genre (harde noise/ambient) zijn van die vriendenclubs waar al eerder over gesproken werd..

Digitale releases (Itunes, googleplaystore, beatports enzovoorts) kosten een paar tientjes (goed googlen.. kan je een agregator vinden, die dat voor je regelt) . maar je verkoopt waarschijnlijk 3 of 4 liedjes.. oftewel zit je met een verlies post.
die 4 liedjes.. laten we voor de gein zeggen dat je ze alle 4 als los nummer op itunes verkoopt:
liedje kost 1 euro.. maar apple wil 20% hebben.. dus blijft er 80ct over.. met beetje pech wil je agregator daar nog percentage over hebben.. en blijft er zo'n 0.60ct over .. aangezien je release een paar tientjes is..
mag je dus zo'n 50 keer je liedje verkopen, voordat je daadwerkelijk kans heb.. dat je er een bigmac van kan eten..

Dat werkte allemaal niet voor me.... Dus ben ik clipjes gaan maken.. die gaan op youtube..
krijg ik paar cent reclame inkomsten door... muziekjes voor pay-what-you-want op bandcamp.

ik deel geen losse liedjes meer.. het gaat per 3 a 4 op bandcamp.

Er zijn nog een paar andere websites die reclame-ads delen op je content.. ook daar stuur ik me gedoe heen.
Gemiddeld gesproken.. verdien ik nu een 1$ per liedje, aan reclame inkomsten.. en op bandcamp verkoop ik
eens in de zoveel jaar een ep.. bwehehehhehehe 7 jaar lang muziekuitbrengen op verschillende manieren..
en..
Ik had die felbegeerde bigmac, die ik kon eten van mijn muziek-inkomsten... !! en dat maakt me een trotse muzikant die kon eten van zijn muziek.. hahaha
En zo vergaat het 99.999999% van de electronische releases, de enige die er aan verdienen zijn de stores en aggregators in het gehele ecosysteem

De "producer" is de nieuwe consument, kan voor weinig een beetje hobbyen op de PC en iets releasen is natuurlijk een rete interessant verhaal voor in de verjaardagskring. :D
Er wordt tegenwoordig misschien nog wel meer gereleased dan gekocht. ;)

En zo vergaat het 99.999999% van de electronische releases, de enige die er aan verdienen zijn de stores en aggregators in het gehele ecosysteem

De "producer" is de nieuwe consument, kan voor weinig een beetje hobbyen op de PC en iets releasen is natuurlijk een rete interessant verhaal voor in de verjaardagskring. :D
Er wordt tegenwoordig misschien nog wel meer gereleased dan gekocht. ;)

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben raphie.. toen ik 14 was.. en muziek ging maken..
had je nog geen internet voor iedereen.. sample-cd's waren in opkomst.. en nouja alleen de aanhouder had lol van zijn hobby.. het was best ploeteren om aan je info te komen enzovoorts..

tegenwoordig is muziekmaken een soort schilderen met nummertjes..
-complete EDM producer-samplepacks.. hoef je alleen te sequencen en klaar.
-hele eco systemen, om het uitbrengen maar zo simpel mogelijk te maken.. kan je het "zelf" doen.
-overal tutorials.. die je dan kan aanvullen met betaalde online lessen..
-allerlei websites met "handige dingen" voor muzikanten..

domme is.. me dj-ende zoon.. die geloofde dat niet.. dus die heb ik maar eens een paar sample-cd's gegeven.. manneke luistert 5 minuten.. en herkent gewoon alle samples.. en zegt doodleuk:
"ik dacht dat me vriendjes wisten wat ze deden.. maar ik hoor al hun tunes terug"
gasten die mij vertellen dat ze naar dj-school gaan, waar ze leren produceren..
fuck dat.. ze leren verven met ravensburger..

platenlabels voor de opkomende muzikant zijn zowat dood.. het nieuwe geld zit m in hand-span-diensten.
die het nog makkelijker maken voor iemand, zijn prut op het net te gooien.

