Vocht probleem

bobaphat

Ouwe rot
Ik heb geregeld dat ik bij mijn ouders thuis de studio in de garage kan zetten. Het probleem is alleen dat daar ook de wasmachine staat en dat het er nogal vochtig kan worden. Wat kan ik hier aan doen?? En hoe schadelijk is de vocht van de wasmachine voor mijn gear????

Opslaan in een vochtige of koude (condens) omgeving kan geen kwaad zolang de boel goed is verpakt (flightcases).

Ik lees echter dat jij de spullen in die omgeving wilt gebruiken. Dit lijkt me niet aan te bevelen. Vocht en vooral in combinatie met stof is funest voor de spullen, vooral potmeters e.d. kunnen daar slecht tegen.

Je kunt natuurlijk een afgeschermd gedeelte bouwen en de boel verwarmen voordat je aan het werk gaat. Verhoging van temp. is nl. verlaging van de relatieve vochtigheid. (Absoluut vocht blijft gelijk). Wanneer je dit doet en de garage is erg koud, wacht dan wel totdat alle condens, die ongetwijfeld ontstaat bij verwarmen van de ruimte, is verdwenen van je apparatuur.

Al met al lijkt me het toch geen geschikte situatie voor je spullen.

Waarschijnlijk 1 steensmuur. Niet echt ideaal voor een studio. Als het vocht alleen betrekking heeft op de wasmachine, dan is dit vaak de was die opgehangen wordt. Een wasmachine zelf zorgt niet echt voor vocht.

Ik zou een box in een box maken, dus een dubbel muurtje ervoor, maar wel met een spouw ertussen. Let erop dat de Folie van de glaswol aan de binnenkant (dus vanuit de garage gezien) opgehangen wordt. Vochtvreter plaatsen, desnoods een rooster in de muur voor ventilatie. Radiator plaatsen (kan natuurlijk ook een elektrische zijn).

Succes.

Handig! Kan je moeder ook gelijk de was voor je doen. Laat ze de was dan wel buiten hangen (geen vuile was) of op zolder.

Groet Erik

Je zou er een airco kunnen zetten die ook het vocht uit de lucht haald.

En als het een eensteens muurtje is... ik weet uit ervaring dat synths het niet leuk vinden als ze bevriezen...

Origineel geplaatst door SaintEric
En als het een eensteens muurtje is... ik weet uit ervaring dat synths het niet leuk vinden als ze bevriezen...

Ik heb ook ooit een synth geplaatst in een onverwarmd huis. Hij deed het niet meer. Het bleek datr iets van een kristal chip niet tegen kou kan. Misschien kunnen huidige synths beter tegen een stootje.
Inderdaad "LIVE' in de openlucht worden ook synths gebruikt, alleen de invloed van de wind zorgt dat vocht niet echt grip krijgt op je synth, tenzij je in de regen staat te spelen.

Tip: Alle elektrische apparaten kunnen slecht tegen overgangen in temperatuur. Ze geven niet voor niets als advies me dat je een nieuw gekocht apparaat 24 uur moet laten opwarmen in de nieuwe omgeving.
Als er dus grote schommelingen in temperatuur in het schuurtje zijn, dan lijkt me dit niet bevordelijk. Zorg voor een constante temperatuur zou ik zeggen.

Deze :kimono: leeft ook in een constante temperatuur

Als ik in zijn schoenen zou staan, dan zou ik er na 1 dag zo =) uitzien

:D :D :D

Ik weet de oplossing voor je:

RUSSISCHE APPARATUUR AANSCHAFFEN bijv: eyuytterwwdg 707 of eiuiwuiuwepr 909:D

Alleen moet je jezelf dan verwennen met een lekkere dikke wintertrui. BRRRR8D

Ik weet natuurlijk niet hoe het in 'jouw' garage is, er zijn hele fatsoenlijke (lees: goed geisoleerd, etc.), maar persoonlijk zou ik er een beetje huiverig voor zijn.
Ik ken iemand, die bij een boer een gedeelte van een schuur heeft gehuurd en een apart hok van heeft gemaakt (niet top-kwaliteit hok, trouwens.. althans toen ik 't het laatst zag, enkele jaren terug..), maarre kweenie: vinnik nogal een risico voor (duur) gear.
Ook het inbraak-aspect ff in de gaten houden, lijkt mij. In een garage inbreken lijkt me voor een inbreker minder risicovol..

