analoog klinken ?

Aangezien ouwe rotzooi zoals een Minimoog componenten bevat die nogal temp en humidity gevoelig zijn,
zweven de stemmen "veel meer" dan een ultra-rock solid digi controlled synth.
Op een of andere manier klinkt deze subtiele zweving erg lekker en ik ben denk ik niet de enige.

Het is natuurlijk niet per se de oorzaak van "lekker klinken", want moderne analoge synth zijn behoorlijk stabiel te noemen.

Aangezien ouwe rotzooi zoals een Minimoog componenten bevat die nogal temp en humidity gevoelig zijn,
zweven de stemmen "veel meer" dan een ultra-rock solid digi controlled synth.
Op een of andere manier klinkt deze subtiele zweving erg lekker en ik ben denk ik niet de enige.

Het is natuurlijk niet per se de oorzaak van "lekker klinken", want moderne analoge synth zijn behoorlijk stabiel te noemen.

Ter aanvulling (beluisteren op HQ met je ogen dicht):

Blijft lastig om geluiden precies 1:1 te krijgen.

Laatst gewijzigd:
Leuke test Levka! Maar niet echt moeilijk :)

De Pro 8 klinkt toch een stuk scherper, denk dat ie voor polyfonie wel eens beter (lees makkelijker) in de mix kan liggen.
In het laag vind ik de Pro 5 dan toch weer mooier en dat terwijl het echte sub laag toch niet heel verschillend lijkt met de Pro 8.
Vond bij het een na laatste voorbeeld de Pro8 wel echt belabberd hol klinken. Een veel groter verschil dan de andere voorbeelden, misschien toch ook een beetje instellingen.

Ter aanvulling (beluisteren op HQ met je ogen dicht):
Blijft lastig om geluiden precies 1:1 te krijgen.

Mooie voorbeelden. Ik vind ze beide wel okee klinken, maar goddamn,
die ob8 klinkt gewoon 2x zo lekker als de dsi!

Als een va te hol klinkt draai ik gewoon de bas lekker open op mn analoge mengtafeltje (mackie). Dan merk je er weinig meer van hoor.. toegegeven bij bijvoorbeeld de tb3 moet ik de bas FLINK open draaien om ervoor te zorgen dat 'ie niet compleet weggeblazen wordt door mn xoxbox.. then again.. waarom geen va's nemen (lekker cheap).. die tafel doet een hoop wonderen hoor.. ik heb het idee dat de keuze van tafel veel goed maakt iig.

klopt, gewoon anders en profiteer van beiden.

Hier kan ik inkomen.
voor de rest vind ik het lastig door de welles nietus over analoog en digitaal te lezen ivb met het topic gaat over hoe je analoog zou kunnen klinken, niet over analoge synths versus digitale synths.
Stel je gebruikt helemaal geen synth in je nummer, dan zijn er toch ook andere methodes om een analoge vibe mee te geven ? Could be wrong .

met de huidige 24bit,28khz converters en lage latency kan je zoveel kanten op met het geluid dat je ook een "analog feel" kan creeeren.
beetje ruis, wat onregelmatigheden , meerdere oscilators heel subtiel erbij om een volle golfvorm te krijgen, vooral goed luisteren wat je doet. het is complex, maar klinkt alsof het simpel is. dat krijg je pas als je vooral allerlei dingen doet zo, zodat je ze net/ net niet hoort.
daarnaast kan inderdaad een stukje analoge randapparatuur zoals een mengtafel, eq, of veergalm of bandecho ook veel bijdrage aan de feel.
kortom je kan zeer aardig in de richting komen.
namaken van een minimoog filter en oscillator of jp8 filter en oscillator is echt wel een stuk uitdagender en altijd alleen bij benadering

Ik vraag me af, waarom kan digitaal niet gewoon digitaal klinken? wat is daar mis mee?
waarom toch altijd die "het is digitaal en maakt analoog overbodig" alsof het ultieme succes van digitaal het matchen van analoog moet zijn of zo...
Ik vraag me nog steeds af, na 7 pagina's discussie over analoog/digitaal, wat men met "digitale klank" bedoelt. Ik vind een DX7 soms even analoog klinken als een Minimoog, als je bepaalde typen geluiden maakt. Natuurlijk kan een DX7 niet de boel dichtsmeren zoals een Minimoog.

