Hoeveel vergoeding bij optreden ?

Klopt niet helemaal wat je zegt.......je kan bijv in de zomer maar een aantal weekends optreden. Stel dat er op 1 weekend meer mensen jou willen boeken kan dit de prijs omhoog duwen.

@Scrape, dan kan ik alleen nog maar denken dat het toch in de kwaliteit van het aangebodene zit. Ben je binnen jouw scene goed in wat je doet, of zit je ergens in de middenmoot. Zorgt jouw naam op de flyer voor veel mensen op het feest? Dat soort zaken.

Zit net te denken dat er in het buitenland meestal meer budget is dan in Nederland.....waar de meeste toko's je met een vrijwilligersbijdrage willen boeken, aangezien dat belastingtechnisch interessanter is.....nederlanders blijven toch altijd wel knakenpoetsers.

Zo te lezen zitten mensen in heel verschillende circuits en hebben ze eveneens verschillende ambities. Café's, dansgelegenheden, bedrijfsfeesten, jongerencentra, festivals.

@Scrape, dan kan ik alleen nog maar denken dat het toch in de kwaliteit van het aangebodene zit. Ben je binnen jouw scene goed in wat je doet, of zit je ergens in de middenmoot. Zorgt jouw naam op de flyer voor veel mensen op het feest? Dat soort zaken.

Helemaal waar, brz! En uit de vraag van de topicstarter maak ik op dat hun band nog niet veel naam heeft. Ben je goed in wat je doet en heb je eenmaal naam opgebouwd, dan kun je inderdaad meer gaan vragen. Maar 1000 euri vragen als je naam op de flyer geen of nauwelijks extra mensen lokt, daar gaat natuurlijk geen enkele organisator mee akkoord. Laat staan de bedragen die Rollie noemt - daar kun je rustig een nul vanaf halen voor een onbekende band. Voor een zaal of organisatie maakt het ook niks uit of je met 1 of 10 mensen komt, als het maar mensen trekt.

Maar ja, dat is mijn eigen ervaring, het kan inderdaad per scene verschillen.

Wat zitten we hier trouwens te discussiëren zonder de topicstarter 8o)

Of aan het kijken wie er in de band mag blijven om het een en ander rendabel te maken:)

Hieronder zomaar een link met wat uitkoopprijzen van coverbands.. denk dat Rollie het niet zo verkeerd heeft hoor.. :)
Dit zijn hele gangbare bedragen en dan komt de btw er ook nog overheen.

http://www.mamboeproductions.nl/prijslijsten/Coverbands.pdf

Daarnaast zijn er natuurlijk heel veel wannebee coverbands en nog een keur aan eigen werk bandjes.
Doe zelf eens per jaar mee aan een soort klein festivalletje.. veelal bandjes met eigen werk of gewoon lekker alternatieve gitaar muziekjes..
Er is een soort grijs circuit van bandjes die zichzelf heel graag promoten en voor 200 euro + 'n paar biertjes maar al te graag willen komen spelen, gewoon voor de sfeer. En daar zitten te gekke bands bij ook compleet met blazers e.d.
Ik denk dat dit grijze gebied.. vriendengroepjes die het gewoon leuk vinden om ff te kunnen raggen het uiteindelijk gaat overnemen van de semi professioneel ingestelde bands bij boekingsbureaus. Iedereen kan tegenwoordig een website opzetten met een paar leuke youtube videoootjes.

Denk ook dat boekingsbureau's en die'professionele' coverbands hun beste tijd wel gehad hebben.. Horeca gaat slecht. Rookverbod, extra alcohol accijns, crisis, mensen doen tegenwoordig alles op internet... etc..
Dat was vroeger wel anders. Dan ging je nog uit om mensen te ontmoeten.. :D
Vind het trouwens ook terecht want die provisies die boekingsbureaus zichzelf toe eigenen gaan vaak helemaal nergens over.
Heb het ook een keer meegemaakt.. ergens een keertje een optreden geregeld. later gezeur met het boekingsbureau waar eerder opdrachten voor waren gedaan en later gezeur omdat dit hun gebied zou zijn en er dus provisie zou moeten afgedragen worden... duh??
Dit soort mafiapraktijken is echt tekenend voor nog de bestaande boekingsbureaus die gewoon moeten verkopen en acts moeten wegzetten.

Beetje tweeduidige situatie die prijzen dus.

