Ik loop tegen een muur: structuur en afwisseling?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Hallo

Ik zwoeg al enkele dagen (opnieuw) aan een nummer. Ik heb een drumboek voor patterns, helemaal uit de boek geprogrammeerd. Op die basis wou ik een nummer maken. Het zijn pakweg 40 patterns.
De structuur neem ik uit het boek om alles na elkaar te zetten. Nu worstel ik met wat ik moet gebruiken qua laagjes tijdens de verse / chorus / bridge.
Ik heb een heerlijk begin - dat zou dan de chorus zijn blijkbaar maar die is zo heerlijk dat ik die laag mis als ik 'm weglaat - voor de broodnodige afwisseling.
Anyway. Ik worstel dus met structuur en begrip hoe ik in een nummer variatie breng die toch als geheel lijkt.
Ik ken een producer die heel veel variatie gebruikt, maar dat lijken telkens andere tracks in één nummer.
Samengevat: wat is de term van mijn 'probleem' en waar kan ik me verbeteren in dit gebrek aan … 'vul term in'

Moet ik maar gewoon nummers gaan namaken? Geeft dat me het extra inzicht dat ik mis?

als je dagenlang zwoegt aan 1 hetzelfde nummer en er zit geen verbetering in zou ik helemaal opnieuw beginnen.
maargoed dat ben ik :koffie:

Maak gewoon een simpele basis kwa drums, grote blokken.
Daar je synths langzaam bij inbouwen.
Geluiden naar de breaks toe laten groeien, dus intenser of kleiner.
Dan drums varieren, fx's detaileren......

Ik heb een heerlijk begin - dat zou dan de chorus zijn blijkbaar maar die is zo heerlijk dat ik die laag mis als ik 'm weglaat - voor de broodnodige afwisseling.
Misschien is het helemaal niet zo erg dat je die laag verderop mist. Des te bevredigender is het als die laag later weer terug komt.
Zelf ben ik ook altijd op zoek naar eenheid. Je kan eens proberen om op een gegeven moment de bas de eventuele hoofdmelodie te laten spelen. Of juist het ritme van twee partijen omwisselen. Dat bevordert zowel variatie als eenheid.

Kan je hier anders een voortgang van het nummer posten?

even terug naar de basis:
je hebt een aantal patterns die je wil/van jezelf moet gebruiken in een nummer?
daar moeten dus een aantal elementen bovenop? een basslijn, een lead, wat pads, mallets etc?
en die wil je dan ook nog eens in een chorus/verse setting hebben? om uiteindelijk op een soort van pop schema uit te komen?
of wil je gewoon een dikke tribal maken die alleen maar opzwepend in intensiteit toeneemt
of weet je eigenlijk stiekem nog niet wat je exact wil? en heb je ff geen inspiratie?

Er zijn oneindig veel mogelijkheden, dus ik ga zeker niet opnieuw beginnen :)
Ik wil -denk ik - een 2elaag die zowel apart als samen werkt met t huidige. Wat langer aangehouden noten.
Kennen jullie flying turns - crash course in science? Daar herken ik geen typische structuur in, lijkt repetitief en blijft me toch boeien.

Born slippy van Underworld is een goed voorbeeld van een heerlijk tapijt dat je gaat missen en zo al snel verveling wordt omdat t niet meer terugkomt.

Iets laten horen? Er is nog niet veel. Pakweg 16 a 32 bars met onvoldoende afwisseling :) ik probeer t te delen voor t werk roept: nightshift is up

Here goes:

https://soundcloud.com/tired-ears/24-sept

Laatst gewijzigd:
Ik wil -denk ik - een 2elaag die zowel apart als samen werkt met t huidige. Wat langer aangehouden noten. p

pak die eerste laag s van die 32 maten
zet n par dingen uit
en maak er iets anders bij.. een b-stukkie als t ware
als je genoeg ingredienten hebt dan s wat gaan bouwen op een tijdlijn met wat je hebt
a stukje opbouwen
b stukkie erachter
overgang mooi gaan maken
en hops
dan ben je al gauw 2,5 minuut onderweg

een paar dingen uit: die laag is enkel een moog en een scheetje ms 20 - op 't einde de acid bleeps (moog) is nog iets - onvoldoende om al te gaan muten, vrees ik.
De inspiratie - achteraf gezien - kant die ik uitwil, blijkt dit nummer te zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=pJDx-1L3V9U

Ik luister naar meer dingen, oa love will tear us apart - joy division

ik zie weer veel standaard manieren, ga lekker experimenteren en conformeer je niet aan standaard muziekopbouw.. dat is het leuke van electronische muziek, experimenteren met geluiden en dingen doen die niet iedereen al doet

Misschien kan je de hoofdsynthpartij veel langer laten doorlopen. Je zou eens hierbovenop een 'tweede stem' kunnen zetten met een padklank bijvoorbeeld. Dus in plaats van c#-d#-e maak je er bijvoorbeeld e-f#-g# van. Deze toegevoegde klank laat je heel langzaam, middels cutoff, inkomen. Ik verzin maar wat.

Ik denk dat het mij minimalistische muziek de kunst is om de aandacht van de luisteraar steeds van de ene naar de andere laag te laten springen.

nou maak er dan nog wat meer lagen op in die stijl:)
je kan beter gewoon wat dingen proberen dan s gaan zitten nadenken over wat voor probleem je hebt lijkt me
anders ff wegleggen en er later mee door
er iig niet zoveel van willen!

o sorry ik had m nog niet gehoord die snip

wat mij betreft rammelt de beat nogal qua groove
ik vind eigenlijk alles een beetje vervelend klinken hehe
het is niet heel elegant allemaal

Grappig hoe smaken verschillen. Ik vind iets raar klinken inderdaad maar niet direct de drums. De ms20 zijn extra ben ik ook niet tevreden over. Is totaal nog niet wat t moet zijn. Ookal weet ik niet wat t moet zijn. Zien we wel onderweg.
Dank alvast, ik ga met deze info weer wat verder. Het is echt een enorme leercurve.