Het analoog klinken heeft volgens mij met compressie/limiting te maken. Limiting/compressie produceert hogere harmonische wat het oor als "vet" ervaart. De limitting/compressie gebeurt dan al bij de analoge componenten oscillator en filter, voordat het naar de versterker trap gaat in de analoge synth. Digitale synths is dit moeilijker bij te verwezenlijken. Misschien bij iets als Reaktor dat je dit wel kunt verwezenlijken. Door compressie/limitting te introduceren in de componenten oscillator en filter. En dat deze afhankelijk zijn van de tijd(dynamische compressie).

Digitale klank? Alles wat we tegewoordig opnemen en weergeven is digitaal, praktisch alles. Behalve vinyl en compact cassette gebruikers zullen nog analoog kunnen weergeven. Natuurlijk hoor ik ook wanneer iemand een plugin of VA heeft gebruikt. Er zijn ook geluiden die je volgens mij ook niet kunt maken met analoge synths. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de hoofd melodie vanaf 0:59 in deze remix:. Het zijn soms van die vervormde, vol met effect gepropte sounds die met digitaal het beste eruit komen. Dit is mijn persoonlijke mening, welliswaar.

Is "digitaal klinken" misschien het gebrek aan ruis? Kan best, want een DX7 is ook een ruisbak, en toch kan die "vet" klinken?

Ik ben geen voorstander van het een of het ander. Ik kan ze beiden gebruiken. Ik ben een fan van JD-990(puur digitaal) en van JX-8P(analoog/hybride). Maar ook van een VA als de Alesis Ion en Korg Z1.

Deze discussie gaat niet over dat digitaal beter of slechter is dan analoog. Deze mensen hebben de discussie niet begrepen. Het gaat erom dat digitaal ook analoog kan klinken mits goed uitgevoerd.

Mensen die geheime truuken hebben en deze niet delen, hebben het ook niet begrepen.

We willen dus weten wat nodig is om mooie levende patches te creeeren die analoog klinken.

Reactie op JugJug

Reactie op JugJug

Zoals belooft hier een soortgelijk stukje maar dan op een analoge bak. Dit is recht uit de synth (xenophone), zonder bewerking verder. De xeno heeft ingebouwde digitale fx die over het verder volledig analoge signaal heen gemixed worden.

Attachments

• analog%20test.wav
    8,1 MB · Bekeken: 206
We willen dus weten wat nodig is om mooie levende patches te creeeren die analoog klinken.
je heb gelijk ook, zal duit in het zakje doen vzv ze niet al genoemd zijn
Analoog klinken:

- Voorkomen dat het niet-analoog klinkt ; klinkt wat flauw maar toch. Alle digi effecten eraf, het geluid afslanken tot wat een analoog ook zou kunnen / niet zou kunnen. Is het dan te dun? Doen wat je met een analoog ook zou doen --> Layeren <-- is een analoog effect.
- Klinkt bij die VA die je bezit een bepaalde feature te digitaal, bijv. de FM, de portamento, de sequencer.. whatever. Als er iets is wat het analoge doet verminderen --> vermijden, omzeilen, etc
- Opnemen op tape recorder
- Re-Ampen
- Vintage effecten (tape echo)
- Liever Layeren om breedheid te krijgen dan gebruik van chorus / enhancers
- Bewust ontstemmen / valsigheid
- Speelstijl ; proberen te doen alsof je op een "slecht" en oud klavier speelt van een analoge bak. Bijv. jezelf bewust beperken met 3 octaven, houteriger spelen als dat het gladde goede klavier van de VA je toelaat, enz. Dit is voor mij 1 van de belangrijkste tips, de speelstijl.. bedenk dat je door analoge bakken hun uiterlijk, klavier, e.d. kan worden 'aangezet' cq uitgenodigd om bepaalde dingen te spelen. Dat zou je kunnen misse met een VA -zeker als die in het rack hangt of in je PC draait-, met dat besef dus bewust zelf de beperking inbrengen, alsof..
- Bewuste beperking in z'n algemeenheid
- Gebruik van extern Analoog filter op digitale geluidsbronnen ; het filter lijkt van enorme invloed op het analoge karakter

