probleempje: mottige track posten of niet?

cloudman

ex nihilo creatum ens
[edit] zie vijf posts hieronder voor de track zelf [/edit]

Owkay... hier komtie:
ik heb één van mijn tracks klaar om hier te posten, of hier bij te zetten, maar eigenlijk klinkt hij nogal knudde.
er is veel in geexperimenteerd, en het was misschien zelfs meer iets om voor mezelf dingen in muziekstructuur
uit te proberen, maar het groeide uit tot een track (die in principe af is, maar wel nog een soort van wilde, scheurende acid-pad-achtig iets mist).

anyway, ik ben wat verlegen om deze hier te posten vanwege mogelijke hevige commentaren of uit gelachen te worden eigenlijk...
;{
ben namelijk ook nog niet zo lang bezig met muziek maken (hooguit 6 maand)

daarbij komt dat ik iets ondervond dat ik al lang wist: iets kan cool klinken op de koptelefoon en knudde door de luidspreker... (iets met de drumline).

maar goed, zijn er liefhebbers om dat slecht klinkend wacky experiment te horen?
zo ja, dan zal ik morgen een link hier posten.

-shy cloudy
:o:

Laatst gewijzigd:
Gewoon posten, man! :)

Als het meezit krijg je genoeg tips om je track de volgende keer beter te laten klinken.
En iedereen is ooit beginner geweest, ik ben het nog steeds. :D

Gewoon posten natuurlijk!

Alleen vraag ik me af waarom je die 'wilde, scheurende acid-pad-achtig iets' er niet instopt, als je zelf vind dat'ie nu nog mist. En waarom je de drums niet aanpast zodat ze ook over luidsprekers goed klinken?

owkay...
hier komt ie dan:

het experiment

@solid snake:
dat scheurende acid ding moet ik nog steeds eens maken, en moet wel passen bij de rest.
ik zou wa kunnen jammen, maar het moet wel passen in de context van de rest, snappie?

wat dat bassgedoe betreft: ik vraag me af of het ligt aan mijn boxen of enkel aan de
luidspreker-koptelefoon-paradox. verder klonk het echt wel geinig op mijn koptelefoon...

owkee, verder: deze track is volledig in software gemaakt, en dit op een toshiba laptop van 200mhz...
om de een of andere manier gaat prutsen met muziek beter op dat ouw knarretje ;)

(ondertussen ga ik dan ook maar de titel van deze thread aanpassen)

goed, jullie hebben me dus overtuigd. Ook al maakte ik betere tracks: hier is dus mijn eerste post!

greetz

cloudy

Uh, ff kort:
meer bass in de drumbeat (stevigere kick dus), de bassline (303-achtige) zachter, andere claps kiezen en wat meer geluid op de achtergrond richten ... met alleen die bassline hoe je het niet vol om 'm boeiend te houden, achterFXjes dus :)
Verder zit ik niet zo into acid etc. dus ik hou het even bij deze basis-tips ;)

leuke track voor iemand die 6 maanden aan't freaken is.. enige tipje die ik nu ff kan bedenken is de tijd tussen de reversed bassdrum en de volgende korter maken.. dus ipv; \__/ , zo; /\ ..

je zegt dat je 6 maanden bezig bent. das niet lang.
Het zal ongeveer 2 jaar aanmodderen zijn eer je echt
iets deftigs uit de boxenkan krijgen. bij mij en bij veel
mensen was dit zo. ik stel gewoon voor dat je verder
doet met je muziek te ontwikkelen. en je niets aantrekt
van mensen die je uitlachen enzo. gewoon verder doen.

greets isnieZot

al de overige tips sta ik bij en dan ook nog:

dat tussenstukje gesproken "human error" moet je eens proberen een andere timing aan te geven. Het best doe je dit door in je hoofd te horen hoe de timing zou moeten zijn om de swing erin te houden, nu valt het precies elke keer te lang stil.
Probeer er verder niet teveel gebruik van te maken want het komt er te dikwijls in. Je kan ook verder in het nummer er eens wat zotte EFFecten op te zetten op dat zinnetje, dat maakt het verhaal van het nummer compleet. Wat ik in het begin hoorde was verassend en afwisselend, probeer het verder in het nummer miischien te laten evolueren zo.

Voor de rest vind ik het ID wel OK en voor een 6 maand jonge trackmaker zeker ni rot ze, ik heb al wat anders gehoord zenne !

