Mensen met een TR-909 en/of TR-808 én TR-8 ?

Wie gebruikt dat nog? We gebruiken toch allemaal EDM kicks van vengeance..
Einde discussie dus..

ik zie het als een leuk speeltje dat aardig goed klinkt ook nog. Niet meer dan dat, snap eigenlijk niet al de negatieve energie die TRx0x eigenaren erin stoppen om het ding af te branden.
in een dubbelblind ga je ze echt niet uit elkaar houden hoor :D en in een mix al helemaal niet.

wie langs wil komen met z'n 808 / 909 en samen met mij wat files wil voorbereiden laat maar horen, dan stoppen dit issue voor eens en voor altijd naar bed....

Ik brand de tr8 iig niet af, ik ontken het wel als iemand zn ervaring niet gelijk is aan die van mij. Maar dat is meer ter informatie dan tegengas geven. De intentie was iig niet om iets waar ik nog nooit mee heb gewerkt af te branden. Wel heb ik uit interesse heel veel vergelijkingen beluisterd via oa youtube etc en daaruit blijkt dat het niet beter emuleert dan bijv een multi-sample pack. Als jij aangeeft dat het gelijkend is geef ik tegengas op de zelfde manier dan wanneer iemand zegt dat een HPF alleen het laag doorlaat ;)

Maare of het hetzelfde klinkt of niet (iedereen hoort blijkbaar andere details aan het eind) ik wil best een keer met die vieze oude 808 naar jou bling hok komen hoor :) zal ik dan pep en stroh-rum meenemen, jij heb vast wel jusdorange om te mixen gheghe :P 8o)

:okdan:

Ik brand de tr8 iig niet af, ik ontken het wel als iemand zn ervaring niet gelijk is aan die van mij. Maar dat is meer ter informatie dan tegengas geven. De intentie was iig niet om iets waar ik nog nooit mee heb gewerkt af te branden. Wel heb ik uit interesse heel veel vergelijkingen beluisterd via oa youtube etc en daaruit blijkt dat het niet beter emuleert dan bijv een multi-sample pack. Als jij aangeeft dat het gelijkend is geef ik tegengas op de zelfde manier dan wanneer iemand zegt dat een HPF alleen het laag doorlaat ;)

Maare of het hetzelfde klinkt of niet (iedereen hoort blijkbaar andere details aan het eind) ik wil best een keer met die vieze oude 808 naar jou bling hok komen hoor :) zal ik dan pep en stroh-rum meenemen, jij heb vast wel jusdorange om te mixen gheghe :P 8o)

:okdan:
Yep! For sure, gaan we ff lekker vergelijken en met een slok in je kraag klinkt het al snel goed :D laat maar weten.

kom maar ff langs met je echte 909 dan,...... owh... je hebt helemaal geen 909? of TR-8? :D

Nou Raph, ik ben met je eens dat ze erg op elkaar lijken, maar bijvoorbeeld de TR-8 hhats zijn echt niet zo fijn als bij de echte TR-808. Vind ik persoonlijk een van de grootste fouten..
Snare mist ook wel wat maar vind ik minder prominent aanwezig.

De TR-8 is ook een handy tool als interface met soft samplers trouwens..

tuurlijk is het niet identiek, maar niks wat een beetje pitch en EQ niet recht kan trekken.
het bereik van de 808 is wat anders, maar er zijn echt wel sweetspots waar ze 100% identiek klinken.
met de laatste firmware zijn de volumes ook per geluid instelbaar dus dat ze op de 808 harder gingen is ook al lang geen issue meer.

Begrijp me niet verkeerd, analoge bak, stuk nostalgie, individual outs allemaal mooi en begrijpelijk, maar blind in een mix ga je het echt niet meer horen, of je moet je druk gaan maken over zaken als het "stapelen" flangen van kicks, maar gewone recht toe recht aan patterns? kan me er niet druk om maken :D

ik zie het als een leuk speeltje dat aardig goed klinkt ook nog. Niet meer dan dat, snap eigenlijk niet al de negatieve energie die TRx0x eigenaren erin stoppen om het ding af te branden.

Oh, maar dat snap ik wel hoor!
Ga jij ff tegen die lui lopen zeggen dat die mooie, dure, vintage analoge rhytm composer waar ze 3 jaar voor hebben gespaard hetzelfde klinkt als een stuk plastic smd speelgoed van 350 eypo.
;)

Ik had wel zo een oud ding wat kuren had dus herken de snare of hihats.
Maarja, ding was niet goed, moest weg, nu heb ik betere gear wat niemand heeft ( repareerbaar voor mij en werkt perfect, beter dan die oude onherprogrammeerbare microcontrollers die ook kapot kunnen uit het begintijd van de MIDI ).