Laatst gewijzigd:
Doe ff normaal joh..

Klik eens op de link van McGyverGear hierboven. Of bedoel je dat ik nog te laag zit?

Nog een tip: als je € wilt verdienen met een coverband, probeer dan in de Duitse scene terecht te komen. Toegegeven, het is niet eenvoudig want de concurentie in Duitsland is tig keer meer dan in NL maar als het je lukt dan zijn prijzen tussen € 2000 en € 2400 voor een coverband heel normaal.

Ik merk dat een aantal mensen de prijzen die ik noem, veel te hoog vinden. Mensen, ik verzin deze prijzen niet. Voor degenen die het nog niet geloven dat dit gangbare prijzen zijn:
Ga eens naar de site van Jan Vis. Wie Jan Vis nog niet kent: Dit is een artiesten en evenementen bureau waar vele artiesten (bekend en onbekend) bij zijn aangesloten. www.janvis.nl Als voorbeeld van een bekende artiest: Wil je Ali B laten komen optreden dan kost je dat tussen de € 6500 en € 17500 (http://www.janvis.nl/artiest/ali-b/)
Nu is AliB een bekende artiest maar wie heeft er bv gehoord van de superfly partyband? (9 personen met blazers etc omdat de TS lid is van een 10 koppige bad). Prijs voor de superfly partyband: vanaf € 2000,- http://www.janvis.nl/artiest/superfly-partyband/
of bv de band Trigger (5 man coverband): vanaf € 2000 http://www.janvis.nl/artiest/trigger/

Uiteraard gaan hier bemiddelingskosten van het artiestenbureau vanaf en als die eraf zijn: voila dan blijft er de door mij eerder aangegeven € 1400 tot € 1800 over voor de band zelf.

Herinner me ook nog die tijd van 20 jaar terug.. Bedrijfsfeesten waren toen echt absurd qua budgetten die ingevuld moesten worden. Alles maakte je mee op zo'n feest.. 't kon niet op..
Nu is het helemaal door de crisis allemaal maar karig. Er wordt bij de ING, om maar iets te noemen echt niet meer in die mate gefeest zoals dat 20 jaar terug ging. Het personeel wordt nu overal gedumpt om over feestjes nog maar te zwijgen.

Toch weten bands en acts hun prijs te behouden.. ondanks een overschot.. geen marktwerking oid. Er zijn acts/bands die door wisselingen geen enkel lid uit de originele formatie van een decennia terug meer aan boord hebben.. en toch draaien ze lekker verder op 'de naam'.
Het lijkt erop dat de Boekingsbureaus dus gewoon de prijzen redelijk in stand weet te houden. 't Zijn geen prijsafspraken maar een band met een x aantal personen heeft nu eenmaal een bepaalde prijs en speel je daaronder wordt het gewoon afgedaan als niet goed genoeg en/of concurrentievervalsing als het even zo uitkomt :D.

Als je slim bent meldt je je dus aan bij een boekingsbureau..

Jan Vis geeft een "prijsindicatie", lekker vaag. Iedereen speelt natuurlijk mooi weer. Ze zetten er niet bij dat dit alleen maar vraagprijzen zijn en dat er best op de genoemde prijzen valt af te dingen. :D

Op de lijst van Mamboe staan alleen maar acts waar ik nog nooit van gehoord heb, zeg maar uit het "show"-circuit: coverbands etc. van het B-garnituur. Op de foto staan Guus Meeuwis en Jan Smit maar hun prijzen staan er niet bij...

Heb in de jaren 80 eens bij een artiestenbemiddelaar gewerkt (op het arbeidsbureau, als gewetensbezwaarde). Hij legde contact tussen klant (meestal bedrijven) en artiestenbureau, compleet met contract. Ik mocht de administratie doen. Ik herinner me acts van het Mamboe-niveau tot en met "top-acts" als BZN, Cocktail Trio, etc. De prijzen waren in guldens, maar het ging ongeveer om dezelfde getallen als op de lijst van Mamboe Productions. Gezien de inflatie kunnen die bedragen dus best kloppen.

