is de setup die ik wil wel verstandig mpc2000xl of mpc3000 + more

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
jaman oude platen samplen hoort bij hiphop
nooit op platen de term crate diggin of diggin in the crates gehoord

dat is dus zoeken naar oud vinyl.....
geloof me heel die oude hiphop werd ermee gemaakt! teon echt geen synts hoor....

check als ie weer online is(ikweet dat ik kutlinks geef:)) www.boombap.com of www.boom-bap.com dfaar staan veel artikelen over diggen

@hanzz dope links!

Origineel geplaatst door Christov
jaman oude platen samplen hoort bij hiphop
nooit op platen de term crate diggin of diggin in the crates gehoord

dat is dus zoeken naar oud vinyl.....
geloof me heel die oude hiphop werd ermee gemaakt! teon echt geen synts hoor....

check als ie weer online is(ikweet dat ik kutlinks geef:)) www.boombap.com of www.boom-bap.com daar staan veel artikelen over diggen...

diggen is een sport man zoek de vetste break herken die sample van je favoriete hiphoptracks....

@hanzz dope links! jammer dat die dela shit het niet doet =(

Ik lees deze thread nog eens door en ik verbaas me gewoon over de onwetendheid van enyo-dog... ik heb een beetje het idee dat hij expres dommetje speelt...

kom op zeg hee..

'want je maakt me niet wijs dat Dr.Dre en Eazy E in 1988 al van oude platen sampelden want toen was er nog geen hiphop'

hahaha.....

Ik zou die mpc inderdaad verkopen man, en je wat gaan verdiepen in hip-hop. Leer nu eerst maar eens hoe de muziek is ontstaan. Investeer je geld maar eens in wat oude cd's als public enemy's yo bumrush the show, boogie down productions 'criminal minded', ultramagnetic mc's 'critical beatdown' en vooral epmd's 'strictly business'
En ga ook maar eens wat oude soulplaten luisteren van james brown, the funky meters en bob james..

Samplers als sp-1200's en mpc-3000 komen met een leeg geheugen weet je, je moet zelf op zoek gaan naar dope beats.. dus vind die kale drumloops en strip ze op kicks, snares en hi hats en maak daar je dope beats mee.

damn man.. al dat geleuter over of je een apparaat nodig hebt van 3000 gulden of eentje van 4000,-.. Damn.. alsof dat een moer uitmaakt...

Luister naar lo-fi: als je geen dope hiphop kan maken op 'n MPC2000XL dan kun je gewoon geen dope hiphop maken. Punt.

En zelfs die MPC is geen vereiste: met 'n Atari ST van 20 euro en 'n S950 van 180 euro lukt het ook wel. Wat IMHO WEL een vereiste is, is een flinke berg platen, platenkennis, en gevoel voor hiphop.

Natuurlijk hoor, een mpc3000 is cool, maar ik heb dan liever de 'iets minder coole' 2000XL, zodat ik het geld dat ik overhou stuk kan smijten in mijn favoriete vinylspeciaalzaken.

Had ik al gezegd dat dat Dre de laatste tijd 'n hoop tracks heeft gemaakt (oa voor 50¢) met logic en EXS24 ipv 'n MPC? Alle beats van Red Nose Distrikt komen uit 'n 2000XL, en zo zijn er nog duizenden voorbeelden.

...Net nog even alle voorgaande posts gelezen:

...Net nog even alle voorgaande posts gelezen:

Luister Enyo-Dog:
Okee, je bent pas 13 jaar dus je weet het allemaal nog niet zo goed (dat bedoel ik echt niet lullig), maar ik zit op dit moment 8 km bij je vandaan (in Buren), en ik krijg sterk de neiging om in de auto te stappen en jou even een draai om je oren te komen geven. En je vervolgens te laten zien en horen hoe hard 'n MPC2000XL kan rocken. Daar wil ik van af zien, als je de volgende dingen even goed in je oren knoopt:

- Het is niet de gear, maar wat je ermee doet !!!! (how many times we gotta tell you?)

- ALS JE MET EEN MPC2000XL GEEN DOPE BEATS KAN MAKEN KUN JE GEWOON (NOG) GEEN DOPE BEATS MAKEN.
Dat is niet erg, je bent pas 13, maar met het kopen van meer of andere gear schiet je dan dus geen fuk op. Zonde van pappa en mamma's geld.

- Als je zometeen met voor 10 mille aan hiphop-gear nog steeds geen rauwe shit kan maken, dan sta je pas echt voor lul. Zeker als je gasten tegenkomt die met 'n geleende W-30 van 'n paar knaken shit maken waar jouw beats bij verbleken. En die zullen er zijn.

