Ik loop tegen een muur: structuur en afwisseling?

Het boek kan je online lezen, hier,

http://www.slideshare.net/flebbo/dr...ete-guide-to-program-and-think-like-a-drummer

heb het helemaal ingesteld incl structuur van alle patterns, enkel de conga's heb ik gemute (vind ze slecht klinken) en ik mis ook wat hats (dansbeer heeft er niet zoveel als er in 't boek gebruikt worden)

Het gaat 'm om "geen saaie patterns gebruiken die je als niet-drummer zou maken"
Ik wou eigenlijk, zoals ik jam, een drumbak mat patterns doen lopen en me focussen op de rest. Tijdens mijn jams moet ik me te hard focussen op patterns wisselen vd drums en dat dacht ik zo te omzeilen.
Ik weet niet of al wie hier zo fraai antwoord (waarvoor hulde!) ook de track(s) heeft gehoord, heb de indruk van niet altijd.

Met basis 4 to the floor te willen omzeilen bedoelde ik "mijn saaie patterns omzeilen' en dus niet 6/8 of 3/3 gaan maken enz maar gewoon niet boem tak boem tak.
Dus ik heb de patterns en structuur vd song op 't einde vh boek gebruikt als basis. Vermits ik dat op de step seq van maschine deed, kan ik me niet voorstellen dat het 'naast de maat zit' tenzij er midi problemen en latecy de boel verpesten. Of er een foutje in sloop. Wat je hoort lijkt me eerder ongebruikelijk qua 'structuur' of - VOORAL- mijn synth samples die naast de maat (gaan) lopen.

Jullie spreken echter over losse drums die jullie horen, misschien mis ik dat - ik hoor enkel synths die verlopen.
Ik ga echt twijfelen aan mezelf hier…

Ik kan 'm niet 'effe apart' leggen want ik brand om er aan te werken. Ik vertrek dinsdag op reis en zal alles al veel te hard missen. Ik brand vooral om een gevoel te bereiken dat ik begrijp wat er loos is, eerder 'kan ik niet rusten' - ik voel me momenteel 'onbekwaam' en kan het eigenlijk niet geloven dat ik 'onbekwaam' ben: ik ben al 20 jaar DJ, mix wals, pop, dance, foxtrot, rumba's op beat en dan nu hoor ik mijn eigen track niet in de soep lopen qua beat? Dat is een grote pil om te slikken.

Woont er niemand nabij die wat kent van sequencers enz die even kan kijken bij me thuis waar het scheef zit met deze track en de setup (met maschine als seq, analoge hardware en als opname ableton) ? Ik woon in het Antwerpse.
Mag tegen betaling.

Klinkske, probeer er niet gefrustreerd door te raken, de oplossing komt vanzelf.

Als ik je tweede SC voorbeeldje beluister hoor ik nog steeds dat de hihat niet netjes samenvalt met de kick op de 1e bv of de snare op een andere plek. Misschien zit daar het probleem. Of heb je een hele rare swing parameter erop zitten?

Dank, ik had geen idee maar er zit blijkbaar 5% swing 1/8 op de tanzbar 'group' - dus vermoedelijk op alles 5% swing qua drumbak (valt het dan wel zo op vraag ik me dan weer af als ALLES het heeft). Ik gebruik sinds kort maschine 2 en ben dat nog aan het leren, verschil tov eerste versie leren en alles opfrissen, lag jaar stil met maschine en op mijn leeftijd onthou ik alles niet goed.
Ik ga zelf eens luisteren naar de verschillen als ik aan de swing draai. We zijn hopelijk een stap verder. Dank

Welke beat uit het boek? Ik heb alle patterns gemaakt uit 't boek. Vanaf blz 20, gans de 'oefening'. En vervolgens achter elkaar geplakt in Maschine zoals blz 49 in 't boek. Enkel de Intro en chorus heb ik één pattern weggelaten en de bridge is verdubbelt in lengte.

Ik kan eventueel - denk ik - de tanzbar zijn noten omzetten naar midi met ableton, en dat delen met je (als de software het tenminste goed ontleed)
In maschine kan ik alle patterns niet in één gooi als midi exporteren, enkel pattern per pattern en dan mis je nog de volgorde die ik gebruik. Teveel tijdverlies he, om dat thuis te gaan gebruiken zoals het hier is.

Swing lijkt mij eerlijk gezegd niet het probleem te zijn. Die kick en snare lopen niet lekker op de tel. Die snare komt op elke tweede tel, dus lijkt swing niet het probleem te kunnen zijn.