Daarom misschien nog wel een belangrijk punt: zorg dat je een publiek hebt. In alle anonimiteit op je zolderkamer iets moois maken, dat bij een label uitbrengen en hopen dat je publiek je zo ontdekt is steeds minder een optie. Dan moet je al bij een label zitten dat zo bijzonder is dat het zelf al een fanbase heeft en dan nog..

Ik denk dat je dus flink meer naar buiten moet treden: zorgen dat je optreedt, sociale media etc. Ik vermoed dat labels meer en meer gaan kijken naar je volgers op soundcloud, twitter om te weten of je een beetje fans hebt, dan is er iig al enige vruchtbare bodem om je release op te laten landen

Als je naast producer ook nog DJ of live performer bent kunnen een paar releases je als DJ/performer ook helpen meer aanzien, bekendheid en boekingen te krijgen waardoor die paar tientjes voor je releases snel terugverdiend zijn.

Ik pleurde voorheen alles wat ik maakte op SoundCloud en als ik samples gebruikt had maakte ik hem gratis downloadable.
Ik besloten nu niets meer op SoundCloud te zetten tenzij ik een link naar een verkoop site heb waardoor mensen die release kunnen kopen.
Dat komt in elk geval professioneler en minder wannabe over.

Liefst zou ik een EP op een bestaand label gerleased hebben maar ik heb geen zin om met mijn tracks te gaan leuren.. dus ik denk dat ik mijn eigen label ga beginnen. :maffia:

Daarom misschien nog wel een belangrijk punt: zorg dat je een publiek hebt. In alle anonimiteit op je zolderkamer iets moois maken, dat bij een label uitbrengen en hopen dat je publiek je zo ontdekt is steeds minder een optie. Dan moet je al bij een label zitten dat zo bijzonder is dat het zelf al een fanbase heeft en dan nog..

Ik denk dat je dus flink meer naar buiten moet treden: zorgen dat je optreedt, sociale media etc. Ik vermoed dat labels meer en meer gaan kijken naar je volgers op soundcloud, twitter om te weten of je een beetje fans hebt, dan is er iig al enige vruchtbare bodem om je release op te laten landen

Helaas, heb je ook services om je likes en dergelijke op te pompen... dus 1000 vriendjes op facebook is ook niet een goede graadmeter.. het gaat meer om interactie.. hier een voorbeeld:

Er is een video-website die ongeveer 4euro per 1000 advertviews heeft. MAAR!! niet elke view krijgt een advertentie mee.. dus mag je zelf 5000!! fans vinden, die naar je gedoe kijken.. Dan is de kans redelijk groot. dat je tussen de 1000 en de 2000 advertentie-hits heb (en daarmee die 8euro)..

jij komt alleen maar aan die 5000fans, als jouw originele fans, daadwerkelijk ACTIEF meespelen met jouw spelletje.. dus niet domweg "je facebook pagina liken" maar actief je links doorsturen.. comments droppen.. en het doorsturen, naar netwerken waar jij geen vat op heb.. (ik kan persoonlijk namelijk geen 40accounts op 40 verschillende netwerken actief onderhouden)

En ja, ik denk dat labels, dat als ze opjacht gaan naar mensen.. dat ze niet kijken naar hoeveel likes heeft iemands pagina.. maar eerder hoeveel comments hebben hun soundcloud liedjes (echte comments.. niet 1000 hoi's) en hoeveel mensen reageren op de youtube filmpjes ..

en wat krijg je dan? dat label assimileert jouw fans.. om ze dan te verspreiden over hun artiesten.
dan vangt dat label dat geld.. en jij niet meer.. want er raakt een hoop "kwijt" onder de verdeelsleutel.

Misschien is t naief, maar ik denk altijd nog dat als je echt vette shit maakt er wel s iemand toehapt toch?
Een eigen stijl met overtuiging
Het lijkt mij idd ook erg goed om n heel stel goede tracks af te hebben in 1 richting en gericht spammen.
Ik ben overigens absoluut geen expert op dit gebied.
De meeste muziek die ik maak is opdrachtmuziek voor audio-visuele projecten.
De rest is hobby vooral

Verder is het ook een kwestie van vraag en aanbod binnen een bepaald genre..

