Mensen de bedragen die ik noemde zijn echt gangbaar hoor. Je hebt als band zelfs een voordeel: zoals hierboven al genoemd, je moet niet uitgaan van de DJ gages. Je speelt live (!) en dat mag best betaald worden. Het is iets puur commercieels: je levert een product (eigenlijk een dienst/service): live muziek maken. Voor dat product moet betaald worden. Of je nu bekend bent of niet, of je nu goed bent of niet, je levert een product en dat moet betaald worden. Net zoals een TV die je bij BCC koopt betaal je niet alleen voor die TV maar ook voor de verpakking, de service van de BCC, het salaris van de BCC medewerker, de logistiek (de TV komt niet vanzelf in de showroom) etc. Datzelfde geldt ook voor het maken van live muziek. Het is niet alleen het optreden, ook vervoer, onderhoud van je instrumenten, tijd nodig voor de boeking en wat velen misschien zullen vergeten: verzekering van je dure spullen. Eventueel zit in de prijs ook nog de huur van de PA. Waarschijnlijk zullen velen dit een te commerciele benadering vinden maar that's life. Als je alleen maar wilt optreden omdat je hart bij de muziek ligt dan is dat ook prima maar dan zal je er niet veel € aan overhouden. Begrijp me niet verkeerd, muziek maken vind ik ook geweldig maar ik vind het nog veeeeel leuker als het ook wat oplevert. En misschien vinden sommigen de bedragen erg hoog, tsja dat mag maar voor live muziek met band en show toch echt niet hoog. Vergeet niet dat als er bv 1000 mensen in een zaal zijn en die allen € 10 entree betalen en 5 consumpties nuttigen van € 2 per consumptie dat het de eigenaar € 20000 oplevert. Daar kan makkelijk bv € 1800 voor een band vanaf.
En zoals hierboven ook al is gezegd: ben kritisch. Zeg niet op elke aanvraag voor een optreden "Ja". Als je weet dat je in een achteraf cefeetje voor 25 man moet spelen dan No Way. Sterker nog: Nee zeggen op zijn tijd levert uiteindelijk meer op dan overal Ja op zeggen.