Ik zou eerst je drumtrack, voor mijn part 4 of 8 maten, goed strak krijgen voordat je verder gaat.
Je wilt afwisseling, terwijl je basis al rammelt; als je een lekkere basis hebt, al is het maar 4 maten, inspireert het meestal vanzelf.
Als je die strakke drumloop hebt, ga dan met je handen op je rug met de mond een melodietje of baslijn o.i.d. proberen te verzinnen. Wanneer je een sterke/leuke lijn te pakken hebt, ga je pas dit proberen na te spelen op jouw keyboard.
Op die manier zal jouw eventuele speeltechnische beperking jouw inspiratie/fantasie niet in de weg zitten (je moet wel niet te gemakkelijk opgeven wanneer blijkt dat je niet meteen kunt spelen datgene wat je kunt verzinnen).

Naarmate de speeltechniek beter ontwikkeld is, wordt dit gemakkelijker en kun je daarnaast ook al spelend en improviserend op ideeën komen en uitwerken.

Jouw fantasie is de enige bron van goede composities en die moet je niet beperken door praktische zaken (synths, sounds, techniek, etc.). Pas na dat het in jouw hoofd vorm heeft gekregen, ga je dat gieten in een bepaalde toon, instrumentatie, sound, etc.
Dan zal natuurlijk blijken dat van het originele idee in jouw hoofd, maar zo'n 80% in de praktijk realiseerbaar is ( in ons hoofd is alles mogelijk), maar dat is normaal.

De drum is dus niet strak momenteel? Ik heb m met step in maschine gemept als midi die de tanzbar triggert. Ik kan m niet strakker hebben. Of t moet een vertraging zijn omdat maschine de rest speelt en de drums dus nog een extern instr zijn die samen worden opgenomen in ableton. Ook dat is leercurve waar ik mee worstel, maar ik wijk af.

Ik probeer hopelijk deze week jullie raad uit.

Speeltechniek is het probleem niet: ik speel en sleep de midi vervolgens in maschine zodat t is wat ik wil. Sample dat en ga zo verder.
Het is eerder het verzinnen van een variatie in het hoofd dat t probleem is. Het is een muur, omdat ik de indruk heb dat lagen over elkaar kunnen gaan vloeken als ik noten combineer met de lagen die niet samen gaan.
Ik dacht t oon te omzeilen door de sequencer niet te manipuleren op toonhoogte, zodat telkens dezelfde toon gespeeld wordt, eender welke synth of octaaf ik speel. ( met de dark time)
Zo omzeil ik t risico op key clashing. Denk ik.

De beatnloopt idd gewoon niet dtrak, klinkt wua timing alsof die met hand zonder grid is ingeskagen

.
Het is eerder het verzinnen van een variatie in het hoofd dat t probleem is. Het is een muur, omdat ik de indruk heb dat lagen over elkaar kunnen gaan vloeken als ik noten combineer met lagen die niet samen gaan.

Dit is precies wat ik bedoel met het beperken van jouw fantasie; als je al tijdens het creatieve proces zorgen gaat maken of het misschien gaat vloeken, dan kom je inderdaad niet verder.
Als het zou gaan vloeken, merk je het vanzelf wel wanneer je het inspeelt en vaak is het een kwestie van even een paar noten aan te passen.

Tip:
Indien je meteen na het creeren van je eerste melodielijn, de bijpassende akkoorden erbij zoekt en opneemt, geeft dat ook de nodige basis en structuur waarop je gemakkelijker de overige melodielijnen en baslijn kunt verzinnen

Ik dacht t oon te omzeilen door de sequencer niet te manipuleren op toonhoogte, zodat telkens dezelfde toon gespeeld wordt, eender welke synth of octaaf ik speel. ( met de dark time)
Zo omzeil ik t risico op key clashing. Denk ik.

:?:? Dit stuk kan ik helaas niet volgen.

Als ik het allemaal zo nog eens lees klinske, laat tracks moeten maken maar even varen voor nu.
stort je eens op theorie d.m.v. van een simpel keyboardles boekje o.i.d. waar je gewoon vanaf de allereerste notenladder langzaam naar akkoordjes en de verhoudingen tussen 1/3/5/7/9 leert eigen te maken. dan leer je ook nog wat over majeur en mineur en ik garandeer je dat je ergens rond pagina 10 al weer barstensvol inspiratie zit. de "muur" is gebrek aan kennis. met een beetje pingelen kan je maar zo ver komen. zelfs als je jezelf wijs maakt dat je het allemaal wat abstracter wilt houden onkom je niet aan wat basiskennis.

Even puur over de beat, ik weet niet uit wat voor boek je die gehaald hebt, maar naast het feit dat meer basic eigenlijk niet mogelijk is, is de instrument keuze ook nog eens erg CASIO. En zoals al eerder aangegeven de timing is ECHT onaangenaam. Probeer eens te quantizen op een 16e grid. En pak eens een andere kit. klinkt het dan nog zo rommelig dan wordt het tijd om je setup eens na te lopen want dan gaan er een aantal zaken qua timing/sync flink over hun nek.

Laat hem eens een weekje liggen en begin aan een nieuw nummer
Volgende week gewoon eerst eens de schaar erin en die stukken die je goed vind wat gasn schuiven copieeren etc

Back