Ik wil wel betalen voor diepe spacy shit, maar niet voor commerciele dance muziek.

Niet ieder genre is even lucratief lijkt me.

Dat weet ik nog net zo niet , ik ken genoeg mensen die hun eerste plaatje hebben kunnen uitbrengen omdat ze die muziek hadden staan op soundcloud en dat labels dan vroegen of ze het uit konden brengen.
Ik denk zeker wel dat soundcloud iets positiefs kan doen voor artiesten :koffie:

Ik bedoel vooral dat je niet moet hebben dat je een demo stuurt naar een label met dezelfde tracks als op soundcloud. Vraag mij niet precies waarom, maar ik heb al meerdere keren gehoord van label owners dat dit een afknapper is. Zou kunnen dat het voor mp3 releases meer uitmaakt dan voor vinyl ivbm rippen btw.

Goede muziek wordt gereleased.....
Wordt je muziek niet gereleased doe je zelf iets fout.
Niet rot bedoeld, maar als je alleen benaderd wordt door labels die jou als consument zien dan zegt dat ook iets over de muziek die je maakt.

Het is zo makkelijk om de rest de schuld te geven. Ik luister hier best wel veel tracks en er zit weinig tussen wat release waardig is, diezelfde mensen zie ik ook altijd in topics bitchen over zolder labels en geld zaken.

Ga gewoon lekker aan de slag met je muziek, treed op, breng uit, organiseer shit......leef.....

Mijn tip is niet dat je voor zoveel mogelijk 'likes' moet zorgen om het label te laten denken dat je fans hebt. Mijn tip is om op eigen kracht echte fans te verzamelen voor je bij een label aanklopt. Die fakers haal je er zo tussenuit, laatst nog de facebookpagina van een dancelabel bekeken: 21.000 likes. Alleen als een bericht al geliked werd dan waren het er hooguit drie. Op Partyflock had de eigenaar één fan en alleen dj-optredens in een kroeg in een provinciestad. Kortom, daar houd je alleen jezelf mee voor de gek, dat helpt je carrière ook niet.

Maar, een publiek verzamelen moet je ook niet voor een label doen, je moet het voor jezelf doen. Het is verleidelijk om te denken "straks, als ik bij een groot label zit dan komen die fans vanzelf". Dat is een gedachte die steeds minder geldt, doordat produceren toegankelijker is geworden en de markt overspoeld wordt. Labels gaan terecht denk ik meer eisen stellen aan de artiest, naast dat 'ie puur vette shit moet maken. Niemand heeft er namelijk wat aan als jouw vette shit totaal onopgemerkt in de krochten van Beatport e.d. verdwijnt, jij zelf ook niet.

Een groep eigen fans is dan best belangrijk. Niet alleen omdat ze wellicht iets kopen, ook omdat ze je een spiegel voorhouden: welke tracks vallen tijdens een optreden in de smaak en zijn interessant om uit te brengen? Welke tracks werken minder en kunnen wel een aanpassing gebruiken? Wat voor muziek vinden mijn fans nog meer tof, wellicht dat in die hoek een label zit waar mijn muziek past? Allemaal factoren die meespelen bij een succesvolle verkoop.

Daarnaast breng je iets uit om gehoord te worden, dus dat zou al een reden moeten zijn om daarvoor ook zoveel mogelijk naar buiten te treden. Dus, hup, van die zolderkamer af! (waarmee ik vooral mezelf moed inspreek, want ik ben echt dramatisch in het promoten van m'n muziek)

Helaas, heb je ook services om je likes en dergelijke op te pompen... dus 1000 vriendjes op facebook is ook niet een goede graadmeter.. het gaat meer om interactie.. hier een voorbeeld:

Er is een video-website die ongeveer 4euro per 1000 advertviews heeft. MAAR!! niet elke view krijgt een advertentie mee.. dus mag je zelf 5000!! fans vinden, die naar je gedoe kijken.. Dan is de kans redelijk groot. dat je tussen de 1000 en de 2000 advertentie-hits heb (en daarmee die 8euro)..

