Ik loop tegen een muur: structuur en afwisseling?

die beat rammelt idd aan alle kanten, maar niet op de goede manier!
zorg dus eerst maar eens dat je die goed krijgt.

Daarnaast vraag ik me af, en dat bedoel ik serieus en totaal niet lullig, was je nuchter toen je dit maakte?

Daarnaast vraag ik me af, en dat bedoel ik serieus en totaal niet lullig, was je nuchter toen je dit maakte?

Ik ben bijna nooit "nuchter" als ik muziek maak......dus daar ligt het niet aan:)
Maar tjeuzus Joost, die beat rammelt echt aan alle kanten en dan niet op de juiste manier...
Als je niet hoort dat dit niet lekker loopt is er toch iets anders aan de hand.

Maak eens een gewone simpele strakke beat. 1-2-3-4 kick, 1-3 snare, en op 16de hats en laat dat dan horen, want nu klopt er geen jota van.

De beat is gewoon "out of sync".

Inspiratieloos? Doe dan dit:

a) Download een nummer die je leuk vindt
b) Plaats deze op je timeline in Ableton, in het arrangement view (session view is in dit geval niet zo handeg)
c) Tempo tappen (voor het idee, ongeveer hoe snel het nummer zou moeten, warpen is hier niet relevant maar wel handeg weer)
d) Plaats de markers: intro, verse, etc etc
e) Maak de sporen die je nodig hebt voor drums, synths, bass, arp en lead
f) Per vierkanten invullen, kies voor het geluid dat je leuk vindt

Let op: wat je kopieert is de structuur van het nummer en hoe die gemaakt is, niet de melodie of de akkoorden, tenzij je eerst natuurlijk wel een cover wilt uitproberen om te testen hoe het gaat.

De rest komt vanzelf, je steekt wel 90% energie van het werk aan het prutselen en 10% aan de feel, want als de basiskennis ontbreekt (zoals Raphie toch mooi omschrijft op zijn post) heb je je melodie in je hoofd maar dan heb je geen geluiden uit je gear.

Spreek uit ervaring!

Ik vidn de drums goed qua sound, het klinkt lekker underground.. ik vind het enkel wat abrupt wisselen.. maak eens blokken van 8 of 16 maten..

Ik neem aan dat je een track wil maken in de cold wave / minimal wave stijl.. qua sfeer klinkt het al goed..

er mist als eerste een lead melodie.. en ook de baslijn zou ik een melodie laten spelen.. in je huidige track gaat de track nog nergens heen.. is een vlak saai geheel..

luister hier eens naar voor inspiratie:

https://www.youtube.com/watch?v=28u7kWCuF24

https://www.youtube.com/watch?v=BLDLmknmtdI

https://www.youtube.com/watch?v=SqXkzSTNPtk

ik heb die demo geluisterd, het klinkt inderdaad alsof je half dronken minutenlang een beatje hebt zitten inspelen, daarbij geen rekening houdend met enige 4 kwartsmaat structuur en ook nog niet gequantiseerd :D

dat is leuk voor de alternatievelingen hier die hard zullen gaan roepen dat alles maar mag, maar als je het iets gestructureerder wilt aanpakken en iets herkenbaarder zou je kunnen beginnen met een basis groove van 4 beats die dan 1 pattern vormen. Dus heel simpel met kicks, highats en een clap op de juiste plek (gequantiseerd).

Dan wordt het leven ineens een stuk simpeler, de basis is er en biedt ruimte voor de vrije interpretatie eroverheen. Doordat de strakke structuur van je basis beat de fundering is van je vrije interpretatie kun je daarna vrij erover heen gaan spelen met de grooves elementen zoals snares, toms, percussie etc. Daarmee haal je je variatie en begint de saaie basis pattern ineens tot leven te komen. Die variaties hoeven niet gequantiseerd te zijn (alhoewel het beter is van wel in jouw geval omdat je er zo enorm naast zit kwa timing in je voorbeeld) en hoeven ook niet steeds hetzelfde te zijn (dus variatie mag) want de basis staat al.