Iedereen gebruikt al jaren een sample van een sample van een 909,
wat is het nut nog om een neppe te kopen, als je zelf iets origineels kan bouwen, oh wacht je hebt geen soldeerbout of ... behendigheid, maar wel geld.

Alsof iemand niet tevreden mag zijn met een tr-8 :D

Ik heb 10 jaar een TR 909 gehad, het is mooi geweest toen de problemen kwamen en bleven (ja, en de crisis).
Als ik voor 350 euro een 2e handsje TR-8 kan scoren ben ik tevreden, liever dat dan (multi) samples of een faal als drumazon.
Over de tr 808 sounds kan ik weinig zeggen, zelf niet het origineel gehad.

En ook al ben je purist, er kan nogal een verschil zitten tussen een oud serienummer en een latere.
Als ik die van mij vergelijk met de droge sounds van de 909 die ook oa van paul elstak en clubheads/digidance is geweest is het net alsof die van mij onder een laag stof lag.

Laatst gewijzigd:
nu heb ik betere gear wat niemand heeft ( repareerbaar voor mij en werkt perfect, beter dan die oude onherprogrammeerbare microcontrollers die ook kapot kunnen uit het begintijd van de MIDI ).

dat klinkt spannend! vertelles!

tuurlijk is het niet identiek, maar niks wat een beetje pitch en EQ niet recht kan trekken.
het bereik van de 808 is wat anders, maar er zijn echt wel sweetspots waar ze 100% identiek klinken.
met de laatste firmware zijn de volumes ook per geluid instelbaar dus dat ze op de 808 harder gingen is ook al lang geen issue meer.

Weleens een pattern met sounds door de mix out van een 808 gehoord?

Nou Raph, ik ben met je eens dat ze erg op elkaar lijken, maar bijvoorbeeld de TR-8 hhats zijn echt niet zo fijn als bij de echte TR-808. Vind ik persoonlijk een van de grootste fouten..
Snare mist ook wel wat maar vind ik minder prominent aanwezig.

De TR-8 is ook een handy tool als interface met soft samplers trouwens..

Volgens mij kunnen de hihats van elke 808 anders klinken ... En al zeker als hier ooit aan gepruld geweest is ! Aan de cowbell kan je dit direct horen want die gebruikt ook 2 schmitt Triggers van het hihat circuit. Enkel deze 2 waren via trimpots tunable , de andere 4 kunnen door component toleranties op lichtjes andere frequenties afgesteld geweest zijn ... Wat dus voor elke 808 misschien wel een andere hihat klank kon opleveren ?

Het feit dat die tr8 hihats anders klinken hoeft dus zeker niet het resultaat te zijn van matige " modelling" ...

Het valt ten zeerste te betwijfelen of de minimale verschillen merkbaar zijn voor de uiteindelijke luisteraar van een volwaardige track die uit meer bestaat dan wat drumgeluidjes en een baslijntje met reverb, en of deze het überhaupt wel iets boeit. 99% van de luisteraars zal niet eens weten wat een TR-808 of TR-909 is. De overige paar procent verkeerd op de dansvloer in een dusdanige toestand dat het verreweg van belangrijk is. IMHO zijn de verschillen microscopisch en filosofisch van aard en maken alleen de fanatiekelingen zich druk om de verschillen. Het blijft toch fascinerend om te zien hoe mensen zich zo druk kunnen maken om de "analoogheid" van een paar drumgeluidjes in een kistje.

Exact, je zou eerder kunnen zeggen dat je een spectrum hebt waarbinnen iets een 909 of 808 is.
Als de sound goed is, is het goed. Als je afgaat op info in plaats van sound is bij voorbaat geen discussie mogelijk, ala religieuze trekjes.

Als jullie nu ieder een track maken met een TR8 of TR808? En die hier posten.. en dan gaan kijken wat de verschillen zijn qua klank en wat er nu wel of niet te pruimen is?

Dan heb je iig een einde aan:
• 'je hoort wel verschil want in theorie.......'
• 'nee je hoort geen verschil want in de praktijk blijkt...'
• 'persoonlijk vind ik de TR808....'
• 'persoonlijk vind ik de TR8....'
• 'je hoort verschil maar ik heb het er niet voor over om...'
• 'je hoort verschil maar ik heb het er wel voor over om...'

Dat is leuk voor jullie want je maakt weer eens track met dat ding ipv er over te praten..
Voor ons leuk omdat we kunnen horen of het allemaal wel zo dramatisch is allemaal....

:D

Laatst gewijzigd:
Back