Neem een plaswekker

Neem een plaswekker

image.asp

R.

Re: Neem een plaswekker

Re: Neem een plaswekker

Origineel geplaatst door funxiun
image.asp

R.

GAAF !!! En als je daar nou 'n midi-in opzet, wat kun je dan allemaal triggeren ??? :{

Wasmachines staan bekend om de storingen die ze op het stroomnet veroorzaken. Ik zou dus wel proberen om je apparatuur, indien je een oplossing voor het vochtprobleem kunt vinden, op een aparte groep en het liefst voorzien van een netfilter aan te sluiten.

Origineel geplaatst door Lynxxx
Wasmachines staan bekend om de storingen die ze op het stroomnet veroorzaken. Ik zou dus wel proberen om je apparatuur, indien je een oplossing voor het vochtprobleem kunt vinden, op een aparte groep en het liefst voorzien van een netfilter aan te sluiten.

Dat is nog eens een goede tip! complimenten!

Stroomgroepen worden vaak vergeten. Er bestaan zeer goed afgeschermde kabels (niet die van de bouwmarkt), die je gehele studio van voeding kan voorzien. Het lijkt me inderdaad een goede investering.

Groet Erik

Hmmm ik heb op hetzelfde netwerk een paar computers aangesloten en ze lopen de godgansedag vast, mischien heeft dat ook wel daarmee te maken. Hoe kan je dan een apparte groep maken??? Wordt wel een kostbare bedoeling zo

Origineel geplaatst door Lynxxx
;{

Kun je het beste laten uitvoeren door een installateur. Je kan zowieso eens vragen voor een offerte. Kost je dan niets en die persoon kan je toch adviseren. Of energiebedrijf. Misschien is er verschil bij een huur of koophuis m.b.t. aanpassingen aan de stoppenkast.

Of je reserveert een aparte groep van de stoppenkast voor je apparatuur. Een wasmachine en een droger verbruiken zoveel stroom dat er veelal geen watt meer overblijft. Gaat de centrifuge draaien verbruikt die nog meer stroom.

Gewoon een keer testen in huis wat precies op welke groep zit. Draai een stop eruit (of klik aardlekschakelaar uit) en kijk wat allemaal op die groep zit door de checken of er stroom bij het apparaat binnenkomt.

Groet Erik

Wasmachines en drogers ziten tegenwoordig in de nieuwere huizen al op een aparte groep. Oudere woningen hebben vaak ook al een aparte wasmichine aansluiting. Sluit je teveel vermogen aan op deze groep, zal de zekering (stop) doorbranden. Dit is dus meestal niet het probleem.

Oudere wasmachines hebben veelal niet het CE keur en zijn niet EMC. Dat wil zeggen dat ze niet ongevoelig zijn voor stoorspanningen in het energie net, maar ook, en dat is veel belangrijker, dat ze zelf behoorlijk wat storing op het net kunnen veroorzaken, wat dus gewoon in alle groepen die je in huis hebt, merkbaar is.

Het beste kun je al je muziek bezigheden doen als grootverbuikers als wasmachines, drogers, magnitrons en zonnebanken uit staan!

Denk niet dat je pc vastloopt van de wasmachine. Je had er toch alleen last van als je met internet verbonden was?
En die wasmachine staat niet altijd aan.

Origineel geplaatst door sander
Denk niet dat je pc vastloopt van de wasmachine. Je had er toch alleen last van als je met internet verbonden was?
En die wasmachine staat niet altijd aan.

Nee, dat denk ik inderdaad ook niet. Storingen van wasmachines, koelkasten en ander grootverbruik merk je met name in geluidsopnames, "tikken" /gekraak / brom in je geluid bij in/uitschakelen van die apparaten, en HEEL vervelend, dropouts in je digitale signaal. Vooral de Soundblaster kaarten hebben daar last van.

Back