Dan komt de baslijn en melodie, daar geldt hetzelfde voor, pak 1 simpele baslijn en zet die steady op je pattern, in het hoge register kun je dan alternatieve baslijnen en of melodie lijnen toevoegen. Een simpel truukje die vaak toegepast wordt is dan als je baslijn omhoog gaat in een pattern, dat je melodie lijn dan naar beneden gaat en uiteraard als de baslijn weer naar beneden gaat dat de melodielijn omhoog gaat.

Dan is de basis er voor structuur en afwisseling. Als je een vrije geest hebt en overal maling aan wilt hebben kun je alles verder vergeten en is je demo eigenlijk best goed want die houdt zich aan bijna geen enkele regel :D

dus het is een keuze :okdan:

Wave was inderdaad het doel. Ik ga eens een metronoom naast de tanzbar zetten en kijken of het daar mis zit. Ik ga er ook van uit dat jullie focussen op de synth lijn die verloopt en na een poos totaal fout loopt.
Het probleem met de synth is dat ik bv 16 bars heb, de drums zijn 2 bars. In maschine kan ik niet zomaar 2 bars met 16 bars combineren, hij maakt dan van alles 16 bars. Ik wou net een heel afwisselende drum erbij, daarom die 40 patterns.
Gevolg is dat de synth midi een sample wordt en ik heb problemen om die loop te doen kloppen, was 16 bars, ik maak 'm via een omweg toch met de 2 bar drums maar dat geeft me problemen met sync. Ik begrijp ook niet waarom een 16 bar copy paste niet sync blijft lopen met de rest. Is het midi die 'off zit' ik heb echt geen idee - het is allemaal nieuw voor me. hij verloopt inderdaad. Nu lijkt het bovendien dat de tanzbar niet alle percussie samen speelt, ik heb de indruk dat de snare te vroeg zit. Begrijp het allemaal niet hoe 't komt, ik zal vanavond de metronoom er een naast houden.

Maar jullie focussen op het totaal plaatje, ik weet ook wel dat 't nergens heen gaat, dat is net de muur :)
De sync problemen en foute loops weet ik hopelijk op te lossen. Dit is de allereerste keer ik probeer mijn analoog te koppelen aan maschine, ik hoop echt dat ik kan uitpluizen hoe ik de fouten kan voorkomen die ik nu heb.

Ivm de drum sound, ik vond dat net iets hebben, heb bewust zelf niet de jomox (808 -909 kloon) aan de praat maar de tanzbar. Ok, ik ben maar een noob, maar ik wou net eens iets 'anders' dan 4 to the floor, roland drums. Maar het is een bende, dat klopt helemaal :)

Het boek dat de drums omvat is net een 'probeer realistisch te drummen' drumcomputer opvatting. Dus net regelmatig variatie en oorspronkelijk niet op elke snare een kick. Maar ik loop dus onmiddellijk met het 'o jee, deze pattern krijgt cymbalen, misschien moet dan hier 't refrein komen'
Kreun

ok, ben er ongeveer achter wat er zo fout zat ivm de sync. Door mijn haast om iets te posten voor te gaan werken, niet gezien dat 't project opende op een verkeerd tempo. De samples draaiden op 1 a 2 bpm verschil tov de drums. Het is nog niet perfect maar al veel beter zo (mag ik hopen, kuch bloos)

Dus ik heb enkel de sync aangepakt, de rest is even erg als ervoor :-D

http://soundcloud.com/tired-ears/25-sept

Wave was inderdaad het doel. Ik ga eens een metronoom naast de tanzbar zetten en kijken of het daar mis zit. Ik ga er ook van uit dat jullie focussen op de synth lijn die verloopt en na een poos totaal fout loopt.
Het probleem met de synth is dat ik bv 16 bars heb, de drums zijn 2 bars. In maschine kan ik niet zomaar 2 bars met 16 bars combineren, hij maakt dan van alles 16 bars. Ik wou net een heel afwisselende drum erbij, daarom die 40 patterns.
dat mag geen enkel probleem opleveren, als je 8 keer die 2 bar drums gebruikt zit je ook op een 16 bar drumpattern die samenvalt met je synth. die 40 pattern opmerking snap ik niet.

