Hoeveel vergoeding bij optreden ?

fisfanaat

Stamgast
Mensen, ik kan hierover niets terugvinden in dit forum. Hoeveel vergoeding vragen jullie als je gaat optreden? Ik speel nu in een grote band met 10 man. Wat is dan redelijk om te vragen?

Bedankt!

Dat ligt er natuurlijk aan hoe bekend je bent. Als je net begint, kun je niet veel meer vragen dan een reisvergoeding plus eventueel een kleine gage. Het hangt ook af van de locatie waar je speelt (kroeg om de hoek/festival met groot budget), de gelegenheid (bijv. benefietoptreden) of zelfs in welk voorprogramma je speelt (voor grote bands moet je juist betalen om te mogen spelen).

Dat is meestal de afweging tussen:
- hoe populair of goed zijn jullie / oftewel, wat leveren jullie op voor de organisator of zaaleigenaar
- hoe graag willen jullie zelf spelen op betreffende locatie

Mijn ervaring is dat je vooral niet te goedkoop moet zijn. Als je te goedkoop bent dan wordt al snel gedacht: dat zal wel niets zijn. Hoe goed je bent heeft er maar zijdelings mee te maken. Hoe wil je immers "meten" hoe goed een band is? En als je het al zou kunnen meten, moet een band die 2x zo goed is als een andere band, 2x zoveel krijgen???

Factoren die van belang zijn, en ik spreek uit ervaring:
- Kom je afspraken na (bv ben je op tijd met opbouwen en afbreken) Dit is de allerbelangrijkste tip !!!
- Al ben je de allerbeste band met top muzikanten: als je geen stemming weet te creeren dan zal het moeilijk worden een 2e keer een optreden te krijgen.
- mond op mond reclame.
- Ben niet arrogant tijdens het optreden door te denken dat je het "gemaakt" hebt of dat je denkt dat je de hoofdact bent.
- Speel wat het publiek vraagt en af en toe wat je zelf wilt. Vergeet niet: als iemand je betaald is dat je opdrachtgever en die bepaald wat er dient te gebeuren!

Een gemiddelde prijs voor een coverband met ca 5 personen is ca € 1400 - 1800
Een band met 10 personen zoals die van jou schat ik op ca € 2500 - 3000

- Speel wat het publiek vraagt en af en toe wat je zelf wilt. Vergeet niet: als iemand je betaald is dat je opdrachtgever en die bepaald wat er dient te gebeuren!

een beetje lastig met een band met alleen eigen nummers.

als je net begint, minimaal 1000,- overhouden, dus ex onkosten.

( dan hoef je ook niet allerlei vage kroegen aan de andere kant van het land te doen voor 10,-)

en als je beroemt bent, laat het gage bedrag dan aan je manager over, en als die dan te weinig vraagt, tijd voor een andere manager.

:peukie:

Vreemd, de prijzen die genoemd worden zijn in mijn ogen wel erg hoog. Zie dat maar is te vragen in een
gemiddelde venue. boven de 1000E?? Een eigenaar wil natuurlijk meer dan alleen de kosten eruit hebben
dus moeten er toch wel flink wat kaarten worden verkocht voor die zeg, 1000E. En ik neem aan dat je als beginner
niet in een zaal staat met honderden bezoekers..
Misschien kom ik wat negatief over. :D

Het gaat hier wel om een TIEN koppige band, geen zolderkamer dj/producer laptop muzikant. Ik vind dan eigenlijk 1000 nog te weinig als daar je onkosten ook vanaf moeten.

vroeger kon je best lekker verdienen met een band.
dat je tegenwoordig wat meer moeite moet doen voor een normaal gage, so be it.

en je hoeft jezelf niet te beperken tot nederland.

en bij minimaal 1000,- gage voor een 10 koppige band ( ex. onkosten) dan verlies je natuurlijk wel wat optredens, maar dan profileer je jezelf tenminste wel als een serieuse band, dat lijkt mij ook wel wat waard.