DZV manneke!

(apropoo, is die foto in uwen avatar de Oostendse Beach ? Leuk!)

Cloudman, dat klinkt al niet slecht.
En zoals jij bezig bent met muziek (jij beluistert en becommentarieert bijna alle tracks hier ;) ) word je zeker beter.

Tips: ze werden eigenlijk al gezegd maar op mijn koptelefoon mag de beat iets harderr en de bassline iets stiller. Misschien ook een effectje op die sample?

Volhouden en have fun !

Yo Cloudy,
Voor iemand die net 6 maandjes bezig is, is het echt niet bagger.
Ik heb een aantal zeer goeie tips voorbij zien komen.
Timing van het error woordje en niet te veel herhalen plus wat variatie aanbrengen.
Dat je zeker zo'n 2 jaar nodig hebt om tot echt iets te komen, is zeker waar.
Het zoeken naar mogelijkheden om mixen aan te pakken, muzikaliteit, invulling stereobeeld
opbouw arrangement kan allemaal jaren duren.
Ik leer zelf ook nog elke dag dingen bij.
Mixtechnisch heb ik een paar kleine dingetjes:
Kick minder droog en wat dieper inplaats van harder dan komt de snerpende acid in een warmer bedje te liggen.
Clap zachter, en probeer idd wat ongedefinieerde geluidjes in de achtergrond te zetten.
Stereo effectjes sweepjes en prutteltjes om de aandacht vast te houden.

Last but not least:
Geloof in jezelf en hulde voor het feit dat je het aandurfde om het aan iedereen te laten horen.
Suc6
:doei:

hoi!!!

Ik weet niet welk soort muziek soort jou aanspreekt precies. Droog, hard, muzikaal, warm....enz enz...

Om de track wat warmer te krijgen en wat speelser zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen doen.
warmer: laat in bepalade delen van de track een stringpad eentonig horen, of een heel accoord. opdezelfde toonhoogt als het hoofd geluid (bas?). misschien is er ook een ander accoord, hoger of lager, die hier bij past, zodat je track wat meer kleur krijgt.
speelser: probeer eens een ander geluidje er bij te zetten. 12 noten hoger of 12 noten lager, die minder snel klinkt. Het hoofd geluid is bijvoorbeeld in 16 stappen per maat ingevoerd. Dan kan je dus bijvoorbeeld een geluid erin brengen die in 4 stappen is ingevoerd.

succes:)

het begin is er...:)

greotjes

thx guys!!

thx guys!!

waaw! allemaal heel fel bedankt voor jullie opbouwende kritiek! :okdan:

alhoewel ik hier al een paar maand rondhang had ik in eerste instantie wat gevreesd voor jullie
reactie omdat er hier nogal wat mensen tussen zitten die volgens mij wel een nogal zeer hoog
niveau halen... maar mijn vrees bleek onterecht.

ook tof dat er zovele reacties komen.
er zitten inderdaad heel veel interresante tips tussen. enkele vermoede ik zelf al, een aantal
zijn soms meer gedetailleerd. In ieder geval veel dingen die ik zal meenemen naar volgende
track-prutsels ;)
ik vraag me af wat ik met deze track zou doen: er aan verder werken of niet.
als ik er aan verder werk ben ik eigenlijk ideaal bezig als ik min of meer van nul herbegin.
kwestie van een paar samples te veranderen (bvb betere basdrum, andere clap)
effecten toe te passen of net niet (de effecten die ik zette op het drumlijntje achterwege laten)
en het bekijken voor het toevoegen van een pad of iets dergelijks.

@Unic: ik hou van vele verschillende muziekstijlen, soms zeer uiteenlopend. de rare geluiden van thomas bangalter
staan bovenaan mijn lijstje, maar ook tiesto, sommige acid, sommige lounge... en het is als beginneling niet zo
goed lijkt me om dat alles dooreen te haspelen als je een track wilt gaan maken. vooral met weinig voorkennis
en muziektechnische kennis. In ieder geval bedankt voor je tips. ik ga er rekening mee houden bij het verbouwen
van deze, of het ineenknutselen van een nieuwe track :eureka:

@faab: bedankt voor je positieve reactie! jij en de rest hier geven me veel zin en moed om verder te prutsen!
wat die ongedefinieerde dingetjes op de achtergrond betreft, al dan niet van links naar rechts zwervend,
dat houd inderdaad de aandacht er in. ik had zoiets zelf moeten weten, maar heb het blijkbaar niet toegepast.
(stupid me :stupid )
Verder heb ik geen schrik om nog een paar jaar te prutsen tegen dat er werkelijk iets heftigs uit de speaker komt.
de aanhouder wint ;)
In ieder geval nog eens bedankt voor je inbreng! vind ik heel tof van je. Ook je uitleg van die acid is eigenlijk zeer
waardevol. ik heb met het genre ook niet veel ervaring en zoals jij het omschrijft lijkt het me dat je een soort van
contrast maakt waardoor die acid beter uitkomt.