jij komt alleen maar aan die 5000fans, als jouw originele fans, daadwerkelijk ACTIEF meespelen met jouw spelletje.. dus niet domweg "je facebook pagina liken" maar actief je links doorsturen.. comments droppen.. en het doorsturen, naar netwerken waar jij geen vat op heb.. (ik kan persoonlijk namelijk geen 40accounts op 40 verschillende netwerken actief onderhouden)

En ja, ik denk dat labels, dat als ze opjacht gaan naar mensen.. dat ze niet kijken naar hoeveel likes heeft iemands pagina.. maar eerder hoeveel comments hebben hun soundcloud liedjes (echte comments.. niet 1000 hoi's) en hoeveel mensen reageren op de youtube filmpjes ..

en wat krijg je dan? dat label assimileert jouw fans.. om ze dan te verspreiden over hun artiesten.
dan vangt dat label dat geld.. en jij niet meer.. want er raakt een hoop "kwijt" onder de verdeelsleutel.

Hadden mijn woorden kunnen zijn :luv:

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben raphie.. toen ik 14 was.. en muziek ging maken..
had je nog geen internet voor iedereen.. sample-cd's waren in opkomst.. en nouja alleen de aanhouder had lol van zijn hobby.. het was best ploeteren om aan je info te komen enzovoorts..

tegenwoordig is muziekmaken een soort schilderen met nummertjes..
-complete EDM producer-samplepacks.. hoef je alleen te sequencen en klaar.
-hele eco systemen, om het uitbrengen maar zo simpel mogelijk te maken.. kan je het "zelf" doen.
-overal tutorials.. die je dan kan aanvullen met betaalde online lessen..
-allerlei websites met "handige dingen" voor muzikanten..

domme is.. me dj-ende zoon.. die geloofde dat niet.. dus die heb ik maar eens een paar sample-cd's gegeven.. manneke luistert 5 minuten.. en herkent gewoon alle samples.. en zegt doodleuk:
"ik dacht dat me vriendjes wisten wat ze deden.. maar ik hoor al hun tunes terug"
gasten die mij vertellen dat ze naar dj-school gaan, waar ze leren produceren..
fuck dat.. ze leren verven met ravensburger..

platenlabels voor de opkomende muzikant zijn zowat dood.. het nieuwe geld zit m in hand-span-diensten.
die het nog makkelijker maken voor iemand, zijn prut op het net te gooien.

Voor vinyl releasen kun je het opzich wel op soundcloud zetten, als mensen het echt op vinyl willen hebben kopen ze het gewoon en boeit het ze niet dat het op internet staat.
Ik heb er zo zelfs ook wel eens een vinyl release aan overgehouden, liedje erop en een label die het cool vond, dat kan dus ook.

Kijk eerst eens goed wat voor muziek je maakt, style, wat daar gangbaar bij is (vinyl / digitaal) en sla dan ook die richting in. Maak echt een goeie demo van 4 sterke tracks naar een label die echt aansluit op jou sound (en kunnen). En écht niet raar op kijken dat er niet eens op gereageerd wordt, dit hoeft niet eens zozeer aan je muziek te liggen, past vaak het label gewoon niet (style, release schema verzin maar wat).

Wat me ook in dit draadje weer opvalt is de klaagzang van enkelen.

Dankzij internet kan er waanzinnig veel tegenwoordig voor weinig geld. Je kunt klagen over de gevestigde orde, maar je kunt ook zelf een (online) label beginnen met fantastische muziek, artwork en videoclips. Doe het low-budget en underground, zorg dat het steengoed is, bouw via social media een fanbase op en steek een dikke middelvinger op naar alle commerciële bagger... als je dat wilt. Het kan allemaal :okdan:

Wat betreft een track releasen moet je denk ik ook niet te hooggespannen verwachtingen hebben. Ik heb vorig jaar een boek gepubliceerd dat hoog stond in de Managementboek Top 100. Als ik daar 1000 euro mee verdien is het veel. Maar het biedt wel volop openingen en vervolgopdrachten. Misschien moet je een release zo ook wel zien, als een visitekaartje.