Ivm de drum sound, ik vond dat net iets hebben, heb bewust zelf niet de jomox (808 -909 kloon) aan de praat maar de tanzbar. Ok, ik ben maar een noob, maar ik wou net eens iets 'anders' dan 4 to the floor, roland drums. Maar het is een bende, dat klopt helemaal :)

Het boek dat de drums omvat is net een 'probeer realistisch te drummen' drumcomputer opvatting. Dus net regelmatig variatie en oorspronkelijk niet op elke snare een kick. Maar ik loop dus onmiddellijk met het 'o jee, deze pattern krijgt cymbalen, misschien moet dan hier 't refrein komen'
Kreun
Zo werkt het niet, je maakt geen compositie op basis van gebeurtenissen in een drumpattern die je hebt gemaakt, maar normaliter maak je de compositie gebaseerd op de time signature die je voor je track hebt gekozen. Dat is ook waar het misgaat in jouw patterns, die volgen geen time signature patterns (je mag er overigens best meerdere door elkaar heen gebruiken, maar dan moet je wel weten wat je doet). Een time signature geeft eigenlijk het ritme aan van je track, bij afwijkende timesignatures kun je dan bijvoorbeeld tempo en positie wisselingen krijgen waar jij naar op zoek bent maar die toch kloppen in de track.

Dat maakt het direct dat een nummer rommelig of niet kloppend klinkt. De meest gebruikte time signature is 4/4 Die is lekker simpel en is direct voor iedereen herkenbaar. Het is heel mooi dat je daar probeert uit te breken maar dan moet je de basis wel eerst volledig onder de knie hebben voordat je strakke nummers kan maken in andere timesignatures.

Een compositie (ook wel arrangement genoemd) bestaat uit een aantal herhalingen van je patterns in een timesignature. Iemand gaf hier de goede tip om een bestaand nummer in ableton of iets anders te gooien en dan op te schrijven hoeveel maten een intro, verse, refrein, bridge en outro duurt in een nummer. Dan ben je al een heel eind voor structuur in je track, want dan is het een kwestie van de pattern gebaseerd op je timesignature even zovaak te herhalen als het aantal maten wat je hebt opgeschreven. Dan is het slechts nog een kwestie van het toevoegen en weglaten van onderdelen in je drums en andere sounds op de juiste plekken en voila dan heb je al een song te pakken.

De volgende stap wordt dan dat je andere timesignatures gaat gebruiken, bijvoorbeeld 3/4, 6/8 of zelfs tripple based ritmes als 9/8, luister maar eens naar de vierde symphony van Tchaikovsky, daarin hoor je heel goed wat voor effect een 9/8 maat op je muziek kan hebben.

Maar zover ben je nog lang niet, eerst zorgen voor de basis kennis en skillset op basis van een 4/4 ritme. Pas dan snap je de samenhang in andere exotische ritmes, dat realistisch drummen heeft overigens niet zoveel te maken met maar wat doen op de drum computer, realistisch drummen (dus de machine feel weghalen) doe je door de posities en velocity van noten te varieren binnen een bepaalde marge waardoor het begint te leven. Iedere echte drummer heeft zijn eigen marge stijl, wat veel producers doen is van platen die ze mooi vinden kwa groove de groove eruit analyseren naar een quantiserings template en die laten ze dan los op hun eigen drumpatterns waardoor deze groove ook in hun patterns zit. Andere truuk is om je DAW dit te laten randomizen in realtime (cubase kan dit bijvoorbeeld) waardoor elke keer als je de track afspeelt de drums iets anders grooved.