- Vette hiphop maken gaat niet vanzelf. MET GEEN ENKEL APPARAAT. Als je denkt dat het je met bak X wel lukt als het je nu met die MPC niet lukt dan hou je jezelf gruwelijk voor de gek. Je moet het zelf doen. Platen luisteren, samplen, werken, werken werken.

- Lees het punt hierboven nog een keer. Het is de waarheid.

- KENNIS telt. Als jij 'Atomic Dog' hoort en denkt dat het van Dre gesampled is, of je hoort 'walk on the wild side' en je denkt dit is van Tribe, dan weet je te weinig. EDUCATE YOURSELF. Ga naar de bieb en huur daar alle hiphop CD's van je geboortejaar tot nu. Luister die shit totdat je 'n ons weegt, en check vervolgens al die platen waar je favoriete producers naar luisterden/van sampleden. Maak het jezelf makkelijk en haal gelijk die Dusty Fingers, Strange Games en Tribe Vibes series in huis. En alles van Parliament/Funkadelic, als je het oude werk van Dre zo dope vindt.
Ik kom je overhoren en als je 'n onvoldoende haalt jat ik je MPC.

- ERVARING telt. Iedereen maakt eerst 'n tijd beats die ruk klinken. Al doende leert men. Als jij na 'n maand met 'n MPC gelijk als DJ Premier klonk dan zou je een gruwelijk wonderkind zijn. Reken daar niet op. Die shit kost tijd.

- JE PLATENCOLLECTIE telt. Kant en klare hiphop samplesets zijn voor sukkels (oke, IMHO dan). Zorg dat je bergen oud vinyl hebt en ga je sounds zelf zoeken. Zit TripleJ daar nog bij de Agnietenhof? Ga platen kopen. Er zijn mensen die het anders doen, maar ik zou niet graag hiphop maken zonder m'n Technics en 'n berg platen. En dan heb ik het niet over het samplen van herkenbare loops.

Tot slot: je bent 13 en ik vind het dope dat je op zo'n jonge leeftijd al vastbesloten bent om hiphop-producer te worden. De posts in deze thread klinken hard, maar zijn wel de waarheid. Laat je niet uit het veld slaan.

bedankt voor de info lo-fi en de rest
maar zodat ik weet zit er geen platenzaak meer bij de agnietenhof
die tripleJ heet, maar ik zal een deze dagen er eens langs fietsen.
ok ze samplen en dat ga ik dan ook misschien doen van platen van N.W.A
of dj premier of dr.dre of van death row maar ik zal kijken
of ik ergens een goed koope 2de handse draaitafel van technics vind
en dan zal ik een paar oude funky hiphop platen scoren.*D
maar ik moet toegeven als ik de mpc3000 had gekocht voor de
features en dat ik er (gelijk) hits uit zal krijgen dat ik dan :stupid was geweest
maar ik zal je raad proberen op te volgen maar als ik meer veel meer
ervaring heb ga ik toch mijn eigen weg en koop ik bijv een tr-808
of een juno106 etc etc. :engel: :engel: :engel:

wesley

Vergeten we Grandmasterflash niet, Herbie Hancock Rock IT :)
Mel e Mel, Just Ice, Stetsasonic, Mantronix, Skooly D, The Skinny Boys, Eric B and Rakim, EPMD, Big Daddy Kane.

Om er maar een paar te noemen :D

Okee dan! Eindelijk wijze woorden, Enyo-Dog.

Verdiep je in je MPC, verbreed je platenkennis, en zorg dat je dag-in, dag-uit achter je sampler zit. It's the only way.

Een platenspeler is inderdaad wel essentieel (hoe wil je anders van vinyl samplen?), maar als je geen geld hebt voor 'n SL1200 dan kun je van 'n goedkope imitatie ook prima samplen, alleen echt scratchen zal lastiger zijn.

Trouwens, je favoriete hiphop-producers samplen is leuk, (bijv. om snel & makkelijk aan wat dikke drumsounds te komen) maar het wordt pas echt interessant als je verder gaat zoeken dan dat. Sample jazz, klassiek, filmmuziek, geluidseffect-platen, hoorspellen, experimentele synthesizer-platen uit de jaren '60, ga zo maar door. Vaak vind je de doopste sample-platen in de knakenbak.

Die eerste hiphop-producers hadden natuurlijk nog geen hiphop om van te samplen, maar zij sampleden de zwarte funk, soul en jazz waar ze mee opgegroeid waren: parliament/funkadelic, james brown, jack mcduff, marvin gaye, roy ayers, herbie hancock, ga zo maar door. Als je wil weten waar hiphop vandaan komt MOET je die shit luisteren. Er staat vast wel ergens een 'history of hiphop' online. Heeft iemand 'n goeie link voor Enyo-Dog?