Laatst gewijzigd:
Nog 1 ding mbt analoog digitaal wat ik kwijt wil :)

Voor een goed klinkende VA, of nabootsen analoog in zijn algemeenheid, denk ik inderdaad dat je iets moet maken wat je eigen (of ieders) voorstelling te boven gaat. Een constructie die je voor slechst 95% overziet.. de rest is.. hoe de wind staat zegmaar.

In het analoge domein zijn er zo gruwelijk veel (mini-)variabelen die opgeteld het charmerende resultaat geven, met dat gegeven kom ik tot die conclusie (de som is meer dan het geheel der delen). Je zal iets moeten maken, waarvan je van tevoren nog niet weet wat de uitkomst is.. en hoe doe je dat in het digitale domein? Waar het juist draait om de uitkomsten van sommen?

Dat gaat véél verder dan het tactisch hier-en-daar toevoegen van gelimiteerde cq "gecontroleerde" random.. het gaat om de gehele constructie.
Wie wilt er nu een digitale synth die van de een op andere dag anders kan reageren? Dat klinkt als instabiel en dat willen we toch niet?? (ok, mss dachten ze dat bij de virus ti, blofeld :D srry )

Moet je dan een digitale synth maken met een knopje "Doe het vandaag eens anders" of "Wees eens onaardig, en stem de oscillators slecht vandaag"?
Hoe gek dit ook klinkt, zou niet weten hoe anders? Hij zal dat moeten meenemen in de opstart parameters in het fundament vd programmatuur, en je wilt het niet altijd denk ik.

Wat we dus onbewust mooi vinden, moeten we nu bewust gaan toevoegen (of weglaten).. dus ook de nukken en grillen van de analoge bakjes, alles dus.
Om diezelfde reden denk ik dat een mens nooit succesvol zichzelf kan namaken.. we zullen blijven vallen over de onvolkomenheden die we graag willen verbeteren << We kunnen het simpelweg niet laten (noch de imperfectheid omarmen)

Laatst gewijzigd:
Nog 1 ding mbt analoog digitaal wat ik kwijt wil :)

Voor een goed klinkende VA, of nabootsen analoog in zijn algemeenheid, denk ik inderdaad dat je iets moet maken wat je eigen (of ieders) voorstelling te boven gaat. Een constructie die je voor slechst 95% overziet.. de rest is.. hoe de wind staat zegmaar.

In het analoge domein zijn er zo gruwelijk veel (mini-)variabelen die opgeteld het charmerende resultaat geven, met dat gegeven kom ik tot die conclusie (de som is meer dan het geheel der delen). Je zal iets moeten maken, waarvan je van tevoren nog niet weet wat de uitkomst is.. en hoe doe je dat in het digitale domein? Waar het juist draait om de uitkomsten van sommen?

