Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De DX21 is de koning van de klassieke 4-oppers. Klinkt anders dan een DX7. De DX11 is op een aantal punten beter omdat het een TX81z met keys is min of meer maar die heeft weer geen chorus, geen pitch envelope en is nieuwer dus cleaner.
Ik zou alles weg doen behalve de DX21 en de DX7. Misschien dat de 816 ook leuk is om te houden maar lijkt me geen pretje om te programmeren. En dan vergeleken met een DX7.
Samen met een editor is die 816 een van de allertofste monster fm synths! Zelf zou ik die dus houden en de rest wegdoen. Dx21 klinkt erg dun vergeleken bij de rest. Dx7 en tx7 ruisen verder een stuk meer dan de 816.
en uiteraard die 2 missende operatoren want 6 is altijd beter dan 4

(in goede staat overigens)
maar de Pads en swirls die je kan maken ermee zijn heel erg dik ; soms mix-technisch eigenlijk té dik.Nou niet perse natuurlijk die 4 operator FM synths klinken veel rauwer en "chunkier", gruizigerrrrr dan de 6 op bakken, ik vind ze zowiezo meer karakter hebben dan de meer "bravere" 6 op synths. Een solid bass op een DX21/100 knalt echt meer in de mix dan een 6 op versie vind ik.
Het gave van een DX21 is ook dat die een mooie chorus heeft en je kan 2 geluiden layeren!

Ik weet het niet hoor... ik heb een TX7 gehad, en heel veel patches van internet gehaald en allemaal geluisterd, en ik werd er echt helemaal dol van, alleen maar droge E-piano's en bel geluiden in vele varianten. Paar Detroit techno geluiden die wel aardig waren, maar niet meer relevant in 2015. Alleen de FM bass patches vind ik wel bruikbaar.
Dus als die DX21 lekkere bass geeft, dan is ie nog wel nuttig, vind ik.
Nou niet perse natuurlijk die 4 operator FM synths klinken veel rauwer en "chunkier", gruizigerrrrr dan de 6 op bakken, ik vind ze zowiezo meer karakter hebben dan de meer "bravere" 6 op synths. Een solid bass op een DX21/100 knalt echt meer in de mix dan een 6 op versie vind ik.
Het gave van een DX21 is ook dat die een mooie chorus heeft en je kan 2 geluiden layeren!

Tja ga eens door alles 1000 presets van een Matrix-1000 heen. Knap als je hem niet voor patch 999 al uit het raam geflikkerd hebt.
Brass, Strings, Brass, Strings, String Pad, Brass String Pad, Jump Brass, Strings
Op het einde klinkt echt álles het zelfde.
Ik ken de Matrix niet, maar met een FM synth met je redelijk afhankelijk van presets... even wat aanpassen is een studie op zich. Als het FM moet zijn, dan vind ik een softsynth echt stukken handiger, dan maar geen DX/TX ruis..... Droge FM geluiden, ik vind er niks aan. En met veel EFX is het FM aspect weer wat minder aanwezig.
"stervende plaatwerkerij op Jupiter"