JV1080 improvisatie in A#. Much to learn

:D.

Dat laatste is een hele goeie, je moet wel een miereneuker zijn denk ik. Maar de fun gaat toch altijd voorop, en de foutjes herkennen we.

Tis zo jammer dat ik de meeste uren in werk moet stoppen om al me wensen te kunnen betalen, anders had ik wel een andere agenda ;).

heb je ook een soundcloud account trouwens? kan ik wat horen?

met kritisch zijn bedoel ik inderdaad foutjes herkennen. als je alles goed vind wat je doet, zal je ook niet ontwikkelen.
voor de rest moet je vooral niet jezelf helemaal kapot bekritiseren natuurlijk! :-)

ik zet niet graag meer muziek op internet. (ben bestolen (muziek) door een bedrijf )
dus alleen maar gekke schetsjes en scheetjes voor de fun..oud al weer:
https://soundcloud.com/marsmusica

veel plezier! :_)

bedankt!
ik kan Soundcloud niet meer op met mijn oude computer maar vond de originele file nog op mijn computer.

dit waren allemaal oefeningen.de opdracht: maak elke dag een stukje muziek waar je iets doet wat je nog nooit hebt uitgeprobeerd.
nummer1: drums zelf ingespeeld maar elke trommel en cymbal los van elkaar opgenomen.
nummer2: met pen en papier in park gaan zitten en muziek voor 4 gitaren geschreven. dit was een van de 10 stukjes.
nummer3: gebruik van losse zangsamples bij al bestaande muziek van mij
enzovoort...

op deze manier leerde ik in een keer heel veel. je kan ook proberen elke keer weer stukken te maken van 6 minuten maar als je iets kleins wilt uitproberen en of leren dan is een stukje van een minuut ook al goed!

Laatst gewijzigd:
Knap hoor, ik wou dat ik ooit school had gedaan...

is niet via school gegaan. waren opdrachten aan mezelf!
kan jij ook doen!

Ah op die fiets, haha, klonk zo officieel.

Ik doe dat hoofdzakelijk online en met enkele boeken, En voor de rest heb ik in me hoofd wat ik leren wil en pak willekeurig een onderwerp.

Wat meer tijd zou wel lekker zijn, maarja zonder werk geen studio.

over muziek leren maken betreft vind ik een uitspraak van de meneer Willem de Ridder wel aardig:

Niemand kan jou zwemmen leren door in theorie uit te leggen hoe zwemmen werkt. Ook al zou je het helemaal begrijpen en precies weten wat je moet doen, dan nog zou je met al je kennis hopeloos verdrinken. Zwemmen kun je alleen maar in de praktijk leren, net als schaatsen, lezen, schrijven, denken en autorijden.

dat geld ook voor muziek. vandaar ook dat ik dus mezelf ooit die opdrachten had gegeven.
veel mensen (en dat deed ik ook altijd) kiezen als oefenmethode groots opgezette stukken. bijvoorbeeld: ok, nu ga ik een techno hit schrijven van 10 minuten. uiteindelijk leer je dan heel weinig omdat je vooral aanloopt tegen alles wat je nog niet kan. de rest wat je al wel kan staat zo in je computer, je denkt: ha, kijk. ik kan echt wel wat. de beat is er al..wat sequens gepiel...nu nog verder afmaken.. en dan ineens: zit je vast!
en zo vast dat je teleurgesteld raakt en denkt: ok, dit nummer gaat blijkbaar niet..volgende dan maar.
oftewel: je leert niks want je stopt daar waar juist je zwakste kant zit.

maar stel dat je weet: ik ben niet goed in basjes maken en melodieen. ga dan eens een week lang elke dag een basje verzinnen bij steeds dezelfde drumbeat. of elke dag bij een andere drumbeat.
dan pak je dus rechtstreeks je zwakheden aan en gekke is dat je na een week kan zeggen: dat viel mee. ik snap nu vele beter hoe ik een aardig basje te voor schijn kan toveren.

eh...dus..haha!

ik heb veel lesgegeven..dat zal het wel wezen!

Ahh wat heerlijk dit soort uitspraken.

Niemand kan jou zwemmen leren door in theorie uit te leggen hoe zwemmen werkt. Ook al zou je het helemaal begrijpen en precies weten wat je moet doen, dan nog zou je met al je kennis hopeloos verdrinken.

En deze, ik dacht dat ik de enige was!:
je denkt: ha, kijk. ik kan echt wel wat. de beat is er al..wat sequens gepiel...nu nog verder afmaken.. en dan ineens: zit je vast!
en zo vast dat je teleurgesteld raakt en denkt: ok, dit nummer gaat blijkbaar niet..volgende dan maar.
oftewel: je leert niks want je stopt daar waar juist je zwakste kant zit.

Ik ga dit onthouden en eens proberen van het weekend, heerlijk.

ja ,stom is dat. die valstrik waar we steeds weer raken!

gigantische doelen stellen en dan natuurlijk ontzettend falen en helemaal
gefrustreerd raken. en na een week denk je: maar nu ga ik de wereld toch echt laten zien dat....!
en begint het van voren af aan.

misschien een beetje overdreven gezegd zo en zo gaat niet altijd maar toch in meer of mindere mate speelt dit vaak op de achtergrond.
mijn idee is: als je nu je zwakheden even flink aanpakt en daar alle aandacht op vestigt dan sla je twee vliegen in een klap:
1. je accepteert je zwakheden
2. je doet er wat aan!

mijn basis-idee is in ieder geval: maak een kort stukje muziek. max. ongeveer een minuut maar mag ook 10 seconden zijn. waar je alle aandacht op een aspect legt. de rest is dan even niet belangrijk.
voor piano zou dat kunnen zijn: maak een stukje met herhalende patronen/arpeggios voor twee handen.

ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat ik zeker wel een goede componist ben en ook trekjes van een multi-instrumentalist vertoon. in productie ben ik minder goed en dat heb ik lang lopen ontkennen en overheen lopen bleren. maar ik doe er nu wat aan en stapje voor stapje leer ik alsnog de geheimen van een goede productie. wel een flinke weg te gaan.
ik werk graag ook met akoestische instrumenten en dat is veel lastiger dan een synthesizer of sampler gebruiken.

veel plezier met de muziek enzo!

nee, het is miereneuker!

je kan er maar een tegelijk neuken.

Zou het dan niet, Mierneuker, moete sijn?

ik wil niet gaan zitten mierennneuken, maar
een mierneuker is denk ik monogaam en houd het bij een mier.
een miereneuker is polygaam en neemt stuk voor stuk de hele hoop !

staat vast wel in de dikke van Dale (of was het nauw de Dikken van Dalen?)

you-too-can-be-a-bedwetting-antfucker-bruce-lawson-opera-fronteers-2011-2-728.jpg

Dit gezegd/getoond zijnde... back OT ;)

Cheers,
Exo. :mega:

Zo goed als enkel met de JV-1080?

Haha, nah dit is hoofdzakelijk €0.50 vinyl van de kringloop. JoMoX drums. MPC4000 voor de samples/sequence en ASR10 voor effecten/limiter.

Ik gebruik die JV nooit, alleen als ik "piano" leer. Sample alles van vinyl en hou meer van analoog spul.

Back