Oh, wat Triple-J betreft, toen ik mijn platen daar kocht was jij ongeveer 3, dus de kans is groot dat ie d'r al lang niet meer zit! :) Sjezus wat ben ik oud.... ( 28 )

Check, tegen de tijd dat jij 18 bent heb je kilometers voorsprong op de rest. En dan heeft de MPC2000XL een old-school cultstatus! :)

naja draaitafel hoeft geen technics te zijn...als je pa een oude op de zolder heeft staan is die ook geod emt nieuwe naald hoor....en dan preampje van 30 euro....

ik begon zelf toen ik 15 was en in het begin klinkt alles kut....

maar als je nog vragen hebt voeg me toe op msn: kameraadchristov@hotmail.com

Word@lofi kant en klare kits van voor sukkels ook imho

Ik heb zelf een technics (type: geen idee, maar hij is direct-drive en hij doet 't prima) voor 35 euro op de kop getikt... ik gebruik hem om te samplen (daarnaast gebruik ik 'm uiteraard ook om gewoon m'n plaatjes mee af te spelen). Gaat prima...

HW

Hé, grappig!
Nou dan weet je wat je te doen staat: platenspelertje kopen en diggen in die crates!

wat je zegt lo-fi hij was dicht vandaag maar als ik morgen uit school kom om
13.00 uur dan ga ik gelijk ff kijken of ik wat funky platen zie, oke
en ik zal ook kijken of ik aan een 2de handse technics platenspeler kom
want ik heb denk ik het liefst een technics of een vestax.

wesley

Ik zou zeggen begin eerst ff rustig voor je het grote geld uit gaat geven..

TIP 1 Ga eens naar een Rommelmarkt dig (vakterm schijnbaar :D ) daar een goedkope platenspeler om voorlopig ff van te samplen voor nog geen 5 € (let wel op de naald) en trek gelijk wat platenbakken leeg daar (vooral met die donkere mensen erop ;) )

TIP 2 Denk niet te licht over scratchen dit is een vak apart en niet een kwestie van die plaat ff op en neer bewegen focus je eerst op 1 ding en dat zijn Raw,Funky,Dirty,Shit Beats (heeee weer een vakterm 8o) )
Voordat je je gaat verdiepen in scratchen

TIP 3 Is al gegeven ga van echte oude platen samplen en niet van je favo producers dit klinkt te bekend en is niet origineel

TIP 4 Kijk voor een cheapo effectenprocessor om eventueel je geluiden die je wil samplen daar eerst door te gooien kun je ook leuke dingen mee doen OF ga voor een FX Board voor in je MPC

TIP 5 Voor Synths kijk ook eens naar Software zijn leuke dingen in te verkrijgen ook gratis met goede kwaliteit

TIP 6 Denk over dit alles niet te licht misschien heb je talent en gaat het van een leien dakje maar de kans is er dat je door een flink leerproces moet voor je alles ECHT begrijpt
Beats maken is een kunst,Synths Proggen (vind ik ook een kunst) en Scratchen al helemaal
Nu kunnen wel allemaal waarschijnlijk wel de basics maar het begint pas leuk te worden voor jezelf en anderen als je UNIEK bent in wat je doet dus probeer zo origineel mogelijk te zijn !!!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt..

Ja in principe kun je van elke crappy draaitafel goed samplen, als er maar 'n goede naald op zit. Sommige cheapo rommelmarkt-tafels hebben onvindbare naalden nodig, maar die technics-imitaties kunnen allemaal de moderne DJ-naalden aan, dus da's soms handiger. Ook kun je op 'n redelijke direct-drive tafel (met slipmat) de plaat even tegenhouden om je sample te zoeken etc. en pitch control is soms wel handig. Ik heb laatst mijn twee soundlab (!) direct drives verkocht voor 100 euro per stuk en die waren echt prima om van te samplen.

Een cheap effectenbakkie is idd. ook wel leuk om erbij te hebben. En die kun je nu betalen want je spaart 'n hoop uit door niet voor die MPC3000 te gaan!

Tot slot voor inspiratie even 'n linkje naar een video-interview met twee gasten bij mij in a'dam die met weinig meer dan 'n MPC2000XL een van de vetste nederlandse albums van de laatste tijd hebben afgeleverd:
Red Nose Distrikt interview
(okee het is niet stricktly hiphop, maar toch)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back