Pakje niet aangekomen..

bazzie

No pain no gain
Hoi onlangs had ik hier een MSY2 verkocht voor de waarde van 35euro. Ik ging vanuit België naar het postkantoor om te verzenden naar NL. Omdat het zo'n klein pakje betreft vroeg de bediende, gewoon een brievenbuspakje (dus zonder Traceercode?). Ik zei liever niet ik wil graag de zekerheid dat het toekomt, dus met traceercode.

Na meer dan een maand zit het pakje gewoon ergens geblokkeerd in Antwerpen terwijl ik altijd dubbelcheck of ik alles juist ingevuld heb. Na veel gedoe en rondbellen en vooral wachten heb ik nu een mail gehad waarin men vraagt of ik het dubbeltje nog heb van het verzendpapier en zet u schrap een kopie van jawel, het kasticket :? Ik heb nog nooit eerder problemen gehad met het verzenden van een pakket naar Nederland (heb het al meer dan tientallen keren gedaan).

Bovendien denk ik dat ik recht heb op een minimale vergoeding afgezien van de waarde wat er eigenlijk inzat omdat dat een aparte verzekering is waar je dus ook voor moet bijbetalen.

Het kassaticket heb ik dus niet en het dubbel ook niet meer waardoor ik dus niks kan aantonen. Ik vind dit gewoon bullshit aangezien men zelf kan zien dat ik dit gewoon gepost heb via de trackingcode. Allemaal maniertjes dus van hun om zelf niet in de buidel te moeten tasten.

Mijn vraag is nu wat moet ik nu doen terug betalen aan de koper of is dit het 'risico' op verzending waartoe de koper zich verbindt. Iig ben ik blij dat het niet om een pakket van een aantal honderden euro's gaat. Post -en koerierbedrijven ben er alleszins klaar mee wat mij betreft. Vanaf nu enkel ophalen bij mij.

Ik ga nu eerst proberen om een vriendelijke mail te sturen dat ik dat allemaal niet heb en hopelijk komt er nog iets positiefs uit de bus ook al is het met een waterkansje.

Ik raad dus iedereen aan als je iets verzendt, voortaan gewoon alles bij te houden..

Hallo,

Dat is erg vervelend zeg.
Ik weet niet precies wat je gecommuniceerd hebt naar de kopende partij, maar wat ik regelmatig in advertenties tegen kom is dat er wordt aangeboden het item op te halen en als er verzending wordt gekozen het risico bij de ontvangende partij ligt.
Ikzelf doe dat ook altijd, maar vermeld dit (zo goed mogelijk, ik vergeet het ook wel eens) ook in het emailverkeer.

Los van bovenstaande zou ik voor 35,- eieren voor mijn geld kiezen en de kopende partij restitutie aanbieden.
Een goede naam komt te voet en gaat te paard... ;)

ik hou idd altijd die papieren rommel bij. Ik heb 2 * een brief gepost naar mijn werkgever toen ik thuis was met gebroken voet en rara die zijn ook nooit aangekomen. Volgende keer maak ik dus ook copy's van dokterbriefjes, ook voor 't ziekenfonds enz.

Even in het kort anders wordt het zo'n lang verhaal :)

Je bent volgens de wet aansprakelijk tot dat de koper het goed in goede orde in ontvangst heeft genomen.

De pakketdienst kan aansprakelijk gesteld worden mits het goed verzekerd is, zij zijn "normaal" beschermd via de postwet. Volgens mij is het wel zo dat je het moeten kunnen aantonen (probleem dus als je geen papieren meer heb) *niet echt handig

De koper zou idg dus zijn geld terug moeten krijgen omdat "jij" nalatig bent geweest (jij idg vanwege het zoekraken van het pakketje maar omdat je de contractant bent met het postbedrijf ben jij het rechtspersoon)

Resitutie dus (helaas)

Je kan het nog proberen bij het postbedrijf maar een trackingcode zegt niet zoveel en is niet rechtsgeldig en is alleen bedoeld om te tracken.

Misschien is er ook nog hoop dat het alsnog aankomt; ik had onlangs een pakketje wat er maar liefst een maand en een dag over heeft gedaan om van Nederland naar België te komen... Vanuit of naar andere landen heb ik nooit problemen gehad maar om de 1 of andere manier wil het met België nog wel eens extreem lang duren. Keep hope alive!

Heb je toevallig betaald met een bankpas? Dan kun je je afschrift gebruiken als bewijs van betaling en dus bewijs van verzenden :)

Warehousegroove heeft het overigens fout. Ten eerste word er onderscheid gemaakt tussen professionele verkoop (denk aan een webwinkel) of particulier. In het laatste geval geld het volgende:

Bij een verkoop van bedrijf aan consument is het bedrijf altijd aansprakelijk voor het kwijtraken.
Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.

Echter als de verkoper expliciet “op eigen risico van de koper” in de advertentie zet, dan verschuift daarmee het risico naar de koper want je mag als consumentkoper en -verkoper contractueel dat risico bij de consumentkoper leggen.
Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper.

Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied. Als aspirant-koper kun je dan maar beter zelf even navragen hoe de verkoper zich de aflevering had voorgesteld. En wel graag vóórdat je de koop sluit.

Als er niets vermeld is en geen navraag is gedaan, dan wordt het moeilijk als het product verloren blijkt te zijn gegaan. Ik zou dan beginnen met nagaan waarom de verkoper het product zomaar heeft verzonden (dat was immers niet expliciet gemeld). En ik hoop dat er dan eens wordt geprocedeerd zodat we weten waar we aan toe zijn.