@buttonpusher: hehe, zoals ik bezig ben met muziek... ik ben nogal een fanatiekeling :D ik vraag me soms af of passie wel het goede woord is en niet eerder het woord "obssessief" van toepassing is. Maar velen zullen zich hierin wel herkennen
;) :D
in ieder geval liever verslaafd aan muziek dan aan coke (bijvoorbeeld)
Vaak leer ik ook bij door het luisteren naar jullie tracks hier.
wat je tips voor de track betreft: misschien mogen de bassen inderdaad wel iets naar voren.
soms durft nogaleens een synth de drums in de schaduw zetten. da kan natuurlijk nie de bedoeling zijn...

anyway, Thx!!
:biertje:

@prophet: ik was wa aan het experimenteren en kwam die sample van "human error" zeer toevallig tegen. (het zit in de oude freeware versie van simsynth) het was een inval en leek op de moment wel leuk om dat daar tussen te zetten,
maar inderdaad, er is wat leegte tussen die sample en het herbeginnen van de muziek en na verloop van tijd
wordt telkens die menselijke fout wat saai om te aanhoren. bedankt ook voor je inbreng. :W

(bij de weg: die foto is inderdaad van het oostendse strand. het is bij manier van spreken recht voor mijn deur (na 7 minuten wandelen) misschien een saaie avatar, maar tis ne keer iets anders. ik ben ne zee liefhebber. daarmee ;) )

@isniezot: bedankt voor de peptalk. dat doet deugd, dit en de vele reacties :luv:
hoewel je het (nog) niet kan horen in het geluid is het soms met veel overtuiging dat ik me in mijn
muziek-ding gooi. Ik besef echter dat het een "harde wereld" is daarbuiten en als je nie oppast wordt je
levend opgevreten. vandaar mijn initiele angst om dat hier te posten... maar goed.
ik pruts dus voort ;)

@Tony Veganza: thx! kzal dan ook mijn liefde voor acid nie in de kou laten staan en daar ook verder aan werken :)

@Maleh: dank voor je commentaar. da lijkt mij een leuk idee met die bassdrum en reversed bassdrum. kzal daar eens mee experimenteren.

@ BigDplayboy: owkay, bedankt voor je input. een van de redenen waarom de drumsectie zo slecht is (of, kom, minder ovrtuigend) is omdat er verschillende drumsamples zijn gebruikt, en sommige deugen nie... anyway, thx, kheb weer wat bijgeleerd :)

owkay mensen. waarmee heb ik dit gemaakt?
Eerst en vooral ben ik er van overtuigd dat met weinig indrukwekkende software toch iets aparts moet te maken zijn!
dus het prutsen op de oude laptop gaat voort, alsook op (deze vanwaar ik nu tiep) de "grote" athlon (2000+ 512 ram, audigy). Deze overtuiging wou ik even gezegd hebben: met minimale gear valt een maximale track te maken

goed, wat was de minimale gear? een "fruitytracks" like programma dat eigenlijk exact hetzelfde is, maar van een andere
uitgever om alle sampletjes en loopjes samen te gooien. vervolgens kwamen sampletjes en zo van het net of uit
een oude shareware versie van Fruityloops (versie 3.5 geloof ik). Het een en het ander is ook gedaan in rebirth. Een geinig proggie dat verdomd weinig systeemvereisten heeft. Verder heb ik ook daar geprutst met de samples van de 909 en zo die er in zaten. voor een niet-kenner best wel vet, tot je het echte werk hoort. dan is het huilen met de pet op.
en daar ongeveer heb ik het mee gedaan.
(hoewel zo minimaal dat nu ook weer niet is. het belangrijkste minimaliserende element is de oude pc zelf: je kan namelijk
geen honderden vst-plugins tegelijkertijd draaien. hoogstens een tweetal).

anyway, bedankt allemaal.
Ik ben weer een stuk wijzer geworden en het vuur van de passie voor muziek brand nog steeds
even hevig. Ik zal dan ook regelmatig blijven foefelen en dus af en toe een misbaksel ;) hier posten
ter jullie commentaar.