Dat gaat véél verder dan het tactisch hier-en-daar toevoegen van gelimiteerde cq "gecontroleerde" random.. het gaat om de gehele constructie.
Wie wilt er nu een digitale synth die van de een op andere dag anders kan reageren?? Dat klinkt als instabiel en dat willen we toch niet?? (ok, mss dachten ze dat bij de virus ti, blofeld :D srry )

Moet je dan een digitale synth maken met een knopje "Doe het vandaag eens anders" of "Wees eens onaardig, en stem de oscillators slecht vandaag"?? Hij zal dat moeten meenemen in de opstart parameters in het fundament vd programmatuur

Wat we dus onbewust mooi vinden, moeten we nu bewust gaan toevoegen (of weglaten).. dus ook de nukken en grillen van de analoge bakjes, alles dus.
Om diezelfde reden denk ik dat een mens nooit succesvol zichzelf kan namaken.. we zullen blijven vallen over de onvolkomenheden die we graag willen verbeteren << We kunnen het simpelweg niet laten (noch de imperfectheid omarmen)

Volgens mij geldt dit alleen in min of meerdere maten voor vco bakken. Een (moderne) dco analoge bak klinkt elke dag hetzelfde in mijn oren, als je er hetzelfde mee doet. Heb wel eens een VCO gehad, die moest inderdaad opwarmen en was wat instabieler maar ook weer niet dat het nou totaal anders klinkt als het buiten net wat warmer is of de maan net wat verder van de aarde staat.

@SB-SIX, wel dat kan ik me voorstellen.. maar dat was met de oortjes en natuurlijk niet met geeikte meetapparatuur.
Het zijn ontelbare mini-variaties en oneffenheden, het is absoluut niet gek dat je met je oren dat verschil niet direct hoort.. het verschil tussen "anders" en "anders".. tja de verschillen zijn idd zeer subtiel.

Maar het is niet alleen het ontstemd zijn: het is bijv ook hoe FM-modulatie reageert, als het filter half open staat terwijl portamento aan staat, een sequence loopt, terwijl je hannest met de pitch knop en OSC3 bijschakelt en de reso opschroeft.. enz blabla enz << Hoe verhoudt het zich dan?? Verder is het ook niet per dag, maar ook per uur, per minuut, per seconde, enz.. als ik zeg alles, bedoel ik dus álles :P

Dat je de verschillen in 1e instantie niet hoort, wil niet zeggen dat ze er niet zijn, voorzover je het bewust kán horen. Het gaat mij erom, dat een digitaal gecreeerd iets gekaderd is tot 'de verbeelding' van de maker (=mens) en doorgaans tot wat de programmeur wilt bereiken ; zeer gericht en "scherp" (alsin efficient). Heb nog nooit gehoord van een programmeur die begint aan een mega complex programma wat 10 jaar duurt om te ontwikkelen , zonder enig doel of insteek.. zo van "we zien wel wat het wordt, geen idee of het werk, geen idee of iemand er iets aan heeft". Niemand prutst iets in elkaar wat 10 jaar duurt.. dan is 't ook geen prutsen meer, eerder aanmodderen (wil overigens nóg niet zeggen dat er dan niks uitkomt :) de wereld zit vol verrassingen)

I.t.t. gericht, efficient en gekaderd.. bij analoog, gebeurt er in het miniscule zoveel dat het je eigen voorstelling eigenlijk te boven gaat, zou kunnen gaan ; druk me voorzichtig uit.

Dat vertroebelt niet voor niets vaak de discussie, hij verzandt simpelweg omdat er een factor onbekend (een "factor gigantisch") is die onze voorstelling te boven gaat ; of waar je zoveel woorden aan moet wijden, dat het een lezing wordt ipv een discussie. Dat laatste is w.m.b. vaak een reden waarom iemand een discussie/debat wint, niet om het beste argument maar simpelweg omdat correct ingaan op een bepaald argument door de tegenstander zó gruwelijk veel woorden zou kosten, dat je nooit de discussie kan winnen met de beperkte tijd :) (= politieke truc, tegenstander overladen met bewijslast)

Gelukkig is er tussen het digitale geweld een prachtige analoge factor aanwezig om het weer in balans te brengen: Wij zelf :)

Laatst gewijzigd:
Back