Dx21 , nuttig?

Geinig vind dat zelf ook de vetste geluiden waar ik uren aan kan pielen, liefst met bak mooie galm erover.. dan vind ik de DX-en het mooist, en diep. Al het hoog wat er teveel in zit en harsness e.d. gaat sprankelen in de galm
Damn ik mis die TX816 weleens.. de mijne was beetje defect, na een minuut of tien ging de voeding piepen als een hondenfluitje, maar dan in ons gehoorbereik.. auch

Aan alle mensen die me hebben gePM't of ik het spul wil verkopen....ik hou het liever zelf om mee te pielen

nou lijkt me redelijk dubbelop allemaal , dx7 of de rackversie houden, al die andere irriteren ( mij) door de beperkingen..

post je een vraag over een dx 21 , krijg je half SF over je heen, of j de 81 6 wilt ruilen tegen een dx7 :D jezus

In ieder geval de helft met de oudere jongeren, dat had ik je vooraf al kunnen verklappen...

Hoezo, je hebt toch antwoorden plus ?

Met 1 DX7 en een volle TX816 lijkt het me wel compleet. Je gebruikt de DX7 op de 816 voices te programmeren als ik het goed heb, dus in dat opzicht is de TC816 toch net zo eenvoudig te proggen als de DX7? OK, je met het maal zes of acht doen, maar een kniesoor...

Lekker 8 subtiel verschillende strings patches layeren en een uber FM stringpad maken. :)

Ik heb de DX21, DX27 en DX100 gehad, vond het allemaal lekkere bakkies.

Vind weinig zo prettig als een "stervende plaatwerkerij op Jupiter" als ritmesectie onder een goeie bak strings. Moet nodig weer eens aan de 4op! :)

Mooi verwoord! Je bereikt er alleen ook bij mij je doel niet mee.
Klinkt als een erg mooi en interessant geluid.

:luv: Synthforum :luv:

Het was ook alleen om aan te geven dat het niet zo heel lastig is om zelf praktisch bruikbare resultaten uit een DX te halen.

Morgen begin ik bij een nieuwe band. De opdracht is om jaren '80 hits zo origineel mogelijk na te bootsen. Ik heb wel aangegeven dat ik cheesy jaren '80 klanken, die niet karakteristiek zijn voor de nummers het liefst wil vervangen door modernere en mooiere klanken. Dat zouden de toetsenisten van de originele jaren '80 bands tegenwoordig ook doen. Een Jump-brass is natuurlijk onvervangbaar (is trouwens zelfs uit een Casio te halen), maar een DX-21-klankje inclusief ingebouwde vervorming heb ik nog nooit als kernmerk van een nummer kunnen vinden. Het enige wat ik kan bedenken is Teardrops van Womack & Womack, maar dat nummer weiger ik te beluisteren of te spelen.
Voor een DX-21 zie ik voor mijzelf weinig nut. Dan koop ik liever een Kawai K4 voor de smerige PCM-klanken, die meer voorkomen in jaren '80-hits.

Laatst gewijzigd:
LatelyBass is een vast ingredient van een hoop New Jack Swing.

Morgen begin ik bij een nieuwe band. De opdracht is om jaren '80 hits zo origineel mogelijk na te bootsen. Ik heb wel aangegeven dat ik cheesy jaren '80 klanken, die niet karakteristiek zijn voor de nummers het liefst wil vervangen door modernere en mooiere klanken. Dat zouden de toetsenisten van de originele jaren '80 bands tegenwoordig ook doen. Een Jump-brass is natuurlijk onvervangbaar (is trouwens zelfs uit een Casio te halen), maar een DX-21-klankje inclusief ingebouwde vervorming heb ik nog nooit als kernmerk van een nummer kunnen vinden. Het enige wat ik kan bedenken is Teardrops van Womack & Womack, maar dat nummer weiger ik te beluisteren of te spelen.
Voor een DX-21 zie ik voor mijzelf weinig nut. Dan koop ik liever een Kawai K4 voor de smerige PCM-klanken, die meer voorkomen in jaren '80-hits.

Ja het is natuurlijk ook niet echt een synth voor de braderie bruiloft kantoorreceptie-in-almere-Zuid top 40 coverband

:koffie:

Alle FM synths zijn leuk.. DX21 heeft naast de mooie chorus en split/dual functie ook nog een Pitch EG trouwens..

De DX-21 was mijn tweede synth (1986) en hij kan inderdaad andere dingen dan de DX-7. Een DX-7 of andere zesoperatorsynth kan hem dus niet volledig vervangen. Ik heb van alle gebruikte klanken, waaronder ook veel eigen creaties, parametersheets gemaakt, maar pogingen om klanken te converteren liepen vaak uit op een teleurstelling. De architectuur verschilt te veel. Niet voor niks gebruikte Vangelis zowel een 7 als een 21. Niet dat ik hem terug zou willen. Ik heb er vijf albums mee opgenomen en daarna was ik erop uitgekeken. Ik heb ook voldoende alternatieven. Een van mijn favoriete klanken, de pianobells (ook op Vangelis' Antarctica), kon ik gewoon vervangen door een klank uit de PPG die er griezelig op lijkt, maar dan met analoge filtering.

Begrijp niet goed uit je post of je nu voor of tegen het gebruik van een DX bent in die band.. in het geval je tegen bent, of het nu Simply Red is of zelfs Zappa.. overal stond er wel een DX op 't podium. Bij de eerstgenoemde overduidelijk aanwezig in veel nummers.. zoals Jericho. Alleen, zonder Mick was het vrees ik wel cheesy.. die man z'n stem maakt een hoop kazigheid goed (imho), dat maakt voor mij de stelling: Hoe sterker/beter/karakteristieker/enz de leadzanger(es), des te meer kom je -als toetsenist- weg met kazigheid ? vreemde balans mss, maar wellicht is het waar dat het zó leunt op elkaar.

Maareh, iets origineel nabootsen? is dat niet een tegenstrijdigheid? :) (ok flauw) suc6 met de band!
Zoveel FM kan een mens niet aan , dus verkoop die TX816 maar aan mij
LOL, helemaal mee eens.. met de eerste helft van de zin dan :P

FM en ik zullen nooit grote vrienden worden. Maar er is wel een verschil tussen de DX-7 en de DX-21. Ik heb tot nu toe gelukkig de meeste DX-7-klanken kunnen vervangen door alternatieven. Maar ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een hardcore Level 42, of A-Ha-fan niet zonder een DX-7 kan. Maar wat je met een DX-21 moet? Ik kan er geen toepassing voor vinden. Misschien is het iets als je een Mario Brothers Coverband wilt oprichten. ;)

Als ik een percussieve bas nodig heb is dit de eerste bak die ik aanzet. De lo-fi D/A convertie maakt het geluid helemaal af voor mij. Enige nadeel is dat het ding te veel ruimte inneemt met een keyboard dat zo goed als onbruikbaar is.

Heerlijke presets: solid bass, mooie house orgels, cheesy strings...

Denk er soms aan hem te vervangen door een FB-01 om plaats vrij te maken, maar die kan je niet editen van het frontpaneel.

Laatst gewijzigd:
Back