SH-2000 long sustain probleem

Meizo

Others call it Lounge
Ik weet niet zeker of ik een probleem heb met de long sustain van mijn sh-2000. Verschillende korte presets geven een juiste korte release time en een langere met long sustain "aan", maar de brasses (de eerste gele knoppen) klinken met de long sutain "uit" even lang als wanneer deze "aan" is. Zo ook een aantal andere presets die waarschijnlijk dezelfde AR of ADSR gebruiken. Ik weet niet zeker of deze presets altijd lang horen te klinken of niet. Ik vermoed dat een van de A(DS)R's niet goed meer functioneert.

Hij heeft lang uitgestaan en werkte laatst niet goed, alsof ie er even in moest komen. Uiteindelijk klonk hij weer beter en functioneerde naar behoren, afgezien van het beschreven probleem. Ik heb de voedingsspanning nagemeten en die is netjes.

Misschien nog leuk om te weten voor anderen met een slechte respons van de aftertouch: deze is te calibreren met een offset en gain potmeter waar je bij kan als alleen de zwarte balk van de bovenkant is. Zet de gevoeligheid vol open en de aftertouch pitch aan. Nu kun je op gehoor de offset pot instellen tot je geen verschil meer hoort in toonhoogte als de gevoeligheid van dicht naar open wordt gedraaid, zonder aftertouch te activeren via de toetsen. De gain pot kun je bijstellen tot de respons van de toetsen de gewenste hoeveelheid effect geeft.

Ok, vraagstelling is misschien wat fragmentarisch. Eigenlijk zijn 't 2 vragen:

1. horen de sustains van tuba, hoorn, trompet, trombone etc zo lang te zijn dat er amper verschil is als de sustain op long staat?
2. zo nee, dan denk ik dat er iets niet goed zit op het AR-2 bord. Mooie service manual hier:

http://www.synfo.nl/servicemanuals/Roland/SH-2000_SERVICE_NOTES.pdf

Op pagina 14 staat hoe de preset matrix is ingedeeld. Er zijn verschillende vaste waarden om verschillende envelopes te maken, maar ik weet niet helemaal welke er gebruikt worden voor de VCA en welke voor modulatie en VCF. Ik weet ook niet waar op de print de ene begint en de andere eindigt, dus da's lastig foutzoeken.

Heeft iemand hier meer info over?

Er zit ook een long sustain knop op die bijvoorbeeld de acoordeon lang laat uitklinken. Bij een aantal presets lijkt dit bij mijn sh geen effect te hebben.

Dan is de benoeming wel verkeerd want uitklinken (na loslaten van de toets) gebeurt normaal door de release-functie.

Dat komt bij synths uit die vroege periode vaker voor. Bij de Korg 700(s) en DV800 bijv. zie je dat soort dingen ook, en bij verschillende parameters.

Bij een aantal presets werkt volgens mij de long sustain nu zonder dat ik deze aan heb staan. Die presets hebben een ongewoon lange sustain. Bij een aantal juist kort klinkende presets werkt de long sustain wel en is de envelope van de gekozen preset juist.

Tof dat je naar de schema's wil kijken!

Er is bijna geen chocola van te maken. De enige presets die naar behoren lijken te werken zijn saxophone, banjo, accordion, xylophone, frogman, funny cat en growl wow. Bij de andere presets heeft de long sustain geen effect. Wind en bass guitar lijken geen overdreven release te hebben, maar daar ben ik niet zeker van.

Er zijn 3 groepen envelopes: A2, A3, D1, D2, S1, S2, S3, R2, R3, R4 zijn een groep, ADSR1 en ADSR2 zijn een groep (ik denk alleen gebruikt voor VCF) en AR1 en AR2 zijn een groep (ik denk alleen gebruikt voor modulators, maar het blokdiagram stuurt het signaal naar de VCA).