Laatst gewijzigd:
Daarnaast zijn er natuurlijk heel veel wannebee coverbands en nog een keur aan eigen werk bandjes.
Doe zelf eens per jaar mee aan een soort klein festivalletje.. veelal bandjes met eigen werk of gewoon lekker alternatieve gitaar muziekjes..
Er is een soort grijs circuit van bandjes die zichzelf heel graag promoten en voor 200 euro + 'n paar biertjes maar al te graag willen komen spelen, gewoon voor de sfeer. En daar zitten te gekke bands bij ook compleet met blazers e.d.
Ik denk dat dit grijze gebied.. vriendengroepjes die het gewoon leuk vinden om ff te kunnen raggen het uiteindelijk gaat overnemen van de semi professioneel ingestelde bands bij boekingsbureaus. Iedereen kan tegenwoordig een website opzetten met een paar leuke youtube videoootjes.

Het is toch logisch dat als je een bandje hebt je na veel oefenen op een gegeven moment ook wel ergens wilt gaan spelen? Internet is wat dat betreft erg dubbel, artiesten kunnen zich makkelijker promoten, prijzen zijn transparanter en, tja, dit leidt dan tot lagere prijzen (en dat zie je ook in andere sectoren, zoals dtp-werk, er zijn zoveel "hobbyisten" bijgekomen waardoor de professionals het zwaar hebben).

Dus in die zin zijn boekingskantoortjes niet eens zo slecht, die houden het prijsniveau iig wat op peil. En daarnaast lijkt het me ook zo dat de contracten en financiele afhandeling regelen. Misschien dat je daar als bandje gewoon geen zin in hebt (en bij dj's zijn boekingskantoren ook toch in principe iets geaccepteerds)?

En met een gage van 2000euro voor een tienkoppige band, exclusief de kosten zit je dan nog maar op ongeveer 150 euro pp..

Als wij optreden (2 man) dan zijn het vaak de brandstof kosten plus onbeperkt drinken. Meestal krijgen we dan wat extra. Ik kan dan ook wel nagaan dat er niet of weinig winst gemaakt is en dan vind ik dat leuk want voor ons is het een leuke ervaring, leerproces van het live spelen en naamsbekendheid.
Zou het ooit zo ver komen dat we gevraagd worden op een feest waarvan er zeker weten veel geld verdiend gaat worden door entree dan gaan wij dat niet doen voor zo weinig natuurlijk.
Als een organisatie dit niet accepteerd dan zijn ze je gewoon aan het exploiteren.

De keren dat we in Belgie moesten optreden was er inderdaad meer budget voor de acts beschikbaar gemaakt.

Begind ja? En nogmaals dit is geen mafkees met een apparaat vol knopjes en draadjes wat niet niemand behalve drie andere mafkezen intereseert.

Heeft ie je zus geslagen of zo?

Beste TS

Effe serieus, het hangt natuurlijk af van wat je speelt en hoe populair je bent. Vooral dat laatste. Voor €2500 zul je toch echt covers moeten spelen op bruiloften als t je eerste show is.
Ik gun je alles maar...

Wat een wending. De TS gooit hier een dobbertje uit wat hij eventueel kan vragen voor een optreden voor een 10 koppige formatie en er wordt ergens 2000 euro geroepen....

Stel dat je dit vraagt, ga je per muzikant misschien nog niet eens 100 euro overhouden. In een uitkoopgages die boekingsbureau's berekenen zit oa:

Verhuurbedrijf: Geluidsset en FOH mixer + mics en D.I.
Daarnaast de monitoring en verlichting.
Voor de indicatie. Een 'set a' is vaak voor 250 personen gewoon tekort. Wil je een beetje de basedrum goed versterken verval je al aan een 'set b'

Boekingsbureau: regelt de verloning van de muzikanten. Het is dus volledig belast aangezien er standaard vanuit gegaan wordt dat je al een dienstbetrekking hebt waar eventuele belastingkortingen al doorberekend zijn.
Voor ieder optreden dat het boekingsbureau voor je regelt en afhandelt moet uiteraard provisie betaald worden. En dit zijn best wel fikse bedragen.
Vaak draagt een boekingsburo wel bij aan de opstartkosten (promotiemateriaal in de vorm van posters e.d.)

Dan heel belangrijk. Je kunt helaas niet doen wat je zelf leuk vind. Je mag dus van die fijne top 40 top 100 muziek spelen maar moet er wel bij lachen en doen alsof je dit ontzettend leuk vind.
Als je dit heel goed kunt ga je misschien nog wel met 200 euro netto op een avond naar huis.. maar dan zit je als 10 koppige formatie al snel ergens rond de 3 á 4000 uitkoop.

Back