over muziek leren maken betreft vind ik een uitspraak van de meneer Willem de Ridder wel aardig:
Niemand kan jou zwemmen leren door in theorie uit te leggen hoe zwemmen werkt. Ook al zou je het helemaal begrijpen en precies weten wat je moet doen, dan nog zou je met al je kennis hopeloos verdrinken. Zwemmen kun je alleen maar in de praktijk leren, net als schaatsen, lezen, schrijven, denken en autorijden.
dat geld ook voor muziek. vandaar ook dat ik dus mezelf ooit die opdrachten had gegeven.
veel mensen (en dat deed ik ook altijd) kiezen als oefenmethode groots opgezette stukken. bijvoorbeeld: ok, nu ga ik een techno hit schrijven van 10 minuten. uiteindelijk leer je dan heel weinig omdat je vooral aanloopt tegen alles wat je nog niet kan. de rest wat je al wel kan staat zo in je computer, je denkt: ha, kijk. ik kan echt wel wat. de beat is er al..wat sequens gepiel...nu nog verder afmaken.. en dan ineens: zit je vast!
en zo vast dat je teleurgesteld raakt en denkt: ok, dit nummer gaat blijkbaar niet..volgende dan maar.
oftewel: je leert niks want je stopt daar waar juist je zwakste kant zit.
maar stel dat je weet: ik ben niet goed in basjes maken en melodieen. ga dan eens een week lang elke dag een basje verzinnen bij steeds dezelfde drumbeat. of elke dag bij een andere drumbeat.
dan pak je dus rechtstreeks je zwakheden aan en gekke is dat je na een week kan zeggen: dat viel mee. ik snap nu vele beter hoe ik een aardig basje te voor schijn kan toveren.
eh...dus..haha!
ik heb veel lesgegeven..dat zal het wel wezen!