De presets die wel werken hebben in elk geval D2 met elkaar gemeen (bass guitar heeft deze ook). De presets die niet goed werken geven geen duidelijk beeld van dezelfde gebruikte envelopes. Opvallend is, dat oboe volgens de matrix geen envelopes aanspreekt, maar volgens mij wel te lang klinkt en zeker geen effect ondervindt van long sustain. ADSR1 en 2 worden gevormd uit de voorhanden zijnde A, D, S en R-circuits, denk ik, AR1 en 2 hebben een eigen circuit.

Ik hoop dat je aan deze info iets hebt om me verder te helpen. Alvast bedankt in elk geval!

Als ik mijn MX-880 (SH-2000 clone) gebruik als reverentie hoort Sustain inderdaad op bijna alle presets te werken. Sommige van de presets hebben een lange Sustain van zichzelf, op deze heeft de Sustain knop geen effect.
Ik zou eens de transistors in TA-58 ( TA78 ), IC 401 met elkaar gaan vergelijken. Ik kom toch elke keer weer bij Transistor Array uit..

Hier een datasheet:
http://www.elenota.pl/datasheet-pdf/161902/Rohm/TA78

Laatst gewijzigd:
En het is wel zeker dat long sustain effect zou moeten hebben op alle presets?

Wat dat betreft zou het handig zijn als er iemand reageert met een naar alle waarschijnlijkheid juist werkende SH-2000, zodat ik weet welke presets er echt een probleem hebben. Bij welke presets heeft de long sustain geen effect op de MX-800? Dan kan ik die uit m'n lijst wegstrepen en misschien blijven er dan wel opvallende overeenkomsten over.

Hoe vergelijk ik transistors met elkaar? Als er iets mis is, kan dan bijvoorbeeld de spanning over collector en emitter of basis en emitter verschillen van de in de tabel van de datasheet aangegeven waarden (blz. 754)? Of moet ik meten wat de Vce in mijn SH is over een transistor en dan de bijbehorende Ic opzoeken in de tabel (blz. 755 / 757) en nameten? Ik heb trouwens alleen een multimeter ter beschikking...

Het zou inderdaad handig zijn als een SH-2000 bezitter even kan checken welke geluiden niet beïnvloed worden door de Sustain.
Ik kan nu niet meer kijken op mijn 880, ben op mijn werk.

Het lijkt mij dat de voltages op de collectors en bases van IC401 ongeveer gelijk moet zijn. Meten of er überhaupt iets op de collectors staat (verschil toets ingedrukt/toets niet ingedrukt) kan sowieso geen kwaad.

Heb eens gechecked op mijn SH2000 en bij de tuba, hoorn, trompet, trombone zit er een DUIDELIJK verschil tussen Long Sustain ingeschakeld of uitgeschakeld.
Enkele klanken die uit zichzelf al een langere sustain hebben klinken met Long Sustain aan, niet merkelijk langer.
Deze zijn : bass gtr, hawaii gtr, fuzz gtr 1, harpsichord, vibraphone en planet.
Uitgezonderd deze 6, werkt de Long Sustain echt zonderr twijfel !

De Vce is 0,5 of 0,9V afhankelijk van de soort preset, maar volgens mij niet vanwege het beschreven probleem. O ja, of 0V als die betreffende transistor in IC401 niet aangesproken wordt (of ik had pootje 3, die is niet gebruikt...).
Ook nog op C401 gemeten: die loopt snel leeg bij de presets die wel met een korte decay werken en loopt langzamer leeg bij presets die niet goed werken of wanneer long sustain aan is. Hieruit concludeer ik dat de enkele decays D1 en D2 juist werken. Misschien zit 't 'm in de AR-circuits? Ik kan alleen aan het schema niet zien waar het release-deel hiervan zit, al lijk ik een decayprobleem te hebben...
Ik heb ook gemeten bij R435 (AR-curve op schema) en dat voltage loopt als een decay terug van 15 naar ca. 11,4V. Dit lijkt me niet helemaal juist.

Back