en wat ik al zei, in alle omringende landen kan je best nog wel wat verdienen ( afhankelijk wat voor soort muziek je maakt)

:peukie:

Op zich maakt het geen drol uit met hoeveel mensen je speelt....heeft toch geen uitleg nodig?
Als je normaliter op een feest van circa 1000 mensen geboekt wordt en je speelt niet alleen (als act), maar met bijv. 4 andere mensen (acts) kan je je gage gemakkelijk berekenen door te vragen hoeveel mensen er binnen kunnen komen, wat de entreeprijs is en wie de baropbrengst krijgt.

En een deel is ook afhankelijk van jezelf, er zijn genoeg vette locaties waar maar 500 mensen inkunnen....als je daar wilt spelen zal je toch je prijs aan moeten passen, anders is het niet op te hoesten voor de organisatie. Heb je daar geen zin in zal je moeten zorgen dat je geboekt wordt voor grotere feesten. 500 tot 1000 euro lijkt mij niet een vreemde prijs.

Maar wat meer info over de band en de doelstelling zal een beter antwoord op je vraag opleveren.

Aals je een festival speelt kan de vergoeding aardig tegenvallen.
Speel je bijvoorbeeld personeelsfeest, dan is er vast wel budget maar is t zeker met factuur.
Ik denk dat qua prijzen hier iedereen gelijk heeft. Alles kan.

Mensen de bedragen die ik noemde zijn echt gangbaar hoor. Je hebt als band zelfs een voordeel: zoals hierboven al genoemd, je moet niet uitgaan van de DJ gages. Je speelt live (!) en dat mag best betaald worden. Het is iets puur commercieels: je levert een product (eigenlijk een dienst/service): live muziek maken. Voor dat product moet betaald worden. Of je nu bekend bent of niet, of je nu goed bent of niet, je levert een product en dat moet betaald worden. Net zoals een TV die je bij BCC koopt betaal je niet alleen voor die TV maar ook voor de verpakking, de service van de BCC, het salaris van de BCC medewerker, de logistiek (de TV komt niet vanzelf in de showroom) etc. Datzelfde geldt ook voor het maken van live muziek. Het is niet alleen het optreden, ook vervoer, onderhoud van je instrumenten, tijd nodig voor de boeking en wat velen misschien zullen vergeten: verzekering van je dure spullen. Eventueel zit in de prijs ook nog de huur van de PA. Waarschijnlijk zullen velen dit een te commerciele benadering vinden maar that's life. Als je alleen maar wilt optreden omdat je hart bij de muziek ligt dan is dat ook prima maar dan zal je er niet veel € aan overhouden. Begrijp me niet verkeerd, muziek maken vind ik ook geweldig maar ik vind het nog veeeeel leuker als het ook wat oplevert. En misschien vinden sommigen de bedragen erg hoog, tsja dat mag maar voor live muziek met band en show toch echt niet hoog. Vergeet niet dat als er bv 1000 mensen in een zaal zijn en die allen € 10 entree betalen en 5 consumpties nuttigen van € 2 per consumptie dat het de eigenaar € 20000 oplevert. Daar kan makkelijk bv € 1800 voor een band vanaf.

En zoals hierboven ook al is gezegd: ben kritisch. Zeg niet op elke aanvraag voor een optreden "Ja". Als je weet dat je in een achteraf cefeetje voor 25 man moet spelen dan No Way. Sterker nog: Nee zeggen op zijn tijd levert uiteindelijk meer op dan overal Ja op zeggen.

Beetje nachtwerk op je bedrijf levert 250 euro netto op dus voor minder nachtwerk gaan muziek maken, kan je beter gaan werken. Geen risicos, geen km vreten.
Goedkoop optreden: ofwel gratis, voor goed doel ofwel volle pond.

Als elke performer deftige prijs vraagt is er nooit gezeur.