[offtopic] deze track is al enkele weken oud, maar onlangs had ik zo iets voor, tijdens het vele beluisteren
van muziek, een speciale "ervaring" zeg maar. Bij momenten heb ik zo een gevoel dat ik zou kunnen omschrijven
als "on the groove" of surfen op de groove, of "op de golf" zitten, of hoe je het ook noemt.
een soort van gedragen worden door muziek en "be-grijpen" van muziek. Als ik dat gevoel nu net eens kon
vastleggen in muziek he...
zijn er nog onder jullie die zich hierin herkennen? (hoe moeilijk te omschrijven dit ook is?)
anyway, ik ga dus verder pielen ;)
[/offtopic]

nog eens mijn dank en tot binnekort
:halleluja

-cloudy
:biertje:

Re: thx guys!!

Origineel geplaatst door cloudman

[offtopic] deze track is al enkele weken oud, maar onlangs had ik zo iets voor, tijdens het vele beluisteren
van muziek, een speciale "ervaring" zeg maar. Bij momenten heb ik zo een gevoel dat ik zou kunnen omschrijven
als "on the groove" of surfen op de groove, of "op de golf" zitten, of hoe je het ook noemt.
een soort van gedragen worden door muziek en "be-grijpen" van muziek. Als ik dat gevoel nu net eens kon
vastleggen in muziek he...
zijn er nog onder jullie die zich hierin herkennen? (hoe moeilijk te omschrijven dit ook is?)
anyway, ik ga dus verder pielen ;)
[/offtopic]

Dat herken ik zeker, daarom vind ik TRance zo mooi... echte trance dan ... en zo heeft ieder z'n eigen stijl waar je gewoon echt op weg kunt zweven en dan zie je een buitenstaander staan kijken van: what the hell is er zo speciaal aan dit nummer ...
Zo heb ik sinds kort een lekker gevoel bij "Airwave - Sunspot (DCML remix)" <-- dan krijg ik zo'n gevoel in m'n buik dat alles goed komt, het gevoel dat m'n vriendin inderdaad echt verliefd op me is, het gevoel dat je de hele wereld aankunt, alsof je nooit geweten had dat er zoveel vrolijkheid/goedheid kon bestaan op deze planeet ...
Zo'n gevoel krijg ik dan ... :luv: haha

En voor de mensen die me nu als zot verklaren: zoek een andere hobby :kroon:

PS: tip voor cloudman, ik zou dit nummer laten liggen zoals het nu is.... Verder gaan met nieuwe tracks en over een jaartje ofzo deze nog eens openen. Vanwege je ervaring tegen die tijd, hoor je meteen wat er allemaal aan schort ... Je gaat dan vanzelf de hele handel nog eens onder handen nemen... En dan komt er de nieuwe versie die stukken beter is, dan wanneer je er nu aan verder zou werken en maar iedere mogelijke tip van ons zou vragen...
Uh... snappie? ;)

Origineel geplaatst door cloudman
(bij de weg: die foto is inderdaad van het oostendse strand. het is bij manier van spreken recht voor mijn deur (na 7 minuten wandelen) misschien een saaie avatar, maar tis ne keer iets anders. ik ben ne zee liefhebber. daarmee ;) )

Niks te saaie avatar, hij is juist heel inspirerend, ik wou dat ik tijdens het componeren vanuit mijn studio(of in de buurt) ook dat zeezicht had... ;)
(dat komt nog ze, ik ben ook een zeeflippertje; sunsetje met een vette donkere laag wolken op de horizon, dat een kamereffect creeerd, aangeschouwd vanop de pier, maken me vol-le-dig euforisch.... waa-auuuww!!!!!)

vette kick in het begin, het mag van mij allemaal iets minder droog klinken. (de geluiden/melodie) Misschien beetje reverb? klein klein beetje?

mja, misschien kan dat met reverb wat voller klinken en zo... kzal wa experimenteren.
in ieder geval iedereen zeer fel bedankt voor de bijdrage!!!

:okdan:

-cloudy

Back