Okee dan! Eindelijk wijze woorden, Enyo-Dog.
Verdiep je in je MPC, verbreed je platenkennis, en zorg dat je dag-in, dag-uit achter je sampler zit. It's the only way.
Een platenspeler is inderdaad wel essentieel (hoe wil je anders van vinyl samplen?), maar als je geen geld hebt voor 'n SL1200 dan kun je van 'n goedkope imitatie ook prima samplen, alleen echt scratchen zal lastiger zijn.
Trouwens, je favoriete hiphop-producers samplen is leuk, (bijv. om snel & makkelijk aan wat dikke drumsounds te komen) maar het wordt pas echt interessant als je verder gaat zoeken dan dat. Sample jazz, klassiek, filmmuziek, geluidseffect-platen, hoorspellen, experimentele synthesizer-platen uit de jaren '60, ga zo maar door. Vaak vind je de doopste sample-platen in de knakenbak.
Die eerste hiphop-producers hadden natuurlijk nog geen hiphop om van te samplen, maar zij sampleden de zwarte funk, soul en jazz waar ze mee opgegroeid waren: parliament/funkadelic, james brown, jack mcduff, marvin gaye, roy ayers, herbie hancock, ga zo maar door. Als je wil weten waar hiphop vandaan komt MOET je die shit luisteren. Er staat vast wel ergens een 'history of hiphop' online. Heeft iemand 'n goeie link voor Enyo-Dog?
Oh, wat Triple-J betreft, toen ik mijn platen daar kocht was jij ongeveer 3, dus de kans is groot dat ie d'r al lang niet meer zit!

Sjezus wat ben ik oud.... ( 28 )
Check, tegen de tijd dat jij 18 bent heb je kilometers voorsprong op de rest. En dan heeft de MPC2000XL een old-school cultstatus!