Bovenstaande is best droge kost natuurlijk, maar je zult iets van deze materie moeten snappen als je gestructureerde tracks wilt maken met vrij invulbare drums.

realistisch is ook dat een drummer maar 2 handen en meestal 1 voet gebruikt
je patterns zouden dus kunnen worden uitgedund tot wat je ook alleen maar zelf kan spelen met sticks
maar qua feel is er een verschil tussen een groove en een dronken drummer
en zoals quifster al aangeeft, dit staat weer voledig los van time signatures....
en ook voor andere time signatures is het handig om deze om de 16/32/64/128 maten weer te laten oplossen in 4/4e

dat sowieso, keurslijf is niet nodig, maar zie bovenstaand meer als kapstokjes, waar je de problemen waar je tegenaan loopt mee kan oplossen. in muziek zit ALTIJD een vorm van wiskundige wederkerigheid / balans. die kan erg simpel of juist complex zijn, maar als die ontbreekt klinkt het ALTIJD vreemd.

leg hem effe apart :)

je moet ook wel een beetje kunnen aanvoelen wat klopt en wat niet klopt met muziek maken..

Net als met koken.. dan gooi je ook geen verse haring door je shoarmaschotel..

klinske, doe je ding gewoon :okdan:

Quifster heeft een hele mooie omschrijving geplaatst om juist de TS te helpen naar de goede weg (en indirect ook andere mensen die wellicht interesse hebben om dit soort dingen, zoals ik).

Juist om "gewoon je ding doen" heb je de basis nodig. Een drum-pattern creëren is niet zomaar samples laden her en der en laten spontaan lopen voor een realistisch geluid. Een drummer in een rock-band is net even zo strak als een drumcomputer. Hoe kan dat? Er is natuurlijk een "error" marge, dus een drummer met twee handen en een voet maakt ook wel eens af en toe een foutje, maar het blijft in het tempo/metronoom.

Als je denkt "okay, ja in een DAW is het allemaal te-erg strak en je wilt toch een "live feel" uitvoeren, dan kun je binnen je patterns of de samples bewerken of de humanize quantiseren gebruiken, het blijft strak maar toch net even spontaner.

Wave-ish tracks hebben vaak de "reverb-gate" truck in de snare en percussie-panning is meestal de afwisselende factor.

Tot slot: je vraagt dus "structuur en afwisseling". Eerst structuur. Binnen structuur heb je al afwisseling genoeg.

Hope this helps.

Wat een heerlijk draadje is dit aan het worden :).

Ik heb nog geen van beide snippets beluisterd, ga ik zo doen. Het lijkt er nu op dat je eerst je drumtrack in orde wilt krijgen voor de gehele track, klopt dat? Of dat je dus eerst de gehele structuur helder wilt krijgen voordat je de rest gaat invullen. Is bij mij ook vaak een issue hoor.

Ik pak dan gewoon een ander spoor, drumtrack uit, en ga kijken waar dat spoor naartoe gaat. Kan een bass zijn, pads, of misschien gewoon percussie. Maar goed, ik realiseer me ook dat er veel werkwijzen zijn. Misschien aardig om de verschillende opties die hier zijn genoemd los van elkaar uit te proberen?

Als je echt die losse drum sound wil hebben zoals veel 80's bands hadden, zoals bv Joy Division,
dan zou ik de drums volledig met het hand, en dan ook de HELE track, zelf inspelen.
Zo deden ze dat ook, akoestisch of electronic drums, dat maakt niet uit.
Op die manier behoud je de feel van een human drummer.
Punt is nu natuurlijk, hoe strak kan je drummen? En heb je een (electronic) drumkit?

dat sowieso, keurslijf is niet nodig, maar zie bovenstaand meer als kapstokjes, waar je de problemen waar je tegenaan loopt mee kan oplossen. in muziek zit ALTIJD een vorm van wiskundige wederkerigheid / balans. die kan erg simpel of juist complex zijn, maar als die ontbreekt klinkt het ALTIJD vreemd.

ja helemaal mee eens :)

als je ook een strakke beat kan maken maar deze wiebel met opzet hebt gemaakt is het ok toch?
zoniet, ga dan eerst simpele dingen proberen, een house beat of zo, de variatie in kick snare is natuurlijk suf maar met de percussie kan je zo gek doen als je wilt.
voor je synth moet je gwoon even een kijkje nemen naar een toonladder, fototje van de toetsen die je kan gebruiken boven je synth en je kan oneindig veel variaties maken.

Back