Ik denk dat het euvel hem zit in "zorg dat het steengoed" is.

Klopt allemaal. Denk alleen dat je klaagzang niet moet verwarren met realiteitszin.
Dat brengt ons weer terug naar het eerdere punt, waarom wil je iets uitgeven en wat zijn je verwachtingen.
Het enige wat ik aangeef is dat een release al lang miet meer zo'n exclusieve milestone is als pak hem beet 20 jaar geleden. Er zit zeer veel kaf tussen het koren zowel aan artiesten als aan label zijde.

@Brz,

Noem het niet eerlijk, maar Spinnin' Records kan een middelmatige plaat van een bekende naam doodrukken en het krijgt alsnog 3000 duimpjes op Facebook. Zo heeft het volgens mij altijd gewerkt en als onbekende speler moet je veel harder werken en gewoon beter zijn om op te vallen.

Realiteitszin geldt daarom - denk ik - ook voor de mensen die een plaat willen releasen. Hoe vervelend ook, vaak is het niet goed genoeg of in het beste geval net zo goed als iets dat er al is. Dan val je moeilijk op en een labelbaas moet er wel centen in steken.

Nog een voorbeeldje: ik stuitte laatst via YouTube op een interessante tutorial-serie over Mixing a club track:

https://www.youtube.com/watch?v=tr7rOvQyLYk

Hij is gemaakt door een Duitser gemaakt Monte en die maakt fijne muziek, hoorde ik op Soundcloud. Nu volg ik hem op Facebook en misschien download binnenkort eens betaald een paar tracks of ga ik hem live zien, omdat ik hem mijn centen gun. Zijn verhaal is goed.

Ja je kan ook online reputatie opbouwen, maar tenzij je naast het delen van kennis iets anders hebt wat mensen IRL van je af willen nemen word je daar ook niet wijzer van.
Je kan natuurlijk ook formatslaafje worden van spinnin of Armada. Dan lever je continue mediocre fillers om hun compilaties vol te krijgen, word je ook niet echt warm van toch?

Tis héél simpel, maak dingen waar jezelf 100% achter staat
Vind anderen die dat waarderen.
Kies een gotomarket (label, eigen beheer, creative commons whatever)
Be happy.

Nogmaals labels in de kont kruipen is nergens voor nodig, of je moet extreem marketable zijn als Garrix of Hardwell. Anders gewoon lekker je ding doen vanuit de opties hierboven.

Maar als je denkt dat een "release". Het enige is wat tussen jou en je toekomstige miljoenen fans staat, dan is het tijd voor een wake-up call :D

Idd zorg eerst eens dat wat je maakt zich onderscheid van de rest van de eenheidsworst. Juist nu het zo simpel is om met samplepacks en loops iets in 5 minuten in elkaar te draaien klinkt heeeel veel hetzelfde en is niet interessant.
Ik heb een leuke boterham van ITunes en aanverwanten. Ik release eerst op vinyl en na een jaar online wanneer de vinyl is uitverkocht.
Release op internet is geen release, dat is je baksel delen. Elke boerenlul kan een twiedelieditje online gooien. Ik zet helemaal niets online voordat de daadwerkelijk fysieke release is geweest.

Oh ja en dat is nu ook meteen waarom de huidige generatie vindt dat muziek gratis moet zijn.

Verzin een leuke naam, koop een www, klap daar je muziek op. Leuk netlabel hebben is gaaf. Maak er een collectief van met vrienden, nog leuker. Probeer Airtime te krijgen bij een goedlopend internet radiostation, zo gaan je hits op je site omhoog als een malle, en dus ook de downloads.

Gratis is een goeie basis. Rijk worden doe je er toch niet van, dan kan je er beter lol mee hebben. Copyright ding op je site bij je tracks gedeelte en klaar.

Voor een goed voorbeeld: www.noxgenus.com :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back