Wat is het nut van product registratie?

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Vaak als je nieuwe hardware koopt, wordt er gevraagd om je product te registreren bij de fabrikant. Als reden wordt meestal gegeven dat dit verband houdt met garantie e.d. Zo kocht ik deze week een nieuw EHX pedaaltje, en daar zat een kaartje bij die ik binnen 10 dagen na aankoop terug zou moeten sturen.

Wat is eigenlijk het nut van dit soort registratie? Eerlijk gezegd doe ik dit eigenlijk nooit, en heb nooit ingezien wat ik er mee opschiet (behalve meer spam in m'n inbox). De paar keer dat ik iets onder garantie heb laten repareren is me nooit om registratie gevraagd, een aankoopbon was voldoende.

Wie weet meer? Wat schiet je er mee op?

behalve meer spam in m'n inbox

Dit dus. Het is helemaal niet ons als gebruikers, het is voor de fabrikanten zodat ze meer markt- en klantinformatie kunnen verzamelen. Of ze er naast spam versturen ook nog iets mee doen? Geen idee...

Marketing en een stukje klantbinding

Ja, voor toekomstige "updates"... moehahaha...
(de enige fabrikant die ik ken waarbij dat zin heeft is Eventide - en het strafbankje is natuurlijk voor de firma's Arturia en -in iets mindere mate- Clavia)

Soms krijg je extra garantie, als je bijvoorbeeld je Aira producten bij Roland registreert krijg je er 3 jaar garantie op ipv de standaard 1 of 2 jaar winkel/EU garantie. En soms kan het helpen bij reparaties binnen de garantie als je het bonnetje niet meer hebt - dan kan de fabrikant zien wanneer je het apparaat hebt gekocht adhv de registratiedatum. Als ik iets online kan registreren doe ik het meestal wel, al is het maar dat je soms leuke kortingsacties of iets dergelijks in je mail krijgt. Ik ben niet zo huiverig voor spam; als het irritant wordt dan kun je altijd unsubscriben of blokkeren als dat niet gaat.

Back