Wanneer je niet bekend bent zal je echt geen 1000,- gaan vangen. Zorg eerst maar dat je n gewilde band wordt en dan gage steeds verder opschroeven. Gezien het feit dat er zo goed als geen subsidies meer gegeven worden aan de bekende zalen zullen ze altijd op zeker gaan om een gevulde zaal te hebben.
Helaas zijn de tijden voor locale bands nogal verandert mbt gages. Je mag tegenwoordig blij zijn als je al kan spelen.

Het argument van dat een zaal 20k vangt en je alleen de entree/consumpties bekijkt is niet reëel en nogal kortzichtig. Zaal eigenaren hebben nogal wat overheadkosten, consumpties zijn vaak niet eens voor de zaal eigenaar. En ja ik spreek uit ervaring.

Wanneer je niet bekend bent zal je echt geen 1000,- gaan vangen. Zorg eerst maar dat je n gewilde band wordt en dan gage steeds verder opschroeven. Het argument van dat een zaal 20k vangt en je alleen de entree/consumpties bekijkt is niet reëel en nogal kortzichtig. Zaal eigenaren hebben nogal wat overheadkosten, consumpties zijn vaak niet eens voor de zaal eigenaar. En ja ik spreek uit ervaring.

Nogmaals: bekendheid is een factor maar niet de enige! Wat je net niet moet doen is opschroeven. Daar krijg je problemen mee. Stel: je vraagt € 750 voor een optreden en na een half jaar vind je zelf dat je "bekender" bent geworden (wie anders bepaald dat?) en dan ga je € 1000 vragen. Ik ben benieuwd welke argumenten je dan gaat aanvoeren bij een organisatie voor de € 250,- meer die je vraagt tov een half jaar geleden. Zeg je dan ook: Ik ben bekender geworden? Wat denk je wat de organisatie zegt? Voor de organisatie is het contracteren van je band nog steeds een commerciele deal. Het interesseert hun echt niet of je beter bent geworden. In hun ogen moeten ze nu opeens € 250,- meer betalen voor "hetzelfde".

Ik wil je niet afvallen hierboven maar het is heel simpel: je verkoopt een product (dienst) en dat heeft een prijs. Deze prijs is fixed en niet afhankelijk van hoe goed je bent etc. Vergelijk het met een product uit de winkel. Stel dat een braadpan (ik noem maar wat) bij de Blokker € 39,- kost en ineens een heel populair artikel wordt. Blokker zal de braadpan dan ook niet opeens duurder maken. En vind je € 39,- te duur voor een pan, nou dan ga je je pan toch bij de action halen. Bij de action kost een braadpan € 19,-. Terug naar de band vergelijking: als een organisatie geen € 1000 (Blokker) wil neertellen gan gaan ze toch in zee met een andere band (Action). Dit is wat ik bedoel met: standvastig en consequesnt zijn en "nee" durven zeggen. Zoals ik al eerder schreef, het allerbelangrijkste is: kom je afspraken na (en ben daar standvastig en consequent in).

Uiteraard hebben ze overhead kosten maar die heb jij ook met je band. Wat en hoe de overhead kosten voor een zaaleigenaar zijn wil ik helemaal niet weten. Moet ik dan "medelijden" hebben met een zaaleigenaar en mijn gage minder maken? (en na een half jaar nog meer vragen omdat ik "bekender" ben geworden?)Als hij me niet kan betalen moet hij me niet vragen. Nogmaals: het contracteren van een band is een zakelijke overeenkomst. Net zoals de deal die de organisatie maakt over de consumptieprijs, huur etc. Bij deze deals moet je de emotie uitschakelen.
Het klinkt misschien allemaal hard wat ik zeg maar probeer nu eens de zakelijke kant en de emotionele kant te scheiden. Maak zakelijk gezien een deal en laat de emotie tijdens het optreden zelf komen.

Back