Heb je toevallig betaald met een bankpas? Dan kun je je afschrift gebruiken als bewijs van betaling en dus bewijs van verzenden :)

Warehousegroove heeft het overigens fout. Ten eerste word er onderscheid gemaakt tussen professionele verkoop (denk aan een webwinkel) of particulier. In het laatste geval geld het volgende:

Bij een verkoop van bedrijf aan consument is het bedrijf altijd aansprakelijk voor het kwijtraken.
Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.

Echter als de verkoper expliciet “op eigen risico van de koper” in de advertentie zet, dan verschuift daarmee het risico naar de koper want je mag als consumentkoper en -verkoper contractueel dat risico bij de consumentkoper leggen.
Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper.

Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied. Als aspirant-koper kun je dan maar beter zelf even navragen hoe de verkoper zich de aflevering had voorgesteld. En wel graag vóórdat je de koop sluit.

Als er niets vermeld is en geen navraag is gedaan, dan wordt het moeilijk als het product verloren blijkt te zijn gegaan. Ik zou dan beginnen met nagaan waarom de verkoper het product zomaar heeft verzonden (dat was immers niet expliciet gemeld). En ik hoop dat er dan eens wordt geprocedeerd zodat we weten waar we aan toe zijn.

Leuk, maar dan treed dus automatisch de tweede regel in werking "Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken."

Boek 7. Bijzondere overeenkomsten
Titel 1. Koop en ruil
Afdeling 2. Verplichtingen van de verkoper Artikel 9 1. De verkoper is verplicht de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en af te leveren. Onder toebehoren zijn de aanwezige titelbewijzen en bescheiden begrepen; voor zover de verkoper zelf daarbij belang behoudt, is hij slechts verplicht om aan de koper op diens verlangen en op diens kosten een afschrift of uittreksel af te geven. 2. Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper. 3. In geval van koop met eigendomsvoorbehoud wordt onder aflevering verstaan het stellen van de zaak in de macht van de koper. 4. Bij een consumentenkoop levert de verkoper de zaken onverwijld en in ieder geval binnen dertig dagen na het sluiten van de overeenkomst af. De partijen kunnen een andere termijn overeenkomen. Op de termijn van dertig dagen is Verordening (EEG, Euratom) nr. 1182/71 (PbEG L 124) van de Raad van 3 juni 1971 houdende vaststelling van de regels die van toepassing zijn op termijnen, data en aanvangs- en vervaltijden van overeenkomstige toepassing.

Staat dus dat de verkoper is verplicht de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te dragen.
Het niet nakomen van de overdracht zal dan ook een in gebrekenstelling als navolging krijgen.
Het postbedrijf (3e partij) is contractant van de verkopende partij en daar heeft de kopende partij niets mee van doen mits hij/zij aangeeft een andere voorkeur te hebben (zelf een transporteur aandraagt) dan ligt de "aansprakelijkheid" bij de koper.
Gezien de verkoper een leveringscontract heeft gesloten met de 3e partij kan deze alleen (mits er een verzekering is afgesloten) de schade verhalen. * zie postwet
De koper zal dus in dit geval resitutie ontvangen van de verkopende partij (wat trouwens ook wel netjes is) aangezien hij/zij het goed niet heeft ontvangen. :koffie:

Als je het bonnetje niet meer hebt is dan een bewijs van een bankafschrift niet voldoende? Daar staat normaliter het bedrag en de naam van het kantoor op.

En als het zo belangrijk is voor ze dan moeten ze er zelf ook nog een overzicht van hebben. Kan je dat niet navragen bij het kantoor waar je het pakket verzonden hebt?

Wat je misschien ook nog kan doen is een of ander vervaagd bonnetje laten zien en zeggen dat het hun fout is dat ze zo'n slechte kwaliteit bonnen uitgeven! ;)

Hm, ik wist niet dat de verkoper verantwoordelijk zou zijn? Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat de koper verantwoordelijk is bij een tweedehands aankoop die niet kan worden opgehaald. Bij onduidelijkheid zou je nog kunnen voorstellen de kosten te delen en de helft van het aankoopbedrag weer terug te storten, onder het motto van 'gedeelde smart is halve smart' (als je er met de postservice niet uitkomt).

Als jij in de koop het versturen verplicht stelt, dan ben je daar als verkoper verantwoordelijk voor. Lijkt mij logisch.
Als je, wat normaliter is, het item ergens kan op halen en dit lukt je als koper niet en daarom als koper beslist dat jij het opgestuurd wilt hebben, dan is het de koper zijn probleem.

Wel naar het betreffende postkantoor ben ik geweest omdat ik contant betaald heb. Bij hun blijft iets niet meer dan een week in de computer wat had je gedacht. Afwachten dus.

mag ik nog opmerken dat een koop pas definitief is als er betaald is - daarvoor is er geen overeenkomst en dus ook geen verplichting...

Artikel 1583 van het Burgerlijk Wetboek stelt dat de koop tot stand komt door loutere wilsovereenstemming. Dit betekent wanneer er een akkoord ontstaat tussen de essentiële bestanddelen van het koopcontract, zijnde de eigendomsoverdracht en de prijs, de koop gesloten is.

ik vind persoonlijk dat je als koper verantwoordelijk bent voor het product tenzij je het verzekerd hebt laten opsturen dan is de verkoper verantwoordelijk omdat je er voor betaald hebt. moreel gezien. wat zijn de extra kosten?? 2 euro .. meestal geeft morele waarde meer aan dan juridisch want zo veel kost een product niet die zo eff laat opsturen. Een rechtszaak /kantongerecht is dan te prijzig.

Back