Daarnaast lukt het me niet "mee te tellen". Volgens mij komt dat doordat je "blokjes" niet kloppen in die zin dat je niet keurig uitkomt op 16 maten. Het klinkt alsof je verschillende sporen hebt gebruikt waarvan de ene rondjes maakt van 16 en de andere rondjes van 17 of 18 of zo. Voor het goed kunnen horen, zou je eigenlijk je synth even moeten muten en dan opnieuw posten. Is dat een optie?

Ik heb net een track opgenomen met de swing op nul. 0 dus.
Een wereld van verschil! Ik heb ze zo meteen naast elkaar staan op SC dan hoop ik 't verschil duidelijk te horen - uiteraard post ik de link.

Mocht 't nog nodig zijn, ik kan vanzelf iets uploaden zoals je wil, even een part muten is eitje.

Hier is de link. Ik luister zo dadellijk even naar die pattern die hierboven staat voor me.

http://soundcloud.com/tired-ears/26-sept-no-swing-to-the

:okdan:

O, ik heb de patterns trouwens volledig laten uitspelen, de liefhebber kan na een poos dus de naakte tanzbar horen, de synths houden na pakweg 1 min 30 op met spelen.
Het lijkt een ander nummer hé? Ik geloof mijn oren ook niet :-D

Ik ben nog meer verbaasd: als ik een oude versie open, zie ik ook 85% swing instellingen. Vermoedelijk heb ik een keer ipv tempo, swing gemanipuleerd op de maschine controller zonder dat ze weten (die waarden zijn meestal niet zichtbaar op 't scherm)

Wel heren, als dit - in jullie oren - wel helemaal steek houdt heb ik oa geleerd hoe raar swing doet en kan dat weer dienen als een variatie :)

Nog even onder voorbehoud alvast een hele grote dank je wel. (ik hoop dat 't opgelost is, maar vrees dat mijn synth loops nog TLC nodig (gaan) hebben in de toekomst.)

Ik heb net een track opgenomen met de swing op nul. 0 dus.
Een wereld van verschil! Ik heb ze zo meteen naast elkaar staan op SC dan hoop ik 't verschil duidelijk te horen - uiteraard post ik de link.

Mocht 't nog nodig zijn, ik kan vanzelf iets uploaden zoals je wil, even een part muten is eitje.

Hier is de link. Ik luister zo dadellijk even naar die pattern die hierboven staat voor me.

http://soundcloud.com/tired-ears/26-sept-no-swing-to-the

:okdan:

top hoor, zo klinkt die inderdaad goed :okdan:

nu alleen de baslijn nog in sync met je drums

hatsa

Dank voor je pattern, spijtig dat die pattern al weg is én niet in de "song' blijkt te zitten op blz 49
Ik schrok me een aap toen na die ene pattern je eigen nummer de kamer door dreunde, wat een sound :dj:
Moet ik duidelijk eens verder luisteren :koffie:

....................heb ik oa geleerd hoe raar swing doet en kan dat weer dienen als een variatie :)

Wat je hier ook hebt geleerd (is ons allemaal vroeg of laat eens overkomen), is hoe het menselijk brein ons soms voor de gek kan houden. Doordat je het hebt ingetypt in stepmode vanuit het boekje, overtuig je jezelf dat wat je hoort, ook klopt.

Wie herkent niet het draaien aan een plugin, EQ, e.a., het geluid te horen verbeteren, alleen om er achteraf achter te komen dat het hele apparaat helemaal niet ingeschakeld stond?:frons:

Ik ben blij dat je eruit bent. :)

dat mag, doe maar macmiata apekrul heet post punt c0m

Ivm de tweaken aan iets dat niet aan stond, done that this year too. And enjoyed the sound. Kuch :)

Ok, eigenlijk kan nu 't topic beginnen ivm de muur, of zou de drum die nu klopt me beter op pad helpen :) Jullie hebben die drum swing ontmaskert. De sync die eerst scheef liep was enkel enkele minuten vlak voor 't werk door een over het hoofd geziene parameter om ff rap iets te sharen.
Hopelijk heb ik dit weekend tijd om me er op te leggen, ik post nog wel iets als er iets extra komt, voor de reis, dinsdag.

LOl ik onthou ook dit erbij ivm je Aha:

Het verschijnsel komt volgens sommigen niet alleen bij mensen voor, maar ook bij hogere mensapen.

Back